Урок № 11
Тема. Знаки письма.
Мета: повторити та систематизувати знання з графіки; розвивати зорову пам'ять, логічне мислення, уміння користуватись таблицями, уміння виділяти головне, роботи висновки; виховувати повагу до усної народної творчості, до влучного й мудрого слова.
Тип уроку: комбінований (повторення вивченого; узагальнення та систематизація здобутих знань).
Обладнання: підручник.
ХІД УРОКУ
І. Повідомлення теми і мети уроку.
ІІ. Повторення вивченого та виконання вправ на матеріалі повторення.
◊ Робота з підручником.
Опрацювання таблиці «Знаки письма» (с. 17).
◊ Робота біля дошки.
Записати слова. Вказати літери, за допомогою яких позначається на письмі м’якість попередніх приголосних звуків. Пояснити, для чого вживається апостроф. Виділене слово передати фонетичною транскрипцією. Записані на дошці слова прочитати за алфавітом.
Доля, любов, синє, мідь, яблуня, сьогодні, об’єднаність.
ІІІ. Аналіз матеріалу з метою узагальнення.
◊ Словниковий диктант.
Слова, у яких кількість букв та звуків не збігається, підкреслити. Пояснити таку розбіжність. Виділені слова записати фонетичною транскрипцією.
Успіня, Євангеліє, дев’ять, яєчня, джерельце, прищучити, щасливий, по-братньому, востаннє, численний, туманність.
◊ Робота з підручником.
Виконання вправи 29, ІІ (дати відповіді на питання).
◊ Узагальнювальна бесіда.
ІV. Вправи на застосування узагальнюючих правил.
◊ Навчальний диктант.
Підкреслити слова, у яких кількість букв і звуків не збігається. Пояснити невідповідність.
Русь-Україна, Україна-Русь знов обирає і дорогу, й віру… Якому ж то помолиться кумиру, щоб на добро сей вибір обернувсь?.. Уже ж її карали досхочу і небеса, й князі, царі й гетьмани, на тілі в неї – невигойні рани, в душі у неї – камінь од плачу!
(М. Карпенко)
◊ Попереджувальний диктант.
Вказати знаки, які вживаються при написанні слів (дефіс, апостроф), та розділові знаки.
Де п’ють, там і б’ють. Пияцтво розум з’їдає. Так-сяк, а вийшло ніяк. То не штука – вбити крука: злови-но живого! Кожному свій черв’як серце точить. Не так-то він діє, як тим словом сіє. Було б здоров’я, а все інше буде.
(Нар. творч.)
◊ Прочитати.
Назвати знаки, які вживаються при написанні слів. Пояснити вживання дефіса й апострофа. Розкрити значення кожного з поданих фразеологізмів. Два-три з них увести до самостійно складених речень.
Водити (забувати) хліб-сіль. П’яте колесо до воза. Кидати вогнем-блискавицею. Грати в кота-мишки. Накивати п’ятами. З-під палиці. Стук-грюк – аби з рук. Вибивати ґрунт з-під ніг. А все таки вона крутиться! Дев’ятий вал. Без кінця-краю.
V. Підбиття підсумків уроку.
VІ. Домашнє завдання. § 3, вправа 31.