Автор розробки уроку із зарубіжної літератури
вчитель зарубіжної літератури та російської мови
Криворізької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів
№ 99
Лисякова Тамара Миколаївна,
спеціалист вищої категорії, старший вчитель
Урок позакласного читання
Тема уроку: Позакласне читання. Володимир Галактіонович Короленко «Сліпий музикант». Пошук головним героєм Петром Попельським свого місця у світі. (Тема мистецтва. Українська природа, народні образи й традиції в повісті).
Мета:
Навчальна: - ознайомити учнів із твором письменника;
Розвивальна: - розвивати творчі здібності, навички колективної та
індивідуальної , самостійної роботи з додатковими
матеріалами;
- уміння висловлювати свої думки, аргументувати їх, розповідати
про свої враження від улюблених творів мистецтва;
Виховна: - прищеплювати любов до книги, прагнення до пізнання та
самоосвіти, до правильного вибору своєї життєвої позиції.
Теорія літератури: повість, герої художнього твору, художні засоби. Обладнання: відео презентації, учнівські ілюстрації, видання твору, портрет письменника.
Тип уроку: інтерактивний (презентація міні-проекту), бесіда.
Хід уроку:
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
-1-
III. Оголошення теми і мети уроку.
Учитель. Книжкове море - безкрає. Тому треба намагатися читати книги різної тематики, жанрів, читати якомога більше. Так ви зможете дати відповіді на свої численні «чому?», зрозуміти свої нахили та здібності, швидко адаптуватися у нинішньому складному соціальному середовищі.
Книга, з якою ви знайомилися самостійно й презентацію якої готували – не проста. Саме її авторові, російському письменникові В.Короленку, належить така крилата фраза: «Людина створена для щастя, як птах для польоту». У чому ж воно, те щастя людське, яке воно і де його знайти? Над цим питанням ми замислювалися разом із письменником і деякі відповіді отримаємо в процесі презентації своїх досліджень.
IV. Актуалізація опорних знань Експрес - опитування про читацькі уподобання учнів, про прочитані ними за останній час книги.
V. Презентація пошуково-дослідницького творчого міні-проекту.
1.Заочна екскурсія до Полтавського будинку-музею В.Короленка (з відео - презентацією).
Учитель: У Полтаві на тихій вуличці стоїть маленький будиночок, що потопає у буйній зелені старого саду. Усі полтавці добре знають цей будинок і називають «домом Короленка». Саме тут 1920 року оселився із сім’єю відомий російський письменник В.Короленко. Полтавська земля стала його останнім притулком. Він похований тут-таки, у садку. На могилі завжди живі квіти.
2. Повідомлення учня: Народився В.Г. Короленко 15 липня 1853 року в Житомирі, у сім’ї повітового судді. Його батько Галактіон Панасович Короленко і мати Евеліна Йосипівна Скуревич відзначалися чесністю, добротою, шанобливим ставленням до людей. Їхні діти завжди відчували любов, турботу, «захист та оборону таких рідних і сильних людей». Саме батьки виховували в дітях милосердя, співчуття до знедолених і вбогих, негативне ставлення до жорстоких людей. Хлопчик ріс допитливим і
-2-
ктливим. Його дитяча пам’ять увібрала численні казки, бувальщини, розповіді про минуле…У дитячій свідомості Короленка фіксувалися і суворі враження довколишньої дійсності. Вступивши до Житомирської гімназії, він уперше зустрівся з «жорстоким і безправним режимом», який панував тоді у навчальних закладах. Ще більшу несправедливість побачив юнак, коли після смерті батька сім’ї довелося боротися з нестатками. У серці Володі росли прагнення справедливості, бажання допомогти бідним і знедоленим. Про них він і розповів пізніше у своїх творах. Короленко був не просто письменником. Він був людиною надзвичайно сміливою, мужньою.
3. Повідомлення учня «Короленко й Україна». Майже 30 років Короленко прожив далеко від України, та завжди пам’ятав про цю землю. Письменника вабила «виразна, сильна, багата» українська мова, він любив, знав, цінував народну творчість. Любив Шевченкові поезії. Переїзд до Полтави зблизив Короленка з видатними діячами української культури - Панасом Мирним, Михайлом Коцюбинським, Іваном Тобілевичем. Поміж творів, у яких звучить українська тематика - «Історія мого сучасника», «Діти підземелля», «Ліс шумить», «Без язика», «Сліпий музикант», «Епізоди з життя шукача». VI. Спостереження над текстом художнього твору.
Завдання: Складіть сюжетний ланцюжок за повістю В. Короленка «Сліпий музикант». Очікувана відповідь. На південному заході України в сім’ї багатих сільських поміщиків Попельських народжується сліпий хлопчик. Батько Петра - людина добродушна, але досить байдужа до всього, окрім господарства. Дядько ж, Максим Яценко, відрізняється характером борця. У битві з австрійцями Максим втратив ногу, отримав безліч поранень і був змушений повернутися додому. Дядько вирішує зайнятися вихованням Петруся. Йому доводиться боротися зі сліпою материнською любов’ю. Настає весна. Дитина стривожена шумом природи, що пробуджується. Дорослі не помічають хвилювання хлопчика, який не справляється із великою кількістю вражень. Петрусь втрачає свідомість. Після цього випадку
-3-
мати і дядько Максим намагаються допомагати хлопчикові осмислювати звуки і відчуття. Петрусь любить слухати гру конюха Йохима на дудці. Свій чудовий інструмент той зробив сам. Не
щасна любов налаштовує Йохима на сумні мелодії. Він грає кожен вечір. І одного разу до нього на стайню приходить сліпий панич. Петрусь вчиться грі на дудці. Мати, охоплена ревнощами, виписує з міста фортепіано. Але коли вона починає грати, то ця музика здається хлопчику грубою і галасливою. Такої ж думки і Йохим. Тоді Анна Михайлівна розуміє, що в нехитрій грі конюха значно більше живого почуття. Вона потайки слухає дудку Йохима і вчиться у нього. Урешті-решт її мистецтво підкорює і Петруся, і конюха. Тим часом хлопчик починає грати і на фортепіано. А дядько Максим просить Йохима співати сліпому паничу народні пісні. У Петруся не має друзів. Сільські хлопці цураються його. А у сусідньому маєтку живе однолітка Петруся Евеліна. Вони стають друзями.
Діти зростають, а дружба їх все міцнішає. Дядько Максим запрошує у гості свого старого приятеля Ставрученка з синами - студентами. Сліпий юнак грає на фортепіано перед гостями. Усі приголомшені і передбачають його популярність. Уперше Петро усвідомлює, що й він здатний щось зробити в житті корисне. Попельські їдуть у відповідь до маєтку Ставрученків. Вони зупиняються біля могильної плити, під якою похований козачий отаман Гнат Карий, а поряд із ним-сліпий бандурист Юрко, що супроводжував отамана в походах. Усі сумують за власним минулим. У монастирі всіх супроводжує на дзвіницю сліпий дзвонар, послужник Єгорій. Він злий на весь світ, грубо лає сільських дітей. Другий сліпий дзвонар Роман добрий, ласкаво поводиться із зграйкою хлоп’ят.
Ця зустріч примушує Петра зрозуміти усю глибину свого нещастя. Він стає озлобленим, мучить близьких. Тоді дядько Максим із Петром їде до чудотворної ікони. Неподалік просять милостиню сліпі. Дядько пропонує Петрові зазнати долі жебраків. Петро хоче швидше піти, щоб не чути пісні
-4-
сліпих, але дядько Максим примушує його подати кожному милостиню. Петро важко хворіє. Після одужання він оголошує домашнім, що поїде з дядьком Максимом до Києва, де братиме уроки у відомого музиканта. А Петро тим часом потайки від матері разом із убогими сліпими іде в Почаїв. У цих мандрах Петро пізнає світ в його різноманітті і, переживаючи чуже горе, забуває про свої страждання. Додому Петро повертається іншою людиною, душа його зціляється. Мати гнівається на нього за обман, але скоро прощає. Петро багато розповідає про свої мандри. Тієї ж осені Петро одружується з Евеліною. У нього народжується син. І коли лікар повідомляє, дитина зряча, Петра охоплює така радість, що йому здається, ніби він сам усе бачить: небо, землю, своїх близьких…
Минає три роки. Петро стає відомим музикантом. Численна публіка збирається слухати сліпого музиканта, про долю якого вже ходять легенди. Серед публіки і дядько Максим. Він прислухається до імпровізацій музиканта, в які вплітаються мотиви народних пісень. Раптом у жваву мелодію уривається пісня вбогих сліпих. Максим розуміє, що Петро зумів відчути життя в його повноті, нагадати людям про чужі страждання. Усвідомлюючи в цьому й свою заслугу, Максим переконується, що прожив життя недаремно.
VII. Міні-диспут «У чому полягає людське щастя? Чи таке воно, як його бачать герої повісті В. Короленка?»
VIII. Творча робота 1) Група «музикантів» презентує уривки мелодій, які міг грати музикант Петро Попельський (наприклад, «Імпровізації»
П. Чайковського) Підготовлений учень виразно читає фрагменти твору, де змальовано звучання музики.
- Які мелодії відтворені митцем за допомогою слова?
- Які прийоми допомагають письменникові розкрити вплив музики на людину?
2) Група «художників» презентує виконані власноруч ілюстрації до твору
-5-
В. Короленка «Сліпий музикант» і добірку репродукцій картин відомих художників (пейзажі), які могли б ілюструвати цю повість . Підготовлені учні виразно читають фрагменти твору, де описані пейзажі.
- Як вони змінюються?
- Які настрої утілено в них?
- Визначте засоби художньої виразності (епітети, порівняння, метафори), які використовує митець для відтворення природи?
Презентація картини «Сліпі» Пітера Брейгеля Cтаршого (Нідерланди), яка втілює образ людства, що заблукало в духовній пітьмі й не може знайти свій шлях. Люди спотикаються й падають…Обличчя сліпих потворні, бо вони втілюють не фізичні, а моральні вади. У Біблії сказано: «Облиште їх, вони – сліпі поводирі сліпих; а якщо сліпий веде сліпого, то обидва вони впадуть у яму». Художник стверджує, що людство має внутрішньо прозріти й знайти вихід. Про це пише у своїй повісті й В. Короленко
3) Група «маркетологів» презентує рекламу книги В. Короленка «Сліпий музикант».
Очікувана відповідь. Музика, мистецтво мають один з найсильніших впливів на людину, на її емоційний стан. Якщо ви хочете дізнатися, як музика ледь не згубила і як вона ж урятувала талановитого юнака, що був обділений долею, допомогла йому знайти свій шлях у житті, навіть відчути себе щасливим,- читайте повість В. Короленка «Сліпий музикант».
4) Група «літературознавців» презентує діалог головного героя оповідання Дж. Лондона та Петра Попельського та читають свої вірші про людське щастя.
IX. Підсумок уроку. Інтерактивна вправа «мікрофон». Завдання: Продовжити речення: - Найбільше в цій історії мене зачепило за живе те, що…
X. Домашнє завдання Підготуватися до контрольної роботи за темою «Людські стосунки. Творчість А.П. Чехова, Дж. Лондона, Г. Бічер-Стоу»
-6-