УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА 8 клас
Тема Українка Наталка яка здивувала світ
Мета Глибше вивчити й детально проаналізувати образ Наталки Полтавки з п’єси І.Котляревського.
Виховувати в учнів добре ставлення до батьків, глибоку відповідальність за особисті почуття, благородність у коханні.
Закріпити вивчене про дійову особу.
Обладнання: таблиці, портрети Наталки Полтавки та інших дійових осіб, аудіо запис з піснями, «сторінки життя Наталки» ( окремі плакати з назвами сторінок до усного журналу).
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І Організаційна частина уроку.
(на дошці записана тема уроку, епіграф)
«Наталка Полтавка» Котляревського досі не втратила своєї життєвої сили, правдивості і свіжості.
І. Франко
- вчитель напам’ять читає перший куплет пісні «Віють вітри…», з твору «Наталка Полтавка» Котляревського.
- питання до учнів: а) чи знайомі вам ці слова? б) де ви з ними зустрічалися?
- слово вчителя
Я хочу звернути увагу на епіграф, який записаний на дошці. Він стане своєрідним гаслом нашого уроку.
ІІ Актуалізація опорних знань.
1 Перевірка домашнього завдання.
Ми з вами продовжуємо роботу над змістом п’єси. І для того, щоб зрозуміти як в знаєте її зміст, ми перевіримо домашнє завдання.
1 учень Пропонується заповнити таблицю, за допомогою якої визначемо композиційну побудову твору.
2 учень Розмістити ілюстрацій ний матеріал за сюжетом. Дати назву кожній ілюстрації(створити план).
Всі інші в зошитах Зробити схематичне розміщення сюжету твору, кожному прямокутнику під відповідною цифрою дати назву.
Зачитати складений план учнями класу, порівнюючи з записаним на дошці.
А для більшого порівняння, подивіться на цитатний план до сюжету, який я вам запропоную.
ІІІ Мотивація навчання
(учні записують визначення в зошитку)
! ЗАПИСАТИ В ЗОШИТ
+ - Наталка Полтавка возний(Тетерваковський) Петро, Микола виборний(Макогоненко) Терпилиха
ІV Сприйняття й засвоєння учнями нового матеріалу.
1 Слово вчителя.
Як ви вже здогадалися, сьогодні поведемо мову про характер головної героїні з п’єси І.Котляревського Наталки Полтавки.
2 Додаткова інформація про створення І.Котляревським образу Наталки.
3 Пояснення матеріалу за планом.
Ми з вами поступово будемо розбирати риси вдачі Наталки, гортаючи своєрідні сторінки життя нашої героїні і водночас оточимо образ Наталки героями з якими вона зустрічається на протязі твору.
(учні записують назви сторінок до зошитів)
ПЕРША СТОРІНКА
Хто така Наталка?
(учні дають відповіді)
ДРУГА СТОРІНКА
Що нам відомо про її минуле?
(учням пропонується, користуючись текстом твору, дати відповіді)
ТРЕТЯ СТОРІНКА
Самохарактеристика Наталки
(робота з текстом)
Прослуховування пісень Наталки. Висновок.
ЧЕТВЕРТА СТОРІНКА
Що про Наталку говорить виборний та возний?
(посилаючись на текст, дати відповідь)
П’ЯТА СТОРІНКА
Готовність на самопожертву. Як мати характеризує Наталку?
(робота з текстом, бесіда з учнями, проблемне питання
Спроектувати життя Наталки з возним. Яким ми можемо його уявити.)
ШОСТА СТОРІНКА
Особливості мови Наталки
(бесіда,висновок)
СЬОМА СТОРІНКА
Наталка – перший правдивий образ дівчини-селянки в українській літературі.
Проблемне питання Чим же цей образ приваблює, зворушує, захоплює.
ВОСЬМА СТОРІНКА
Наталка Полтавка і сучасність
Написати листа Наталці Полтавці.
V Оцінювання. Підбиття підсумків.
Гра «Незакінчене речення»
Мені було цікаво…
Найбільше сподобалося…
Мені було важко, коли…
Сьогодні на уроці я запам’ятав…
VІ Домашнє завдання
Написати твір-мініатюру «Сучасна Наталка Полтавка» (сильні учні)
Виписати з п’єси українські звичаї та обряди(середні учні)
Дати характеристику Наталки користуючись планом(усно) (слабкі учні)