Мета: поглибити знання учнів про прислівник, його морфологічні ознаки, ознайомити зі ступенями порівняння прислівників; формувати вміння утворювати й розрізняти ступені порівняння прислівників, правильно вживати їх у мовленні, розвивати спостережливість, увагу, пам'ять, логічне й образне мислення; виховувати повагу до рідної мови, загальнолюдських моральних цінностей.
7 клас
Тема: Ступені порівняння прислівників
Мета: поглибити знання учнів про прислівник, його морфологічні ознаки, ознайомити зі ступенями порівняння прислівників; формувати вміння утворювати й розрізняти ступені порівняння прислівників, правильно вживати їх у мовленні, розвивати спостережливість, увагу, пам'ять, логічне й образне мислення; виховувати повагу до рідної мови, загальнолюдських моральних цінностей.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Обладнання: мультимедійна презентація, роздавальний матеріал, підручник
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Ознаку дії називає,
А також місце, час, причину
Цієї дії визначає,
І кожен цю частину знає.
Бо це ПРИСЛІВНИК – всім відомий.
Незмінна ця частина мови,
На запитання ЯК? КОЛИ?
Готова всім відповісти…
Л.Лужицька
Робота з епіграфом
Як парость виноградної лози,
плекайте мову.
Пильно й ненастанно політь бур'ян.
Чистіша від сльози вона хай буде…
М.Рильський
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку. Мотивація навчання
ІV. Повторення вивченого матеріалу
Бліц-опитування
Гра «Одним словом»
Як-небудь, сяк-так, як прийдеться (абияк).
Старанно зроблено, виготовлено (акуратно).
Без зацікавлення, все одно, не має значення (байдуже).
Високо в небі, в повітрі (вгорі).
На дрібні шматочки, частини, повністю (ущент).
Куди-небудь у невизначеному напрямку; за межі чогось (геть).
Внизу, на землі (долі).
До недавнього часу (донедавна).
Абсолютно все, нічого не залишаючи (дочиста).
Даремно, безрезультатно (марно).
Охоче, із задоволенням, з любов'ю до якого-небудь заняття (залюбки).
Послідовно, одне за одним (підряд).
У гніві, дуже розсердившись (спересердя).
Лінгвістична гра «Добери пару»
Писати … Мити… Читати… Спати… Кричати… Виглядати… В’язати… Пірнати… Святкувати… |
виразно елегантно голосно грамотно міцно глибоко чисто весело солодко |
Головоломка «Утвори прислівники» |
|
Ве, не, ло, се; Но, не, руш, по; Да, ко, не, ле; Ку, вліт; Хто, ні; Ку, в, зим; Ру, вго; Би, а, що; Я, де, кий; |
Кін, цем, нець, кі; Від, час, ча, су; День, з, на, дня; У, рік, рік; Ні, без, ву, сум; До, чі, ре; У, раз, раз. Руч, го, лі; Ма, ння, нав. |
Вправа з ключем
Виписати тільки прислівники.
Україна, по-друге, мріяти, щиро, кругом, український, по-жіночому, радісний, набік, вранці, місяць, закохатися, восени, абикуди, вранішній, далеко-далеко, старанно, задуманий.
Ключ: підкресліть третю букву від початку, запишіть прислів’я.
V. Опрацювання теоретичного матеріалу.
Робота з таблицею (ст.181)
VI. Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи.
1. Творчий диктант.
Перший варіант утворює просту і складену форму вищого ступеня порівняння, а другий варіант – найвищого.
Весело, швидко, зручно, спокійно.
2. Вибірковий диктант.
Випишіть лише ті прислівники, які мають ступені порівняння. Визначте усно ступінь порівняння.
Близько, вище, по-іншому, струнко, мужньо, довше, самовпевнено, угору, найдовше, спочатку, високо, гірше, веселіше, завтра, найсмачніше.
3. Лінгвістична діагностика.
Від поданих прислівників утворіть просту форму вищого ступеня порівняння. Які зміни відбуваються?
Близько, важко, вузько, низько, дуже, дорого, тяжко, глибоко, легко, швидко, солодко, тонко.
с
2. Гра «Пригадай».
Назвіть прислів’я чи приказки, у яких були б прислівники вищого чи найвищого ступеня порівняння.
3. Робота з картками.
Перепишіть прислів’я та приказки, утворюючи від поданих у дужках прислівників форму вищого ступеня порівняння.
Риба глядить, де (глибоко), а чоловік – де (гарно). Чим слабше колесо, тим воно (погано) скрипить. Чим (багато) кішку глядиш, тим (високо) горб вона піднімає. Діла говорять (голосно), як слова. Порожній колосок (високо) за всіх стоїть. (Добре) не починати, ніж почавши, кинути. Чим (високо) злетиш, тим (низько) впадеш. (Глибоко) орати – (багато) хліба мати (Нар. творчість).
4. Твір-мініатюра.
Складіть невеличкий твір (5-7 речень) на тему «Останні подихи зими», використовуючи прислівники вищого і найвищого ступенів порівняння.
VIІ. Підсумок уроку.
1. Назвіть ступені порівняння прислівників.
2. Як утворюється вищий ступінь порівняння прислівників?
3. Як утворюється найвищий ступінь порівняння прислівників?
4. Як відрізнити прислівник від омонімічного прикметника?
«Незакінчене речення»
VIIІ. Оголошення домашнього завдання.
Опрацювати таблицю «Ступені порівняння прислівників».
Виписати із підручника української літератури 5 речень із прислівниками вищого і найвищого ступенів порівняння прислівників.