Розробка відкритого уроку з предмета "Виробниче навчання" за професією "Живописець.Флорист"

Про матеріал
Розробка відкритого уроку з предмета "Виробниче навчання" за професією "Живописець.Флорист".
Перегляд файлу

1

 

   ДЕПАРТАМЕНТ освіти і науки

ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ

Державний навчальний заклад
«ЗАПОРІЗЬКЕ ВИЩЕ ПРОФЕСІЙНЕ УЧИЛИЩЕ»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА

відкритого уроку на тему «ПАСТЕЛЬНИЙ ЖИВОПИС,СТВОРЕННЯ КОМПОЗИЦІЇ  ПЕЙЗАЖ»

предмета: «ВИРОБНИЧЕ НАВЧАННЯ»

професії «ЖИВОПИСЕЦЬ.ФЛОРИСТ»

кваліфікації «ЖИВОПИСЕЦЬ 2 РОЗРЯДУ»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Запоріжжя

2019

Методична розробка відкритого уроку з предмета «Виробниче навчання». Підготувала Кузьменко С.Ю., майстер виробничого навчання Державного навчального закладу «Запорізьке вище професійне училище» – 2019

 

 

 

Викладено методику проведення  уроку майстер-клас на тему «Пастельний живопис,створення композиції - пейзаж», в рамках програмної теми «Пастельний живопис», спрямованого на визначення ступеню засвоєння знань з теми, організації тематичного оцінювання.

 

 

 

Для майстрів в/н предмета «Виробниче навчання» професії 7324 Живописець, кваліфікації Живописець 2-го розряду закладів професійної (професійно-технічної) освіти .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Розглянуто та схвалено на засіданні методичної комісії професій будівельного напряму (протокол № ___ від ____________ 20_____р.)

 

 

Голова методичної комісії   ______________    О.А. Кулинич

 

 

 

Зміст

 

 

стор.

1.

Анотація

4

2.

Вступ

5

3.

План уроку

6

4.

Структура уроку

7

5.

Хід уроку

8

6.

Список використаних джерел

15

7.

Додатки

16

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

АНОТАЦІЯ

В методичній розробці відкритого уроку з предмета «Виробниче навчання» викладено методику проведення  уроку майстер-клас на тему «Створення композиції пейзаж», в рамках програмної теми «Пастельний живопис», спрямованого на визначення ступеню засвоєння знань з теми, організації тематичного оцінювання. Застосовуються такі форми організації освітньої діяльності, як майстер-клас на тему : «Пастельний живопис,створення композиції  пейзаж»,викладення теми за допомогою презентації у вигляді інформаційної відео картки майстер-класу,гра на вдосконалення вмінь та формування навичок матеріалу .Велика увага приділяється мотивації діяльності здобувачів освіти, розвинення раціонального мислення,творчості та навички самовдосконалення в обраній професії.

Дана розробка рекомендується, як методичний посібник для майстрів предмета «Виробниче навчання» професії 7324 Живописець , кваліфікації Живописець 2-го розряду закладів професійної (професійно-технічної) освіти.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ВСТУП

Актуальність  роботи зумовлена необхідністю вирішення проблеми щодо розвитку художньо - образного сприйняття здобувачів освіти через живопис пастеллю.. Техніка пастелі є універсальною - розвиває у здобувачів освіти творче мислення, уяву, допомагає сприймати певні образи, сюжети та інше, здійснювати цікаві творчі задуми, розширює кругозір у учнів з боку технічних можливостей, формує усидливість, акуратність, можливості використання нових прийомів оптичного змішування кольору, накладаючи одного кольору на інший.

Сьогодні техніці пастелі активно приділяється увага. Вона цікава не тільки професійним художникам, початківцям, і маленьким дітям. Використання пастелі в навчальному процесі має потенціал щодо розвитку творчого уявлення, мислення здобувачів освіти, сприйняття художніх образів та сюжетів.

Об'єктом  дослідження виступає еволюція становлення пастельного живопису, і застосування техніки пастелі у розвитку художніх здібностей особистості.

