Т е м а: Звук [і], позначення його буквою І, і. Звук [і] в ролі окремого слова.
М е т а: вивчити букви І, і на позначення голосного звука [і], надати знання про голосний [і] як окремий склад у слові та окреме слово в реченні. Збагачувати словниковий запас учнів , розвивати зв*язне мовлення , мислення учнів, виховувати охайність, самостійність, працелюбність, уважність учнів.
ХІД УРОКУ
- Сьогодні на уроці ми працюємо над чарівним звуком. А яким саме ви дізнаєтесь послухавши вірш .
І. Артикуляційно – слухові вправи.
1. Слухання аудіозапису вірша Олега Лещака «На гостину до індика» (с.42). Діти озвучують почуті у вірші слова зі звуком [і].
Ідуть в хату до індика
Звірі на гостину —
У малого індичати
Нині іменини.
Імениннику несуть
Іграшки й іриски,
І солодкого ізюму
Три великі миски.
- До кого йдуть звірі на гостину?
- В кого були іменини?
- Що подарували Імениннику?
- А тепер давайте звук [і] виділимо зі слова індик.
- Звук це голосний звук чи приголосний? (Голосний)
А чому він є голосним? ( його можна проспівати)
- Складемо звукову модель слова індик. [ 0 - - 0 - ]
2. Артикуляція звука [і].
Під час вимови звука [і] ротова порожнина напівзакрита, губи в посмішці , розтягненні в боки й щільно притиснені до зубів,передня і середня частини язика виразно посувається вперед і якомога вище піднімаються догори, струмінь повітря виходить через ротову порожнину, на перешкоди не потрапляє.
2.1 Побудова складів із названими вчителем м’якими приголосними
звуками та голосним [і].
Учитель коротко називає приголосні: [н’], [т’],
[л’], [з’], [д’], [дз’], учні зливають їх зі звуком [і] та дещо протяжно вимовляють злиття ПГ — ні-і, ті-і, лі-і, зі-і та ін.). Вправа виконується колективно та окремими учнями.
2.2. Аналітична вправа.
Учитель називає склади (злиття), а учні виділяють із них звуки: лі — [л’], [і]; зі — [з’], [і]; мі — [м’], [і] та ін., вимовляючи
коротко м’який звук. Учитель звертає увагу учнів на те, що у сполученні
зі звуком [і] усі приголосні звуки стають м’якими.
— Послухайте слова зі звуком [і]. Прислухайтеся, як перед цим звуком
вимовляється приголосний звук. Будете цей звук називати, який
почуєте: сім, літо, зірка, діти, шість, місто.
Учні називають почуті м’які й пом’якшені приголосні звуки. З терміном «пом’якшений» молодших школярів не ознайомлюємо, але пом’якшеність губних, задньоязикових і шиплячих звуків учні мають чути й відтворювати та позначати її буквою І.
Фізкультхвилинка
2.3. Розглядання малюнків (с. 42).
За завданням учителя один з учнів називає зображені предмети.
— Який спільний звук ми чуємо у словах граблі та ніж. (Звук [і]).
— А в якому слові цього звука немає? (лопата)
— До якого малюнка (слова) подано в середині цих малюнків звукову схему?( тарілка).
3. Робота в парах на визначення звука [і] на початку, в середині й наприкінці слова за предметними малюнками(помідор, ножиці, ірис). с.42
4.Збагачення активного словника учнів.
Визначити предмет за його діями.
Літає, зігріває, падає, покриває, блищить, - ...(сніг)
Світить ,гріє ,посміхається, пригріває ,зігріває, - ...(сонечко)
Посвистує , шумить , завиває - ...(вітер)
Росте, пахне, цвіте - ... (Квіточка)
5. Розвиток зв*язного мовлення та логічного мислення.
Учитель читає або розповідає учням сміховинку. Діти запам'ятовують наявні в них слова зі звуком [і] та вчаться переказувати в особах, переказуючи ці слова.
ВИХОВАНА
- Марійко, я тобі забороняю гратися із Аліною. Вона не дуже вихована дівчинка.
- Добре, матінко! Але ж її зі мною можна гратися?
Адже я вихована дівчинка!
Фізкультхвилинка.
ІІ. Ознайомлення із буквою.
1. Повідомлення, що звуки [і] позначається на письмі буквою І, і.
— Дітки , наш звук [і] чарівний, на письмі цей звук позначається буквою, яка також називається І. Розгляньте її, друковану — велику й малу.
-Подивіться на малюнок , і скажіть, на що схожа наша буква І,і . ( на свічку)
Що є особливе в малій букві і? (У ній над паличкою є крапочка). Візьміть до уваги, що й у «Букварі», і в книжках, які ви будете читати, над великою літерою І крапки немає. Вона є тільки над паличкою в малій букві.
2. Ознайомлення учнів з місцем букви І, і в алфавіті та касі розрізної азбуки.
- Подивіться дітки , де живе наша буква І, і в касі розрізної азбуки.
3. Складання речень за малюнками, які відображають дитячу творчість. (с.43 ) Хлопчику й дівчинці учні мають дібрати імена на букву І.
- Розгляньте уважно малюнок , що на ньому зображено? Назвіть предмети з виучуваним звуком(пластилін, літак , ірис, стіл, дівчинка)
Як , ми , назвемо Хлопчика? А, як, Дівчику ?( Іванко , Іринка)
фізкультхвилинка
ІІІ. Вправляння в читанні й складанні речень із буквою І.
1. Прочитати букви (малі й великі) на таблиці, поданій індиком. с.43
— Послухайте речення і скажіть, скільки в ньому слів: Іра і Ніна
читають. ( 3 слова ) За потреби вчитель повторює речення, спонукаючи дітей почути в ньому окреме коротке слово і.
— Звук [і], як і звук [а], може бути коротким, але окремим словом.
Це слово і поєднує між собою слова в реченні.
2. Складання речень зі словом та за допомогою предметних малюнків
і добору слова — загальної для них назви (іграшки, овочі, меблі).
Літак і … - іграшки.
Огірок і помідора – овочі.
Стіл і стілець – меблі.
IV. Підсумок уроку.
— Вивчили нову букву І, і, навчилися читати її окремо та у складах.
— Дізналися, що буква І, і може позначати окреме слово.