Розробка заняття з аплікації
Тема «Робота над деталями площинної аплікації з насіння і кісточок»
Мета: -- навчити дітей виконувати композицію в техніці «аплікація». Продовжувати знайомити дітей з об’ємною аплікацією. Вчити створювати композицію, використовуючи всю площу аркуша, гармонійно розміщувати деталі аплікації, поєднувати різні прийоми виконання аплікації для створення гармонійної композиції, застосовуючи отримані раніше знання. Закріплювати поняття гармонії кольорів. Стимулювати дітей до творчого вибору елементів композиції;
- розвивати увагу, творчу уяву, фантазію, логічне та образне мислення, творчі здібності дітей під час виконання роботи, навички колективної праці.
- виховувати добрі почуття, любов до природи, створити емоційний настрій, інтерес і бажання займатися аплікацією, виховувати акуратність в роботі та вміння доводити роботу до кінця, виховувати дбайливе ставлення до природи, екологічну культуру, прищеплювати естетичний смак, емпатійні почуття.
Обладнання: зразки аплікацій з природного матеріалу, зразки робіт сучасних художників у техніці аплікації та змішаних техніках, ескізи композиції, музичний супровід - пісня «У лісі, лісі темному».
Матеріали та інструменти :
Клей, пензлі для клею, ножиці, кольоровий папір, кольоровий картон для основи, насіння та кісточки різних плодів.
План заняття
І. Організаційна частина
ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності
ІІІ. Актуалізація опорних знань
ІV. Вивчення нового матеріалу
V. Практична робота
VІ. Підсумок заняття
Хід заняття
І.Організаційна частина. Доброго дня, діти! Сьогодні у нас дуже цікаве заняття. Наближається осінь – сама гарна пора року! Це особлива пора, яку люблять і дорослі і діти. Що ми можемо сказати про осінь? Які обов’язкові ознаки осені? Звичайно – багато різних плодів, різнокольорові дерева та кущі!
ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності .
Зараз ми подивимось міні – виставу "Осінні пригоди їжачка" .
Троє вихованців в масках Кота, Лисички та Іжачка оповідають заздалегідь підготовані слова.
Лисичка: А ти, котику, вмієш відгадувати загадки?
Котик: Найкраще від усіх!
Лисичка: Добре! Спробуй відгадай загадку !
У садах, лісах блукає,
В жовті шати одягає,
Золотисту стелить постіль,
Жде сестричку білу в гості.
Котик: Та це...це…
Лисичка: Ех, ти, хвалько! Діти, допомагайте! ( Діти хором відповідають : «Осінь!»)
А ось іще загадки :
Чарівник прийшов у ліс,
Фарби, пензлики приніс,
У діброві та садочку
Стали жовтими листочки
Котик: Ой! Лишенько! Ой! Ой! Ой!
Лисичка: Та що трапилося?
Котик: Ми зовсім забули, що це -- жовтень!
Лисичка: Я так люблю осінь! Золоте листя! Червона калина!
Котик: Восени дуже гарно в лісі. Ходімо швидше до лісу! Подивимося на золоте листя, на звірів, що там живуть.
Лисичка: Листя жовте облетіло
Парки та сади укрило,
Та поглянь на гілочки,
Що горять немов свічки…
Восени зачервоніла
Рясно-рясно горобина.
Бери, котику, кошик та швидше йдемо до лісу!
Котик: Яка краса! Треба назбирати цього золотого листя та різних ягід і плодів, що тут ростуть! ( Котик бере кошика, та тут з`являється Іжачок)
Іжачок: Що несе на спинці
Спритний їжачок?
Він несе на спинці
Золотий листок. Що несе на спинці
В дощик і сльоту?
Він несе на спинці
Осінь золоту.
Г. Усач
Лисичка: Їжачку! Що ти назбирав на своїх голочках? Навіщо тобі яблучка та листочки? Котик: Ти ще й приніс осінні квіти! Іжачок: Я прийшов привітати всіх з осінню та приніс її дари! Ми з дітьми будемо малювати осінь насінням та кісточками.
Лисичка: А як ми це будемо робити? Що потрібно нашим друзям, щоб вони намалювали Осінь? І як ми її будемо зустрічати?
Іжачок: Дітки, допоможіть! Намалюйте Осінь за допомогою насіння, кісточок та листя!
Слова педагога : Ось яку історію розповіли нам лісові друзі. Діти, що ми можемо зробити, щоб створити гарну композицію про осінь? (Можемо виготовити цю аплікацію своїми руками)?
Розгляньте слайди, які допоможуть вам пофантазувати на тему «Якою може бути Осінь» (Композиції з вугілля, природного каменю та деревини, створені криворізьким художником Григорієм Синицею, роботи учнів, виготовлені з різних природних матеріалів, тощо).Додаток 1.
Але ми ще тільки вчимося … І такі аплікації нам створити складно. Пропоную виготовити композицію з насіння та кісточок! Ви зможете подарувати її своїм батькам або друзям. Я думаю, що їм буде дуже приємно. Вже стало традицією дарувати близьким і рідним поробки «Хенд-мейд». Це дуже простий спосіб об'єднати людей і зберегти теплі почуття.
