Розробка уроку на тему "Теорема Вієта"

Про матеріал
Мета: закріпити знання учнів щодо змісту теореми Вієта для зведеного квадратного рівняння та для квадратного рівняння загального виду; вдосконалити вміння відтворювати вивчені твердження, використовувати їх для розв'язування завдань, передбачених програмою з математики.
Перегляд файлу

 

 

Тема. Теорема Вієта

Мета: закріпити знання учнів щодо змісту теореми Вієта для зведе­ного квадратного рівняння та для квадратного рівняння загального виду; вдосконалити вміння відтворювати вивчені твердження, вико­ристовувати їх для розв'язування завдань, передбачених програмою з математики.

Тип уроку: застосування знань та вмінь.

Наочність та обладнання: опорний конспект «Теорема Вієта».

Хід уроку

I. Організаційний етан

 

II. Перевірка домашнього завдання

На цьому етапі уроку проводимо гру «Вірю — не вірю».

 

III. Формулювання мети і завдань уроку

Формулюємо проблему: як знайти значення виразу

.

де х1 і х2 – корені даного квадратного рівняння (не розв'язуючи рівняння)? Пошук відповіді на це запитання і вивчення сфери застосу­вання теореми Вієта та теореми, оберненої до неї (вдосконалення вмінь), — основна мета уроку.

 

IV. Актуалізація опорних знань та вмінь
Виконання усних вправ

  1. Замініть рівняння рівносильним йому зведеним квадратним рівняння:

а) 3х2 – 6х – 9 = 0; б) 2у2 + у – 7 = 0; в) х2 – 3х + 1,5 = 0

та знайдіть суму і добуток його коренів.

  1. Наведіть приклад квадратного рівняння, в якого:

а) один корінь дорівнює нулю, а другий — не дорівнює нулю;

б) обидва корені дорівнюють нулю;

в) немає дійсних коренів;

г) корені — протилежні ірраціональні числа.

  1. Один із коренів квадратного рівняння х2 + 4х – 21 = 0 дорівнює -7.
    Знайдіть другий корінь. (Розв'язати задачу різними способами).

 

V. Відпрацювання вмінь
Виконання письмових вправ

Зміст письмових завдань, пропонованих до розв'язування на уроці, може бути таким:

  1. Знайти невідомий корінь та невідомий коефіцієнт квадратного
    (зведеного та загального виду) рівняння, якщо відомий другий
    корінь та два інші коефіцієнти.

1) Знайдіть коефіцієнти р і q зведеного квадратного рівняння
х2 + рх + q = 0, якщо його коренями є числа 5 і - 2; 2 і -6.

2) Різниця коренів рівняння 3х2 + bх + 10 = 0 дорівнює 4. Знайдіть b.

3) Один із коренів рівняння 5х2 12х + с = 0 у 3 рази більше від дру­гого. Знайдіть с.

  1. Не розв'язуючи рівняння, знайти значення виразу, що містить його
    корені х1 і х2.

1) Знайдіть значення виразу (х1 + х2)2 3x1x2, якщо х1 і х2 — ко­рені рівняння:

а) х2 7х + 9 = 0; б) 3х2 7х + 2 = 0.

2) Знайдіть |x1 х2|, якщо х1 і х2 — корені рівняння:
а) х2 5х 14 = 0; б) 2х2 х 1 = 0.

3) Числа х1 і х2 — корені рівняння 10х2 + 3х 4 = 0. Не розв'язуючи рівняння, знайдіть суму квадратів його коренів.

4) Виразіть через р і q суму квадратів коренів рівняння х2 + рх + q = 0.

  1. Скласти квадратне рівняння, корені якого більші (менші) від ко­ренів даного рівняння в певну кількість разів.
  2. Логічні вправи та завдання підвищеного рівня складності для учнів, які мають достатній та високий рівні знань.

1) Доведіть, що рівняння 5х2 3х а2 2 = 0 при будь-якому зна­ченні а має корені різних знаків.

2) Один із коренів рівняння 4х2 + bх + с = 0 дорівнює 0,5, а другий — вільному члену. Знайдіть b і с.

3) Відомо, що коефіцієнти b і с рівняння х2 + bx + c = 0, де с ≠ 0, є його коренями. Знайдіть b і с.

  1. На повторення: розв'язати квадратні рівняння, визначивши попе­редньо їх вид.

Вправи, винесені на урок, мають на меті сприяти закріпленню змісту теореми Вієта та оберненої до неї теореми, відпрацюван­ня навичок використання вивченої теорії в стандартних та не­стандартних ситуаціях, повторенню матеріалу та поновленню вмінь розв'язувати квадратні рівняння різних видів відпо­відними способами.

 

VI. Підсумки уроку

Самостійна робота 12

 

Варіант 1

Варіант 2

1. Не розв'язуючи рівняння, знайдіть суму і добуток його коренів:

а) х2 + 17х 38 = 0; б) 3х2 + 8х 15 = 0

а) х2 17х 38 = 0; б) 5х2 + 4х 1 = 0

2. Число 8 — корінь рівняння

    х2 + рх 16 = 0. Знайдіть р і другий

    корінь рівняння

2. Число —12 — корінь рівняння

    х2 + 15х + q = 0. Знайдіть q і другий  

    корінь рівняння

3. Числа х1 і х2 — корені рівняння

    2х23х + 1 = 0. Знайдіть значення

    виразу , не розв'язуючи

    рівняння

3. Числа х1 і х2 — корені рівняння

    2х2 – 5х 6 = 0. Не розв'язуючи

    рівняння, знайдіть значення виразу

   

 

 

VII. Домашнє завдання

  1. Повторити зміст і схеми доведення теореми Вієта та оберненої теореми.
  2. Розв'язати вправи на застосування вивчених теорем та способів дій.
  3. На повторення: означення, класифікація та способи розв'язання квадратних рівнянь різного виду.

 

doc
Пов’язані теми
Алгебра, Розробки уроків
Додано
12 березня 2020
Переглядів
1168
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку