Тема: Вступ до теми. Що таке байка і хто такий байкар?
Л. Глібов “ Лебідь, рак і щука ”, “ Коник – стрибунець ”
Мета: Ознайомити дітей із жанром байки; розширити знання про Л. Глібова; удосконалювати вміння читати діалоги, розвивати способи і види читання байки, образність мовлення, уміння визначати повчальний висновок, висловлювати оцінні судження; формувати комунікативну компетентність, виховувати моральні якості.
Інтерактивні технології: «Мікрофон», робота в парі, робота в малих групах.».
Тип уроку: урок первинного ознайомлення з матеріалом
Обладнання: мультимедійний проектор, виставка малюнків, презентація до уроку, презентація з музичним супроводом (фізкультхвилинка), «Проект «Герої байок Л.І. Глібова».
Хід уроку
І. Організаційний момент
Вчитель
Любі діти, у наш клас
Завітали люди щирі,
Привітайте в добрий час
Гостей посмішкою й миром.
Ми вам раді, люди добрі,
І вітаєм щиро вас.
Та запрошуєм ласкаво
На урок у 3 клас.
Тема уроку (слайд 1)
Девіз уроку: (слайд 2)
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитись, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.
Дружно й плідно працювати.
Вчитель
- Я б дуже хотіла, щоб ви дотримувались цього девізу на протязі всього уроку.
ІІ. Мовна розминка.
1. Скоромовка (слайд 3)
На річці Роман спіймав руками рака,
Рак ущипнув Романа за руку.
Прочитайте скоромовку:
- мовчки;
- хором повільно;
- в швидкому темпі;
2. Читання анаграм. Гра «Перекладачі» (слайд 4)
Кар (рак)
Бідьле (лебідь)
Кащу (щука)
Рахаму (мураха)
Никко (коник)
- До якої частини мови відносяться ці слова?( іменники)
- Назвіть їх одним словом. (тварини)
З цими тваринами ми і зустрінемось на сьогоднішньому уроці.
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
Гра «Мікрофон»
- Діти, твори яких жанрів ми уже читали
(Вірші, казки, оповідання, п'єси, загадки, статті і т.д.)
- Сьогодні ми ознайомимося з новим жанром -байка
IV. Підготовка до сприймання нового матеріалу.
1. Інформація про байку.
Байка - віршований або прозовий літературний твір, який носить повчальний характер. Діійовими особами в байках найчастіше виступають не люди, а тварини. І властиві цим тваринам цілком людські якості.
- Яка головна особливість байки?
2. Розповідь про Л Глібова. (слайд5)
Cьогодні ми ознайомимося з творчістю видатного українського байкаря Л.І. Глібова.
Біографію Леоніда Глібова підготував учень
- Леонід Іванович Глібов народився на Полтавщині. У дитинстві Льолик, як усі його звали, був веселим і жвавим, йому подобалося усе красиве, але найбільш він любив доглядати за квітами, тому його прозвали «королем квітів». Знайомі і родичі, вітаючись з ним, казали: «Здоров був, Льолику, квітчастий королику». Хлопчик дуже любив слухати казки баби Одарки. А ще Леонід любив слухати народні пісні, зачаровувався народними звичаями і обрядами.
Коли настав час здобувати освіту в гімназії, тринадцятирічний хлопчик так засумував за рідною домівкою, що всю тугу вилив у своєму першому вірші «Сон».
Залишив Л. Глібов великий доробок: байки, віршовані загадки і казки, акровірші, жарти (слайд6)
Ці твори принесли йому славу, його шанують, люблять і знають не тільки в Україні, а й в усьому світі. У творчому доробку Леоніда Івановича Глібова 107 влучних байок. Недарма І.Я.Франко назвав його «найкращим українським байкописом».
Вчитель
Вислів про байку, який написав Л. Глібов
Здається байка просто бреше,
А справді ясну правду чеше.
Нікого в світі не мине,
Читайте згадуйте мене.
- Про що просить нас видатний український байкар?
V. Випереджальне завдання ( слайд 7)
Вчитель: Наші учні були об’єднані у дві групи і працювали над проектом «Герої байок Л. Глібова. Їм було дано завдання зібрати матеріал про окремих тварин.
- Учням першої групи, “Знайки” - зібрати матеріал про лебедя, рака і щуку, дослідити умови проживання цих тварин, зробити порівняльний аналіз зовнішніх і внутрішніх ознак.
Учням другої групи Група “Комашки”- зібрати матеріал і дослідити умови проживання, спосіб життя, поведінку коника-стрибунця і мурах.
1учень (слайд 8)
Лебідь за свою силу, красу і величаву поставу давно й справедливо названий царем водяних, або водоплавних птахів. Білий, як сніг, з блискучими прозорими невеликими очима, з довгою, гнучкою й красивою шиєю, він невимовно прекрасний, коли спокійно пливе поміж зеленими очеретами по воді. Лебеді літають зі швидкістю 60-80 км за годину. Вони шиплять, сурмлять, а коли доглядають за пташенятами, гавкають по-собачому. Лебеді – перелітні птахи. На зиму вони відлітають на південь.
