Тема. Екологія – наука про взаємозв’язки живих організмів між собою та довкіллям. Квест «ЕКОЛОГІЧНА БЕЗПЕКА ЗЕМЛІ».
Мета: розвивати мову, комунікативні навики; розвивати логічне мислення, виховувати дбайливе відношення до навколишньої природи. Створити ситуацію, сприяючу самостійному пошуку рішення проблеми; створити на занятті атмосферу співтворчості, взаємодії і дискусії; формувати дбайливе відношення до навколишнього середовища, формувати мотивацію природоохоронної діяльності; виховувати екологічну культуру;; учити конструювати різноманітні графічні об'єкти, використовуючи меню готових форм.
Обладнання: проектор, презентація (Додаток 1), шапочки-маски, лист, картки з фразою, пазли, картки “808”, стільниковий телефон, картки з географічними назвами, ручки кулькові, клей-олівець.
Тип заняття: заняття-квест.
Хід заняття
І. Організаційний момент
Є такий вислів: “Встав вранці, вимився, приведи в порядок планету”. І тема нашого заняття “Екологічна безпека Землі”.
ІІ. Актуалізація опорних знань. Мотивація навчальної діяльності.
Вчитель
Як ви розумієте слово “екологія”? (наука)
ЕКОЛОГІЯ (від грец.— житло, місцеперебування) — це наука про взаємини організмів між собою і навколишнім середовищем.
Іноді в засобах масової інформації (по телебаченню, в газетах, по радіо) можна почути фрази: “Погана екологія”, “В цій місцевості хороша екологія”. А раз екологія - наука, чи може вона бути поганою? (Відповіді)
Правильно буде сказати: “Хороша або погана екологічна обстановка”.
Сьогодні на занятті ми і обговорюватимемо з вами екологічні проблеми, шукатимемо шляхи рішення деяких з них, поговоримо про правила поведінки в природі.
Давайте подивимося на фотографії нашої Землі.
Показ слайдів з коментарем:
Слайд 1. Байкал — найглибше озеро, його глибина досягає 1620 метрів. Це озеро — найбільша скарбниця прісної води.
Слайд 2. Чисте гірське повітря володіє справжніми цілющими властивостями. Саме тому багато курортів і бази відпочинку розташовуються • в горах.
Слайд 3. Ліс - це легені наший планети.
Слайд 4. Для поліпшення повітря в містах висаджують велику кількість дерев, чагарників і квітів. Це і корисно, і око радує.
Слайд зі всіма фото.
Чи згодні ви з тим, що наша планета красива? (так) Ми повинні зберегти цю красу для тих, хто житиме після нас.
ІІІ. Основна частина заняття. Вивчення нового матеріалу.
Показ слайду із зображенням індійців.
А це хто такі? (індійці) Вірно, індійці - це стародавній народ, який живе в гармонії з природою.
І тому я на час нашого заняття перетворююся на Великого вождя. А ви перетворюєтеся на індійців. Для цього вам потрібно надіти пір'я, яке лежить в центрі столу. (Надягають маски)
Подивіться один на одного: всі стали схожими на індійців? (всі)
Чудово! Подивіться, у нас вийшли три племена.
Вчитель виставляє на столи таблички з назвами племен із словами:
Ви будете ПЛЕМ'Я ШВИДКИХ, ви - ПЛЕМ'Я ВІДВАЖНИХ, ваше плем'я - МУДРИХ
Постановка проблеми
Роблячи знімки планети, інопланетяни відмітили, що здалеку вона дуже красива (слайд).
Але при найближчому розгляді вони побачили тривожні факти.
Слайд 1. Кит, що викинувся на берег, - наслідки забруднення морить відходами хімічного виробництва.
Слайд 2. Водоймища, покриті нафтою, - наслідки аварій на нафтопроводі.
Слайд 3. Вихлопні гази автомобілів завдають непоправної шкоди повітрю, яким ви дихаєте.
Слайд 4. Знищення лісів приводить до висихання і погіршення якості ґрунту, зміни клімату. На місці лісів з'являються сухі степи і пустелі.
Слайд 5,6. Сміття і побутові відходи дуже швидко накопичуються, але дуже поволі розкладаються. Навколо крупних міст вже не вистачає місця для звалищ, а якщо спалювати сміття, то це погано для повітря, яким дихаєте ви, люди.
Слайд 7. Виїжджаючи відпочивати на природу, люди часто не піклуються про те, що залишається після них на місці відпочинку.
Слайд 8. А лісові пожежі? Адже довго затягує природа свої рани. Багато років треба, щоб гар знов покрився зеленим килимом.
Слайд зі всіма фото.
Діти, вам сподобалося те, що ви побачили?
Ваша планета, як поранений птах, кричить, просить про допомогу! Я привезла вам лист із зверненням від інопланетян.
Ой, що це? Діти, ви можете тут щось прочитати?
Дайте я подивлюся. А, зрозуміла, в чому справа. Під час польоту текст листа закодувався. Щоб його декодувати, кожне плем'я повинне виконати завдання.
Інструктаж.
На проходження кожного завдання відводиться 5 хвилин, за вдало пройдений етап ви отримуєте картки з частинами закодованої фрази.
Перехід від одного завдання до іншого здійснюється по сигналу (демонструє звуковий сигнал).
Вчитель
При виникненні питання ви можете подати сигнал 808 і ми прийдемо до вас на допомогу, (демонстрація картки, пауза).
Ви готові, ПЛЕМ'Я ШВИДКИХ? Потопайте!
А ви, ПЛЕМ'Я ВІДВАЖНИХ? Видайте крик індійців!
ПЛЕМ'Я МУДРИХ, хто з вас готовий, підніміть руки, (піднімають руки) Вчитель
Увага! Дає звуковий сигнал.
Рішення проблемної ситуації (проходження по маршруту).
Завдання “Долина великого полювання”
Зібравши пазли, ви дізнаєтеся, який звір живе в Долині Великого Полювання.
Завдання “Мис Уранішньої зірки”
Індійці збираються відкрити заповідник. Для реклами їм потрібні емблеми. Допоможіть їх створити.
Завдання “Тропа Випробувань”
Складіть алгоритм очищення води від домішок.
Узяти пластикову пляшку.
Відрізувати шийку пляшки так, щоб вийшла воронка.
Вставити “воронку” шийкою вниз в частину пляшки, що залишилася. Покласти у воронку матеріал (вату, хустку), який затримує крупні частинки. Пропустити воду через воронку з фільтром.
Прокип'ятити отриману воду.
Знайдіть і виправіть помилки в алгоритмі походу в ліс
Обговорення отриманих результатів.
Вчитель
А зараз племена розкажуть про те, що вони робили, які завдання виконували.
ПЛЕМ'Я ШВИДКИХ? (Відповідь дітей)
А ви, ПЛЕМ'Я ВІДВАЖНИХ? (Відповіді дітей)
Тепер ваша черга, ПЛЕМ'Я МУДРИХ. (Відповіді дітей)
Відповіді дітей супроводжуються показом результатів комп'ютерного етапу. Звуковий сигнал.
Вчитель
Пора розкодувати фразу?
Хто почне? Напевно, ПЛЕМ'Я ..(діти виходять до дошки, ставлять картки, продовжує ПЛЕМ'Я МУДРИХ, ПЛЕМ'Я ВІДВАЖНИХ, завершує ПЛЕМ'Я ШВИДКИХ).
Вийшла фраза “Люди! Планета - ваш будинок. Тримайте її в чистоті, оберігайте, любіть, і вона стане вашою фортецею!” (слайд).
IV. Закріплення вивченого матеріалу.
Вчитель
Давайте прочитаємо хором, яке звернення передали нам інопланетяни. (Читають)
А які екологічні проблеми виникають на Землі? (Відповіді)
Чому ми навчилися сьогодні на занятті? (Відповіді)
Ми повторили правила поведінки в природі, ми зустрілися з тими тваринами, яких треба оберігати, запропонували свої шляхи рішення деяких екологічних проблем.
І ми сподіваємося, що ви сьогодні ще раз відчули, що екологічна безпека планети залежить від кожного з нас. Ми повинні берегти природу.
А головне - своїми діями не наносити їй шкоди.
Вчитель
... Ти, людина, люблячи природу Хоч іноді її жалій.
У розважальних походах Не розтопчи її полів!
Не пали її відчайдушно . І не вичерпуй до дна.
І пам'ятай, істину просту:
Вас багато, а вона (СЛАЙД з планетою) - одна!
V. Підведення підсумків.
Спасибі всім присутнім!