Українська мова 3 клас
Тема. Закріплення і застосування знань з теми «Будова слова».
Мета уроку. Повторити і узагальнити знання дітей по темі „Будова слова”; закріплювати вміння визначати у слові його значущі частини; добирати слова для перевірки ненаголошених голосних [е],[и]; збагачувати словниковий запас учнів. Розвивати інтерес до слова, творче мислення і мовлення учнів, вміння узагальнювати, бути винахідливим, кмітливим. Виховувати бережливе ставлення до природи, шанобливе ставлення до звичаїв наших предків, почуття колективізму.
Міжпредметні зв’язки: українська мова, літературне читання, музика, народознавство
Обладнання. Круг, що обертається; ілюстрації героїв, листи із завданням, малюнок Мудра Сова, картини природи, картки із завданнями.
Тип уроку. Урок повторення й узагальнення.
Форма проведення: ”Урок-гра ”Що? Де? Коли?”.
Хід уроку
І. Організація уроку.
Ось почули ми дзвінок.
Він покликав на урок.
Кожен з вас вже постарався –
До уроку приготувався.
Тож девіз тепер згадаймо.
Девіз нашого уроку: Граючись, вчимось!
ІІ. Повідомлення теми та завдань уроку.
–Діти, сьогодні урок української мови ми проведемо у формі гри „Що? Де? Коли?” Узагальнимо одержані знання з теми „Будова слова”; покажемо, як навчилися визначати будову слова, добирати спільнокореневі слова, перевіряти ненаголошені голосні у коренях слів. Попрацюємо над розвитком мовлення, уважності, кмітливості.
Лише дзиґа забринить,
Стане кожен серйозним в цю мить,
Бо роботи багато у нас,
І активно працює весь клас.
ІІІ. Підготовка до гри „Що? Де? Коли?” Повторення теоретичного матеріалу.
- А ось і Мудра Сова – ведуча і суддя нашої гри. Вона тримає в руках слово СВЯТО.
Каліграфічна хвилинка пов’язане із цим словом.
Н нн но ов вий р рі рік Новий рік
Старий Новий рік, Василя.
Сію, сію, посіваю, з Новим роком всіх вітаю!
Завдання:
– А зараз, щоб краще підготуватися до гри, повторимо теоретичний матеріал.
1. Кубик Блума
–З яких частин складається слово?
–Як визначити в слові закінчення і основу?
–Що називається коренем? Як його знайти?
–За допомогою чого утворюються нові слова?
–Чим префікс відрізняється від суфікса?
–Як перевірити написання ненаголошених [е],[и] в коренях слів? ( ПАЗЛИ)
–Молодці. Увага, увага! Гру розпочато!
ІV. Гра „Що? Де? Коли?”
Раунд 1. У грі сектор №2. Проти команд знавців української мови грає Читалочка (З конверта під №2 виймаю ілюстрацію Читалочки та лист із завданням, ілюстрацію розміщую на екрані імпровізованого телевізора, зачитую завдання).
Перевірка. (ПАЗЛИ)
Раунд 2. У грі сектор №1. Проти знавців грає Родзинка.
Вправа «Кути»
Дібрати спільнокореневі слова до слів: сніг, зима, свято, мороз.
Перевірка. (ПАЗЛИ)
Раунд 3. У грі сектор №3. Проти знавців грає Щебетунчик. Він пропонує попрацювати в групах з хмарами слів.
— Випишіть в один стопчик споріднені слова до слова ялинка ,
а в другий — слово ялинка з різними закінченнями.
Перевірка (ПАЗЛИ)
Раунд 4. У грі сектор №6.З вами грає Ґаджик. Допоможи Ґаджикові визначити, яке слово має таку будову. Запишіть його і позначте усі частини. (слайд)+ картки
Перевірка (ПАЗЛИ)
Фізкультхвилинка від Санти і його помічників .
Раунд 5.У грі сектор 4. З вами грає хлопчик Розумник..
Цеглинки ЛЕГО ( слайд)
Перевірка (ПАЗЛИ)
Раунд 6. З вами грає сектор №7.У грі Снігурка.
Вправа «Юний поет»
Завдання: Спробувати себе у ролі поета. Відновити вірш. Виписати із поданого вірша слова з ненаголошеними голосними [е], [и]. Довести свою думку щодо написання ненаголошених голосних.
Перевірка (ПАЗЛИ)
Раунд 7. Сектор №5. З вами грає песик Радик. Він надіслав нам „Чарівну скриньку”. У цій скриньці на вас чекає сюрприз- інформація « Як Новий рік святкують у різних країнах світу?»
Ігровий прийом «Обмін думками» (робота в групах)Стор 69 вправа 3
Багато наших предків вірили, що в новорічну ніч Бог чує всі прохання. 31 грудня накривали пишний сімейний стіл, тому вечір цього дня називався щедрим. Також в новорічну ніч проводили різні обряди, спрямовані на захист домашньої худоби і хороший урожай.
Цікавим фактом є те, що раніше в українців символом Нового року була не ялинка, а дідух. Дідухом був стіг сіна, прикрашений стрічками, вінками, квітами. Цей символ ставили в будинку на покуті столу.
Він пропонує вам бліц-турнір:
Самому активному (ПАЗЛИ)
V . Самостійна робота «Хто перший?»
Вправа 1 стор.69
Випиши виділені слова , розбери їх за будовою
Перевірка (ПАЗЛИ)
VІ. Підведення підсумків уроку.
–Наш урок завершується. Підсумуємо ж свої знання.
–Чому ви навчилися, вивчаючи тему „Будова слова”?
–Зараз я хочу почути ваші враження від цього уроку.
Гра „Інтерв’ю”.
–Чи сподобався урок?
–У якій формі він проходив?
–Що найбільше сподобалось робити?
–Які завдання викликали труднощі?
Рефлексія
( іграшки на ялинку за кольорами)
(Аналіз роботи класу на уроці, індивідуальне оцінювання учнів. Мудра Сова вручає нагороди)
VІІ. Домашнє завдання.
Диференційоване :
Високий : скласти 5-6 речень про зиму
Середній : дібрати спільнокореневі слова до слова щедрівка