Предмет - можливості використання пастельного живопису як засобу розвитку художньо - образного сприйняття особистості.

Мета – розширити знання про – жанр пейзаж,розвити навички сприйняття,образного мислення,асоціативної пам’яті,уяви і фантазію.

В методичній розробці представлено варіанти застосування деяких сучасних технік подачі закріпленого матеріалу та перевірки засвоєння його для кваліфікованих робітників професій художнього напряму. Визначена методична мета уроку:апробація роботи за допомогою документ камери, методів

практичної роботи на уроці , технологій Web.2, застосування персонального     блогу для організації навчальної діяльності.

 

 

ПЛАН УРОКУ

23 грудня 2019 року

 

 

Група:

     10

 

 

Професія:

Живописець.Флорист

Кваліфікація:

Живописець  2-го розряду

Предмет:

Виробниче навчання

Тема програми:

Пастельний живопис

Тема уроку:

Створення копозиції «Пейзаж»

 

Мета уроку:

Розширити знання учнів про жанр – пейзаж; розвивати навички сприйняття, образного мислення, асоціативної пам'яті, уяви, фантазію. Виховувати естетичне ставлення до навколишнього світу, формувати спостережливість, уміння бачити і відчувати красу природи .

Навчальна:

- засобом майстер-класу

«Створення композиції пейзаж»

 

 

 

- забезпечити вирівнювання базових знань здобувачів освіти з теми, для

 

подальшого поглиблення та розширення знань, умінь і навичок

Розвиваюча:

- розвинення раціонального мислення,творчості,пізнавальної активності та самостійності;

Виховна:

- сприяти розвитку уміння самооцінки результатів діяльності,

 

культури навчального процесу; поваги до праці обраної професії

Тип уроку:

Рок вдосконалення вмінь та формування навичок

Вид уроку:

Виконання індивідуальних робіт

Форми і методи навчання:

 

 

Гра «Згадати все»(запитання),електрона інформаційна відео картка у вигляді майстер-класу, майстер-клас пастельний живопис

 

створення композиції  «пейзаж» 

Дидактичне забезпечення:

 

           Роздатковий матеріал:

 

 

Аналог робіт здобувачів освіти, електрона інструкційна відео

 картка у вигляді майстер-класу , майстер-клас за допомогою документ камери

           Методичне забезпечення:

 

 

 Методична розробка уроку,презентація до теми уроку у вигляді інструкційної відео картки майстер-класу, блог майстра 

 

виробничого навчання Кузьменко С.Ю

 

Технічні засоби навчання:

 

 

- ноутбук ,проектор з екраном, документ камера, особисті смартфони  здобувачів освіти

Міжпредметні зв’язки: 

                                 - живопис,

                                 -  ТВХР,

                                 - композиція                                  

 

Забезпечуючі

Виробниче навчання  (живописець 2-го розряду)

Забезпечувані

Виробниче навчання 

Методична мета:

Апробація роботи за допомогою документ камери, методів

 

Практичної роботи на уроці , технологій Web.2, застосу-

 

вання персонального блогу для організації навчальної діяльності

Література:

 

Обов’язкова:

Доун Емерсон «Експериментальна пастель. Більше 60 ідей в змішаних техніках», Мері Блейк «Як малювати. Пастель. Покрокове керівництво для початківців» 2002, стр.96

 

Додаткова:

КоЛіБрі « Шагал. Діяння і Слово. Пастелі з Національного музею Біблійного послання» 2015, стр.240 

 

СТРУКТУРА УРОКУ

 

