Конспект
пробного уроку з літературного читання
студента-практиканта 3 курсу, групи Н
Бабич Даніелли Михайлівни
проведеного в 3 - В класі в ЗОШ №6
Дата 18.03.2021
Класовод: Товт Н.Ф.
Тема: Юрій Старостенко «Хто це такий?», «І трапиться ж таке…».
Мета: Поглибити знання учнів про життя та творчість українського письменника Юрія Старостенка; ознайомити школярів з оповіданнями «Хто це такий?», «І трапиться ж таке…».; удосконалювати навички читання, збагачувати словниковий запас; розвивати в дітей образну уяву, фантазію, зв’язне мовлення; формувати оцінні судження; виховувати інтерес до творчості письменника, дбайливе ставлення до природи.
Обладнання: підручник, портрет Ю. Старостенка, зображення емоцій ведмежат, зображення ведмедя, зайця, лисиці, вовка, їжака, картки з рисами характеру.
Хід уроку
І. Організація класу до уроку
ІІ. Актуалізація опорних знань
1.Гра «Мозкова атака»
2.Гра «Риси характеру»
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
IV. Вивчення нового матеріалу
1 . Бесіда
2. Біографічні відомості
Юрій Семенович Старостенко народився 13 червня 1923 року в Білорусії. Батько його був фельдшером, а мати – медсестрою.
Маленьким хлопчиком він любив ходити до лісу, милувався його красою, мешканцями лісу, любив спостерігати за ними.
Коли йому виповнилося 11 років їхня родина переїхала до України в Київ. Там він закінчив школу, разом з ровесниками після закінчення школи поїхав в Донецьку область на жнива.
Коли Юрію Старостенку виповнилося 30 років, його спіткало непоправне горе – він тяжко захворів. Довгими безсонними ночами письменник згадував своє життя, а саме білоруські бори, українські ліси, та всю красу природи, якою він милувався ще в дитинстві. То чому не розповісти про це все людям? Потім він став писати, і в 1958 році з’явилося перше оповідання Юрія Старостенка про природу «Рідні гори», а наступного року вийшла перша книжка природних оповідань «Ловись, рибко!». Письменник любив повторювати: «Коли я пишу для дітей про нашу прекрасну природу, я відчуваю, що знайшов своє місце в житті».
Багато задумів не встиг здійснити Юрій Старостенко і в 42 роки у 1965 році він помер.
3.Опрацювання статті у підручнику (с.132)
- Прочитайте мовчки статтю про письменника на ст.132.
4. Аналіз прочитанного
V. Закріплення вивченого матеріалу.
- Сьогодні на уроці ми будемо читати його оповідання які називаються «Хто це такий?» та «І трапиться ж таке…».
1.Загадка
Буркотливий, вайлуватий
В лісі ходить звір патлатий,
Одягнувши кожушину,
Мед шукає і малину. (Ведмідь)
2.Хвилинка-цікавинка
Ведмідь – хижий звір, в нього міцний кремезний тулуб, масивна голова з невеликими вухами та очима, хвіст короткий (6 -21см.), лапи міцні, з великими кігтями (8-15см), шерсть густа, коричневого кольору. Довжина тіла(1-2м.), вага (70-120кг.)
3.Фізкультхвилинка
Вам не хочеться сидіти?
Треба трішки відпочити.
Руки вгору, руки вниз,
І сусіду посміхнись.
Руки вгору, руки в боки.
Вище руки підніміть,
А тепер їх опустіть.
Плигніть, любі, кілька раз.
До роботи братись час.
4.Читання оповідання «Хто це такий?»
Виразно читаю оповідання учням.
5.Вибіркове читання
- У яку пору року відбувається подія? (Хоча й осінь надворі.)
- Чи можна їсти горобину? (Горобина ще не достигла.)
- Чи завадило це Мишкові? (Та Мишкові байдуже: йому вже і в роті терпко, а він знай жвакає.)
- Що він вирішив зробити, щоб дістати горобину з верхівки? («Ану ж, — гадає собі, — на дерево вилізу».)
- Чи вдалося йому посмакувати ягодами? (Тільки-но сп’явся, а тонкий стовбур як похилиться, ведмідь — бух у кущі!)
- Який вигляд він тепер має? (Тепер ходить лісом — і сяк-так спереду.)
- Хто задер кожуха Мишкові? (А ззаду хто-зна на кого скидається, так йому кожуха задерло.)
- Як називали ведмедя інші звірі? (І що воно за опудало?)
- На що звертає автор нашу увагу? (На ведмедя.)
- Чого навчає? (Що не можна їсти не достиглі ягоди та лізати по деревах.)
- Чи шкода вам Мишка? (Відповіді учнів)
6.Виразне читання оповідання учнями
- Молодці, Мишко радіє! Але нам потрібно ще одну емоцію відкрити.
7. Виразне читання оповідання «І трапиться ж таке...» вчителем.
— Якої картини ви уявляли, слухаючи оповідання? (Відповіді учнів)
— Назвіть його головних персонажів. (Мишко, снігур, сорока)
8. Робота в парах. Підготовка до виразного читання оповідання.
— З якою інтонацією будете читати оповідання? (Злякано, з обуренням, впевнено, голосно.)
— Чиї слова прочитаєте злякано?(всіх звірів)
— Чиї — з обуренням?(снігура)
— Чиї - впевнено, голосно?(сорока).
9. Виразне читання оповідання учнями.
10. Аналіз змісту оповідання з елементами вибіркового читання.
— Як автор пише про наближення зими? (Від самого ранку купалися за лісом сірі хмари і все погрожували звідти своїм холодним подихом: ху-у-у...)
— Поясніть вислів купалися за лісом сірі хмари. (Цей вислів є художнім засобом, який відображає у творах явища чи події, які неможливі. Адже хмари не можуть купатися.)
— До чого закликали звірі Мишка? (Тікай, Мишку, — гукали всі, — бо зараз як війне снігом!)
— Чому він не поспішав тікати? (А він знай ягодами ласує: то горобиною, то калиною.)
— Яка пригода трапилася з Мишком? (Його барліг замело снігом, і Мишко був зляканий.)
— Хто йому допомагав? (Йому допомагала сорока, адже знає, що навесні Мишко їй обов’язково віддячить.)
— Визначте тему оповідання. (Розповідь про те, як взимку сорока допомогла роззяві-ведмедеві дістатися до барлога.)
— Знайдіть у тексті слова, що наслідують звуки природи? (Ху-у-у..., клюк- клюк, гав! гав!.., пурх-пурх, човг-човг.)
— З якою метою автор використав їх? (Слова, що наслідують звуки природи, дозволяють краще уявити, про що йдеться у художньому творі.)
— Поміркуйте, чим оповідання Юрія Старостенка подібні до казки, а чим — відрізняються від неї? (Оповідання автора подібні до казки тим, що дійовими персонажами виступають тварини. Вони говорять людською мовою. У цих оповіданнях зло завжди карається, тому вони навчають бути добрими. На відміну від казок, у них нема казкових зачинів, кінцівок, повторів, чарівних перетворень.)
VІ. Підсумок уроку
- Як називаються оповідання, що ми читали на уроці? («Хто це такий?», «І трапиться ж таке…».)
- Про кого в них розповідається? (Про Мишка)
- Що ви можете сказати про Мишка, які риси характеру йому притаманні? (Мишко був дуже енергійним, байдужним, любив ласувати ягодами)
- Чи правильно він себе поводив? (Ні, неправильно)
- Що ви йому порадите? (Щоб не їв не достиглі ягоди, щоб не лазив на тонкі верхівки дерев, щоб прислуховувався до інших.)
VІІ. Домашнє завдання
Виразно читати та переказувати оповідання.