2 учень (слайд 9)
Раки – досить охайні істоти, тому вони не водяться в брудних водоймищах. Голова в рака вузька, на якій дуже добре виділяються його опуклі очки-намистинки. Рот в рака має дуже сильні щелепи, якими він міцно захоплює корм. Пересувається рак за допомогою чотирьох пар нижніх кінцівок, дуже незвично – «задом наперед». Тулуб захищений міцним панциром і закінчується віялоподібним хвостом. Раки віддають перевагу самоті. Живуть у річковому ґрунті.
3 учень ( слайд 10)
Щука – хижа риба, велика за розміром і масою. Тіло щуки має витягнуту форму, голова загострена, зуби гострі. Забарвлення щуки – сіро-зелене в цятку. Харчується в основному рибою, але може полювати і на водоплавних птахів та їх пташенят. Живе у глибоких річках, озерах по кілька десятків років)
Вчитель: - Чи є щось спільне в усіх цих тварин? (Ні, усі вони різні за способом життя, зовнішніми і внутрішніми ознаками)
VІ. Опрацювання байки «Лебідь, Рак і Щука».
1. Робота над змістом ілюстрації до байки.(слайд11)
Вчитель
- А тепер роздивіться цю ілюстрацію і скажіть, кого і як зобразив тут художник.
- Почнемо з Лебедя.( Гарний, білосніжний птах,який розпростер свої чудові крила і хоче злетіти вгору, але упряж стримує його, не дає злетіти).
- Яким намальовано Рака? (Величезний,зелений, вирячивши очі, повзе назад)
- Як зображено Щуку?( Велика, темно-зелена,поспішає у воду, але її стримує упряж.)
2.Читання байки вчителем напам’ять
- Скажіть, що вам нагадує цей твір? (Віршовану казку)
3. Напівголосне читання байки учнями (Гра «Бджілка»).
Вчитель
- А зараз вид читання - «Бджілка». Прочитайте текст самостійно
Пояснення нових та незрозумілих слів написане на слайді
4.Словникова робота. (слайд12)
Безладдя – непорядок.
Катма — немає
Хура — віз.
Морока – клопіт
5 Читання байки « Рибками».
Аналіз байки
Що вирішили зробити тварини?
- Чи могли діяти персонажі в одному напрямку? (Ні.) Чому?
- Що ж тоді хотів підкреслити автор такою домовленістю? (Тварини домовились "приставити хуру ", але діяти спільно не зуміли.)
- Який висновок робить автор?
Вчитель:
Прочитайте вислів на слайді (слайд 13) "І діло, як на гріх, не діло — тільки сміх"
- На що схожі ці слова? (На прислів'я.) Чого вони нас вчать?
- Запам'ятайте цей вислів, користуйтесь ним при нагоді в своєму житті.
6. Фізкультхвилинка
VІІ. Опрацювання байки «Коник стрибунець»
1. Підготовка до сприймання байки. Випереджальне завдання
Вчитель
- Герої наступної байки, на відміну від попередньої, мають спільну ознаку – вони комахи. Все, що знають про цих комах нам розкажуть учні другої групи.
1 учень (слайд 14)
Про коника-стрибунця говорять, що він «розмовляє» крилами, слухає передніми ногами і легко «віддає» ворогові задню лапу, якщо це може врятувати йому життя. За зовнішнім виглядом коники схожі на листки, тому помітити їх у траві не зовсім просто. Коники – одні з найкращих стрибунів на далекі відстані. Ці комахи найбільш активні наприкінці дня та вночі.
2 учень (слайд 15)
Мурашок на нашій планеті налічується понад 12 тис. видів. Зазвичай вони живуть великими колоніями. Вже через декілька днів після виходу мурахи з кокону перед робочою мурахою виникає можливість вибору професії. Одні мурахи стають няньками, а інші беруть участь у будівництві мурашника, треті чистять мурашник та інше. Значна частина мурах може майже все життя залишатися при виконанні
- Кого із цих комах ви можете назвати працьовитими?
4. Слухання байки. Перевірка первинного сприймання.
Читання байки вчителем. (слайд 16)
- З яким проханням звернувся Коник до Мурав'я?
- Хто був працьовитим, а хто безтурботним?
5. Словникова робота.(слайд 17)
Непереливки – дуже погано
Проворний – спритний
Досхочу – вдосталь
Небораче – невдахо
Небоже – бідолахо
6. Читання байки учнями. (Вид читання – хором)
7.Аналіз прочитаної байки
- Яким був Коник?
- Яким було його життя влітку?
- Як життя змінилось взимку?
Про що просив Коник Мурав'я?
- Що відповів йому Муравей?
- Хто вам сподобався, а чию поведінку ви засуджуєте?
8. Читання байки в особах. (Театралізація)
(Троє учнів виходять до дошки і читають байку в особах)
Засобами театралізації можна передати головну думку байки.
9. Гра « З'єднай пари» (слайд 18)
Завдання: з'єднати назву байки і приказку, яка визначає головну думку твору.
«Лебідь, Щука і Рак» Зима спитає, де літо було.
«Коник – стрибунець» Берись дружно, не буде сутужно.
VІІІ. Оцінювання
ІХ. Підсумок уроку. ( слайд 19)
- Як ви думаєте, то чому байки Л. Глібова знають багато поколінь українських дітей? (ці байки цікаві, повчальні, змістовні)
Які види роботи вам найбільше сподобалися?
Домашнє завдання (слайд 20)