Розробка уроку з історії у 6 класі на тему : "Східний похід Александра Македонського""

Про матеріал
Розробка уроку з історії у 6 класі на тему : "Східний похід Александра Македонського""
Перегляд файлу

 

Тема. Східний похід Александра Македонського

Мета: познайомити учнів з подіями Східного походу; розкрити причини перемог Александра Македонського та утворення його імперії; навчити визначати роль Александра Македонського в історії; розвивати вміння працювати з історичною картою, критично мислити  та висловлювати власну думку; виховувати самостійність, організованість, відповідальність.

Очікувані результати. Після цього уроку учні зможуть:

  • розповісти про походи Александра Македонського;
  • визначити причини невдачі східного походу Александра;
  • удосконалити навички роботи з картою та хронологічною таблицею;
  • сформувати власну думку про Александра Македонського – полководця, який не знав жодної поразки.

 

Проблемне питання: Александр Македонський – тиран, геній, божество чи звичайна людина?

 

Обладнання і матеріали: підручники, карта, мультимедійна презентація.

 

Поняття і терміни:  монархія, імперія. 

 

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

 

Структура уроку:

І. Організаційний момент

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

ІІІ. Актуалізація знань

ІV. Вивчення нового матеріалу

  1. Початок походу
  2. Завоювання Єгипту
  3. Загибель Перського царства
  4. Похід в Індію

V. Закріплення нових знань

VІ. Підсумки уроку

VІІ. Оцінювання учнів.

VІІІ. Домашнє завдання

 

 

Хід уроку

 

І. Організаційний момент.

Привітання з учнями.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Учитель. На минулому уроці ми почали вивчати Македонію. В історії всі події пов’язані між собою. Тому згадаймо:

  • Де знаходиться Македонія? (показати на карті)
  • Яким було розташування Македонії відносно Греції? (показати на карті)
  • Хто такий Філіпп ІІ?
  • Чому Філіпп ІІ так легко переміг Грецію?
  • В якому бою це відбулося?
  • Яку країну хотів підкорити Філіпп ІІ після Греції?
  • Чи здійснив Філіпп ІІ свої задуми?

ІІІ. Актуалізація знань

Учитель. Щоб зрозуміти про яку особистість ми будемо сьогодні говорити, потрібно розгадати кросворд і визначити ключове слово.

Кросворд

                                         

                                           ФАЛАНГА

                                          ФІЛІПП

                                            ПЕЛЛА

                                ФІЛІППІКИ

                               БАЛКАНСЬКИЙ

                                        ГЕТАЙРИ

                                     ХЕРОНЕЯ

                                               ДЕМОСФЕН

                                            АРИСТОТЕЛЬ

  1. Шикування, макет війська?
  2. Ім’я царя, під час правління якого Македонія досягла найбільшої могутності?
  3. Столиця Македонії?
  4. Гнівні і сміливі промови проти царя Філіппа ІІ.
  5. Півострів, на якому розташована Македонія?
  6. Особливий вид важкоозброєнної кінноти?
  7. Місто, де Філіпп ІІ переміг армію Афін в 338 р. до н.е.?
  8. Відомий оратор, який виступав проти Філіппа ІІ.
  9. Учитель Александр Македонського?

Учитель. Отож, до другої половини IV ст. до н. е.  Персія перетворилася на « колоса на глиняних ногах»- величезна  держава слабшала, її роздирала боротьба знаті за владу, а підкорених народів – за волю. Плани Філіппа здійснив його син – Александр. Тому тема нашого уроку «Східний похід Александра Македонського». На сьогоднішньому уроці ми познайомимося з подіями Східного походу, визначимо причини перемог Александра Македонського, причини невдачі та його роль в історії, продовжимо розвивати вміння працювати з історичною картою та хронологічною таблицею, будемо вчитися висловлювати власну думку.

ІV. Вивчення нового матеріалу

  1. Початок походу

Розповідь учителя. Македонський цар Александр, син Філіпа ІІ, на відміну від багатьох інших володарів, справедливо прозваний Великим. Масштаби його завоювань, що були здійснені за короткий час ( приблизно 10 років), справила на сучасників  і нащадків велике враження, зробили його героєм багатьох легенд і міфів.

Переважна більшість того, що вони розповідають – правда, чимало – перебільшення,дещо – просто вигадка, проте все це дозволяє реально уявити непереможного полководця, мудрого правителя, гостру на розум людину.

Щоб зрозуміти хто такий  був Александра, подивимося презентацію. (Презентація №1.)

Наприкінці уроку ми повинні дати відповідь на проблемне питання: Александр Македонський – тиран, геній, божество чи звичайна людина?

Для цього ми познайомимося з подіями Східного походу Александра за таким планом:

  1. Початок походу
  2. Завоювання Єгипту
  3. Загибель Перського царства
  4. Похід в Індію

 

Під час розповіді вчителя учні заповнюють хронологічну таблицю.

Дата

Подія

 

 

 

     Розповідь учителя супроводжується мультимедійною презентацією (презентація №2). Коли вбили батька, Александрові було 20 років. Македонії з усіх боків загрожувала небезпека. На півночі знову повстали фракійські племена, а на півдні Греція готувалася повернути собі волю. Спочат­ку цар здійснив кидок на північ і в кількох боях угамував повста­лих фракійців. Потім він виступив проти греків. Александр узяв місто Фіви, усі жителі його були продані в рабство. Вражені Александровою жорстокістю, греки впокорилися.

Армія Александра, що готувалася виступити проти персів, склада­лася з 30 тис. піхотинців і 5 тис. вершників. Вона була чудово вишко­лена й організована. Навесні 334 р. до н. е. Александр почав виключно сміливий похід на Схід.

Перший бій з персами відбувся у 334 р. до н.е. на березі річки Гранік. Незважаючи на кіль­кісну перевагу, перси втратили в цьому бою 20 тис. піхотинців і по­над 2 тис. вершників. Перемога при Граніку відкрила македонсько­му завойовнику шлях у Малу Азію. Дарій III неодноразово намагався укласти мир, пропонував Алек­сандрові руку своєї дочки, обіцяв разом із нею віддати всі землі, що лежать на захід від річки Євфрат. Проте Александр не йшов на переговори.

  1. Завоювання Єгипту

Розповідь учителя супроводжується мультимедійною презентацією(презентація №2).

 Перша перемога відкрила македонському завойовнику шлях до Малої
Азії. Один за одним без бою здавалися Александру малоазійські міста.

Тим часом перський цар Дарій ІІІ з величезною армією рушив проти македонян. Александр поспішив йому на зустріч. Війська зустрілися  у 333 р.до н.е. неподалік від сирійського міста Ісс. Гори підходили тут до самого моря, залишаючи біля берега лише невелику рівнину. Перська армія була чисельнішою за македонську, але Дарій не зумів скористатися цією перевагою. Александру, що, як завжди, бився в перших рядах, вдалося розбити загін охоронців перського царя. Дарій злякався і втік із поля бою. Звістка про його втечу стала сигналом  до загального відступу персів. Перська армія була розгромлена вщент. В руки переможців, поміж інших полонених,  потрапили мати, дружина і дві дочки Дарія.

Втеча Дарія не спонукала Александра до непродуманих дій: він не став наздоганяти перського царя, а повернув на південь -  на Сирію, Фінікію і Палестину. Александр вважав за необхідне розгромити фінікійців і морську торгівлю передати в руки греків. Більшість приморських міст підкорилися македонянам, і тільки Тир став оборонятися. Облога Тиру розпочалася у 332 р.до н.е. і тривала пів року. Ціною величезних жертв місто вдалося захопити. Розлючений таким опором, Александр наказав деяких  жителів Тира стратити, а решту продати в рабство.

   Александр рушив на південь – на Єгипет (332 р.до н.е.). Населення Єгипту ненавиділо перських завойовників і радо, як визволителів, вітало його армію, а єгипетські жерці проголосили Александра сином бога сонця Ра.

  В Єгипті Александр заснував нове місто – Александрію, названу потім Єгипетською.

  1. Загибель Перського царства

Розповідь учителя супроводжується мультимедійною презентацією (презентація №2).

  У 331 р до н.е. почався похід углиб Персії. Війско ішло 4 місяця, поки не підійшло до селища Гавгамели. На цей час Дарій ІІІ вже добре підготувався до нової битви зі своїм ворогом: в його армії були навіть бойові слони. Битва відбулася 1 жовтня 331 року до н.е.

під Гавгамелами.Перси вишикували армію в 2 лінії:в першій- піхота,в другій-допоміжні війска.В передній лінії бойові слони і колісниці. Битва почалась з атаки перських колісниць на лівий фланг греків. Ті обрушили на них град стріл, які потрапляли в першу чергу у тварин. У греків в першій лінії стояла піхота,в другій-фаланга.На флангах Александр поставив кінноту,а спереду-лучників. Декілька перських колісниць, обладнаних косами, прорвались крізь стрій лучників. Побачивши це, Александр наказав своїм воїнам розступитися. Колісниці промчались повз греків ,не завдавши їм шкоди. Конюхи Александра легко заволоділи возами. Тоді Дарій двинув уперед свою 1-ю лінію. Скориставшись тим, що в перському строю утворився розрив,Александр наніс туди нищівний удар.

Намагаючись врятувати ситуацію, правий фланг персів відновив наступ.Вони прорвали оборону греків і стали заходити їм в тил. За переказами, зустрівшись на полі бою з Александром, Дарій злякався і перший почав відступ.

Олександр, дізнавшись про це, припинив переслідувати Дарія і обрушився на супротивника, що прорвався. Перси знову були разбиті.Одночасно грецька кіннота добила залишки супротивника, який припинив спротив. Після битви при Гавгамелах  Дарій був убитий своїм оточенням.

Здобувши блискучу перемогу над персами, Александр без труднощів  у 331 р.до н.е. захопив Вавилон, який зробив своєю столицею.

 

  1. Похід в Індію

Розповідь учителя супроводжується мультимедійною презентацією(презентація №2).

   Здобуті перемоги не заспокоюють македонського царя, він мріє дійти до “краю землі”, який,  за уявленням того часу, знаходився відразу за річкою Інд. Незабаром Олександр повідомив про своє бажання-стати володарем світу. І невгамовний завойовник у 327 р.до н.е. повернув свою армію на Індію. Але тут македонці зіткнулися із сильним опором місцевих царів, одним з яких був Пор. Вирішальна битва між арміями Александра і Пора відбулася на березі р. Гідапс і завершилася перемогою македонців.

    Після цієї битви Александр вирішив просуватися далі на схід. Але армія, втомлена важкими переходами, боями,  особливостями тропічного клімату, відмовилася коритися йому. Полководець змушений був прийняти рішення про повернення. У 324 р. до н. е. Александр мусив повернутися назад до своєї столиці Вавилона, так і не досягнувши мети. Готуючись до нових походів, Александр захворів на лихоманку і помер у віці 33 років. Його поховали в Александрії Єгипетській. Унаслідок завоювань Александра утворилася величезна держава, що простяглась від Греції до р. Інд.

Бесіда за запитаннями:  Чи здійснив свою мрію Александр?   Чи завоював «увесь світ»?

Робота над поняттями

Внаслідок завоювань Александра утворилася держава, що простягалася від Греції до річки Інд. Необмеженим володарем цієї держави став сам Александр Македонський. Згадаємо, що така форма правління державою називається монархією, від грецьких слів “монос”- сам, один і “архо”- володарюю.

Пригадайте, що таке імперія?   Імперія – держава, яка силою зброї об’єднує різні народи.

Доведіть, що держава створена Александром – імперія.

Вправа «Коло ідей»

Прочитайте текст підручника (с.   ) і назвіть заходи, яких ужив Александр Македонський для зміцнення своєї імперії.

 

V. Закріплення нових знань

Вправа «Коло ідей»

Уявіть, що Александр дожив до глибокої старості. Як, на вашу думку, могла б скластися доля його імперії та всього світу?

 

Вправа «Займи позицію»

Звернемося до проблемного питання уроку: ким же був, на вашу думку, Александр Македонський – тиран, геній, божество чи звичайна людина? (Так, Александр був генієм, але разом з тим був і звичайною людиною, якій притаманні як позитивні, так і негативні риси характеру. Александр був і генієм, і тираном водночас. Тому однозначно оцінити його не можна.)

 

Робота в групах

Опрацюйте історичний матеріал і зробіть висновок, що кажуть про Александра його сучасники і історики.(Додаток )

І. Плутарх.

ІІ. П’єр Левек.

ІІІ. Шифман.

 

Запитання:

  • Як захоплення дитинства впливають на характер та вчинки?
  • Які є причини, щоб вважати Александра Великим?
  • Яке у вас враження про цю людину?

Оцінка діяльності історичної особи

Завдання: оцінити дільність Александра Македонського за планом:

  1. Про кого йде мова? Ким він був?
  2. Що ви вважаєте головним результатом його діяльності?
  3. Якими засобами він досягав свою мету? Чи схвалюєте ви ці засоби?
  4. Які риси характеру допомагали, а які – заважали йому досягти результатів?
  5. Чи могли ці результати бути досягнуті іншими засобами?
  6. Які результати його діяльності змінили життя людей? Чого більше – позитивного чи негативного ви вбачаєте в цих результатах?

