Урок – телепередача «Аргумент кіно»
Причини популярності образу Шерлока Холмса
з однойменних оповідань Артура Конан Дойла
Мета: Простежити причини і наслідки популярності образу Шерлока Холмса; формувати комунікативні компетенції дітей, розвивати навички діалогічного мовлення, вміння працювати з різними джерелами інформації, аналізувати, порівнювати та узагальнювати; сприяти розширенню читацького світогляду школярів, вихованню освіченості, інтелігентності та естетичного смаку.
Обладнання: портрет письменника, виставка книг митця, підручник, саундтреки та уривки з кінофільмів «Пригоди Шерлока Холмса і доктора Ватсона», «Шерлок», «Шерлок Холмс», мультимедійна презентація.
Епіграф: Ш. Холмс – це та людина, яка ніколи
не жила, але яка ніколи і не помре.
Орсон Уеллс
Хід заняття
І. Організаційний момент.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Звучить фрагмент увертюри В. Дашкевича (муз. з кінофільму про Ш.Холмса і д. Ватсона )
1. Слово вчителя:
- Про що розповіла вам ця мелодія? У якому кінофільмі ви її чули? Чи здогадалися, про що ми поведемо розмову?
Так, дійсно! Це фільм про Шерлока Холмса.
Діти, ми з вами вивчили творчість одного з найвідоміших письменників детективного жанру Артура Конан Дойла та його героя Шерлока Холмса, який сприймається як цілком реальна особа.
В історії літератури є образи, які завжди цікаві людству. Читачі захоплюються ними, прагнуть наслідувати їх. Саме таким є образ усім відомого детектива. Про нього створено десятки кінофільмів, а в Лондоні, на Бейкер-стріт, є музей Шерлока Холмса. І популярність цього сищика не згасає уже понад сто років.
ІII. Оголошення теми та мети уроку.
Тож тема уроку «Причини популярності образу Шерлока Холмса
з однойменних оповідань Артура Конан Дойла»
Відомий американський режисер і актор Орсон Уеллс сказав: « Ш. Холмс – це та людина, яка ніколи
не жила, але яка ніколи і не помре.»
Тож у чому секрет його слави? Чим приваблює цей образ найвідоміших видавців, режисерів, акторів?
Вчитель: Сьогодні ми проведемо незвичайний урок: урок-телепередачу «Аргумент кіно»
І спробуємо дати відповідь на ці запитання.
Уявімо, що всі ми знаходимося в студії «Першого національного» українського телеканалу.
Представляю вам наших експертів: літературознавці, кінокритики, знімальна група.
(привітаємо всіх оплесками)
ІІІ. Актуалізація навчального матеріалу.
Усім відомо, що однією з найвищих цінностей людства є мистецтво.
Ми знаємо багато його проявів - це і література, і музика, і живопис, і фотографія. Та оскільки наша передача про кіно, сьогодні ми поговоримо про кіномистецтво.
Давайте проведемо короткий БРИФІНГ.
(вправа «Мозковий штурм»)
«Що вам відомо про кіно? Чим воно відрізняється від інших видів мистецтва?»
Кожен із вас має можливість висловити свою думку щодо даного питання (Додаток № 1)
Давайте ще раз поглянемо, які ознаки має кіномистецтво. (слайд)
Вчитель. Кіномисте́цтво - це універсальний синтетичний вид мистецтва, який поєднує в собі ознаки інших видів - літератури, театру, живопису, музики, фотографії та ін., і має свої специфічні засоби, головними з яких є кадр і монтаж.
Кінематографічний твір, створюється і сприймається лінійно, кадр за кадром, епізод за епізодом, які, поєднуючись, утворюють рухоме зображення. Так було створено і фільм про Шерлока Холмса.
ІV. Сприйняття навчального матеріалу.
Постановка проблемних запитань.
Вчитель: А скільки ж їх було цих фільмів?
Детальніше вам про це розкажуть наші експерти - кінокритики.
Кінокритик: Усім відомо, що Оповідання про Шерлока Холмса є світовим шедевром літератури. І кожен режисер, який себе поважає, намагається відтворити події цього твору на екрані.
У світі відомо аж 213 фільмів за участю цього видатного сищика.
Та почалося це ще в 1900 році, тоді, коли відбулася перша прем’єра фільму. (Додаток № 2)
Кінокритик: У підсумку потрібно сказати: Холмс – найпопулярніший герой кінематографу, занесений до «Книги рекордів Гіннесса». Навіть після більш ніж двох сотень екранних втілень, він продовжує бути улюбленим і популярним. Про цього героя майже кожного року з’являється в прокаті нова кінострічка.
(Проблемне питання )
Вчитель: А чи знаєте ви, яка екранізація була визнана найкращою, до речі, самими ж англійцями?
Кінокритик: Це екранізація Радянського фільму Режисера Ігора Маслєннікова, де головну роль виконував Василь Ліванов.
Вчитель: Дійсно, існує дуже багато фільмів, та все ж ми повинні розуміти, що вони є лише інтерпретацією відомого бесцеллера. У кожного режисера свій власний погляд на події твору, а особливо на зображення головного героя.
Тож який він – цей герой?
Наші експерти - літературознавці допоможуть пригадати, як Шерлока Холмса описує сам автор - Артур Конан Дойль
(коментоване читання)
Літературознавець: Шерлок Холмс мав аристократичне походження, отримав прекрасну освіту. Кримінальні історії для нього – це не засіб заробити гроші, щоб звести кінці з кінцями. Холмс береться за розслідування складних справ через їх заплутаність. Для нього це можливість потренувати свою логіку, спробувати зрозуміти механізм злочину.
Літературознавець: В оповіданні «Етюд у рожевих тонах» доктор Уотсон дає такий опис Шерлока Холмса: На зріст він був не більше шести футів але був такий худий, що здавався ще вищим. Погляд у нього був гострий, проникливий, якщо не враховувати тих періодів, коли він, про щось розмірковуючи, заклякав на місці і ні на кого не звертав уваги. Тонкий, як в орла, ніс надавав його обличчю виразу живої енергії та рішучості. Його руки постійно були в чорнилах і в плямах від хімічних речовин.
Літературознавець: Шерлок Холмс походжав по платформі, сірий дорожній плащ і суконна кепка робили його високу худорляву фігуру ще вищою й худорлявішою.
Вчитель: Поясніть своїми словами, як би ви описали його?
Л: 6 футів – це більше, ніж 183 см, тобто він був досить високою людиною. Його статура вказувала на силу та витривалість. Його погляд говорив про те, що він був людиною енергійною і рішучою.
Я думаю, що руки у нього не були брудні, просто плями не вимивалися, бо він постійно проводив досліди.
Л: Шерлок Холмс мав талант до розгадування всіляких таємниць. Він був людиною обдарованою й в інших галузях, зокрема у галузі мистецтва, умів грати на скрипці, сам писав музику. (підручник)
Л: Холмс ніколи не відмовлявся уважно вислухати детальну розповідь про справу, якою цей сищик займався , і час від часу не дуже нав’язливо, ба навіть приховано, давав йому які-небудь поради. Виходячи зі своїх власних величезних знань і досвіду.
Вчитель: То що ми можемо сказати про його вдачу?
Л: Холмс — це одночасно талановитий скрипаль і хороший боксер, професійний актор, хімік із глибокими знаннями анатомії. Він справжній англієць. Більшість справ він розкриває, не виходячи з кімнати, називаючи їх «справами на одну люльку».
Л: Він присвятив своє життя кар’єрі детектива. Розслідуючи справи, він не тільки спирався на Закон, але й на свої життєві принципи, правила честі, порядність.
Автор хоче нам розповісти про талановиту розумну людину, досвідчену і працьовиту.
Холмс порядний і добрий. Робота йому приносить лише задоволення..
Л: У характері мого друга Шерлока Холмса…він міг довести до розпачу будь-кого, хто мешкав поряд з ним.
Вчитель: Спробуємо порівняти те, що ми прочитали з образом на екрані.
