Розробка уроку з теми «Духовна музика»

Про матеріал

Розробка уроку з теми «Духовна музика». Тема семестру «Професійна музика».

Мета:

- формувати уявлення учнів про зв'язок духовної музики з високими життєвими ідеалами людини; ознайомити та закріпити поняття духовна музика; вести учнів у світ творчості Артемія Веделя;

- розвивати вокально-хорові навики, ладове відчуття, формувати уміння учнів виразно і творчо виконувати духовно-патріотичні пісні;

- прищеплювати дітям інтерес до хорової музики, виховувати почуття емоційної чутливості, ціннісне ставлення до музики.

Перегляд файлу

Приходько М. І . Розробка уроку з теми «Духовна музика». Тема семестру «Професійна музика».

 

5/20 урок

Тема семестру: Професійна музика

Тема уроку: Духовна музика

Мета:

  • формувати уявлення учнів про зв'язок духовної музики з високими життєвими ідеалами людини; ознайомити та закріпити поняття духовна музика; вести учнів у світ творчості Артемія Веделя;
  • розвивати вокально-хорові навики, ладове відчуття, формувати уміння учнів виразно і творчо виконувати духовно-патріотичні пісні;
  • прищеплювати дітям інтерес до хорової музики, виховувати почуття емоційної чутливості, ціннісне ставлення до музики.

Тип уроку: Поглиблення та розширення

  Музичне слухання: Артемій Ведель «Херувимська»

Хоровий спів: тематичні скоромовки, розспівка укр. народ. пісня «Учора і нині…», «Рідна мова».

Методи:

  • наочно-слухові (художній показ музичних творів), наочно-зорові,
  • словесні (бесіда, розповідь), порівняння, індивідуальна та групова робота, гра.

Обладнання:

  • бандура, фортепіано, скриня з інструментами (металофон, воряна, дзвіночки, шелестуни, тамбурин), шумові інструменти, музикознавчий матеріал, магнітофон, CD-диски,   записи на дошці, фонограми музичних творів за програмою, інфографіка, мультимедійна дошка, ноутбук.

 

План уроку

I. Оргмомент

1. Вхід учнів до класу у супроводі звучання «Clap your hands» Дж. Гершвіна.

2. Музичне привітання «Ой, дай, Боже…».

ІІ. Актуалізація опорних знань 

1. Слово вчителя.

2. Фронтальна бесіда.

3. Міні - висновок вчителя. 

ІІІ. Усвідомлення нового матеріалу 

1.Слухання музики (Робота в групах.)та аналіз твору.

2. Повторне слухання музики.

3. Аналіз прослуханого твору.

4. Міні – висновок вчителя.

5. Динамічна пауза (скоромовка «Хай нам Боже допоможе»).

6. Артикуляційні вправи, вправи на розвиток динаміки

7. Розспівування.

8. Хоровий спів.

9. Ігровий момент.

10. Гра на музичних інструментах.

11. Слово вчителя.

IV. Підсумок уроку. Оцінювання

Хід уроку

I. Оргмомент

1. Вхід учнів до класу у супроводі звучання «Clap your hands» Дж. Гершвіна.

E:\METODYKA 2015\Finale 2003 - [ой дай боже].jpg2. Музичне привітання «Ой, дай, Боже…».

 

ІІ. Актуалізація опорних знань

  1. Слово вчителя.

На минулому уроці ми з вами розпочали вивчати тему хорова музика. Сьогодні ми поговоримо про духовну хорову музику і провідних українських композиторів, які писали духовні твори. Але для того щоб розібратися з новою темою, нам потрібно спершу пригадати дещо з минулого уроку. 

  1. Фронтальна бесіда.

Скажіть, під звучання якого твору ви увійшли до класу? (Відповіді: «Clap your hands» Дж. Гершвіна.) Учитель вмикає фонограму і демонструє портрет.

Що таке хор і хто такий хормейстер?

Що таке вокаліз?

«Вокаліз» якого композитора ми слухали у різних інтерпретаціях?

(Відповіді: Сергія Рахманінова.)

Учитель вмикає фонограму і демонструє портрет.

 Скажіть, а на які види поділяються хори?

(Відповіді: однорідні та мішані.)

Так, однорідними називають які хори?

 (Відповіді: Чоловічі, дівочі, жіночі, хлопчачі.)

А мішаними називають, коли у колективі є і чоловіки, і жінки, або ж і хлопці, і дівчата.

ІІІ. Усвідомлення нового матеріалу

1.Слово вчителя.

Сьогодні ми продовжуємо нашу тему професійна музика, але будемо говорити про духовні твори. До речі, народна музика зробила не аби який вплив на творчість композиторів які писали таку музику.

Тема духовності завжди була в центрі уваги митців. Відомі іконописці та малярі створювали високохудожні духовні образи на полотнах чи стінах храмів, у скульптурно-архітектурних ансамблях тощо. Століттями духовну музику писали кращі представники музичної культури.

Духовна музика — це вокальні, інструментальні або вокально-інструментальні твори на релігійні тексти чи сюжети. 
Виконання духовних творів викликає відчуття смутку й радості, тривоги та надії; буденності і водночас чогось неземного, бо у співі цьому — душа народу. 
Композиторів, які писали духовну музику, було дуже багато.

I:\урок\ведель.jpgЦе вже відомі нам і Й. С. Бах, і Георг Гендель, і П. Чайковський, М. Лисенко, К. Стеценко, Д. Бортнянський, М. Березовський (учитель демонструє слайди).

chaikovsk

 

Сьогодні ми познайомимось ще з одним українським композитором Артемієм Веделем — це не лише композитор, а й диригент, співак і педагог XVIII ст. на жаль фота композитора немає.

I:\урок\art_00021.gifПротягом кількох років Артемій викладав вокальні дисципліни в Харківському колегіумі. 
У творчості Веделя, що охоплює сферу духовної хорової музики, дуже відчутний вплив української народної пісенності. Творчість А. Веделя представляє період розквіту української хорової музики кінця XVIII ст.

Усі твори композитора створені для виконання хором а капела (a capella).

 

 

 

Методична порада вчителеві

Пригадати з учнями, що таке а капельний спів, звідки походить ця назва, хто такий капельмейстер.

Сьогодні, наприклад, ми послухаємо твір Артемія Веделя „Херувимська”. 
Херувимська — це духовний вокальний твір для хору, що починається словами «іже херувими» (звідси й назва). Херувими – ангели.

Цей різновид духовного співу відомий ще з VI ст.. 

2.Слухання музики та аналіз прослуханих творів. Робота в групах.

(Учитель роздає учнями картки характеристики музики та характеристики засобів музичної виразності, після слухання учні кріплять відповіді на дошці.)

ФАНТАСТИЧНА  КОСМІЧНА МАГІЧНА  ЗАГАДКОВА  ТАЄМНИЧА  СПІВУЧА  ЗАХОПЛЕНА  ВЕСЕЛА  СУМНА  БАЙДУЖА  ЗЛАГОДЖЕНА  ДРІМОТНА  ЗАДУШЕВНА  ЗАМРІЯНА СУВОРА  ГНІВНА  КАПРИЗНА  СКОРБОТНА  ЗЛОВІСНА  ЗАКЛИЧНА  ПОРИВЧАСТА  ТРИВОЖНА

Засоби музичної виразності

ПЛАВНА  ПРОТЯЖНА  ПРОНИКЛИВА  СТРІМКА  СМІЛИВА  ЕНЕРГІЙНА  РІВНОМІРНИЙ  ЧІТКИЙ  ПОРИВЧАСТИЙ ТАНЦЮВАЛЬНИЙ  ПОВІЛЬНИЙ  СПОКІЙНИЙ  РУХЛИВИЙ

ОДНОМАНІТНА  НАРОСТАЮЧА ТИХА НИЗЬКИЙ СЕРЕДНІЙ ВИСОКИЙ  ЯСКРАВИЙ СВІТЛИЙ  ГЛУХИЙ  ПОХМУРИЙ ПРИГЛУШЕНИЙ ГУСТИЙ  НАСИЧЕНИЙ

Учні висловлюють свої думки.

3.Повторне слухання музики.

Послухайте твір ще раз, і уважно перегляньте ілюстрації зображені на дошці. Залиште лише ті, які можна поєднати з почуттями та емоціями, що викликає даний твір.

I:\урок\херувимська.jpgI:\урок\skylptyra_Artemia_Vedelja.jpg                                            

G:\Tiff\Розваги\Gorillaz5.jpgG:\Tiff\Lukyanchuk\Volodimir_Lukjanchuk (70).jpgG:\Tiff\Dity\635289.jpgF:\Knigi\Pisennik Lub Vol\0_7025d_bedc2367_XL.jpegG:\Tiff\Ikony\904903271.jpgG:\Tiff\Dity\Dity\2370452.jpgа,

б,

в.

 

I:\урок\Vedel_пою имени твоєму, вишний111.jpg

 (Варто зазначити, що на малюнку «а» зображена «Херувимська» Веделя, а на «б і в» скульптура композитора.)    

 

А. Ведель «Херувимська» (текст)

Ми таємниче собою зображаємо херувимів

І співаючи трисвятую пісню Тройці,

Що дає нам життя,

Відкладімо тепер всі турботи,

Щоб нам прийняти Царя всіх,

Якого невидимо носять та прославляють ангельські сили.

Слава Господу!

 

Іже Херувими/2

Тайно, тайно образующє/2

І животворящей Троїце/2 трисвятую піснь припівающє/2

Всякоє нині житєйськоє отложим, отложим попєчєніє

Амінь.

Яко да Царя всіх подимєм/2

Ангельськими невидимо дориносима чинми

Аллилуія/2

7. Міні – висновок вчителя.

То ж ми з вами вияснили які почуття і емоції викликає у людини  духовна музика, почули звучання хорових творів, як дитячих так і професійних церковних, дізнались, що народна музика впливала і на творчість професійних композиторів які писали високодуховну музику.

8. Динамічна пауза.

Хай нам Боже допоможе

Дасть нам сили скільки зможе.

Від землі візьмем найважче,

В неба вимолим найкраще.

Методична порада вчителеві:

1 строчка – підіймаємо руки догори,

2 строчка – розводимо руки в різні сторони (малюємо коло),

3 строчка – присідаємо і беремо від землі,

4 строчка – на носочка тягнемось до неба, склавши руки, як у молитві.

9. Артикуляційні вправи (підготовка до співу).

Капела а кпельно вітала капельмейстера.

Хор хором співав за хормейстером.

Методична порада

Ще раз пригадати значення слів капела, хормейстер, капельмейстер, а капелла.

Вправа на розвиток дихання та дикції. Варто почати з повільного темпу і поступово прискорювати. Скоромовка є вдалою  для проведення вправи на розвиток динаміки.

10. Розспівування.

F:\урок\Finale 2003 - [догоджаймо нині віншування.jpg (Розспівування доречно провести на матеріалі духовно-патріотичної пісні «Учора і нині» (Сл.. В. Камінського, муз. М. Приходько).

2.Сонячної днини прапор жовто-сині,

Господаре наший, прославляймо завше.

3.Ми усі повинні землі та людині,

Господаре наший, догоджаймо завше!

Методична порада

Спершу виконати мелодію з першим голосом, тоді з другим і звести.

10. Хоровий спів.  

E:\PORTFOLIO\Розробки уроків\5 клас\Finale 2003 - [Рідна мова].jpg На минулому уроці ми почали вивчати пісню «Рідна мова». Адже наша мова це одне з духовних багатств українського народу. То ж пригадаймо її.

Слово вчителя

Протягом уроку ми говорили про  професійну хорову духовну музику.

Про те, що не втрачається зв'язок з народною музикою і вона відіграє свою роль у становленні майбутніх композиторів.

Ми почули яку  магічну силу має духовна музика, а особливо твори. Які виконуються хоровим колективом.

IV. Підсумок уроку. Оцінювання .

То ж пригадаймо з вами, що ж це за музика така - духовна музика?

Які відомі нам композитори писали духовну музику?

Що таке «Херувимська»?

Хто такий А. Ведель?

V. Домашнє завданя.

Прослухайте будь який духовний твір, опишіть свої почуття.

1

 

docx
Додано
2 липня 2018
Переглядів
292
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку