Розробка уроку "Прислівник"

Про матеріал

Розробка кроку "Прислівник" (7 клас) допоможе вчителю актуалізувати знання учнів про прислівник як незмінну самостійну частину мови; з'ясувати його загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксичну роль; формувати уміння розпізнавати прислівники в реченнях, визначати їх морфологічні ознаки та синтаксичну роль; розвивати у школярів уміння аналізувати й узагальнювати мовні факти; розвивати пам'ять, творчі здібності, спостережливість;виховувати любов до пізнання нового.

Перегляд файлу

1

 

Українська мова 7 клас

Тема уроку: Прислівник як частина мови

Соціокультурна лінія: Незбагненний космос

Мета:

  • актуалізувати знання учнів про прислівник як незмінну самостійну частину мови;
  • з’ясувати його загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксичну роль;
  • формувати уміння розпізнавати прислівники в реченнях, визначати їх морфологічні ознаки та синтаксичну роль;
  • розвивати у школярів уміння аналізувати й узагальнювати мовні факти;
  • розвивати пам’ять, творчі здібності, спостережливість;
  • виховувати любов до пізнання нового.

Тип уроку: формування знань, умінь та навичок.

Обладнання: підручник (С. Я. Єрмоленко, В. Т. Сичова, Київ, «Грамота»-2007), епіграф, асоціативний кущ, таблиця, ноутбук, мультимедійний пристрій (інтерактивна дошка), зірки, планети, мовна зоряна карта, (періодично лунає музика групи «Spase»).

Хід уроку:

І. Підготовка учнів до сприйняття матеріалу.

Сьогодні в нас, діти, урок незвичайний:

Хвилюється вчитель, багато гостей,

Та прошу вас, друзі, в процесі навчання

Уважними бути урок увесь цей.

Шановні учні, пропоную вам спробувати себе у ролі космічних детективів. У нас сьогодні працюють такі три підрозділи: Комета», «Метеорит», «Астероїд». А детективи (тим більше космічні) завжди відповідають на питання: де? куди? звідки? як? яким способом? коли? з якого часу? чому? до якого часу? через що? з якої причини? скільки? якою мірою? для чого? навіщо?

Отже, у космічному мовному просторі загубилась частина мови. Нам необхідно відшукати її координати на мовній зоряній карті. Про цю частину мови відомо, що вона настільки самостійна, вперта, зі складним характером, що завжди залишається незмінною. Проте товаришує з дієсловом, прикметником та іменником.

Вношу додаткову інформацію про цю частину мови. Слова якої частини мови переважають у моєму побажанні: я б дуже хотіла, що б ми сьогодні попрацювали старанно, сумлінно, гарно, відмінно, чудово, наполегливо, активно, творчо?

Відповіді та міркування учнів.

ІІ. Оголошення теми та мети уроку.

Запишем у зошит сьогоднішню дату,

Та «Класна робота» старанно пишіть.

І тему цікаву ми будем вивчати:

«Прислівник як частина мови» запишіть.

Шановні космічні детективи, як ви вважаєте, які завдання стоять перед вами на сьогоднішньому уроці? Визначитись вам допоможуть ключові слова:

ПОГЛИБИТИ (знання про прислівник як незмінну частину мови)

ФОРМУВАТИ (уміння розпізнавати прислівник в реченнях)

НАБУТИ (нових знань про прислівник)

ВИЗНАЧИТИ (синтаксичну роль прислівника)

РОЗВИВАТИ (творчі здібності, спостережливість, пам’ять)

А епіграфом нашого уроку будуть слова:

Ніколи не говори: «Я не вмію»,

а завжди кажи: «Я навчусь».

На парту кожному із вас упала зірка. За її допомогою ми визначимо, хто стане найяскравішим фахівцем у нашому детективному агентстві. Але кожен із вас пам’ятає(напис на зірці):

Я, семикласник(ця), хочу знати, думаю, вмію, знаю,

Я – творча особистість, зірка.

 

ІІІ. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.

Шановні детективи, настав час створити фоторобот прислівника. З цією метою ми проведемо мовленнєве дослідження. До дошки запрошуються представники з кожного підрозділу.

Завдання І

  1. Записати речення.

Людство активно освоює космос.

  1. Знайти прислівник.
  2. Виписати прислівник із словом, яке він пояснює. (Активно освоює)
  3. Поставити питання. (Як?)
  4. Що виражає це слово? (Ознака дії).

 (Закріпити на дошку табличку до асоціативного куща).

Завдання ІІ

  1. Записати речення.

Меркурій близький до Сонця, тому за ним дуже важко спостерігати.

  1. Знайти прислівник.
  2. Виписати словосполучення із прислівників (Дуже важко)
  3. Поставити питання. (Як?)
  4. Що виражає це слово? (Ознака ознаки).

(Закріпити на дошку табличку до асоціативного куща).

Завдання ІІІ

  1. Записати речення.

Спілкування по-марсіанськи – фантастика?

  1. Знайти прислівник.
  2. Виписати прислівник із словом, яке він пояснює (Спілкування по-марсіанськи)
  3. Поставити питання. (Як?)
  4. Що виражає це слово? (Ознака предмета).

(Закріпити на дошку табличку до асоціативного куща).

Додаткові бали отримує підрозділ, який встигне виконати завдання на повторення (дати коротку характеристику реченню).

А зараз ми проведемо слідчий експеримент. Оберіть прислівник, який вам подобається і спробуйте його провідміняти або змінити рід чи число. Якого висновку ви дійшли?

Відповіді учнів про те, що прислівник – незмінна частина мови. (Закріпити на дошку табличку до асоціативного куща).

Шановні детективи, спробуйте сформулювати характеристику частини мови, яку ми розшукуємо.

Із відповідей представників підрозділів формуємо правило при прислівник. (Закріпити на дошку табличку з визначенням до асоціативного куща).

З’ясуємо наступний штрих фоторобота. Через мультимедійний пристрій на дошку проектуються речення (без підкреслених членів речення та коментарів!):

Праворуч пропливає червоний Марс.

(Обставина пояснює дієслово)

Шлях ліворуч був найкоротшим до радіорубки.

(Означення пояснює іменник)

Зовсім холодний Уран не приваблює космонавтів.

(Обставина пояснює прикметник.)

На серці легко і спокійно.

(Виконує роль присудка)

Прокоментувати те, яку синтаксичну роль у реченнях виконують прислівники, яку частину мови вони пояснюють.

(Закріпити на дошку табличку до асоціативного куща).

Давайте переконаємось у цьому практично. Який підрозділ швидше виконає завдання?

  1. Записати речення.

Земляни оптимістично дивляться на можливість порозуміння з інопланетянами.

  1. Визначити,яку синтаксичну роль виконує прислівник.
  2. Додаткові бали отримує підрозділ, який встигне виконати завдання на повторення (визначити граматичну основу та другорядні члени речення).

А тепер усно попрацюємо із вправою 196 (1, 2 і 3 речення). Підрозділи, увага! Знайдіть прислівники і визначте їх синтаксичну роль. Представники з кожного підрозділу пояснюють по одному реченню.

А зараз керівники підрозділів організовують свої групи на самостійне дослідження фактів ( на стор. 111 теоретичний матеріал та впр. 198). Завдання ускладнюється: утворені прислівники ввести у твір-мініатюру на космічну тему.

Відповіді учнів. Обговорення.

IV. Систематизація та узагальнення вивченого.

  1. Впишіть у клітинки (кросворд на інтерактивній дошці) прислівники, дібравши синоніми до поданих:

 

 

 

 

 

1

П

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

Р

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

И

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

С

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

Л

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

І

 

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

В

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8

Н

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9

 

И

 

 

 

 

 

 

 

 

10

 

 

 

 

К

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Повагом, нешвидко (повільно).
  2. Хороше, гарно (добре).
  3. Недалеко, поруч (близько).
  4. Невесело (сумно).
  5. Радісно, безжурно. (весело)
  6. Нерано (пізно).
  7. Блаженно, безхмарно, солодко (щасливо).
  8. Невисоко (низько).
  9. Нечутно, неголосно (тихо).
  10. Поспіхом (швидко).
  1. Виписати прислівники, скласти з ними речення.

Чим від інших я відмінний?

Тим, що є я сам незмінний.

Розібратись як детально,

Моє значення загальне –

Це найперш ознака дії:

Швидко їде, тихо мріє.

Чи ознака ще ознаки:

Дуже добре, надто м’яко.

А чи ознака предмета:

Це – по-київськи котлета.

Я скажу вам тут дослівно –

Називаюсь я ПРИСЛІВНИК.

  1. Давайте узагальнимо, що ми дізналися на уроці про прислівник.

А в нагоді нам стане наш асоціативний кущ та табличка-опора:

Прислівник – це …

Означає …

У реченні …

Найчастіше пов’язаний з …

Відповідає на питання …

Наприклад …

Фоторобот прислівника, звичайно ж, неповний. На наступних уроках ми продовжимо розслідування і доповнимо його. Та чи можемо ми хоч приблизно визначити координати цієї частини мови на мовній зоряній карті?

Відповіді учнів (після дієслова та його форм, перед службовими частинами мови).

Любі учні, сьогодні ви працювали наполегливо і своїми знаннями розсіяли темряву невідомості навколо прислівника. Світло ваших знань, як і світло зірок на небі, різне. Закріпіть свою зірочку на висоту, якої ви досягли на сьогоднішньому уроці. Давайте підрахуємо зароблені зірочки-бали і визначимо найкращих детективів та найсильніший підрозділ.

V. Підсумок уроку. Оцінювання.

VІ. Домашнє завдання (можна обирати варіант самостійно):

§ 24, впр. 199.

§ 24, впр .202.

§ 24, скласти казку про прислівник.

 

 

 

doc
До підручника
Українська мова 7 клас (Горошкіна О.М., Попова Л.О.)
Додано
25 березня 2018
Переглядів
1353
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку