Поданий матеріал уроку дає можливість поглибити знання учнів про відокремлені члени речення шляхом розвитку лінгвістичної та комунікативної компетентностей; формувати вміння знаходити речення з відокремленими членами; розвивати вміння складати речення з відокремленими членами, уміння використовувати їх в усному і писемному мовленні; виховувати любов до рідної мови.
Тема. Повторення вивченого у 8 класі. Розділові знаки в реченнях з відокремленими членами
Мета: поглибити знання учнів про відокремлені члени речення шляхом розвитку лінгвістичної та комунікативної компетентностей; формувати вміння знаходити речення з відокремленими членами; розвивати вміння складати речення з відокремленими членами, уміння використовувати їх в усному і писемному мовленні; виховувати любов до рідної мови.
Обладнання: картки, таблиця.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Оголошення теми і мети уроку
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
Проблемне завдання
Поміркуйте, чому в першому реченні виділені означення відокремлюємо комами, а в другому – ні.
Така, краса, висока і нетлінна, що хоч спинись і з Богом говори. У головній залі на Софійку хлюпнула хвилююча легка мелодія.
ІV. Актуалізація опорних знань учнів
Здається, по-моєму, безперечно, на думку кого-небудь, по-перше, очевидно, звичайно, по-друге, на жаль, з іншого боку, пробачте, дозвольте, на щастя, будь ласка, по-третє, таким чином, справді, до речі, отже, мабуть.
4. Перевірка словникового диктанту
Використовуючи словникову роботу та вставні словосполучення, слова чи, можливо, й звертання, складіть діалог на тему: „У бібліотеці”, „У школі” чи якийсь інший.
Зробіть синтаксичний розбір речення. Укажіть, якою частиною мови виступає член речення ( за варіантами ):
А) Як люблю тебе я, краю, кращого за тебе я в житті не знаю! (В.Сосюра)
Б) У ріднім краю навіть дим солодкий та коханий. (Л.Українка)
Запитання: Чим відрізняються речення?
V. Повторення і узагальнення вивченого у 8 класі
1. Робота з підручником:
1) Вправа 22 (с. 20)
Прочитайте текст «Королева Анна Ярославна» (За М. Слабошпицьким). З якою метою, на вашу думку. Автор створив його. Знайдіть і запишіть речення, ускладнені відокремленими членами. Які це члени речення? Визначте з-поміж них відокремлені уточню вальні члени речення.
2) Завдання-дослідження
Запишіть речення, поясніть, чому відбувається відокремлення або ні. Яким членом речення є виділені слова?
А) У лісі бродив туман, підзолочений сонячним промінням (г. Тютюнник). Стояла темна ніч, холодна, вітряна… (Є Гуцало).
Б) У Сквирі лікар був, на прізвище Рушилов (М. Рильський). Завершенням їхньої подорожі була Нова Каховка – славетне молоде місто (Олесь Гончар).
В) І я, заплакавши, назад поїхав знову на чужину (Т. Шевченко). Підеш собі зажурившись гаєм по долині (Т. Шевченко).
Г) На світі все знайдеш, крім рідної матері (УНТ).
3) Опрацювання таблиць підручника щодо відокремлення означень, прикладок, обставин, додатків (повторення)
4) Вправа 26 (с.21)
Спишіть речення, розставляючи пропущені розділові знаки. Підкресліть відокремлені члени речення відповідно до їхньої синтаксичної ролі. Поясніть правопис частки НЕ.
2. Завдання-трансформація
Перебудуйте подані речення, щоб відбувалося відокремлення. Утворені речення запишіть, виділіть відокремлені члени відповідно до їх синтаксичної ролі.
Весняний ліс дихав пахучим рястом. (Ліс, весняний, свіжий, дихав пахучим рястом). Своєму втомленому турботами серцю я вже не довіряю. (Своєму серцю, втомленому турботами, я вже не довіряю). Його батько був чудовим ковалем, і про це знали усі в окрузі. (Його батько, чудовий коваль, був відомий усій окрузі). Лікар боявся вразити товариша новиною, тому й мовчав. (Боячись вразити товариша новиною, лікар мовчав).
З двох речень складіть одне, ускладнене відокремленою прикладкою.
Приклад: Обереги роблять людину більш упевненою при зустрічі з бідою. Обереги – захисники від різних нещасть. – Обереги, захисники від різних нещасть, роблять людину більш впевненою при зустрічі з бідою.
Перебудуйте речення з однорідними присудками на речення з відокремленими обставинами.
Приклад: Літак описав коло і почав опускатися – Літак, описавши коло, почав опускатися.
Святий Миколай протягом року стежить за дітьми і знає про нас все. Він вибирає слухняних, добрих дітей і дарує їм подарунки. Іноді Святий Миколай не встигає провідати родину вдень і тоді знаходить уночі. Коли всі заснуть, він непомітно проникає в кімнату і прилаштовує під подушечкою бажаний подарунок. Інколи Святий Миколай дає можливість виправитись і обдаровує неслухняних.
VІ. Підсумок.
Інтерактивна вправа «Незакінчене речення»
VІІ. Домашнє завдання
Опрацювати §3, вправа 33 (повторити правопис великої літери)
І р. – вправа 32 (І і ІІ).
ІІ р. – вправа 30 (ситуація на вибір).