Розробка уроку. Збірка поезій “Зів’яле листя” (підзаголовок “Лірична драма”). Мотиви туги і страждань, породжені складними суспільними та особистими обставинами

Про матеріал
Розробка уроку. Збірка поезій “Зів’яле листя” (підзаголовок “Лірична драма”). Мотиви туги і страждань, породжені складними суспільними та особистими обставинами
Перегляд файлу

Тема: Збірка поезій “Зів’яле листя” (підзаголовок “Лірична драма”). Мотиви туги і страждань, породжені складними суспільними та особистими обставинами

Мета:

  розкрити світ почуттів і пристрастей, створений поетичним словом великого майстра на основі поезій “Чого являєшся мені у сні?”, “Червона калино, чого в лузі гнешся?”, “Декадент”; творчо осмислити й відтворити події, що відбувалися в житті І. Франка;

  розвивати вміння учнів досліджувати художні особливості творів;

  виховувати інтерес до поетичної творчості поета; чистоту й благородство почуттів; збудити бажання краще пізнати  глибинний зміст ліричних творів І. Франка.

Тип: урок аналізу художнього твору

Обладнання: мультимедійний комплекс, презентація до уроку, літературознавчий словник.

Хід уроку:

Любов – це кара, це сумна в’язниця,
Бог від якої заховав ключі.
                                                                                            П. Сорока

  1.   Мотивація навчальної діяльності

«Який довершений витвір – людина...» - проголошує В. Шекспір словами свого героя Гамлета. Ми, люди, багатогранні і різноманітні. Чи могли б ви однозначно відповісти на питання: «Хто я?» (Відповіді учнів). А що б ви відповіли на питання: «Хто такий Іван Франко?» (Відповіді учнів).

Іван Франко – митець титанічної праці. Видані 50 томів є лише половиною його творчого доробку. А масштаби інтересів, творчих шукань, ідейно-естетичних відкраттів просто вражають. Щоб відповісти на питання: «Хто є Франко?», треба вивчити кожну сторінку його життєвої книги. Ви вже знаєте І. Франка як Великого Каменяра, вічного революціонера, українського Мойсея. Але, як зазначав М. Коцюбинський, «людина, яка б вона сильна не була, не може жити самою боротьбою, самими громадськими інтересами. Трагізм особистого життя часто вплітається в терновий вінок життя народного».

І сьогодні на уроці ми почнемо читання ще одного розділу життєвої книги поета, з якого Франко постає як людина, чоловік, що кохає і страждає, радіє і тужить, вірить і зневірюється.

2. Повідомлення теми, мети уроку.

Проблемне питання: «Що є кохання для І. Франка?» (Щоб відповісти на це питання, вчитель рекомендує проаналізувати назву збірки, епіграф до уроку, рядки поезій, що вивчатимуться на уроці).

  1.   Вивчення нового матеріалу.

Вчитель. Збірка «Зівяле листя» складається з 3 циклів, які І. Франко називає «жмутками». Спробуємо і ми перевязати хід нашого уроку символічним числом 3, побудуємо його за трьома циклами:

  •                  біографічний, в якому розкриємо життєву основу збірки;
  •                  ліричний, в якому вивчатимемо поезії;
  •                  критичний, в якому подамо аналіз творчої манери І. Франка як співця кохання.

І цикл. Важко знайти світовій літературі більш хвилюючу поетичну розповідь про страждання людської душі, зраненої життєвими негодами і нещасливим коханням, як збірка «Зівяле листя». У 1896 році сорокарічний Франко видає її окремою книжечкою. У передмові до видання І. Франко писав, що вміщені в збірці вірші належать молодому чоловікові, який через любовну трагедію покінчив життя самогубством. Орієнтуючись на таку версію, Франко визначив жанр «Зівялого листя» як ліричну драму і передмову закінчив словами Гетевого Вертера «Будь мужньою людиною і не йди моїм слідом». Але в дійсності вірші належать перу Франка, багато з них мають автобіографічний характер. Згадаймо драму особистого життя І. Франка, що яскраво постає в рядках поезії «Тричі мені являлася любов». ( На фоні музики вчитель читає поезію, на екрані зявляються портрети

О. Рошкевич, Ю. Дзвонковської, Ц. Журавської, О. Хоружинської, учні доповнюють рядки поезії біографічними даними.)

ІІ цикл.

1) Індивідуальне завдання : під час аналізу поезій дослідити, яким постає

І. Франко на сторінках збірки.

 2) Аналіз вірша«Чого являєшся мені у сні?»

  •                  Вчитель. В житті поета вирує особиста драма. «Біль страшенний, пекучий», «блідая, горем п’яна безнадійная любов» диктують зраненому серцю поетаглибоко ліричні рядки. Як епілог втраченому коханню звучить поезія «Чого являєшся мені у сні?»
  •                  Виразне читання поезії учнем.
  •                  Питання до аналізу: 1) Якими настроями сповнений вірш? 2) Які рядки допомагають розкрити життєву драму митця?

3) Аналіз вірша «Червона калино, чого в лузі гнешся?»

  •                  Вчитель. У вірші «Червона калино, чого в лузі гнешся?» Франко відходить від провідної теми збірки – трагедії кохання – і створює поезію-перлину близьку до народної пісні.
  •                  Виразне читання поезії учнем.
  •                  Питання до аналізу: 1) Який конфлікт звучить у творі? 2) Чому виражають конфлікт владних і пригнічених алегоричні образи дуба та калини?

4) Аналіз вірша «Декадент».

  •                  Вчитель. Сучасники І. Франка належно не поцінували книги його інтимних поезій. Навіть друг поета В. Щурат назвав автора «Зів’ялого листя» декадентом (розкрити значення слова за допомогою літературознавчого словника). На цей закид Франко відповів поезією «Декадент» з присвятою В. Щурату.
  •                  Виразне читання поезії учнем.
  •                  Питання до аналізу: 1) Якою ж була відповідь і. Франка? 2) Які емоції вкладає автор в риторичні питання: «Я декадент?», Який я декадент?», Який же я убіса декадент?»
  •                  Чому «Декадент» - вірш-ораторія (розкрити значення слова за допомогою літературознавчого словника).
  1.   Результати  дослідження «Яким постає І. Франко на сторінках збірки «Зів’яле листя»? (Це чоловік, що страждає від нерозділеного кохання, але вдячний за це долі; це тонкий лірик, з-під пера якого зявляються перлини, що стають піснями; це людина, яка в особистій трагедії не відрікається від громадянського обов’язку.)

ІІІ цикл.

  1.   Вчитель. Автор збірки постає як поет-новатор: І. Франко експерементує з різними формами і прийомами. Проаналізуємо один із них, а саме: розкриємо народнопоетичну основу поезій.
  2.   Аналіз таблиці (презентація) «Художні прийоми фольклору».  
  3.   Робота в групах (парах) «Художні прийоми фольклору в поезіях збірки «Зів’яле листя».
  4.   Підсумок уроку.
    •     Що є кохання для Франка? (схема-опора в презентації)
  •     Чи може бути кохання без страждань?
  •     Чи змогли б ви нерозділено кохати?

Вчитель. Читайте Франка, коли вам сумно чи радісно, коли ви переможець чи переможений, бо почуття, вкладені автором у рядки поезій настільки сильні, що «сто тисяч літ горіть готові» і зігрівати нас. Кохайте і будьте коханими.

  1.   Домашнє завдання ( на вибір):
  •                  до мого щоденника: цитати з інтимної лірики І. Франка;
  •                  замітка до шкільної газети «І. Франко – співець кохання»;
  •                  міні-твір «Кохання – щастя чи в’язнця, Бог від якої заховав ключі...».
doc
Додав(-ла)
Лутанюк Оксана
Додано
10 жовтня
Переглядів
184
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку