Розробка уроку з географії на тему: «Поняття про географічні координати».
Тема: Поняття про географічні координати: широта і довгота. Правила визначення географічної широти і довготи. Мета: навчальна:
розвивальна:
виховна:
Тип уроку: урок засвоєння нових знань (урок-мандрівка) Основні терміни і поняття: лінії градусної сітки, географічна широта, географічна довгота, географічні координати. Обладнання: атласи, підручник, схеми, фізична карта світу, глобус Землі, карта півкуль, кросворд, електронна презентація.
ХІД УРОКУ
І. Організація початку уроку. (2 хв., використовується метод «ситуація успіху») Створення позитивної психологічної атмосфери уроку. Включення здобувачів освіти в діловий ритм уроку. Один поет сказав:
Вважай, ти втратив день, В який не посміхнувся.
А щоб не був він втраченим, подивіться одне на одного і посміхніться, подумки побажайте успіхів. Успіх – це: У – уміння навчатись і працювати; С – співробітництво в парах, у групах; П – подолання труднощів; І – ініціативність; Х – хороший настрій. Усі ці складові необхідні для нашого уроку. Я вам бажаю гарного настрою, посмішок і успіху. ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Визначення меж (можливостей) цих знань. Що з їхньою допомогою можна визначити, де застосувати? Підготовка до свідомого сприйняття матеріалу; стимулювання пізнавального інтересу; постановка конкретних завдань уроку. (2 хв.) Метод «Проблемне питання» «Карта – це книга, читати її можуть тільки ті, хто вивчив азбуку цієї книги», - сказав М. Михайлов. На минулому уроці ми вже розпочали вивчати азбуку географічної карти, дізнались про меридіани та паралелі, які утворюють градусну сітку, завдяки котрій можна визначати напрямок, положення частин територій та об’єктів. Однак, головною таємницею градусної сітки є її здатність точно вказувати на розташування об’єкта на поверхні Землі. У який же спосіб за допомогою градусної сітки можна знайти потрібний об’єкт на карті чи глобусі? Метод «Відстрочена відгадка» Вам може здаватися дивним, але достатньо кількох цифр і букв – щоб визначити положення точки земної поверхні. Ці цифри дійсно чарівні, цифри – рятувальники, цифри – банк найважливішої інформації. Якщо рятувальники знають координати корабля, що зазнає катастрофи, то можна сподіватися на їхнє спасіння. А якщо відсутня хоч одна цифра або деякі букви, то пошук може тривати багато тижнів. Так трапилося з героями роману Жуля Верна «Діти капітана Гранта». Таємниць і загадок багато на уроці. Відкрити ці таємниці допоможуть нам ваші знання і два нових поняття. Яких? Ви дізнаєтесь після бліцопитування і розв’язання. ІІІ. Підготовка здобувачів освіти до засвоєння нових знань, актуалізація опорних знань. Відтворення знань, умінь для опанування нового матеріалу. (6 хв.) Бліцопитування 1. Що називають паралелями? 2. Чи однакові паралелі за довжиною? 3. Назвіть найдовшу паралель. 4. Назвіть материки, які розташовані і в Північній, і в Південній півкулі. 5. Що називають меридіанами? 6. Чи усі меридіани одинакові за довжиною? 7. Що називають градусною сіткою Землі? 8. Через яку кількість градусів на карті проведено паралелі? 9. Чи можна провести паралелі через іншу кількість градусів? Меридіани? Отже, ми з вами пригадали вивчений матеріал і на крок наблизились до вивчення нової теми. Кросворд Наступним етапом є розгадування кросворду. Які ж таємничі поняття зашифровані в кросворді? Якщо правильно дати відповіді, з’являться два ключових поняття уроку. На листочках у вас незакінчене визначення, доповніть його. За відповіддю ви і об’єднайтесь у дві групи. 1 група Лінії паралельно екватору - … (паралелі). ІІ група Лінії на карті, які з’єднують полюси Землі, - (меридіани). Запитання першій групі: 1. Російський переклад латинського слова «глобус». 2. Лінія, що з’єднує точки місцевості з однаковою висотою. 3. Ім’я людини, що створила 1492 року перший глобус. 4. Модель Землі. 5. Зображення великої площі земної поверхні в масштабі за допомогою умовних знаків. 6. Ім’я людини, яка першою нанесла на карту паралелі і меридіани. Запитання другій групі: 1. Умовна лінія на карті і глобусі, що з’єднує два полюси. 2. Ім’я людини, яка першою використала для позначення паралелей і меридіанів цифри. 3. Що вимірюють на карті за допомогою масштабу? 4. Назва сітки, утвореної меридіанами і паралелями. 5. Точка перетину земної осі з її поверхнею. 6. Уявна лінія, що проходить на однаковій відстані від полюсів. 7. Прізвище людини, що створила 1492 року перший глобус. Прийом «Я дізнаюсь на сьогоднішньому уроці …»
Прийом «Я навчусь на сьогоднішньому уроці …»
Отже, у нас утворилось два нових поняття, які ми вивчимо сьогодні на уроці: широта і довгота – географічні координати. Запишіть тему уроку в робочий зошит.
ІV. Вивчення нового матеріалу. Ознайомлення з новим матеріалом. Здобувач освіти аналізує інформацію, визначає особисте її розуміння. (8 хв.) До нас на урок завітали дві поважні пані, щоб познайомитися з вами.
Усі міста і села, вершини гір, озера і річки, Повинні теж адресу свою мати, Щоб легко їх на карті відшукати.
Інсценізація вірша
Географічна широта (вітаючись, кланяється) Географічна широта. Вітаю Вас. Я раджу записати І на майбутнє всім запам’ятати: Буваю я південна і північна - це наукова істина одвічна; Ще від екватора вам завжди треба йти, Щоби мене по карті віднайти. Географічна довгота Я довгота. Теж дещо розповім, Бо і про мене варто знати всім, Коли мене знайти ти забажаєш, То лиш на схід чи захід вирушаєш. На карті є один поважний пан: Це Гринвіч – нульовий меридіан. Від нього треба завжди крокувати, Щоби мене знайти й не заблукати. Широта і Довгота (разом) За нами віднайдеш Оттаву, Київ, Делі, Париж, Канберру, Рим Й оазис у пустелі … Ви, певно, здогадались, як разом нас назвати? Географічні ми координати. (Широта і Довгота супроводжують розповідь про себе показом на попередньо намальованій схемі) Робота з словником географічних термінів Географічна широта – це відстань у градусах від екватора до точки, координати якої потрібно визначати. Географічна довгота – це відстань у градусах від початкового меридіана до точки, координати якої потрібно визначати. V. Первинна перевірка засвоєння знань. ( 15 хв.) Пробне застосування знань на практиці; розвиток уміння працювати з інформацією, працювати самостійно і в групах; поглиблення та розширення меж раніше засвоєних знань. Метод «географічний практикум» І група «Паралелі» Розвивальна мета: розвивати увагу, інтуїтивне мислення. Дидактична мета: закріпити первинні вміння і навички здобувачів освіти визначати географічні координати точки на карті. Інструктаж. У географії дуже важливо знати географічні координати та вміти правильно визначати їх. У цьому завданні спробуйте визначити, яка координата відповідає кожній літері на глобусі. (На виконання завдання виділяють 3 хвилини.) Визначте, яка координата відповідає кожній літері на глобусі. 1. 40 ̊ пд. ш. 2. 60 ̊пн. ш. 3. 30 ̊ пд. ш. 4. 40 ̊ пн. ш. 5. 20 ̊ пн. ш. 6. 0 ̊ ш. ІІ група «Меридіани» Розвивальна мета: розвивати увагу, інтуїтивне мислення. Дидактична мета: закріпити первинні вміння і навички здобувачів освіти визначати географічні координати точки на карті. Інструктаж. У географії дуже важливо знати географічні координати та вміти правильно визначати їх. У цьому завданні спробуйте визначити, яка координата відповідає кожній літері на глобусі. (На виконання завдання дається 3 хвилини.) Визначте, яка координата відповідає кожній літері на глобусі. 1. 60 ̊ сх. д. 2. 40 ̊ сх. д. 3. 110 ̊ сх. д. 4. 20 ̊ зх. д. 5. 40 ̊ зх. д. 6. 0 ̊ д. Робота в парах. "Мандрівка столицями країн світу" Визначте географічні координати столиць країн світу: м. Київ, м. Харків, м. Вашингтон, м. Париж, м. Мехіко, м. Бразиліа, м. Токіо, м. Пекін. VІ. Контроль і самоперевірка знань. Вправи на засвоєння та закріплення навичок та вмінь. (5 хв.) Метод "«Картографічний практикум"» "«Адреса чудес світу" VІІ. Підбиття підсумків уроку. Рефлексія. Здобувач освіти стає власником ідеї, інформації. Встановлення відповідності між поставленим завданням уроку та результатами. Аналіз навчальної діяльності. (6 хв.) Метод «Сенкан» Складання «Сенкану» І група – поняття «широта» ІІ група – поняття «довгота» Сенкан – це вірш, що складається з п’яти рядків. 1. Перший рядок має містити слово, яке позначає тему (переважно це іменник) 2. Другий рядок – це опис теми, який складається з двох слів (два прикметники) 3. Третій рядок називає дію, пов’язану з темою, і складається з трьох слів (це дієслова). 4. Четвертий рядок є фразою, яка складається з чотирьох слів і висловлює ставлення до теми, почуття з приводу обговорюваного. 5. Останній рядок складається з одного слова – синоніма до першого слова, в ньому висловлюють сутність теми, ніби роблять висновок, підбивають підсумок. Самооцінка діяльності Я _____________________________________________________ + мої дії на уроці повторив (ла) __________________________________________________________ ______________________________________________________________________ дізнався (лася) _________________________________________________________ навчився (лася) ________________________________________________________ зрозумів (ла) __________________________________________________________ не вмів (ла), а тепер вмію ________________________________________________ ______________________________________________________________________ моя оцінка за урок ______________________________________________________ VІІІ. Домашнє завдання. Повідомлення обсягу і змісту домашнього завдання, інструктаж щодо його виконання. (1 хв.) Диференційоване завдання. 1. Опрацювати відповідний параграф підручника. 2. Створити ментальну карту до теми уроку. 3. Скласти завдання (3 – 4 шт.) з визначення координат.