Тема. Прямокутник
Мета: сформувати в учнів уявлення про прямокутник як один із видів паралелограма; розглянути властивості та ознаки прямокутника; сформувати вміння й навички застосовувати властивості та ознаки прямокутника під час розв'язування задач.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Наочність та обладнання: конспект «Прямокутник».
Хід уроку
I. Організаційний етап
II. Перевірка домашнього завдання
Учитель збирає зошити учнів із виконаною домашньою самостійною роботою на перевірку. У разі потреби на цьому етапі проводиться стислий аналіз виконаних завдань, та учні, які припустилися великої кількості помилок, отримують завдання для корекційної роботи.
III. Формулювання мети і завдань уроку
З метою створення умов для усвідомленого сприйняття учнями матеріалу уроку пропонуємо їм розв'язати логічну вправу.
Порівняйте фігури на рисунку 1 (за різними критеріями). Яка із фігур «зайва»?
Після успішного виконання завдань (зрозуміло, що «зайвим» є чотирикутник EFKS, у якого на відміну від двох інших чотирикутників є лише дві паралельні сторони) учитель звертає увагу учнів на той факт, що паралелограм MNPK є особливим випадком паралелограма, бо, крім паралельності протилежних сторін, має прямі кути. Таким чином, виділяється новий об'єкт, вивчення якого за загальною схемою і становить основну дидактичну мету.
IV. Актуалізація опорних знань та вмінь
V. Засвоєння знань
План вивчення нового матеріалу
|
||
с |
Прямокутник Означення. Паралелограм, усі кути якого прямі, називається прямокутником |
|
|
Властивості |
Ознаки |
|
1. Усі властивості
2. Якщо ABCD - |
1. Якщо ABCD — паралелограм і А = 90°, то ABCD — прямокутник Якщо ABCD — паралелограм і АС = BD, то ABCD — прямокутник. (Якщо діагоналі паралелограма рівні, то цей паралелограм — прямокутник) |
3. Якщо ABCD — прямокутник, (AD > CD), AC і BD — діагоналі, то AOB = 2ACB |
|
|
|
4. Якщо ABCD — прямокутник і точка М — середина ВС, то ОМВС. ОМ = АВ. |
|
|
(Відрізок, що з'єднує середину сторони прямокутника з точкою перетину діагоналей, перпендикулярний до цієї сторони і дорівнює половині суміжної сторони) |
|
VII. Формування первинних умінь
З метою закріплення знань учнів щодо означення, властивостей та ознак прямокутника спочатку доцільно розв'язати усні задачі.
Виконання усних вправ
а) відстань від точки С до сторони AD;
б) відстань між прямими АВ і CD.
б) AOD = 142°. Знайдіть OCD і OBC.
в) РВОС = 16 см, АС · BD = 100. Знайдіть AD.
а) КО = 4 см, ОМ = 2 см. Знайдіть PABCD.
б) AOD = 120°, BD = 2 см. Знайдіть РОВС.
Після закріплення знань означення, властивостей та ознак прямокутника доцільно розв'язати типові задачі на застосування цих знань.
Виконання письмових вправ
VII. Підсумки уроку
VIII. Домашнє завдання
Урок № Тема. Прямокутник
Дата:
Клас: 8-А, 8-Б
Предмет: геометрія
Мета: сформувати в учнів уявлення про прямокутник як один із видів паралелограма; розглянути властивості та ознаки прямокутника; сформувати вміння й навички застосовувати властивості та ознаки прямокутника під час розв'язування задач.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Хід уроку
I. Організаційний етап
II. Перевірка домашнього завдання
III. Формулювання мети і завдань уроку
З метою створення умов для усвідомленого сприйняття учнями матеріалу уроку пропонуємо їм розв'язати логічну вправу.
Порівняйте фігури на рисунку (за різними критеріями). Яка із фігур «зайва»?
IV. Актуалізація опорних знань та вмінь
Для свідомого розуміння та подальшого засвоєння учнями змісту означення, властивостей та ознак прямокутника слід активізувати знання і вміння учнів щодо означення, властивостей та ознак паралелограма; означення прямокутного трикутника та ознак рівності прямокутних трикутників; означення, властивостей кутів та ознак рівнобедреного трикутника.
V. Засвоєння знань
План вивчення нового матеріалу
Повний перелік тверджень, що стосуються прямокутника, які бажано вивчити з восьмикласниками, міститься в конспекті «Прямокутник».
с |
Прямокутник Означення. Паралелограм, усі кути якого прямі, називається прямокутником |
|
|
Властивості |
Ознаки |
|
1. Усі властивості
2. Якщо ABCD - |
1. Якщо ABCD — паралелограм і А = 90°, то ABCD — прямокутник Якщо ABCD — паралелограм і АС = BD, то ABCD — прямокутник. (Якщо діагоналі паралелограма рівні, то цей паралелограм — прямокутник) |
3. Якщо ABCD — прямокутник, (AD > CD), AC і BD — діагоналі, то AOB = 2ACB |
|
|
|
4. Якщо ABCD — прямокутник і точка М — середина ВС, то ОМВС. ОМ = АВ. |
|
|
(Відрізок, що з'єднує середину сторони прямокутника з точкою перетину діагоналей, перпендикулярний до цієї сторони і дорівнює половині суміжної сторони) |
|
VII. Формування первинних умінь
З метою закріплення знань учнів щодо означення, властивостей та ознак прямокутника спочатку доцільно розв'язати усні задачі.
Виконання усних вправ
1. У прямокутнику ABCD АВ = 8 см, ВС = 5 см. Знайдіть:
а) відстань від точки С до сторони AD;
б) відстань між прямими АВ і CD.
2. Чи може діагональ прямокутника дорівнювати його стороні?
3.За рисунком розв'яжіть задачі:
а) КО = 4 см, ОМ = 2 см. Знайдіть PABCD.
б) AOD = 120°, BD = 2 см. Знайдіть РОВС.
4.У прямокутнику ABCD BAM =DAM, MDC = 30°, АВ = 1,
ВС = 3. Знайдіть PABМD.
Виконання письмових вправ
1. Знайдіть периметр прямокутника ABCD, якщо АС =15 см, а периметр трикутника ABC дорівнює 36 см.
2. У прямокутнику ABCD BAC = 65°. Знайдіть кут між діагоналями прямокутника.
3. Діагоналі прямокутника ABCD перетинаються в точці О, причому COD = 60°, CD = 8 см. Знайдіть довжину діагоналі.
4. Точка перетину діагоналей прямокутника віддалена від двох його сторін на 3 см і 4 см. Знайдіть периметр прямокутника.
VII. Підсумки уроку
Який з чотирикутників не є прямокутником?
1) Чотирикутник, у якого протилежні сторони паралельні і один кут прямій.
2) Паралелограм, який має прямий кут.
3) Паралелограм, у якого діагоналі рівні.
4) Чотирикутник, у якого діагоналі перпендикулярні і діляться у точках перетину навпіл.
VIII. Домашнє завдання: §4, ст. 30-32, № 148, 149.
Урок № Тема. Ромб
Дата:
Клас: 8-А, 8-Б
Предмет: геометрія
Мета: працювати над засвоєнням учнями змісту означень, властивостей та ознак ромба. Формувати вміння:
Тип уроку: засвоєння вмінь та навичок.
Хід уроку
I. Організаційний етап
II. Перевірка домашнього завдання
Перевірку засвоєння учнями теоретичного матеріалу попереднього уроку можна провести або у формі математичного диктанту, або у формі бесіди за тими самими питаннями, що включені в математичний диктант.
Математичний диктант
Варіант 1
Варіант 2
III. Формулювання мети і завдань уроку
IV. Актуалізація опорних знань та вмінь
З метою свідомого розуміння та подальшого засвоєння змісту означень, властивостей, ознак ромба слід активізувати знання і вміння учнів щодо означення, властивостей та ознак паралелограма, прямокутника; означення, властивостей та ознак рівнобедреного трикутника.
V. Засвоєння знань
План вивчення нового матеріалу
Інша річ, «додаткові» властивості та ознаки ромба.
Оскільки вони є специфічними (тобто виконуються тільки для ромба), то необхідно їх довести (доведення можна провести за підручником або запропонувати учням виконати його самостійно, або запропонувати в якості індивідуального завдання для сильних учнів).
|
|
|
Ромб Означення. Паралелограм, усі сторони якого рівні, називається ромбом |
||
|
Властивості |
Ознаки |
|
1. Має всі властивості паралелограма, тобто: 1) А = С, В = D; 2) АО = ОС, ВО = OD |
1. Якщо ABCD — чотирикутник і AB = BC= CD = AD, то ABCD — ромб |
|
2. Якщо ABCD — ромб, АС і BD — діагоналі, то: 1) ACBD,
2) OAD = OAB. |
2. Якщо ABCD — паралелограм і АВ = ВС, то ABCD — ромб 3. Якщо ABCD — паралелограм і AC1BD, то ABCD – ромб 4. Якщо ABCD — паралелограм і АС — бісектриса кутів А і С, то ABCD - ромб |
VI. Формування первинних умінь
Виконання усних вправ
в) медіану трикутника BCD.
Виконання графічних вправ
а) Виміряйте сторони чотирикутника ABCD і визначте його вид.
б) Виміряйте кут А чотирикутника ABCD. Користуючись властивостями цього чотирикутника, знайдіть градусні міри інших його кутів. Перевірте результати вимірюванням.
в) Виміряйте кути ADB і CDB. Виділіть кольором усі пари рівних кутів між діагоналями і сторонами чотирикутника.
а) Виміряйте сторони чотирикутника ABCD і визначте його вид.
б) Проведіть діагональ АС. Виміряйте і порівняйте довжини діагоналей чотирикутника.
в) Позначте на прямих ВС і AD точки С1 і D1 так, щоб чотирикутник ABC1D1 був квадратом.
Виконання письмових вправ
а) один із них на 120° більший за інший;
б) одна з його діагоналей дорівнює стороні.
VII. Підсумки уроку
VIII. Домашнє завдання: §5, ст. 37, 38; № 189 (2), 193 (2), 195 (2).
Математичний диктант (закінчи речення)
(на дошці заздалегідь зображено рисунки (ДОДАТОК 1) або слайди демонструються за допомогою проектора)
Задача 1. Доведіть, що діагональ прямокутника ділить його на два рівні трикутники.
Доведення:
Розглянемо ∆АВС і ∆СDА.
1.∆ АВС і ∆ СDА прямокутні за умовою ( В = D = 90°),
2. ∆АВС = ∆СDА за двома катетами (АВ = СD; ВС = АD). (або за катетом і гіпотенузою).
Задача 2. Доведіть, що кожна сторона прямокутника менша за його діагональ.
Доведення:
Провівши у прямокутнику АВСD діагональ АС утворилося два прямокутних трикутники АВС і СDА . Так як діагональ лежить проти прямого кута, а (сторони) катети проти гострих кутів, то діагональ завжди більша за катети (проти більшого кута лежить більша сторона).
1