Вправа «Знайди помилку»

  1. Від природи Александр  був наділений неабиякими здібностями, його вчителем був сам Платон.
  2. Основою македонського війська була фаланга, яку створив Александр Македонський, мріючи захопити світ.
  3. Філіп ІІ розрубав гордіїв вузол, заявивши, що він буде правити Єгиптом.
  4. Столицею Македонської імперії стало місто Персеполь, яке дуже сподобалось А.Македонському.
  5. Жителі Тіра радо зустрічали Александра Великого, підкорились йому.
  6. Александр Македонський не зміг створити імперію, рівної якій би не було.

Вправа «Мозковий штурм»

Запитання:   Як ви гадаєте, чи довго могла проіснувати держава, побудована на силі зброї? (прогнози)

VІ. Підсумки уроку

Бесіда за запитаннями:

  1. Що нового дізналися на уроці?
  2. Чого навчилися?

Александра Македонського називають великим полководцем, який не тільки командував військами, але й бився в перших лавах. За десять років він створив державу, яка величиною перевер­шувала всі відомі в давнину країни.

VII. Оцінювання учнів, обґрунтування оцінок.

VІІІ. Домашнє завдання   Опрацювати матеріал підручника ( §    ). Написати міні-твір «Чим мені запам’ятався Александр Македонський»

Додатковий матеріал до уроку

Риси характеру Александра Македонського в оцінці істориків

                                                          Плутарх

Провісники  оголосили, що Александр, народження якого збіглося з перемогами, буде непереможним. Александр був від природи упертий, а коли сердився, то не поступався нікому насильству, проте розумним словом його легко можна схилити до ухвалення правильного рішення. Прагнучи не насолоди й багатства, а доблесті і слави, Александр вважав, що чим більше він отримає від свого батька, тим менше може зробити сам. Александр від природи був схильний до вивчення наук і читання книг. Александр, мабуть, не тільки засвоїв вчення Арістотеля про моральність та державу, але й прилучився, до таємних, більш глибоких вчень. Александр вважав, що вміння володіти собою для царя важливіше, ніж вміння перемагати ворогів. Проте виявив себе великим воїном. Александр прагнув зухвалістю здолати долю, а силу – мужністю. Він вважав, що для сильних немає ніякої перешкоди, а для боягуза – ніякої опори. Александр був дуже щедрий від природи. Був дуже балакучим і довго засиджувався на бенкетах.

 

                                                Пьер Левек

В особі Александра Македонського дивним чином поєднувались такі якості, як обережність і ризик, розсудливість та інтуїція. Як і у Філіппа ІІ в Александра спостерігали ті самі некеровані вибухи гніву та  пориви ентузіазму. Занурившись у світ міфології, він уявив, що в його жилах тече кров героїв – його предків. Оскільки Александр вважав себе надлюдиною, він і поводився як надлюдина. Його недоліки ніщо порівняно з його перевагами: завзяттям і творчим поривом. Досвідчений вершник, грізний повелитель, найбільш видатний з усіх полководців, він виявляє себе і як геніальний організатор. Александр виявляв цікавість до духовного життя; він тверезо мислив, хоча й довіряв своїй геніальній інтуїції. Афіни починають віддавати йому шану як новому Діонісу. Його діяльності легко  можна дати негативну оцінкунепотрібні насильства; пристрасть до надмірностей царя, надмірне честолюбство. Проте Александр був новатором, що забезпечував відмінність між  варварами та греками, творцем єдиної імперії та єдиної культури.

 

                                                     Шифман

Александр дістав виховання, що личило молодому аристократу того часу.  Александр високо цінував Аристотеля і шанував знання, що дістав від вчителя, адже це вирізняло його від решти простих смертних. Александр займався точними науками, вмів грати на лірі, захоплювався театром. Його батько Філіп ІІ побачив у діях Александра загрозу своїй могутності і замислив позбавити сина прав на престол. Під час одного з банкетів Філіп був убитий. Казали, що вбивцю підіслав Александр, хоча не всі вірили у це. Александр намагався подати смерть Філіпа як результат  змови персів. Загибель Філіпа відкрила Александрові шлях до влади. Йому  було на цей час 20 років, і він збирався утворити наддержаву, об’єднавши Грецію з Персією. Усіх родичів, що могли претендувати на престол, Александр наказав стратити. Його зведена сестра, декількох днів від народження була вбита на руках у матері - другої дружини Філіпа, яку потім примусили повіситися. Правда, слід зазначити, що Александр з цього приводу висловив легке обурення. Александр був нетерплячий і хотів будь-що домогтися свого. Він зухвало нехтував не  тільки людськими, але й божественними настановами. Йому все було по силах і все дозволено.

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

docx
До підручника
Всесвітня історія. Історія України 6 клас (Бандровський О.Г., Власов В.С.)
Додано
30 листопада 2021
Переглядів
3704
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку