Тема. Ділення звичайних дробів
Мета: закріпити знання алгоритму знаходження частки звичайних дробів, а також поширити його застосування на випадки ділення як мішаних чисел так ділення у разі, коли один з компонентів — натуральне число.
Тип уроку: застосування знань, умінь, навичок.
Хід уроку
І. Перевірка домашнього завдання
1) Вибірково перевіряємо зошити.
2) Фронтально — математичний диктант.
Варіант 1 [2]
[Закінчіть речення: «Щоб поділити один дріб на інший, досить...»]
II. Актуалізація опорних знань
Правило ділення звичайних дробів і пов'язані з ним моменти повторюємо під час перевірки результатів виконання математичного диктанту (див. вище).
Єдине, на що треба додатково звернути увагу — це перетворення чисел (мішаних, натуральних) у неправильні дроби.
Тому усно розв'язуємо вправи.
III. Засвоєння нових знань
Багатьом учням не складно самим «відкрити», як виконати ділення мішаних чисел та ділення у разі, коли один з компонентів є натуральним числом, тому можна запропонувати учням задачу 1, а потім задачу 2 (або ж пояснити самотужки ці випадки).
Задача 1. Як поділити: а) на ; б) на ; в) на ; г) на ?
Задача 2. Виконайте ділення: а) : ; б) 3 : ; в) : 3; г) : 7.
По розв'язуванні задач 1, 2 (або після виконання завдань під керівництвом учителя) робимо висновки:
а) записати ділене і дільник у вигляді звичайних дробів;
б) виконувати ділення за правилом ділення звичайних дробів.
; .
Короткі записи в зошитах учнів можуть мати вигляд конспекту 20.
|
Конспект 20 |
|
Ділення дробів (продовження) |
||
Правило 1) Мішані числа при діленні перетворюємо на неправильні дроби. 2) Якщо п — натуральне число, то
|
Приклад 1) ; 2) ; 3) . |
|
* «Слабкі» учні можуть у всіх названих випадках користуватися правилом множення дробів у «класичній» формі.
IV. Закріплення знань. Формування вмінь
І рівень
Усні вправи
а) ; б) ; в) ; г) ;
д) ; е) ; ж) ?
ІІ рівень
Письмові вправи
Розв'язуємо якомога більше різноманітних завдань на закріплення названих алгоритмів.
г) ; д) ; е) .
г) ; д) ; е) .
Додаткові задачі
Задача 1. Якщо задумане число помножити на і до добутку додати , дістанемо . Знайдіть задумане число.
Задача 2. Микола і Мишко знайшли разом 64 гриби. Микола знайшов у рази більше грибів, ніж Мишко. Скільки грибів знайшов кожний хлопчик?
Задача 3. Батько старший за сина у рази, а син молодший від батька на 28 років. Скільки років батькові і скільки років синові?
Задача 4. Два пішоходи вийшли одночасно назустріч один одному з двох пунктів, відстань між якими 5 км. Швидкість першого пішохода складала швидкості другого. Знайдіть швидкість кожного, якщо вони зустрілись через півгодини.
V. Підсумки уроку
Який із записів неправильний:
а) ; б) ; в) ; г) ?
VI. Домашнє завдання
а) ; б) ; в) .