Вдвічі приємно, якщо така аплікація зроблена своїми руками. Саморобний подарунок унікальний, він зберігає тепло рук того, хто його зробив. Речі, виконані дитячими руками, несуть щирий, безпосередній позитивний заряд, наповнені доброю енергією, теплотою.
ІІІ. Актуалізація опорних знань .
Демонструються зразки композицій, створених в техніці «аплікація». Ми будемо виготовляти ось таку композицію:
Аналіз зразка. Подивіться на цю композицію. Що на ній зображено?
- З якого матеріалу виконана основа композиції? (кольоровий картон );
- З якого матеріалу виконані квіти та Іжачок? (з насіння гарбузу та соняха, калини, та різних кісточок);
- Чим прикрашена аплікація? (декоративна смужка по контуру з різних природних матеріалів); (Додаток 2)
Ви пам’ятаєте правила безпечного користування клеєм ?
1. Клей потрібно тримати закритим, відкривати тільки в разі потреби.
2. Класти клейі так, щоб він не виступав за край робочого місця.
3. Не змащувати лишню поверхню, а лише ту, на яку заготовлений матеріал.
4. У процесі наклеювання уважно слідкуй за розміткою.
5. У процесі роботи тримайте матеріал пасивною рукою так, щоб пальці були осторонь від роботи.
6. Не розмахуй клеєм та матеріалами, під час роботи не ходити, а також не підходити занадто близько до інших учнів, щоб не розсипати матеріали.
7. Під час роботи вихованець повинен тримати своє робоче місце в належному порядку, а після роботи акуратно прибрати його.
ІV. Вивчення нового матеріалу
Слово керівника гуртка: Зараз кожен обміркує, як буде виконувати композицію і візьме картон потрібного кольору. Подивіться, як краще розташувати Іжачка та осінні квіти в прямокутнику нашої композиції. Спочатку підберемо деталі нашої майбутньої композиції, а потім спробуйте викласти композицію на основу. Лише після цього слід приклеювати деталі композиції. Роботу слід виконувати акуратно, не залишаючи слідів клею (Додаток 3).
V .Практична робота
Для створення осіннього настрою пропоную прослухати і заспівати усім нам відому пісеньку «Осінь, осінь по землі крокує»
Аплікація виготовляється у такій послідовності:
1. Візьміть аркуш картону. Це буде основа нашої композиції.
2. На площині зробіть малюнок майбутньої композиції, не вимальовуючи деталей.
3. Оберіть необхідні матеріали (насіння та кісточки різної форми) (додаток 4).
4. Починаючи зверху, наклеюйте насіння на окремі частини композиції, по порядку. Пам’ятайте, що клей швидко сохне, тому клеїти потрібно невеликі ділянки роботи.
5. Накладайте насіння або кісточки плодів близько один коло одного, в потрібних місцях – від центру. Потім поєднайте зображення квіточок та листя, викладуючи стеблини в рівну смужку. (Додаток 5)
6. Приклейте по контуру декоративну смужку з кісточок або насіння, щоб завершити композицію.
(пам’ятайте про техніку безпеки праці під час користування клеєм та природними матеріалами.)
Вихованці добирають насіння та кісточки, виготовляють основу аплікації, розмічають і приміряють деталі. Розміщують деталі композиції на основі і наклеюють їх. Керівник стежить за роботою, допомагає порадою або дією. У процесі діяльності дітей педагог заохочує самостійність, акуратність, креативність їх роботи.
6. Настав час прикрасити нашу аплікацію декоративною смужкою (з насіння та кісточок).
7. Композиція буде незавершена, якщо не написати гарні слова про Осінь. Пропоную деякі варіанти:
Осінь фарби готувала,
У відерця наливала.
Змішувала, чаклувала,
Потім все розфарбувала.
Придивіться, все довкола
Стало різнокольоровим!
Н. Замрія
ОСІНЬ
Нині осінь нас чарує,
Неповторна, чарівна,
Різні барви нам дарує
І дивує нас вона.
Виглядає так казково
Восени і парк, і гай,
Розмаїттям кольоровим
Прикрашає осінь край!
ДАРИ ОСЕНІ
Восени врожай збирають
На городах і в садках.
Груші, яблука звисають
На тонесеньких гілках.
В лісі білочка руденька
Під пеньком знайшла грибок.
Ухопила — та хутенько
Заховала в теремок.
Г. Шевчук
Втомилися? Давайте разом проведемо фізкультхвилинку «Долоні»
Де ваші долоні? - Тут-тут-тут (Діти показують руки, складають в кулачки. )
А в долонях пальчики живуть. (Розкривають кулачки і показують пальчики в русі.)
Працювали пальчики, не лінувалися:
Ліпили, клеїли, малювали.( Імітують ліплення, малювання , будівництво.)
Будували, будували ….зупинилися.
А потім, а потім, а потім ……стомилися. (Повільно опускають руки на стіл.)
VІ . Підсумок заняття
А зараз ми зробимо виставку наших робіт. І проаналізуємо результати. Педагог перевіряє роботи дітей . Пропонує оцінити роботи друг друга. (Додаток 6)
Ми використали техніку аплікації для створення незвичайної композиції. Ми зробили гарну справу, отже усі молодці! Всім дякую!
Додаток 1.
Додаток 2
Додаток 3
Додаток 4
Додаток 5
Додаток 6