Урок "Повторення вивченого у 8 класі. Розділові знаки при порівняльних зворотах, звертаннях, вставних словах, однорідних членах речення"

Про матеріал

Дана розробка уроку дає можливість поглибити та систематизувати знання учнів про порівняльні звороти, звертання, вставні слова, однорідні члени речення шляхом формування лінгвістичної компетентності; відпрацьовувати навички вживання необхідних розділових знаків; розуміти їх функцію в усному й писемному мовленні; удосконалювати вміння зв'язно й аргументовано висловлювати свої думки; виховувати любов і шану до рідного краю, Батьківщини, матері.

Перегляд файлу

Урок №3

Тема. Повторення вивченого у 8 класі. Розділові знаки при порівняльних зворотах, звертаннях, вставних словах, однорідних членах речення

Мета: поглибити та систематизувати знання учнів про порівняльні звороти, звертання, вставні слова, однорідні члени речення шляхом формування лінгвістичної компетентності; відпрацьовувати навички вживання необхідних розділових знаків; розуміти їх функцію в усному й писемному мовленні; удосконалювати вміння  зв’язно й аргументовано висловлювати свої думки, що сприятиме розвитку комунікативної компетентності; виховувати любов і шану до рідного краю, Батьківщини, матері.

Обладнання: картки, таблиця.

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми і мети уроку

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

  •                   Що таке звертання?
  •                   Які є групи вставних слів (словосполучень) за значенням? Які члени речення називають однорідними?

ІV. Актуалізація опорних знань учнів

  1.               Перевірка домашнього завдання
  2.               Інтерактивна вправа «Обстріл» правилами» (перевірка опрацьованого матеріалу)
  3.               Словниковий диктант (правопис прикладки)

Річка Буг, лікар-терапевт, Київ-град, дівчина-красуня, льон-довгунець, жук-короїд, учитель-математик, лікар-терапевт, хлопець-підліток, берізка-красуня, юнак-велетень, чоловік-білорус, Дніпро-ріка, гриб-паразит, майор Воронцов, художник Сошенко, ягідки-сережки, село Оленівка, бджола-трудівниця, місто Тернопіль.

V. Повторення і узагальнення вивченого у 8 класі

1. Робота з підручником:

1) Вправа 13 (с. 16)

Прочитайте текст «Скрайбінг – новітня техніка презентації». Словникова робота (на випередження):

скрайбінг – накидати ескізи або малюнки.

Визначте тип і стиль мовлення даного тексту. Чи доводилося вам готувати презентації?

Інтерактивна вправа «Хто швидше»

  •                   Наведіть з тексту приклади речень, різних за метою висловлювання.
  •                   Знайдіть речення, ускладнені вставними словами (словосполученнями). Поясніть роль цих конструкцій у тексті.
  •                   Знайдіть речення, ускладнені однорідними членами речення. Обґрунтуйте розділові знаки.
  •                   З’ясуйте, чи є в тексті звертання. А відокремлена обставина?
  •                   Укажіть речення, у яких використано тире між підметом і присудком.

2. Інтерактивна вправа «Створи таблицю»

Чим може бути ускладнене просте речення?

Просте речення може бути ускладнене:

  •                   однорідними членами речення;
  •                   порівняльним зворотом;
  •                   звертанням;
  •                   вставним словом (словосполученням, реченням);
  •                   відокремленим членом речення.

3. Опрацювання § 2 («Розділові знаки при однорідних членах речення»)

4. Вправа «Відредагуй речення»

 Ускладніть подані речення (однорідними членами, відокремленими членами речення, звертаннями, вставними словами). Поясніть уживання розділових знаків.

 Не шморгай носом, бо це ознака дурного тону. А насмішок Петро боявся більше над усе. Дружніми зусиллями здолали ми всі перешкоди. На підприємстві йдуть назустріч молодим спеціалістам. Експрес плавно торкається з місця. У книзі зустрічаються цікаві факти.

5.Тестове завдання

 Запишіть речення. Підкресліть усі члени речення. Вкажіть, які члени у наведеному реченні відокремлені, вибравши правильну відповідь. Поясніть пунктограми.

 Окремі птахи, склавши крила, стрімголов падають каменюкою по косій лінії вниз, на очах ростуть, більшають і раптом розкривають крила, спиняються на одному місці (Ю. Збанацький).

 а) додаток;

 б) означення;

 в) обставина;

 г) прикладка.

 6. Творчий диктант

 Запишіть речення, продовживши поетичні рядки. Укажіть їх авторів. Які види ускладнень наявні в цих реченнях?

1) Я візьму той рушник, постелю, наче долю… 2) Хто ж бо зневажить страшну її сталь? Той, в кого совість… 3) біга Катря боса лісом… 4) Отоді я і лани, і гори – все покину… 5) Любіть Україну у сні й наяву, вишневу свою Україну… 6) Прийдуть з України верби і тополі…

ДОВІДКА: 1) в тихім шелесті трав, в щебетанні дібров (А. Малишко). 2) як чистий кришталь… (Г. Сковорода). 3) біга та голосить; то проклина свого Йвана, то плаче, то просить (Т. Шевченко). 4) і полину до самого Бога молитися… (Т. Шевченко). 5) красу її, вічно живу і нову, і мову ї солов’їну (В. Сосюра). 6) стануть над тобою, листям затріпочуть, тугою прощання душу залоскочуть (В. Симоненко).

VІ. Підсумок.

 Інтерактивна вправа «Мікрофон»

  •                   Чим може бути ускладнене просте речення?
  •                   Які слова не є вставними?
  •                   Коли між однорідними членами речення ставимо кому? (не ставимо кому?)
  •                   Якщо при однорідних членах речення є узагальню вальне слово, які розділові знаки треба ставити?

VІІ. Домашнє завдання

Опрацювати §2.

І р. – вправа 20 (с.19).

ІІ р. – вправа 21 (ситуація на вибір).

 

docx
До підручника
Українська мова 9 клас (Авраменко О.М.)
Додано
20 жовтня 2018
Переглядів
2097
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку