Дана розробка даєможливість учням поглибити та систематизувати знання про граматичну основу речення, односкладне та двоскладне речення; формувати практичні навички виділяти граматичну основу речення шляхом формування лінгвістичної компетентності; розвивати вміння відрізняти односкладні речення від двоскладних, використовуючи вправи на розвиток комунікативної компетентності; виховувати любов до рідної мови.
Тема. Повторення вивченого у 8 класі. Граматична основа речення. Односкладне й двоскладне речення
Мета: поглибити та систематизувати знання учнів про граматичну основу речення, односкладне та двоскладне речення; формувати практичні навички виділяти граматичну основу речення шляхом формування лінгвістичної компетентності; розвивати вміння відрізняти односкладні речення від двоскладних, використовуючи вправи на розвиток комунікативної компетентності; виховувати любов до рідної мови.
Обладнання: картки, схеми.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Оголошення теми і мети уроку
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
ІV. Актуалізація опорних знань учнів
З наведеного речення випишіть головні члени речення, вкажіть тип присудка, вибравши правильну відповідь. Поясніть орфограми у виділених словах.
Київ – краса мого краю, слава і гордість слов’ян (В. Швець):
а) простий дієслівний;
б) іменний складений;
в) дієслівний складений.
Відповідь: Київ – краса, слава і гордість, б).
V. Повторення і узагальнення вивченого у 8 класі
1. Робота з підручником:
1) Вправа 3 (с. 12)
Прочитайте виразно текст пісні О. Ткача «Ти моя, Україно». Що ви можете сказати про ліричного героя? Ким він є для України та чому вона дорога й близька його серцю?
Спишіть виділені речення, підкресліть усі члени речення. Поясніть використання тире в цих реченнях.
Але всі ми – України рідні діти.
Я для тебе дитина.
Моє серце, моя пісня – Україна.
Запишіть речення, підкресліть граматичну основу.
Прийшли батько із сином – складений підмет.
Олег став переможцем – складений іменний присудок.
Денис почав відповідати – складений дієслівний присудок.
2. Тестове завдання
Вкажіть вид односкладних речень, вибравши правильну відповідь. Виконайте синтаксичний розбір одного речення.
а) означено-особове;
б) неозначено-особове;
в) безособове;
г) узагальнено-особове;
д) називне.
3. Тестове завдання-характеристика
Схарактеризуйте речення, вибравши правильну відповідь; поясніть орфограми у виділених словах.
а) просте, односкладне, непоширене, неповне;
б) просте, двоскладне, поширене, неповне;
в) просте, односкладне, означено-особове, непоширене, неповне;
г) просте, односкладне, називне, поширене, повне.
а) просте, односкладне, означено-особове, поширене, неповне;
б) просте, односкладне, узагальнено-особове, поширене, повне;
в) просте, двоскладне, непоширене, повне;
г) просте, двоскладне, поширене, неповне.
а) просте, двоскладне, поширене, неповне;
б) просте, односкладне, узагальнено-особове, поширене, повне;
в) просте, односкладне, неозначено-особове, непоширене, неповне;
г) просте, односкладне, поширене, неповне.
4. Робота в групах
Інтерактивна вправа «Віднови речення»
Поєднайте слова в речення, розставте розділові знаки. Утворені речення розберіть синтаксично.
VІ. Підсумок.
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
VІІ. Домашнє завдання
Опрацювати §1, вправа12.
І р. – вправа 11 (І, ІІ, ІІІ).
ІІ р. – напишіть твір-мініатюру «Осінь у рідному місті», використовуючи односкладні речення.