Давайте переглянемо уривки з фільмів, чи дійсно режисер використав усі художні особливості у створенні цього образу.
(уривок з фільму «Пригоди Шерлока Холмса і Доктора Ватсона»)
(уривок з кінофільму «Шерлок» з Бенедиктом Кембербетчем)
(уривок з фільму «Шерлок Холмс» з Ігорем Петренком)
(слайд з трьома фотографіями)
Вчитель: Чи можете ви висловити свою власну точку зору і порівняти цих героїв?
Літературознавець: Я можу сказати, що герої не схожі.
Шерлок Холмс Василя Ліванова (1 епізод) привабливий, спокійний та витончений. Як справжній англієць. Сучасний Шерлок Холмс у виконанні Бенедикта Кембербетча має запальний характер, інколи знервований і занадто самовпевнений.
Холмс Ігоря Петренка (3 епізод) відрізняється якоюсь недбалістю та неохайністю.
Л: На мою думку, великий вплив має час, коли відбуваються події. Якщо в першому уривку зображено Англію кінця ХІХ ст. , то в другому уривку ми бачимо сучасну Англію і тому, відповідно герой повинен бути більш принциповим і мати твердий характер.
Тож Кембербетч так і поводиться занадто самовпевнено і навіть зухвало.
Л: У першому уривку видно, що Шерлок Холмс звертає увагу на деякі матеріальні цінності: достаток, комфорт, гарна скрипка, люлька, як невід’ємні елементи його образу. Та разом з тим, він поступливий справедливий, інколи навіть співчуває злочинцям.
Образ Детектива у виконанні Ігоря Петренка досить незвичайний, простакуватий, не такий загадковий. Він трохи смішний та дивакуватий.
Вчитель: Чи виправдало побачене ваші сподівання?
Л: Я вважаю, що хоч зовні ці герої і не схожі, та всіх їх об’єднує вміння спостерігати, аналітично мислити, за допомогою дедуктивного методу знаходити причинно-наслідкові зв’язки між подіями та явищами. Значить, ми можемо сказати, що режисери втілили задум автора.
Вчитель: Можливо кінокритики хотіли б щось додати?
Кінокритик: Так. Потрібно розуміти, що акторів обирає режисер, тобто , на екрані ми бачимо втілення його задуму. І якщо вже зовсім бути чесними, то треба дивитися ще й на акторську майстерність.
Вчитель:Саме в цьому нам допоможуть розібратися експерти зі Знімальної групи. Представляю вам її склад :
Під час бесіди, ви можете ставити запитання представникам знімальної групи.
Вчитель: Запрошуємо до слова режисера
Режисер: Доброго дня усій студії.
Великий англійський режисер Альфред Хічкок якось сказав: «Фільм - це життя, з якого вивели плями нудьги». Тож кожен режисер намагається не просто втілити образ літературного героя на екрані, але й розважити глядача. Адже фільми створені, перш за все для розваги і відпочинку. Так само, як і ви, я являюся великим шанувальником оповідань про Шерлока Холмса. Тож і вирішив створити про нього фільм.
Кінокритик (ставить питання до режисера):
Чим ви керуєтеся, коли обираєте актора на головну роль?
Режисер: Перш за все, я ставлю мету - кого я хочу побачити сам і показати глядачеві.
Працюючи над постановкою, я взяв тільки мотив з оповідань Артура Конан Дойля. І мій Шерлок Холмс дуже відрізняється від тих, яких ви уже бачили на екрані. Я запросив на цю роль досить ексцентричного й амбіційного актора. І він перевершив усі мої сподівання. Він зовсім не втратив своїх професійних якостей, хоч він не дуже добрий боксер, не вміє грати на скрипці, і не виглядає, як справжній англієць.
Актор: Привіт усім! Я дуже радий можливості похвалитися своєю найкращою роллю. Адже я все життя мріяв зіграти справжнього детектива, а особливо Шерлока Холмса. Можливо на екрані я виглядаю трішки екстравагантно, але ж подивіться, хіба я не гарний? (кадри з фільму)
Кінокритик: У мене запитання до Роберта:
Як ви працюєте над створенням образу на екрані?
Актор: Я вважаю, що я неперевершений актор, та все ж намагаюся уважно прочитати сценарій і вибудувати образ героя в своїй уяві. А ще, мені здається, що Шерлок Холмс такий самий як я оптиміст, реаліст, дуже самовпевнений, трішки егоїстичний. І, чесно кажучи, героя схожого на себе, і грати простіше.
Літературознавець: У мене питання до сценариста.
Скажіть, за допомогою чого ви розкриваєте талант Шерлока Холмса як детектива?
Сценарист: Для цього використовується такий прийом як «художня деталь», увага зосереджена на деталях, дрібничках. А оскільки герой сам дуже спостережливий, уважний, має аналітичний розум, використовуючи свій життєвий досвід може поєднати дрібні деталі у ланцюжок подій чи ситуацій, а далі зробити правильні висновки, саме це і є суть дедуктивного методу, яким користуються всі детективи.
(Уривок з фільму, дедуктивний метод)
Літературознавець. Запитання до Композитора:
Як ви створили до фільму таку чудову музику?
Композитор: Перед створенням мелодії, я, як актор, заглиблююся в сценарій і намагаюся уявити загальну картину розвитку подій. Я вважаю, що композитор – це місток, який поєднує глядача і героя. Адже сама мелодія, тембр, інтонація викликає в нього сумні чи радісні емоції і наштовхує глядача на правильні висновки.
(Прослуховування саундтреку до фільму)
Гример: А ще, я вважаю, що велике значення має зовнішній вигляд – костюми, грим. Бо саме завдяки костюмам глядач може цілком поринути в ту епоху, коли відбуваються події.
Кінокритик: (ставить питання до оператора)
У чому, на вашу думку, успіх екранного героя Шерлока Холмса?
Оператор: Сам по собі персонаж неординарний, він чутливий, добрий, розсудливий, стриманий, але разом з тим, він емоційний, енергійний і запальний, коли справа стосується злочину.
А ще він наділений винятковим почуттям гумору.
Сценарист: Я вважаю, що це ще завдяки дотепному сценарію, бездоганній грі акторів та майстерності режисера.
V. Закріплення навчального матеріалу.
Вчитель : Тож вислухавши всі думки, проаналізувавши уривки з кінофільмів, ми можемо дати відповідь на питання: У чому ж популярність цього Літературного героя Артура Конан Дойля?
Які риси характеру допомогли Шерлоку Холмсу стати безсмертним?
За допомогою вправи «Мікрофон», давайте складемо словесний портрет Шерлока Холмса.
Добрий, терплячий, мужній, талановитий, розсудливий, спостережливий, самовпевнений, енергійний, рішучий, допитливий, розумний, кмітливий, уважний, прискіпливий, потайний, порядний, хвалькуватий, зосереджений, стриманий, зухвалий, дотепний, ерудований, має виняткове почуття гумору, має аналітичний розум, володіє дедуктивним методом.
А зараз, діти, подивіться ще раз на вислів Орсона Уеллса і скажіть, як ви його розумієте?
Учень: Це всього на всього, вигаданий літературний персонаж, але сприймається, як реальна людина. Він народився в уяві письменника, ожив і буде вічно жити на сторінках книжок та на екрані.
VІ. Підсумок уроку. Оцінювання.
Так,ми знаємо, що всі люди різні. Та в образі Шерлока Холмса неймовірним чином поєднувалися протилежні риси характеру. Такі, які цінувалися людьми в усі часи. Ми із впевненістю можемо сказати, що це – Герой і нашого часу.
Артур Конан Дойл був дійсно талановитою людиною, бо створив такого дивовижного, неординарного і безсмертного героя.
Ви сьогодні дуже плідно працювали то ж отримаєте гарні оцінки.
VІІ. Домашнє завдання.
Переглянути фільм.
Бажаю вам приємного перегляду, але не забувайте, що ніякий кінофільм не можливо порівняти з книжкою.
Додаток№ 1
Приблизні відповіді учнів
Додаток № 2
1901-1910
Год |
Название |
Страна |
Режиссёр |
Шерлок Холмс |
Доктор Ватсон |
1905 |
Приключения Шерлока Холмса / Adventures of Sherlock Holmes |
Морис Костильо |
не известен |
1911—1920
1916 |
Шерлок Холмс / Sherlock Holmes |
Эдвард Филдинг |
1921—1930
Год |
Название |
Страна |
Режиссёр |
Холмс |
Ватсон |
1922 |
Шерлок Холмс / Sherlock Holmes |
Альберт Паркер |
1931—1940
Год |
Название |
Страна |
Режиссёр |
Шерлок Холмс |
Доктор Ватсон |
1931 |
Пёстрая лента /The Speckled Band |
Джек Реймонд |
Атоль Стюарт |
||
1932 |
Шерлок Холмс / Sherlock Holmes |
Клайв Брук |
Реджинальд Оуэн |
||
1939 |
Приключения Шерлока Холмса / Adventures of Sherlock Holmes |
|
Альфред Л. Веркер |
|
|
1951—1960
Год |
Название |
Страна |
Режиссёр |
Шерлок Холмс |
Доктор Ватсон |
1954-1955 |
Шерлок Холмс / Sherlock Holmes |
Шелдон Рейнолдс, Стив Превин |
Ховард Марион-Кроуфорд |
1961—1971—1980
Год |
Название |
Страна |
Режиссёр |
Шерлок Холмс |
Доктор Ватсон |
1979 |
|||||
1980 |
Приключения Шерлока Холмса и доктора Ватсона: Король Шантажа. Смертельная Схватка. Охота на тигра. |
1981—1990
Год |
Название |
Страна |
Режиссёр |
Шерлок Холмс |
Доктор Ватсон |
1981 |
Приключения Шерлока Холмса и доктора Ватсона: Собака Баскервилей |
||||
1982 |
Собака Баскервилей / The Hound of the Baskervilles |
Питер Дагвид |
|||
1983 |
Собака Баскервилей/ The Hound of the Baskervilles |
Дуглас Хикокс |
Дональд Чарчиль |
||
1984 |
Великий детектив Холмс / Sherlock Hound (аниме-сериал) |
- |
- |
||
1984-1985 |
Приключения Шерлока Холмса / The Adventures Of Sherlock Holmes |
||||
1986 |
Приключения Шерлока Холмса и доктора Ватсона: Двадцатый век начинается |
|
|||
1986 |
Возвращение Шерлока Холмса / The Return of Sherlock Holmes |
1991—2000
Год |
Название |
Страна |
Режиссёр |
Шерлок Холмс |
Доктор Ватсон |
1991 |
Происшествие на водопаде Виктория / Incident at Victoria Falls |
Билл Коркоран |
|||
1991 |
Шерлок Холмс и примадонна / Sherlock Holmes and the Leading Lady |
Питер Сэсди |
|||
2000 |
1908 |
Шерлок Холмс і таємниця вбивства |
Данія Німеччина |
Режисер і виконавець ролі Вігго Ларсен |
|
1916 |
Шерлок Холмс / Sherlock Holmes |
|||
1931 |
Пёстрая лента /The Speckled Band |
Джек Реймонд |
||
1932 |
Шерлок Холмс / Sherlock Holmes |
Клайв Брук |
||
1939 |
Приключения Шерлока Холмса / Adventures of Sherlock Holmes |
Альфред Л. Веркер |
||
1979 |
||||
1984-1985 |
Приключения Шерлока Холмса / The Adventures Of Sherlock Holmes |
|||
2009 |
Шерлок Холм. Гра тіней |
Гай Річі |
Роберт Дауні Молодший |
|
2010 |
Шерлок |
Пол Мак Гіган |
Бенедикт Кембербетч |
|
2013 |
Шерлок Холмс |
Росія - Україна |
Андрій Кавун |
Ігор Петренко |