У методичній розробці уроку для 10 класу на тему "Склад української лексики з погляду її стилістичного використання. Загальновживані слова. Наукова, суспільно-політична, професійна, побутова, офіційно-ділова, діалектна лексика" використані елементи проблемно-пошукового методу.З метою вироблення навичок використання в мовленні слів наукової, суспільно-політичної, професійної, офіційно-ділової лексики; розвитку культуру мовлення пропонуються такі форм роботи: розв'язання проблемних ситуацій, виконання творчих робіт у групах, самодиктант, розігрування рольових ситуацій тощо.
10 клас
Тема: Склад української лексики з погляду її стилістичного використання. Загальновживані слова. Наукова, суспільно-політична, професійна, побутова, офіційно-ділова, діалектна лексика
Мета: Розширити знання учнів про склад української лексики з погляду її стилістичного використання; виробити навички використання в мовленні слів наукової, суспільно-політичної, професійної, офіційно-ділової лексики; розвивати культуру мовлення.
Обладнання: картки, схеми, папір.
Хід уроку
І. Перевірка домашнього завдання
1.Два учні виконують індивідуальні завдання з карток.
Картка 1
Завдання: До кожного з поданих слів підібрати синоніми-архаїзми, що використовуються в художніх творах. Вказати, з якою метою. З двома з них скласти і записати речення.
Говорити, поет, битва, життя, майбутній, губи, іде, військо, березень, слова, бачити
(Ректи, піїт, брань, живіт, уста, грядущий, рать, марець, словеса, зріти).
Картка 2
Завдання: Виписати авторські неологізми, пояснити їх значення.
1) Мені обридають рими, хочеться спостерігати рухи слів, щоб за ними тяглась моя думка, думка самособейне плелась. 2) Пробіг експрес. За ним я мчу безшумногнівно і чуда жду з брудних небес. 3) хай світ широкий тихоніченька пісень збира ясно-весняних. 4)Ліхтарить світло. Мертвопетлює авіатор в хмарах. 5) Бухта зачовнена й жвава, катери воду січуть. 6) Червоноплямиться за оградою парку –– то мила іде. 7) За брамами опурпуриться сіренький ранок і почне журиться од нічних співанок (М.Семенко).
2. Клас пише розподільний диктант, заповняючи таблицю
Активна лексика Пасивна лексика
Застарілі слова Неологізми
Історизми Архаїзми Загально мовні Авторські
Поле, екологія, боярин, словеса, квітограй, глаголити, кувати, освіта, інфекція, страж, СНІД, піїт, мутація, культуртяпство, викандидатуватись, інтерфакс, директор, барвінок, бунчужний, панщина, діалектика, театральний, відеостудія, інопланетянин, парламент.
ІІ. Визначення теми і мотивація діяльності
1. Визначити, за якою ознакою згруповані слова, до якої групи вони входять.
- Азот, натрій, вуглець, арія, аналіз, чисельник, суцвіття, логарифм – наукова;
- Класовий, кандидат, імперіалізм, міжнародні відносини, бюрократія, хрущовська
«відлига» – суспільно-політична;
- Сівба, косовиця, обмолот, боронування, сталевар, мартен, прокат –– професійна;
- Посвідчення, протокол, акт, збори ухвалили, за звітний період – офіційно-ділова;
- Бульба, дзиґар, курітко (курчатко), гурнець (горщик), бовдур, раяти (радити) – діалектизми (побудова);
- Земля, вода, робити, косити, спостерігати, істина – загальновживана.
2. Мотивація висновків: Залежно від лексичного значення і вживання виділяється група слів з погляду стилістичного використання.
3. Визначення теми і завдань заняття: Отже, наше завдання на занятті –– повторити лексику української мови з точки зору її стилістичного використання.
Запитання:
ІІІ. Надання необхідної інформації
1. Слово учителя: Кожна з названих груп лексем важлива. І зараз ви аргументовано
доведете необхідність для вас знання слів тої чи іншої групи, володіння ними, використання в мовленні певної групи.
2. Творча робота (робота в групах по 3 чоловіка) –– Для чого необхідно знати і вміти використовувати у мовленні
- наукову лексику;
- суспільно-політичну;
- професіоналізми;
- офіційно-ділову лексику;
- діалектизми;
- загальновживані слова?
ІV. Вироблення умінь і навичок.
3.Записати текст під диктовку. Які слова вжиті в тексті? (метод «Обери позицію»).
До пісень я звик. Що б не робив чоловік, а пісня на вустах. Мама найбільше любила співати «Брала дівка льон». Батько, коли співав, то співав за цілий хор, вів, сказати б, цілу партитуру. Він у той час самотужки вивчав мистецтво регента і, співаючи, вів усі партії одночасно, пісня виходила багатоповерхова. Коли йому здавалося, що не так, він виймав з кишені камертона, дзенькав, прикладав його до вуха і подавав сам собі тон: ре-сі-соль-сі-соль-соль чи щось таке. Коли до мелодії мав долучатися ще один голос, він підхоплював її, вів кілька тактів. Співаючи, він відбивав такт рукою, покозував собі зміну тону, зміну ритму (І.Сенкевич).
4. Самодиктант. Усі ви більш-менш визначилися у виборі своєї професії. Запишіть словниковий диктант зі слів, які вживають люди вашої майбутньої професії (взаємоперевірка).
5.Робота у парах. Зі словами якої групи важко розрізнити професійну лексику? (науковими термінами). Записати словосполучення з науковою лексикою, з науки, яка вам найбільше подобається. (до 10)
6. Робота в малих групах (колективно складається виступ; від групи виступає представник). Політика, суспільне життя цікавить, мабуть, кожного . Часто чи ні, але кожен із вас вступає у політичну дискусії, висловлюється з того чи іншого питання на суспільно – політичну тему.
Завдання: Скласти письмовий вступ за опорними словами:
Адміністративно-командна система, бюрократична заорганізованість, національна
гідність, саморозквіт нації, державний статус української мови національне відродження, правова захищеність, плюралізм думок.
7.Розігрування рольової ситуації. Офіційно-ділова сфера спілкування – важлива у житті кожної людини. Рано чи пізно вам доведеться спілкуватися в офіційному середовищі. А зараз розіграємо ситуації, в яких вам необхідно виявити вміння володіти офіційно- діловою лексикою.
Ситуації:
– Ви влаштовуєтесь на роботу;
– Ви звернулися в судові органи;
– Ви берете участь у складанні важливих документів.
Завдання для груп: скласти діалоги на запропоновані ситуації, записати слова.
8. Дуже цікавий із стилістичної сторони діалектний пласт української лексики. Аргументовано обґрунтуйте або спростуйте твердження про необхідність у нашій мові діалектних слів.
(Робота в групах – 2групи. «Акваріум»)
одна – «за»
друга – «проти»
–– Де ви стикалися з діалектизмами?
9. Ввести подані діалектизми у речення:
Нецьки (ночви), банітувати (лаяти), банувати (шкодувати), глибка (підвальне приміщення), неньо (тато), матура (екзамен), фрезура (зачіска), пуджати (лякати), сарака (бідолаха).
10. Про яку групу слів ми нині найменше говорили, але найбільше з цієї групи
використовували лексичних одиниць? (загальновживані слова)
ІV. Висновок: Отже, на занятті ми пригадали групи українських слів з погляду їх стилістичного використання. Доведіть, що ви добре засвоїли тему, закінчивши схему стрілочками:
(На дошці плакат)
Групи Стилі
Загальновживані слова Художній
Наукова лексика Розмовний
Суспільно – політична лексика Науковий
Професійна Офіційно-діловий
Побутова(діалектна) Публіцистичний
Офіційно – ділова
V.Домашнє завдання: Повторити все з розділу «Лексика». Скласти письмове висловлення з певною групою слів, яка вам найбільше імпонує.