Тема: Збірка поезій “Зів’яле листя” (підзаголовок “Лірична драма”). Мотиви туги і страждань, породжені складними суспільними та особистими обставинами
Мета:
розкрити світ почуттів і пристрастей, створений поетичним словом великого майстра на основі поезій “Чого являєшся мені у сні?”, “Червона калино, чого в лузі гнешся?”, “Декадент”; творчо осмислити й відтворити події, що відбувалися в житті І. Франка;
розвивати вміння учнів досліджувати художні особливості творів;
виховувати інтерес до поетичної творчості поета; чистоту й благородство почуттів; збудити бажання краще пізнати глибинний зміст ліричних творів І. Франка.
Тип: урок аналізу художнього твору
Обладнання: мультимедійний комплекс, презентація до уроку, літературознавчий словник.
Хід уроку:
Любов – це кара, це сумна в’язниця,
Бог від якої заховав ключі.
П. Сорока
«Який довершений витвір – людина...» - проголошує В. Шекспір словами свого героя Гамлета. Ми, люди, багатогранні і різноманітні. Чи могли б ви однозначно відповісти на питання: «Хто я?» (Відповіді учнів). А що б ви відповіли на питання: «Хто такий Іван Франко?» (Відповіді учнів).
Іван Франко – митець титанічної праці. Видані 50 томів є лише половиною його творчого доробку. А масштаби інтересів, творчих шукань, ідейно-естетичних відкраттів просто вражають. Щоб відповісти на питання: «Хто є Франко?», треба вивчити кожну сторінку його життєвої книги. Ви вже знаєте І. Франка як Великого Каменяра, вічного революціонера, українського Мойсея. Але, як зазначав М. Коцюбинський, «людина, яка б вона сильна не була, не може жити самою боротьбою, самими громадськими інтересами. Трагізм особистого життя часто вплітається в терновий вінок життя народного».
І сьогодні на уроці ми почнемо читання ще одного розділу життєвої книги поета, з якого Франко постає як людина, чоловік, що кохає і страждає, радіє і тужить, вірить і зневірюється.
2. Повідомлення теми, мети уроку.
Проблемне питання: «Що є кохання для І. Франка?» (Щоб відповісти на це питання, вчитель рекомендує проаналізувати назву збірки, епіграф до уроку, рядки поезій, що вивчатимуться на уроці).
Вчитель. Збірка «Зівяле листя» складається з 3 циклів, які І. Франко називає «жмутками». Спробуємо і ми перевязати хід нашого уроку символічним числом 3, побудуємо його за трьома циклами:
І цикл. Важко знайти світовій літературі більш хвилюючу поетичну розповідь про страждання людської душі, зраненої життєвими негодами і нещасливим коханням, як збірка «Зівяле листя». У 1896 році сорокарічний Франко видає її окремою книжечкою. У передмові до видання І. Франко писав, що вміщені в збірці вірші належать молодому чоловікові, який через любовну трагедію покінчив життя самогубством. Орієнтуючись на таку версію, Франко визначив жанр «Зівялого листя» як ліричну драму і передмову закінчив словами Гетевого Вертера «Будь мужньою людиною і не йди моїм слідом». Але в дійсності вірші належать перу Франка, багато з них мають автобіографічний характер. Згадаймо драму особистого життя І. Франка, що яскраво постає в рядках поезії «Тричі мені являлася любов». ( На фоні музики вчитель читає поезію, на екрані зявляються портрети
О. Рошкевич, Ю. Дзвонковської, Ц. Журавської, О. Хоружинської, учні доповнюють рядки поезії біографічними даними.)
ІІ цикл.
1) Індивідуальне завдання : під час аналізу поезій дослідити, яким постає
І. Франко на сторінках збірки.
2) Аналіз вірша«Чого являєшся мені у сні?»
3) Аналіз вірша «Червона калино, чого в лузі гнешся?»
4) Аналіз вірша «Декадент».
ІІІ цикл.
Вчитель. Читайте Франка, коли вам сумно чи радісно, коли ви переможець чи переможений, бо почуття, вкладені автором у рядки поезій настільки сильні, що «сто тисяч літ горіть готові» і зігрівати нас. Кохайте і будьте коханими.