сформувати в учнів знання про економічне поняття «власність», прослідкувати еволюцію власності, визначити форми власності; проаналізувати трансформаційні процеси власності, створити наочний посібник з даної теми.
Тема: Трансформаційні процеси власності.
Мета: сформувати в учнів знання про економічне поняття «власність»,
прослідкувати еволюцію власності, визначити форми власності;
проаналізувати трансформаційні процеси власності, створити
наочний посібник з даної теми.
Обладнання: мультимедійна дошка
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів
Гра «Мікрофон».
Учні по черзі, передаючи уявний мікрофон, дають своє визначення поняття «власність»
ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності
Власність є однією з найбільш фундаментальних і основоположних економічних категорій. Разом з тим — це одна з найскладніших категорій, бо має в собі багато ознак, форм прояву і систем функціонування.
Людство протягом тисячоліть вивчає сутність власності, але і до цього часу проблема власності до кінця не вирішена. Причиною цього, вочевидь, є те, що власність є певним зліпком даної економічної системи суспільства. Як саме суспільство перебуває у певному русі, зазнає змін, існує в перехідних формах розвитку, так і власність змінює свої типи, форми і системи. Тому відносини безпосередніх власників умов виробництва з безпосередніми виробниками розкриває найбільш глибоку таємницю, приховану основу всього суспільного ладу.
Кожна історично визначена соціально-економічна епоха мала власність і свої погляди на неї. У найдавніші часи власність розглядалась як природне право володіння предметами природи чи продуктами праці. Це зрозуміло, бо людина, добуваючи предмети природи для свого існування, автоматично вступала у володіння ними, але тут ще не було економічно оформлених відносин власності. Вони з’являються пізніше, з виникненням економічного відособлення добування (виробництва) засобів існування та їх споживання. Тут починається привласнення як суспільно-економічні відносини.
.
IV. Вивчення нового матеріалу
Учні розповідають підготовлені доповіді та презентації з тем (3-7 хв.):
1. «Еволюція власності»;
2. «Форми власності»;
3. «Трансформаційні процеси власності»;
4. «Статистичні зміни власності (на прикладі України та своєї місцевості)»
V. Закріплення нових знань і вмінь учнів
Метод «Джигсоу» (Роздатковий матеріал №1-5)
Учні класу об’єднуються в п’ять груп по п’ять – шість осіб. Представнику кожної групи присвоюється свій номер від 1 до 5 і свій колір. Завдання складається із запитань, кількість яких відповідає кількості учнів у групі. Потім учні з однаковими номерами й кольоровими позначками збираються разом і вивчають матеріали до свого запитання. Для обговорення відповіді їм надається 7 хв. Коли експертні групи завершать роботу, їхні учасники розходяться по своїх основних групах і навчають своїх однокласників (для цього їм надається 10 хв.). У кожній основній групі всі її учасники мають позначки різних кольорів. У деяких групах одне запитання вивчатимуть два учні, оскільки в групі не 5, а 6 учасників. По закінченні вивчення теми починається обговорення. Відповіді оцінюють експерти з питань.
VI. Підсумок уроку
Учитель підбиває підсумки року і оцінює роботу учнів.
VII. Домашнє завдання
Використовуючи матеріал уроку, зробити кросворд на тему: «Власність» (20-35 слів)
Роздатковий матеріал №1
Завдання для І групи
Роздатковий матеріал №2
Завдання для ІІ групи
Роздатковий матеріал №3
Завдання для ІІІ групи
Роздатковий матеріал №4
Завдання для IV групи
Роздатковий матеріал №5
Завдання для V групи