|
7 клас, хімія Дата:
|
|
Тема: |
Практична робота №5 Виготовлення водних розчинів із заданими масовими частками розчинених речовин.. |
Хід уроку.
ЗГАДАЄМО
?
1) Що таке розчин?
2) Компоненти розчину.
3) Яку речовину називають універсальним розчинником?
4) Що таке масова частка?
5) Як вона позначається.
6) Як можна виразити масову частку?
ІІ. Мотивація навчальної діяльності і актуалізація опорних знань:
Для засолювання овочів, приготування різних закаток, маринадів ми стикаємося із різними розчинами. Зараз пропонують виготовляти дезінфікуючі розчини. На сьогоднішньому занятті ми будемо готовити різні розчини.
Так як зараз ми не можемо проводити заняття в хімічному кабінеті попробуємо виготовити розчини, використавши речовин і предмети які є вдома : кухонну сіль, цукор, соду, воду; стакан, чайну і столову ложку, мірну посудину.
Домашнє завдання на сьогодні:
Знайти в Інтернеті вміст солі, цукру, соди, лимонної кислоти в чайній і столовій і ложках; цукру, солі і води в стакані. Сайти дають різні міри. Я обрала такі.
Вміст деяких продуктів в грамах
Речовина |
Стакан |
Столова ложка |
Чайна ложка |
Вода |
250 |
15 |
5 |
Кухонна сіль (NaCl) |
325 |
25 |
10 |
Цукор |
200 |
25 |
10 |
Сода |
– |
25 |
12 |
Лимонна кислота |
– |
25 |
10 |
Оцет |
250 |
15 |
5 |
Розглянемо, що необхідно робити, чим користуватися, щоб виготовити розчин з певною масовою часткою розчиненої речовини.
Напириклад, нам потрібно приготувати 275 г розчину кухонної солі з масовою часткою ≈ 9 %.
Перед виготовленням розчину здійснюють обчислення маси розчинної речовини та об’єму розчинника
Розраховуємо масу солі:
ω(р.р.) = т(р.р.)/т(р-ну)∙;
ω(солі) = 5%, або 0,09
Розраховуємо масу розчиненої течовини, в нашому випадку солі:
m(солі). = ω(солі) ∙.m (р-ну ) = 0,09•275 =24,75 ≈ 25 (г); ≈ 1 столова ложка.
Знаходимо масу води
т(Н2О)= т(р-ну)- т(солі)= 275- 25=250 (г)
Як приготувати розчин?
ЗАВДАННЯ 1
Приготувати розчин із заданою концентрацією і масою розчина.
Наприклад, нам потрібно приготувати виходячи із наявних мір. Ми можемо відміряти стаканом 250 г води, або скористаємося мірною ємкістю. Якщо ж немає ні стакана, ні мірної посудини - будемо « гратися» із столовими ложками. У столовій ложці 15 г води. 250г: 15 г ≈16 ( ложок)
Отже, виміряємо 250 г води. Набираємо столову ложку солі ( вважаємо, що це 25 г) і всипаємо до води. Перемішуємо.
РОЗЧИН ПРИГОТОВАНО!
А тепер відпочинемо і вип’ємо чаю.
Спочатку якось відміримо в улюбленій чашці потрібний нам об’єм води: наливаємо спочатку в мірний посуд, а потім в чашку і якось помічаємо цей об’єм ( наприклад, наклеюємо скотч, помічаємо маркером або вимірюємо по зовнішній стороні лінійкою).
Кип’ятимо воду ( Обережно, з гарячими рідинами і електричними приладами, газовою плитою).
Наливаємо у чашку воду до помітки.
Добавляємо по смаку стільки ложок цукру, скільки любимо, пакетик чаю.
Перемішуємо.
І поки напій вихолоне розраховуємо масову частку цукру в одержаному розчині. ( масу пакетику заварки не враховуємо: ми його потім виймемо). А масу цукру піддивимося у таблиці – одна чайна ложка …г
Фотографуємо приготовлені розчини, оформляємо звіт і відправляємо мені в чат або на електронну адресу.
Звіт пишемо у робочому зошиті, так як зошити для практичних робіт у школі, але відкривши новий розгорнутий аркуш.
У звіті не забудемо написати :
Тему:
Мету:
Обладнання і реактиви:
Описати процес виготовлення розчинів.
І не забути про висновок.
ЗВІТИ І ФОТО ДО ЧЕТВЕРГА.
V. Домашнє завдання: Придумайте задачу про приготування в домашніх умовах водного розчину соди , оцту чи лимонної кислоти і де його можна застосувати.
На наступному уроці у нас тема «Захист навчального проекту: 9. Дослідження якості води з різних джерел.». Пошукайте цікаві факти про різні джерела води, ну і будемо якось.. її досліджувати…