Літературне читання
3 клас
Розробка уроку
Тема уроку. Урок позакласного читання. До джерел народної мудрості. Літературні казки. «У світі цікавої казки».
Мета уроку:
Обладнання уроку:
Тип уроку:
Методи і види роботи:
Хід уроку
І. Організаційний момент. Нервово-психологічна підготовка
1. Привітання
Пролунав уже дзвінок. Починаємо урок.
Поверніться до гостей, привітайтесь «Добрий день»!
2. Девіз уроку
Щоб успіхи чудові мати, треба гарно всім читати!
II. Повідомлення теми і мети уроку.
1. Слово учителя
Сьогодні ми казку сюди запросили,
Щоб бачити казку і слухать гуртом,
А казка в дорозі десь загубилась —
Давайте її пошукаєм разом.
- Щоб нам казку відшукати, треба гарно працювати. Почнемо роботу з артикуляційної розминки.
ІІІ. Артикуляційна розминка
1. Робота з чистомовкою (читання з таблиці).
Ка-ка-ка - ось цікава…(казка)
Ку-ку-ку - прочитаю…( казку )
Ко-ко-ко - зачаруй нас …(казко)
Ки-ки- ки - нові герої…(казки)
Ці-ці-ці-кого зустріли в…(казці)?
2. Читаємо скоромовки
Казав казку – казочку,
Приказку – приказочку
Косарикам – косарям,
Казкарикам – казкарям.
- Ротик і язичка потренували. Тож давайте загадки відгадаємо, щоб знати, над якою темою будемо працювати.
IIІ. Актуалізація опорних знань.
1. Відгадування загадок
Їх читають залюбки
І дорослі,й малюки.
Ви, напевно, здогадались?
Ну, звичайно ж,це … ( казки )
В казках наших українських
Безліч різних є пригод,
А складав їх рік за роком
Добрий, мудрий наш … (народ)
- Ви здогадалися, над якою теми ми будемо працювати на уроці? (Українські народні казки)- на дошці перевернутий запис.
2. Повторення «Що таке казка?»
Ка́зка – це народний або літературний твір про вигадані, часто фантастичні події.
3. Асоціативний кущ
захоплюючі народні
цікаві казки авторські
чарівні про тварин соціально-побутові
4. Зорова гімнастика
5. Робота в групах
Тест « Вибери правильну відповідь»
1. До усної народної творчості належать:
а) народні казки
б) народні казки, народні пісні, прислів′я, приказки, загадки, скоромовки
2. Казки діляться на групи:
а) народні та літературні
б) українські народні казки, російські народні казки, англійські народні
казки, білоруські народні казки …..
3. В казці завжди перемагає
а) доброта, розум, справедливість, чемність
б) сила, гроші, жадібність
4. Казки, які пишуть одна або декілька людей, називаються
а) улюблені дитячі
б) літературні або авторські
5. Короткі влучні образні вислови, що часто містять римовані слова. Вони
передають досвід народу.
а) прслів′я, приказки
б) загадки
6. Жартівливі вислови, складені із важких для швидкої вимови слів
а) пісня
б) скоромовка
( Відповіді: 1б, 2а, 3а, 4б, 5а, 6б.)
IV. Робота над казкою «Котик і півник»
1. Прогнозування
2. Виразне читання вчителем нового твору
Завдання для учнів: позначити незрозумілі слова.
3. Словникова робота (картки на дошці)
Писана торба – це торба, з різнокольорових шматочків.
Влови – полювання.
Окріп – вода, доведена до кипіння.
4. Фізкультхвилинка – гра «Додай слово».
Діти ходили, діти гуляли,
Дружно у парку казку…шукали.
Може, під кущиком, чи під місточком,
Може, накрилась кленовим…листочком.
Хлопці гасали, бешкетували.
Що ви? Це казку вони…шукали.
Казко, постій, гей, озовися
Та не жартуй з нас, в клас…повернись.
Казка із сонечком в небо злетіла,
Ні, нашу казку кізонька…з’їла.
Та, слава Богу, казка знайшлася
Будем старатись, щоб гарна…вдалася.
5. Комбіноване читання казки:
1) читання сильними учнями половини казки ( до слів «Котику-братику, порятуй мене.»);
2) читання в особах (від слів «Почув котик і на цей раз, прибіг і визволив з біди.» до слів «Не хочеш вийти, то когось іншого покличу.» );
3) читання ланцюжком (від слів «Сказавши це, хитра лисичка насипала пшеничку на стежці, а сама заховалася.» до слів «Піду я сама подивлюся, де вони там забарилися.» );
4) мовчазне читання (від слів « Не встигла вона ступити на поріг, як сама опинилася коло діток в торбі.» до кінця)
6. Виявлення і оцінка якості читання
7. Групова робота
(Гра «Хто більше»Бліц - турнір )
(Перевіримо, як швидко знаходите правильні відповіді. Скільки буде правильних відповідей з 10 завдань.)
1. Хто перехитрив Колобка? (Лис)
2. Куди потрапила стріла Івана – царенка? (Болото)
3. Скільки тварин тягнуло ріпку? (3)
4. Як звали хлопчика розміром з горошину? (Котигорошко)
5. Хто їв пиріжки у казці «Колосок»? (Півник)
6. Що наварила Лисичка, щоб почастувати Журавля? (Каші)
7. Кого перелякав Пан Коцький? (Зайця, ведмедя, кабана)
8. Чи завжди липка виконувала бажання зажерливої баби? (Ні)
9. Що шукав Буратіно? (Ключик)
10.Що дала кобиляча голова дідовій дочці? (Багатство і красу)
1. Хто вигнав мишенят Крутя і Вертя з – за столу? (Півник)
2. Хто допомагав дівчинці із казки «Гуси – лебеді»? (Яблунька, пічка, річка)
3. Яке яйце знесла курочка ряба? (Золоте)
4.Скільки табуночків качок просили Кривеньку Качечку полетіти з ними?(3)
5. Чи потоваришували Лисичка з журавлем? (Ні)
6. Як звали лісового царя? (Ох)
7. Скільки бочок смоли і возів конопель потрібно було Кирилу Кожум′яці
для битви зі Змієм? (12)
8. Чим ловив вовк рибу? (Хвостом)
9. Хто врятував Івасика – Телесика? (Гусеня)
10.Хто прогнав Козу – Дерезу? (Рак)
V. Підсумок уроку
1. Слово учителя
Я помітила, що ви значно подорослішали, порозумнішали і знаєте багато цікавого і корисного, можете самостійно робити висновки. Я рада за вас!
VI. Рефлексія (мікрофон)
VII. Домашнє завдання
Я пропоную вам продовжувати читати казки. На наступному уроці позакласного читання ви розкажете про казочку, яка вам найбільше сподобалася і підготуєте про неї рекламу, щоб зацікавити своїх товаришів.
VIIІ. Робота з виставкою книг
Підготувала: Жмаченко Людмила Петрівна вчитель початкових класів Поліського ліцею Ушомирської територіальної громади