  1.          Організаційна частина             3 хв.
    1. Перевірка наявності здобувачів освіти.
    2. Перевірка готовності здобувачів освіти до уроку.
  2.          Актуалізація опорних знань здобувачів освіти        35 хв.
    1.  Підготовчий етап:
  1. Вступне слово. Підготовка здобувачів освіти до активного і свідомого засвоєння нового матеріалу (цільова установка, мотивація);
  2. Ознайомлення здобувачів освіти з темою програми і уроку;
  3. Розподіл здобувачів освіти по командах, обрання капітанів;
  4. Ознайомлення з інструкціями, алгоритмом і правилами проведення уроку.
    1. Проведення уроку:
  5. Розминка. Гра «Згадати все»;                                                    15хв.
    1. Подання поточного матеріалу:
  6. Мотивація навчання
  7. Електрона інструкційна відео картка у вигляді майстер-класу 15 хв.
  1.   Осмислення,узагальнення та систематизація знань     3.1. Закріплення знань

          1)робота в команді за допомогою документ камери ,майстер-клас

для створення композиції – пейзаж. Практична робота                            180хв.                                                                      

  1.   Підведення підсумків уроку. Рефлексія                                                5хв.
  2.   Інструктаж домашнього завдання           2 хв.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ХІД УРОКУ:

 

  1.               Організаційна частина.
    1.  Перевірка наявності здобувачів освіти (доповідає староста).
    2.  Перевірка готовності здобувачів освіти до уроку (візуальний огляд).
  2.               Актуалізація опорних знань здобувачів освіти

2.1  Підготовчий етап:

  • Вступне слово. Підготовка здобувачів освіти до активного і свідомого засвоєння нового матеріалу (цільова установка, мотивація):

Майстер: Цей урок матиме для вас досить не звичну форму,але сподіваюсь,що в процесі роботи ви зможете якнайкраще вдосконалити вміння та формування отриманих навичок та застосувати на практиці.

         Ознайомлення здобувачів освіти з темою програми і уроку:

         Тема сьогоднішнього уроку: «Пастельний живопис. Створення композиції пейзаж»

         Мета уроку: Розширити знання про жанр-пейзаж,розвити навички сприйняття,образного мислення,асоціативної пам’ті,уяви,фантазію.

        2.2 Розподіл здобувачів освіти на дві команди, обрання капітанів

Майстер: всіх присутніх на уроці ми зараз розподілимо на дві команди (Така форма роботи надає можливість діяти,практикувати навики співпраці,роботи в команді). Команди, визначте, хто буде капітанами (команди обирають капітанів, повідомляють.

Команда 1 _____________________________

Команда 2 _____________________________

        2.2 Ознайомлення з інструкціями, алгоритмом і правилами проведення уроку,проведення перевірки знань

         Майстер: Гра запитання «Згадати все».Ваша задача активно долучитися до роботи команди, бо бали, набрані кожним з вас визначать не лише оцінку за урок кожного, а й визначать команду переможця за сумою балів всіх членів команди. Бали будуть нараховуватися за кожну правильну відповідь,два останіх питання є бонусними ,якщо один член команди відповідає обширно на запитання , то всі члени команди отримують додатковий бал.

       Такою грою ми пригадаймо нашу тему уроку.

 

        Питання для опитування

 

1.Які види живопису ви знаєте?

   На види живопис поділяється за практичним призначенням і буває: монументальний, станковий, декоративний, декораційно – оформлюючий і мініатюрний.

Монументальний– великі розміри, узагальнення зображення і колориту, і прикрашає архітектурні споруди ззовні і всередині. Ним розписували стелі, стіни, вікна. Видами є: вітражи, мозаїки, фрески, настінні розписи.

Станковий живопис– це картини виконані на станку, яким є мольберт. Вони можуть бути дуже малих розмірів, середніх. Самостійні твори, камерні, конкретні, довірливі.

Родоначальником станкових картин були ікони і пар суни( світські портрети, написані на дерев’яних дошках)

Декоративний– прикрашає приміщення, стелі, стіни, плафони, люстри різні панно. Від монументального відрізняється тим що панно пишеться на тканинах, заправляють в рамки і закріплюють (драпірують) на стінах, стелях над сходами.

Декораційно – оформлюючийу декораціях кіно, театру, святкового оформлення площ, вулиць, народних гулянь. Носить тимчасовий характер, але від нього залежить успіх спектаклю, виставки, театру тощо.

