Розробка уроку навчання грамоти з читання 1 клас Тема : " Звук [і], позначення його буквою І, і. Звук [і] в ролі окремого слова."

Про матеріал
Розробка уроку навчання грамоти з читання 1 клас Тема : " Звук [і], позначення його буквою І, і. Звук [і] в ролі окремого слова." МЕТА : вивчити букви І , і на позначення ними звука і ...
Перегляд файлу

Т е м а: Звук [і], позначення його буквою І, і. Звук [і] в ролі окремого слова.

М е т а: вивчити букви І, і на позначення голосного звука [і], надати знання про голосний [і] як окремий склад у слові та окреме слово в реченні. Збагачувати словниковий запас учнів , розвивати зв*язне мовлення , мислення учнів, виховувати охайність, самостійність, працелюбність, уважність учнів.

ХІД УРОКУ

- Сьогодні на уроці ми працюємо над чарівним звуком. А яким саме ви дізнаєтесь послухавши вірш . 

І. Артикуляційно – слухові вправи.

1. Слухання аудіозапису вірша Олега Лещака «На гостину до індика» (с.42).  Діти озвучують  почуті у вірші слова зі звуком [і].

Ідуть в хату до індика
Звірі на гостину —
У малого індичати
Нині іменини.
Імениннику несуть
Іграшки й іриски,
І солодкого ізюму
Три великі миски.

- До кого йдуть звірі на гостину?

- В кого були іменини?

- Що подарували Імениннику?

- А тепер давайте звук [і] виділимо зі слова індик.

- Звук це голосний звук чи приголосний? (Голосний)

А чому він є голосним? ( його можна проспівати)

- Складемо звукову модель слова індик.  [  0 - - 0 - ]

 

2. Артикуляція звука [і].

Під час вимови звука [і] ротова порожнина напівзакрита, губи в посмішці , розтягненні в боки й  щільно притиснені  до зубів,передня і середня частини язика виразно посувається вперед і якомога вище піднімаються догори, струмінь повітря виходить через ротову порожнину, на перешкоди не потрапляє.

2.1 Побудова складів із названими вчителем м’якими приголосними

звуками та голосним [і].

Учитель коротко називає приголосні: [н’], [т’],

[л’], [з’], [д’], [дз’], учні зливають їх зі звуком [і] та дещо протяжно вимовляють злиття ПГ — ні-і, ті-і, лі-і, зі-і та ін.). Вправа виконується колективно та окремими учнями.

2.2. Аналітична вправа.

Учитель називає склади (злиття), а учні виділяють із них звуки: лі — [л’], [і]; зі — [з’], [і]; мі — [м’], [і] та ін., вимовляючи

коротко м’який звук. Учитель звертає увагу учнів на те, що у сполученні

зі звуком [і] усі приголосні звуки стають м’якими.

— Послухайте слова зі звуком [і]. Прислухайтеся, як перед цим звуком

вимовляється приголосний звук. Будете цей звук називати, який

почуєте: сім, літо, зірка, діти, шість, місто.

Учні називають почуті м’які й пом’якшені приголосні звуки. З терміном «пом’якшений» молодших школярів не ознайомлюємо, але пом’якшеність губних, задньоязикових і шиплячих звуків учні мають чути й відтворювати та позначати її буквою І.

Фізкультхвилинка

2.3. Розглядання малюнків (с. 42).

За завданням учителя один з учнів називає зображені предмети.

— Який спільний звук ми чуємо у словах граблі та ніж. (Звук [і]).

— А в якому слові цього звука немає? (лопата)

— До якого малюнка (слова) подано в середині цих малюнків звукову схему?( тарілка).

3. Робота в парах на визначення звука [і] на початку, в середині й наприкінці слова за предметними малюнками(помідор, ножиці, ірис). с.42

4.Збагачення активного  словника учнів.

Визначити предмет за його діями.

Літає, зігріває, падає, покриває, блищить, - ...(сніг)

Світить ,гріє ,посміхається, пригріває ,зігріває, - ...(сонечко)

Посвистує , шумить , завиває - ...(вітер)

Росте, пахне, цвіте - ... (Квіточка)

5. Розвиток зв*язного мовлення та логічного мислення.

Учитель читає або розповідає учням сміховинку. Діти запам'ятовують наявні в них слова зі звуком [і] та вчаться переказувати в особах, переказуючи ці слова.

                                                  ВИХОВАНА

- Марійко, я тобі  забороняю гратися із Аліною. Вона не дуже вихована дівчинка.

- Добре, матінко! Але ж її зі мною можна гратися?

Адже я вихована дівчинка!

Фізкультхвилинка.

ІІ. Ознайомлення із буквою.

1. Повідомлення, що звуки [і] позначається на письмі буквою І, і.

Дітки , наш  звук [і] чарівний,  на письмі цей звук  позначається буквою, яка також називається І. Розгляньте її, друковану — велику й малу.

-Подивіться на малюнок , і скажіть, на що схожа наша буква І,і . ( на свічку)

 Що є особливе в малій букві і? (У ній над паличкою є крапочка). Візьміть до уваги, що й у «Букварі», і в книжках, які ви будете читати, над великою літерою І крапки немає. Вона є тільки над паличкою в малій букві.

2. Ознайомлення учнів з місцем букви І, і в алфавіті та касі розрізної азбуки.

-  Подивіться дітки , де живе наша буква  І, і в  касі розрізної азбуки.

3. Складання речень за малюнками, які відображають дитячу творчість. (с.43 ) Хлопчику й дівчинці учні мають дібрати імена на букву І.

- Розгляньте уважно малюнок , що на ньому зображено?  Назвіть предмети з виучуваним звуком(пластилін, літак , ірис, стіл, дівчинка)

Як , ми ,  назвемо Хлопчика? А,  як,  Дівчику ?( Іванко , Іринка)

  • Що роблять Іринка з Іванком?
  • Давайте складемо речення до нашого малюночка.(Іванко з пластиліну ліпить літак. Іринка малює іриси.)

фізкультхвилинка

ІІІ. Вправляння в читанні й складанні речень із буквою І.

1. Прочитати букви (малі й великі) на таблиці, поданій індиком. с.43

— Послухайте речення і скажіть, скільки в ньому слів: Іра і Ніна

читають. ( 3 слова ) За потреби вчитель повторює речення, спонукаючи дітей почути в ньому окреме коротке слово і.

— Звук [і], як і звук [а], може бути коротким, але окремим словом.

Це слово і поєднує між собою слова в реченні.

2. Складання речень зі словом та за допомогою предметних малюнків

і добору слова — загальної для них назви (іграшки, овочі, меблі).

Літак і … - іграшки.

Огірок і помідора – овочі.

Стіл і стілець – меблі.

IV. Підсумок уроку.

— Вивчили нову букву І, і, навчилися читати її окремо та у складах.

— Дізналися, що буква І, і може позначати окреме слово.

 

 

 

 

docx
Додано
3 грудня 2020
Переглядів
2949
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку