Розробка уроку. "Українська народна іграшка. Знайомство з технікою ПАПЕРКРАФТ - прості іграшки з паперу."

Про матеріал
Урок підготовлен для мотивації навчальної діяльності учнів 5 - тих класів на уроках мистецтва. Розвивати творче мислення, уміння аналізувати; активізувати спостережливість, фантазію, сенсорні вміння й навички; розвивати охайність; стимулювати розвиток допитливості, уяви.
Перегляд файлу

Комунальний заклад освіти «Середня загальноосвітня школа № 96»

Дніпропетровської міської ради

 

 

 

 

                                                               Іванцова Лілія Миколаївна

                                      МИСТЕЦТВО                                                                                вища категорія 

 

  

 

Тема уроку. Сорочинський ярмарок - свято праці та майстерності.  

Українська народна іграшка.

Знайомство з технікою ПАПЕРКРАФТ - прості іграшки з паперу.

 

 

ПРАКТИЧНЕ ЗАВДАННЯ.

Створення паперової іграшки на основі геометричних об’ємів. Колективна композиції «Сорочинський ярмарок».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Марафон червень 2022

Дніпро

 

Цільова група: 30 учнів

-         учні 5 класу

-         тривалість 90 хв. 

             Мета:

1.     Між предметні зв’язки математика, образотворче мистецтво.

2.     Ознайомити учнів:

2.1        з видами та осередками декоративно - ужиткового мистецтва в Україні;

2.2        з історією виникнення та розвитку Національного Сорочинського ярмарку 

2.3        з українською народною іграшкою — як галузю декоративноприкладного мистецтва, твори якої виготовлені народними майстрами.

2.4        з поняттям геометричних об’ємів; 

 

3.     Формувати ключові мистецькі та математичні компетенції учнів:

поглиблювати уявлення про геометричні фігури на площині, оперувати геометричними об’ємами;

 

4.     Формувати         уміння        застосовувати      здобуті       знання        на           практиці,    у нестандартних умовах;

 

5.     розвиватитворче мислення, уміння аналізувати; активізувати спостережливість, фантазію, сенсорні вміння й навички; розвивати охайність; стимулювати розвиток допитливості, уяви.

 

Операційні цілі (завдання) учень

       Учень/учениця милується і виявляє (мовленнєвими та образотворчими              засобами):

-         емоційне ставлення до краси української народної іграшки;

-         прагнення до власної художньо-творчої праці;

-         виявляє особливості художньо-образної мови творів народних майстрів. 

 

           Висловлює власну думку: 

-         про художній образ в мистецтві;

 

вживає(за допомогою учителя):

-         у спілкуванні з приводу мистецтва спеціальну термінологію (стилізація,               об’єм, контраст і символізм)

 

має уявлення про: 

        основні засоби  виразності декоративно - ужиткового мистецтва: стилізація, контраст і символізм.

        методи проектування для створення виробів декоративно-ужиткового мистецтва.

        значення форми та декору у творах декоративно-ужиткового мистецтва. 

 

        Методи і техніки 

        Презентація;

        Відеофільм про Національний Сорочинский ярмарок

        Вправа «Мікрофон»;

        «Геометричний конструктор»;

        Робота в групі    Гра «Сніговий ком».

 

Обладнання  для учнів – 

Кольоровий папір, кольоровий картон, маркери,  ножиці, клей, олівець, лінійка.

 

для вчителя мультимедійний проектор; зразки геометричних об’ємів.

Роздатковий матеріал: шаблони розгорток геометричних об’ємів. 

 

Презентація:Сорочинський ярмарок - свято праці та майстерності.

Українська народна іграшка. Знайомство з технікою ПАПЕРКРАФТ - прості іграшки з паперу. 

 

Допоміжні матеріали 

 

Додаток 1-3. Повідомлення  учнів;

Додаток 4. «Геометричний конструктор»: 

 

 

 

 

 

Хід уроку

1.     Вступна частина

1.1.         За тиждень перед запланованим заняттям  обрано чотирьох охочих учнів (надалі - консультанти) , які будуть виступати із повідомленнями про історію виникнення та розвитку Національного Сорочинського ярмарку. ДОДАТОК 1

1.2.         Демонстрація  Відеофільм про Національний Сорочинский ярмарок 

1.3.         Повідомте учням тему та мету заняття. Нагадайте, що вони вже знайомі із поняттям декоративно-прикладне мистецтво, використавши підготовлену мультимедійну презентацію.

              Прослухайте виступ учнів, які підготовили інформацію про історію                     дитячих іграшок на Придніпров’ї.  ДОДАТОК 2.  

1.4.         Запропонуйте учням вправу «Мікрофон», щоб кожен міг висловитись стосовно своїх очікувань від уроку, розуміння поняття геометричні фігури та геометричні об’єми та як їх можна використати за призначенням.

1.5.         Повідомлення учнів. ДОДАТОК 3.

ПАПЕРКРАФТ– це виготовлення паперових моделей. Суть цього явища полягає в тому, щоб вирізати з листа звичайного паперу або картону фігури за схемою і склеїти їх між собою, отримавши в результаті об'ємну модель. 

2.     Гра «Сніговий ком». Дія гри полягає в тому, що відповідь на питання формується поступово,  учні по черзі відповідають на питання додаючи важливі моменти,  риси  у колективній формі відповіді. Запитання до учнів: А) Що таке декоративно-ужиткове мистецтво?

Декоративно-ужиткове мистецтво — один із видів художньої діяльності, твори якого поєднують естетичні та практичні якості. Декоративне означає «прикрашати». Ужиткове ж означає, що речі мають практичний вжиток, а не лише є предметом естетичної насолоди.  

 

Ключові слова: декоративно-ужиткове мистецтво, вишивка, килимарство, гончарство, народна іграшка, художня обробка металу, дерева, шкіри, вироби з бісеру, костюм.

 

Б)  Наведіть приклади декоративно-прикладного мистецтва, використавши підготовлену презентацію.

  

В)  Основні виражальні засоби  декоративного мистецтва (стилізація,  об’єм, контраст і символізм.)

 

Г)  Який матеріал використовували в українській народній іграшкі? 

 

3.     Після ознайомлення з різновидами технік оздоблення  перейдіть до виконання практичної роботи: за власним бажанням створити із геометричних об’ємів іграшку . 

3.1 Робота в парі: на парту видається набір розгорток-трафаретів геометричних об’ємів (куб, піраміда трикутна в основі, піраміда чотирикутна  в основі, циліндр, конус), вирізаних з картону. Діти, слухаючи умову завдання, повинні шляхом обведення трафарету, вирізання по контуру та згинання, зібрати геометричний об’єм. Визначитися, який образ надати геометричному об’єму. 

ДОДАТОК 4

 

3.2 Після закінчення «консультанти» створюють галерею з творчих робіт «Сорочинський ярмарок» для огляду власних досягнень.  

image 

4.     Підсумкова частина.

           Підведіть підсумок уроку через одержання «зворотного» зв’язку. 

1.       Розгляньте галерею з творчих робіт. 

2.       Станьте з учнями в одно коло, взявшись за руки. Запропонуйте поділитися своїми думками, починаючи зі слів: «Мені сьогодні сподобалося, бо …», або «Мені сьогодні не сподобалося, бо …».

3.       Подякуйте один одному за співпрацю.

 

 

ДОДАТОК 1.

Історія ярмарку

Учень 1.

     Справжній ярмарковий бум відбувався в Україні в 19 ст. Поширення набув чумацький промисел, народ почав активно заселяти степові українські землі. Чудовий опис великої селянської ярмарки на Катеринославщині залишив "останній козацький літописець" – Дмитро Яворницький. Судячи з цього опису, керамічний горщик на ярмарку коштував 2-3 копійки, цеберко сушених груш 15 копійок (разом з відром), лопата 25 копійок, а за пару червонців можна було вдягнутися з голови до п'ят.

 

Учень 2.

    На українських ярмарках народилися нові мистецькі жанри: вертеп; інтермедії; балаган, репертуар якого складався з примiтивних п'єс героїчного, сатиричного та побутового характеру, а також пантомiм, iнтермедiй, спiвiв, танцiв та з неймовiрних обiцянок показати теля з п'ятьма головами, жiнку-змiюку, дiвчину Марiю, найтовщу в свiтi, тощо. Аби зібрати якомога більше роззяв, під час ярмарків влаштовувалися й видовища фокусників, акробатів, дресирувальників, ремісників-аматорів, камер-риторів, буфонади, маріонеткові вистави, виступи стрибунів, канатоходців, танцюристів, дресированих мавп, силових акробатiв, факiрiв, дресированих ведмедiв.

     Великим Сорочинцям пощастило, тому, що саме в цьому селі в 1809 році народився великий письменник Микола Васильович Гоголь. Це він прославив Сорочинці і ярмарок, що тут проводиться, а саме в своїй знаменитій книзі “Вечори на хуторі біля Диканьки”, у повісті “Сорочинський ярмарок”.

 

ДОДАТОК 2.

Історія дитячих іграшок на Придніпров’ї

Учень 3.

Українська іграшка, як і саме життя нашої нації, сягає глибокої давнини.

Знайдені на території України іграшки – глиняні ляльки з рухомими кінцівками – датуються ІІІ–ІІ століттям до н. е. З часом їх почали прикрашати розписом, кольоровою глиною, і вони стали справжними витворами народного мистецтва. Дбайливі руки мам і бабусь завжди творили для своїх малюків забавки з того, що було в домі: з клаптика тканини, рослинки чи овоча. Ляльку робили з кукурудзяного качана, возика – з дерева, корівку – з маленького гарбузика... Вони були простими, ці іграшки, але в них зберігалося все: сили землі та сонця, теплота рук рідних людей. Здавалося б, іграшка – це дитяча забавка не варта уваги дорослої серйозної людини. Але завжди були по всій Україні майстри, які знаходили особливий сенс у виготовленні іграшок для дітей.

 

     Учень 4.

     Особливої популярності серед дітей Катеринославської губернії зажили іграшки, які виробляли аж до кінця ХІХ століття на Львівщині в Яворові, де кустарне виробництво дерев’яних забавок було дуже розвиненим. Особливим попитом також користувались народні рухливі дерев’яні іграшки – човники, санчата, візочки. Найбільше поширення, наприклад, на Криворіжжі мали саморобні іграшки: млинок – дві палички, скріплені навхрест цвяхом, які крутилися від вітру; скрипочка з лляними струнами та смичком з кінського волосу, столики, а у дівчаток – ганчір’яні ляльки.

 

  ДОДАТОК  3.

ПАПЕРКРАФТ

Учень 1.

 

Паперове моделювання таке ж популярне, як і орігамі, проте ці два напрямки суттєво різняться між собою. Орігамі – це отримання фігур шляхом згинання та складання прямокутників та квадратів з паперу без застосування клею. Суть паперкрафта полягає в тому, щоб вирізати з паперу викрійки і склеювати їх між собою, отримуючи в результаті злегка незграбну, але впізнавану фігуру істоти або предмета. Моделі виглядають дуже незвичайно і оригінально, тому техніку дуже складно сплутати з чимось ще.

 

 

Учень 2. 

Істория виникнення.

Багато істориків дотримуються думки, що мистецтво паперового моделювання зародилося у Китаї у II столітті до зв. е. Китайці були прогресивним народом – вони використовували паперкрафт для творчості та декорування приміщень. Напрямок у мистецтві зростав і розвивався, тому згодом перетворився на окреме ремесло, поширене по всій східній Азії. Моделювання також перекочувало до Японії, де технікою знайшли велику кількість різних застосувань.

На території європейського континенту паперове моделювання з'явилося XV столітті н. е. Першими в Європі напрями мистецтва почали масово поширювати французи – вони налагодили серійне виготовлення друкованих наборів для паперкрафту. Спочатку техніка тривалий час представлялася як хобі для дітей – з

викрійок створювали прості предмети, такі як цифри, геометричні фігури чи алфавіт.

 

ДОДАТОК 4. 

«Геометричний конструктор»:

 

 

image

 

 

image 

image

pdf
Додав(-ла)
Іванцова Лілія
До підручника
Мистецтво (інтегрований курс) 5 клас (Масол Л.М.)
Додано
27 листопада 2022
Переглядів
500
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку