Матеріал даного уроку дає можливість поглибити знання учнів про пряму мову; формувати вміння знаходити речення з прямою мовою, правильно розставляти розділові знаки й інтонувати речення з прямою мовою; розвивати вміння складати речення з прямою мовою, уміння використовувати їх в усному і писемному мовленні під час формування мовної та лінгвістичної компетентностей; виховувати любов до рідної мови.
Тема. Пряма мова. Інтонування речень з прямою мовою
Мета: поглибити знання учнів про пряму мову; формувати вміння знаходити речення з прямою мовою, правильно розставляти розділові знаки й інтонувати речення з прямою мовою; розвивати вміння складати речення з прямою мовою, уміння використовувати їх в усному і писемному мовленні під час формування мовної та лінгвістичної компетентностей; виховувати любов до рідної мови.
Обладнання: картки, схеми.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Оголошення теми і мети уроку
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
Проблемне завдання
Прочитайте речення. У чому особливість поданих речень?
А серце каже: «Ні, він не покинув!» (Леся Українка).
(Дані речення передають різні способи передачі чужого мовлення: пряма мова, непряма мова, цитата).
ІV. Оголошення теми і мети уроку
V. Актуалізація опорних знань учнів
1. Бесіда
2. Графічний диктант.
Прослухайте речення. З’ясуйте, до якого виду вони належать: речення з прямою мовою позначте цифрою 1, з непрямою мовою – 2, цитату – 3.
Синиця славу розпустила, що хоче море запалить, що море буцімто згорить, - така, бач, є у неї сила.
У цей час я побачила далеко машину і стала показувати в інший бік: «Дивіться, дивіться! Хтось іде!» (Ю. Яновський).
«У вигляді мови дано людині великий дар», - сказав Олесь Гончар.
Я так давно тягнуся до краси, та лиш тепер посміла попросити: «Навчи мене, ботаніко, роси з пелюсток мрій на землю не трусити» (Г. Чубач).
Ключ: 2; 1; 3; 1.
VІ. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу
Запишіть речення. Назвіть пряму мову, схарактеризуйте речення за метою висловлювання. Поясніть розділові знаки.
1. «Гарна музика»,— шепнула заслухано Дарка (І Вільде).
2. Махнові ж своє муляло: «Перекази козацькі, вони хай трохи постороняться, розкажи, які перекази про нас складають»
3. Бус Яворницького сердито ворухнувсь: «То не ідеал, до якого йдуть через руїни» (О. Гончар).
4. «Антон не з таких,— сказав Мартин Джура,— проти своїх Антон не піде» (П. Панч).
5. «Свій мед, першої взятки,— не втерпів боцман, щоб не похвалитись. І звертаючись до Марії, додав: — Уже чотири вулики маємо, ціла пасіка...» (О. Гончар).
6. «А куди ви їдете, люди добрі?» — осмілився спитати Павлусь (А. Чайковський).
Поставте при прямій мові (її взято у лапки) слова автора в усіх можливих варіантах. Поясніть уживання розділових знаків.
Вправа 37. І. Спишіть речення. Візьміть пряму мову в лапки та розставте інші пропущені розділові знаки. Побудуйте схеми речень.
ІІ. Знайдіть фразеологізми і звертання. Які з цих конструкцій не бувають членами речень?
VІІ. Закріплення знань умінь і навичок учнів
Складіть і запишіть речення за поданими схемами на тему «Шкільне життя».
Запишіть, поясніть вживання розділових знаків.
Дві пташки в клітці
«Чого цвірінькаєш, дурний, чого голосиш?
Хіба ж ти трясці захотів?
Що заманулося, чого ти не попросиш,
Чи сім’ячка, просця, пшонця. Чи то крупів, -
Всього ти в кліточці по саме нельзя маєш,
Ще й витребенькуєш, на долю нарікаєш», -
Так в клітці підлітка корив снігир старий.
«Ой дядьку, не глузуй! – озвався молодий. –
Недарма я журюсь і слізками вмиваюсь,
Недарма я просця і сім’ячка цураюсь.
Ти рад пожорні сій, бо зріс в ній і вродився;
Я ж вільний був, тепер в неволі опинився».
(П. Гулак-Артемовський).
VІІІ. Підсумок
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
ІХ. Домашнє завдання.
Опрацювати § 4, вправа 46 (повторити правопис знака м’якшення).
І р. – вправа 44 (І,ІІ);
ІІ р. – вправа 45 (варіант А або Б).