Мініатюрний характ. малими розмірами, особливою тонкістю виконання в емалі, гуаші, акварелі, олійному живопису. Мініатюру писали пташиним пір’ячком, тоненькими пензликами або голкою наносили фарбу через збільшене скло. Ним прикрашали віяла, медальйони, табакерки, записні книжки. Найпоширеніший вид – портрет у медальйоні.

 

 2. Які жанри живопису бувають?

    Жанри живопису: пейзаж, портрет, натюрморт, побутовий жанр, історичний жанр, релігійний.

Пейзаж – жанр або окремий твір, у якому головним предметом зображення є природа. Виник в добу Відродження. За характером зображення розрізняють: ландшафт, ведута, марина, гірські, космічні, героїчні та ін..

ПОРТРЕТ – зображення людини, або групи людей у якому відтворено вигляд людської індивідуальності. Портрети бувають: парні, групові, фас і профіль. За композицією портрети виконують як погруддя, поясні, на повний зріст. Разом з зовнішністю портрет відображає душевний стан людини.

НАТЮРМОТР – жанр, в якому художник виражає своє ставлення до дійсності через зображення предметів, котрі він поєднує спочатку в натурі, а потім на полотні смисловими та естетичними зв’язками. Головний зміст картин – це предмети (посуд, букети, квіти, овочі).

ПОБУТОВИЙ ЖАНР – до нього належать твори, в яких відображено події повсякденного життя. На картинах побутового жанру немає портретів, хоча зображено людей. Побутовий жанр тісно пов'язаний з історичним і набуває рис зумовлених становленням та розвитком суспільства. Елементом побутового жанру є інтер’єр – зображення домівок, красу милих серцю речей, сцени домашнього побуту. Вигляд приміщення відображає інтерес, смаки, стиль життя, звички його мешканців.

ІСТОРИЧНИЙ ЖАНР – жанр передбачає твори, що відображають значні для історії події.

РЕЛІГІЙНИЙ ЖАНР – жанр основою якого становлять релігійні міфи та сюжети.

 

3.Що таке пастель?

   Пасте́ль — група художніх матеріалів, спресовані, стерті у порошок фарби, які найчастіше випускаються у вигляді м'яких кольорових олівців. Назву «пастель» мають як самі фарби, так і малюнки, створені в цій техніці. Це матеріал і техніка малюнка. Пастель з'єднує можливості живопису і малюнка. Найкраще дає можливість передати поверхню предмета, створити реалістичні об'ємні елементи, все це завдячуючи великій колірній гаммі.

4.Які бувають типи пастелі?(Розширити свою відповідь)

   Буває трьох типів — «суха», олійна і воскова. Олійна пастель виробляється з пігмента з лляною олією шляхом пресування. Аналогічно проводиться «суха» пастель, за тим винятком, що не використовується олія. Основу замісу воскової пастелі становлять віск вищої якості і пігменти. Олійна пастель вважається матеріалом навчальним, в той час як її сухий аналог використовується як і в навчальних цілях, так і в суто мистецьких. У техніці «сухої» пастелі широко використовується прийом «розтушовування», що надає ефект м'яких переходів і ніжності кольору.

 

5.Які основні види пастелі? (Розширити свою відповідь)

   Є два основних види пастелі:

  •                               тверда
  •                               м'яка.

   М'які пастелі складаються в основному з чистого пігменту, з невеликою кількістю речовини, що пов'язує. Підходять для широких насичених штрихів. Тверді пастелі рідше ламаються, тому що містять більшу кількість речовини, що пов'язує. І чудово підходять для малюнка, адже бік палички можна використовувати для тону, а кінчик для тонких ліній і опрацювання деталей.

 

6.Які використовують типи паперу для роботи в техніці пастельного живопису?

              Для малювання пастеллю потрібна фактурна поверхня, яка буде утримувати пігмент. Малюнки пастеллю зазвичай виконуються на кольоровому папері. Тон паперу підбирається індивідуально, враховуючи завдання малюнка. Білий папір заважає оцінити насиченість головних кольорів.

              Три типи паперу для пастелі:

  •                                                наждачний папір — призначений для художніх робіт, продається в аркушах великого формату;
  •                                                пастельна дошка — виконується з крихітних частинок пробки;
  •                                                оксамитовий папір — має бархатисту, оксамитову поверхню.
  •                                                При роботі з оксамитовим папером можна використовувати мінімальну кількість фіксажу.

              Також можна використовувати папір для акварелі. Протонувати акварельний папір можна, використовуючи чай або каву.

 

7.За допомогою якого матеріалу можна виправити малюнок виконаний пастеллю?

  Зазвичай виправлення вносять на ранніх стадіях малюнка. Для видалення великої кількості кольору використовують широкі пензлі зі щетини. При цьому планшет з малюнком треба тримати вертикально, це дозволить зайвим частинкам падати вниз і не втиратися в папір. Також використовується ластик або шматочок м'якого хліба (білий — без здоби). Але цей метод непридатний при роботі з наждачним чи оксамитовим папером. Лезом бритви можна зіскоблити тонкі штрихи.

 

 

8.Що використовують для фіксації малюнка?

              Для захисту пастельного малюнка від змазування і осипання його треба зафіксувати. Для цього підійде звичайний лак для волосся або спеціальний фіксатор. Буде достатньо пари легких розпилень.

 

9.Назвіть період історії  виникнення пастельного живопису? (Розширити відповідь)

              Пастель отримала свою назву від слова «а пастеллю», яким іменували засіб малювання одночасно чорним італійським олівцем і червоною сангіною, іноді з підфарбовування іншими кольоровими олівцями, що застосовувався італійськими художниками XVI століття, в тому числі і Леонардо да Вінчі. У XVIII столітті пастель стає вже самостійною технікою і отримує особливу популярність у Франції, де її використовували такі відомі художники, як Франсуа Буше , ЛатурШарден, пізніше МрійЛіотарЕжен Делакруа. Видатним пастелістом була і італійська художниця Розальба Кар'єра, засновниця та уславлена представниця стилю рококо. Потім настав період, коли про пастелі забули, і інтерес до неї знову прокинувся тільки в другій половині XIX століття.

 

10.Характеристика пастелі і вимоги для зберігання періоду виникнення пастельного живопису?

     Пастель отримала свою назву від слова «а пастеллю», яким іменували засіб малювання одночасно чорним італійським олівцем і червоною сангіною, іноді з підфарбовуванням іншими кольоровими олівцями. Пастель відома в Західній Європі з 15 ст., часто в 16 ст. нею користувались італійські художники як допоміжним засобом при пошуках композиції, створенні ескізівмалюнків тощо.

    Пастель — як назву, використовують як для кольорових крейдяних олівців, так і до самих пастельних творів. У 16—17 ст. пастель як художня техніка мала обмежене використання через осипання, бо має слабке поєднання з ґрунтами, необхідність фіксації та високі вимоги до зберігання, котрих не мали малюнки сангіною, олівцями, аквареллю. Папір з пастельним малюнком швидко псується комахами чи вологою та пліснівою, при перевезенні, потребує захисного скла тощо. Фіксація пастелі була настільки проблемною, що ці засоби шукали роками.

 

11.Назвіть ім’я перших художників пастельного живопису?

     До 18 та 19 століть в колекції Ермітажа (періоду значного поширення пестелей , їх занепаду у першій половині 19 ст. і відродженню наприкінці століття ) належать сто п'ятдесят зразків. Серед представлених майстрів — переважно митці Франції, поодинокі зразки належать майстрам Італії, Німеччини, Великої Британії, Нідерландів тощо. Серед імен — Федеріко Бароччі , Розальба Кар'єра, Корнеліс Трост , Джон Рассел (художник), Анна Доротея Тербуш-Лішевська, Антон Рафаель Менгс, Франсуа Буше, П'єр-Жак Волер, Теобальд Мішо, Франц фон Ленбах, Макс Ліберман, Едґар Деґа, Соня Делоне, низка анонімних та другорядних невизначених майстрів

 

 

 

12.Назвіть мякі графічні матеріали?

     До м'яких графічних матеріалів відносяться: вугілля, пастель, сангіна, графіт, масляна пастель і др.Мягкіе матеріали дозволяють майстру працювати в будь-якому стилі зображень, як в реалістичному, декоративному або абстрактному. Роботи, виконані м'якими матеріалами графіки, можуть нести підготовчий характер (малюнки начерків, замальовок), а можуть бути вже закінченим твором. М'які матеріали графіки часто володіють оксамитовим голосом, добре передають фактуру, мають великі живописні можливості. Працювати м'якими матеріалами зручно, наприклад, пастель на відміну від рідких фарб не змінює колір, виконані їй роботи відрізняються свіжістю і м'якістю. Масляна пастель, навпаки, дає дуже яскраві і соковиті кольори.

 

2.2. Проведення уроку:

  1. Розминка. Гра «Згадати все…»:

Майстер: Ми вже знайомі з грою «Згадати все», але нагадаю її правила. Грають всі здобувачі освіти. Я, читаю питання і потрібно надати правильну відповідь. Капітани команд уважно стежать за членами команд, і, з банку фішок видають по одній фішці всім, хто знав правильну відповідь. Кількість фішок – це кількість балів за розминку. Зрозуміло?

  1. Які види живопису ви знаєте?
  2. Які жанри живопису бувають?
  3. Що таке пастель?
  4. Які бувають типи пастелі?(Розширити свою відповідь)
  5. Які основні види пастелі? (Розширити свою відповідь)
  6. Які використовують типи паперу для роботи в техніці пастельного живопису?
  7. За допомогою якого матеріалу можна виправити малюнок виконаний пастеллю?
  8. Що використовують для фіксації малюнка?
  9. Назвіть період історії  виникнення пастельного живопису? (Розширити відповідь)
  10. Характеристика пастелі і вимоги для зберігання періоду виникнення пастельного живопису?
  11. Назвіть ім’я перших художників пастельного живопису?
  12. Назвіть мякі графічні матеріали?

Розминку завершено. Прошу членів команд порахувати зароблені фішки.

 

3.Подання поточного навчального матеріалу у вигляді презентації інформаційної відео картки майстер-класу

   3.1 Інструктаж з охорони праці перед виконанням практичної роботи

   3.2 Виконання практичної роботи за допомогою документ камери (Додаток1).

4. Заключний етап.

   4.1 Визначення команди переможця

   4.2 Оцінювання практичних робіт

5. Підведення підсумків уроку. Рефлексія:

- аналіз діяльності здобувачів освіти у процесі  уроків;

- повідомлення та обґрунтування оцінок: оцінки виставляються залежно від кількості набраних балів (фішок)

- рефлексія:

    Майстер: Пропоную оцінити на протязі всього дня нашу програму уроку . У вигляді фішок смайликів. Ви мені дуже допоможете ,якщо об’єктивно оціните свою діяльність, своє враження від сьогоднішньої програми уроку.

 

6. Інструктаж домашнього завдання.

- видача домашнього завдання: відпрацювати пройдений матеріал «зимовий пейзаж ». Додаткову інформацію можете розглянути у підручнику

Автор Маргарет Еванс «Школа художника: техніка малювання пастеллю».

 

 

Майстер        Світлана КУЗЬМЕНКО

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

 

 

 

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

 

    

  1. Доун Емерсон «Експериментальна пастель. Більше 60 ідей в змішаних техніках», Мері Блейк «Як малювати. Пастель. Покрокове керівництво для початківців» 2002, стр.96

 

  1. КоЛіБрі « Шагал. Діяння і Слово. Пастелі з Національного музею Біблійного послання» 2015, стр.240 

 


                                                                    Додаток 1

 

 

 

          

 

 

 

 

 

             Додаток 2

 

 

 

          

doc
Додав(-ла)
Kuzmenko Svetlana
Додано
17 травня 2021
Переглядів
792
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку