Розробки уроків зарубіжної літератури в технології "Перевернуте навчання"

Про матеріал
Посібник містить розробки уроків зарубіжної літератури з теми «Билини і балади» для 7 класу в технології «Перевернуте навчання». Наводить приклади використання існуючих Інтернет-джерел для забезпечення якості засвоєння знань. Містить посилання на власні мультимедійні ресурси вчителя. Для вчителів суспільно-гуманітарних дисциплін.
Перегляд файлу

C:\Users\User\Desktop\логотип.jpg

 

 

Уроки зарубіжної літератури  в технології «Перевернуте навчання»

 

 

 

 

 

 

Центр методичної підтримки освітніх галузей Державного стандарту

 

  

 

 

 

 

 

 

Селидове

2018

 

 

 

Упорядник: Малярова В.М., учитель зарубіжної літератури Селидівської ЗОШ І-ІІІ ступенів №6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Посібник містить розробки уроків зарубіжної літератури  з теми «Билини і балади» для 7 класу в технології «Перевернуте навчання». Наводить приклади використання існуючих Інтернет-джерел для забезпечення якості засвоєння знань. Містить посилання на власні мультимедійні ресурси вчителя.

Для вчителів суспільно-гуманітарних дисциплін.

 

 

 

 

 

 

 

Пояснювальна записка

 XXI століття - це час переходу до високотехнологічного інформаційного суспільства, у якому якість людського потенціалу, рівень освіченості і культури всього населення набувають вирішального значення для економічного і соціального розвитку країни.  Виникає потреба підвищення якості освіти, оновлення її змісту та форм організації навчально-виховного процесу. Необхідно створити  умови формування нових мотивів навчання, самоорганізації та  самореалізації особистості і як кінцевий результат - орієнтації учнів на подальше  самостійне життя. Для сучасної освіти необхідно створювати нові, зовсім інші освітні умови. Вони  повинні враховувати не тільки швидкість інформаційного потоку, але і бути  націленими на розвиток учнів, формування  навичок критичного аналізу інформації, планування  своєї діяльності і ефективного втілення ідей. З пасивного поглинача знань дитина повинна перетворитися в їх активного добувача, шукача істини, першовідкривача, мислителя, розробника.

 Сучасний учень відрізняється від свого ровесника 10-20 років тому. Так і повинно бути у світі новітніх технологій, перш за все цифрових. Тому і форми роботи з вивчення навчальних предметів (у тому числі й зарубіжної літератури) повинні відповідати вимогам часу. На мій погляд, поставити викладання предмета на щабель сучасності допоможе технологія перевернутого навчання. Ідея «перевернутого навчання» полягає в попередньому ознайомленні учнів удома з новим навчальним матеріалом за підручником, додатковими відеоматеріалами, а на уроці — короткий розбір проблемних моментів, закріплення теоретичних знань і вироблення практичних навичок, систематизація матеріалу. Оцінювання засвоєння нового матеріалу проводиться в кінці того ж самого уроку за допомогою виконання завдань у робочому зошиті, комп’ютерного тестування, самооцінювання  тощо. Вчитель краще бачить результати роботи кожного учня і може успішніше здійснювати особистісний підхід до навчання, має час для роботи зі здібними учнями.  Вагомішою і більш об’єктивною стає оцінка навчальних досягнень учнів. Доцільною є робота в групах на уроці, що сприяє розвитку комунікативних умінь.

 Специфіка предмета «Зарубіжна література» така, що елементи технології перевернутого навчання вчителями зарубіжної літератури використовувалися завжди. Без випереджувальних завдань (у тому числі й читання художніх текстів) неможливо уявити викладання зарубіжної літератури. Не може бути достатньо часу на уроці для   бодай короткого   ознайомлення учнів із творчістю великих письменників. Тому треба використовувати старі успішні  методики у тісному поєднанні з новими інформаційно-комунікаційними технологіями, сучасні засоби комунікації поставити на службу освіті.

 Завдання вивчення літератури в 5–7 класах (прилучення до читання):

  • сформувати в учнів стійкий інтерес до літератури, прилучити їх до читання;
  • сприяти формуванню моральних якостей школярів засобами літератури, їхньої національної самоідентифікації, розумінню значення української мови та іноземних мов в опануванні здобутків світової культури;
  • дати уявлення про зміст і форму художнього твору, їхні складники;
  • сформувати в учнів основні вміння аналізу та інтерпретації художнього твору;
  • сформувати вміння характеризувати літературних персонажів, виявляти засоби виразності;
  • дати основні уявлення про оригінал і художній переклад, сформувати елементарні вміння та навички порівняння художніх творів в оригіналах і перекладах (за умови володіння учнями іноземними мовами);
  • розвивати вміння та навички зв’язного мовлення (усного й писемного) під час підготовки різних видів робіт (висловлення власної думки щодо прочитаного, характеристика образу, складання плану твору, написання твору на літературну тему тощо).

 

Попереднє ознайомлення учнів з навчальним матеріалом на доступному їм рівні та в цікавих і зрозумілих формах дає змогу вчителю приділити більше уваги розвитку ключових компетентностей, формуванню загальнолюдських цінностей, тобто виконати завдання навчального предмета.

При плануванні роботи використано підручник зарубіжної літератури (Волощук Є.В.Зарубіжна література : підруч. для 7-го кл. загальноосвіт. навч. закл. / Євгенія Волощук, Олена Слободянюк. — Київ : Генеза, 2015) та посібник для вчителя(В.В.Паращич. Світова література. 7 клас.-Х.:Вид.група «Основа», 2015.). Матеріали до уроків зарубіжної літератури для учнів 7 класу розміщені у блозі вчителя (teachersdiary2016.blogspot.com) на сторінці «Зарубіжна література 7 клас».

 

Річний план вивчення курсу «Зарубіжна література 7 клас»

Усього – 70 годин; текстуальне вивчення творів – 56 годин;

розвиток мовлення – 4 години; позакласне читання – 4 години;

резервний час – 6 годин.

Тема 1. Вступ. Билини і балади (12 годин)

Тема 2. Історичне минуле в літературі (10 годин)

Тема 3. Духовне випробування людини (6 год.) + Розвиток  мовлення + Позакласне читання (8 годин)

Тема 4. Дружба і кохання (9 годин)

Тема 5. Літературний детектив (5 годин)+2

Тема 6. Світова новела (6 годин)+1

Тема 7. Сучасна література. Я і світ (6 годин)+1

Підсумки 2 години + 6 годин резерву (Тема 3 -2год., Тема 5-2 год., Тема 6-1 год., Тема 7-1 год.) (Додаток)

 

Календарний план теми «Вступ. Билини і балади»(12 годин)

№ уроку

Тема

Сторінка

Урок №1

Вступ

 

7

Урок №2

Переклад та оригінал

10

Урок №3

Билина як жанр давньоруської літератури. Поетичне відображення історії Київської Русі в билинах. Основні цикли билин (київський, новгородський)

13

Урок №4

«Ілля Муромець і Соловей-Розбійник». Реальність (історія, побут, звичаї) і художня вигадка в билинах.

16

Урок №5

«Ілля Муромець і Соловей-Розбійник». Ідеал воїна-захисника в билині.

18

Урок №6

«Садко». Тема мистецтва і відкриття світу в билині. Втілення людських чеснот в образах героїв билини. Елементи фольклору.

22

Урок №7

Балада як жанр фольклору та літератури. Характерні ознаки балади. Фольклорні балади. «Король Лір і його дочки». Моральний урок у творі. Король Лір як вічний образ.

25

Урок №8

«Як Робін Гуд став розбійником» або «Поєдинок Робіна Гуда з Гаєм Гізборном» (за вибором). Ідеї свободи і служіння народові. Образ народного захисника Робіна Гуда

28

Урок №9

Літературні балади. Йоганн Крістоф Фрідріх Шиллер (17591805). «Рукавичка». Випробування головного героя балади. Образ справжнього лицаря, його мужність, відвага, людська гідність

 

Урок №10

Адам Міцкевич (17981855). «Світязь». Утвердження любові до батьківщини й героїзму в баладі А. Міцкевича. Символічні образи, елементи фольклору у творі

 

Урок №11

Роберт Льюїс Стівенсон (18501894). «Балада про вересовий трунок». Основний конфлікт балади (батько і син – король, свобода – рабство). Утвердження духовної сили пиктів, їхнього героїзму в захисті національних цінностей. Символіка твору

 

Урок №12

Контрольна робота за темами «Вступ», «Переклад і оригінал», «Билини і балади»

 

 

 

Поурочне планування теми

Урок №1

Тема

Вступ

 

Мета

  • повторити й узагальнити з учнями вивчене в попередніх класах; формувати стійку мотивацію до читання, до вивчення світової літератури як скарбниці духовних цінностей людства;
  • розвивати творчі здібності, культуру спілкування, критичне мислення, інформаційно-комунікаційні вміння;
  • формувати прагнення до збагачення свого духовного світу, до високої моральності, ціннісної орієнтації

Підготовка до уроку

На уроці

Діяльність учнів

Список читання на літо

 

 

 

 

Відповідають на запитання вікторини

 

1.С/Р

2. Робота в групах

Ознайомлення з підручником

 

Обговорення, самооцінювання

Час (по етапах уроку)

І-10 хв.

ІІ-20 хв.

IІІ -10 хв.

ІV -5 хв.

 

Діяльність учителя

Перегляд календарного планування теми. Перегляд підручника. Підбір відеоматеріалів Складання завдань для попереднього контролю знань. Розробка уроку

Розповідь

Вікторина

https://goo.gl/kYXuLL

 

Проблемне питання.

Організація й координація роботи. Відповіді на запитання. Надання необхідної допомоги.

Організація й координація роботи. Коментування

Організація обговорення.

Мотивація на виконання Д/З

Інструктаж до Д/З

 

 

Завдання до кожного етапу уроку

 

І.Мотивація навчальної діяльності. Актуалізація опорних знань. Розповідь учителя (В.В.Паращич. Світова література. 7 клас.-Х.:Вид.група «Основа», 2015.-С.5)

Вікторина (мультимедійна презентація)

https://goo.gl/kYXuLL

C:\Documents and Settings\Надежда\Рабочий стол\static_qr_code_without_logo.jpg

IІ. Практична діяльність учнів

Теорія літератури: художня література, художні образи, художні засоби

1.С/Р. Поєднайте героїв із творами, у яких вони діють (В.В.Паращич. Світова література. 7 клас.-Х.:Вид.група «Основа», 2015.-С.6)

2. Робота в групах.

Проблемне питання. Багато творів, з якими ми ознайомилися в 5-6 класах, розповідають про дітей. Але дуже часто виявляється так, що діти можуть багато чого  навчити дорослих. Пригадайте вивчені твори і скажіть, чого навчають дорослих Конрад, Полліанна, маленький принц, Том, Джим Ґудзик.

3. Читання Путівника до  підручника (Волощук Є.В.Зарубіжна література : підруч. для 7-го кл. загальноосвіт. навч. закл. / Євгенія Волощук, Олена Слободянюк. — Київ : Генеза, 2015. — с.5)

 

ІІІ. Узагальнення та систематизація  знань

Перегляньте вступну статтю (с.6-10). Які рубрики ви побачили?

 

VI.  Підсумки уроку. Д/З

Пояснення до Д/З: усі домашні завдання розміщені на блозі вчителя (дітям буде надане посилання)

  Д/З:

 Відео https://youtu.be/v-cZBm6jGuo

C:\Documents and Settings\Надежда\Рабочий стол\static_qr_code_without_logo.jpg

 

 

 

Робота з підручником (с.6-10)

Дати відповідь на запитання 1,2 (с.10)

 

Записати визначення термінів оригінал, переклад, переспів.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок №2

Тема

Переклад та оригінал

 

Мета

  • сформувати вміння порівняння художніх творів в оригіналах і перекладах;
  • розвивати творчі здібності, культуру спілкування, критичне мислення, інформаційно-комунікаційні вміння;
  • формувати повагу до різних мов, культур, традицій, толерантне ставлення до всіх народів, народностей, рас і національностей

Підготовка до уроку

На уроці

Діяльність учнів

Відео

https://youtu.be/v-cZBm6jGuo

C:\Documents and Settings\Надежда\Рабочий стол\static_qr_code_without_logo.jpg

Робота з підручником (с.6-10)

Дати відповідь на запитання 1,2 (с.10)

Записати визначення термінів оригінал, переклад, переспів.

Відповідають на запитання вчителя

 

1.С/Р

2. Робота в групах

Обговорення

Відповіді на запитання

 

Обговорення, самооцінювання

Час (по етапах уроку)

І-10 хв.

ІІ-20 хв.

IІІ -10 хв.

ІV -5 хв.

 

Діяльність учителя

Перегляд календарного планування теми. Перегляд підручника. Підбір відеоматеріалів Складання завдань для попереднього контролю знань. Розробка уроку

Бесіда

Теорія літератури

 

Організація й координація роботи.

Відповіді на запитання. Надання необхідної допомоги.

Проблемне питання.

Організація й координація роботи.

Бесіда

Коментування

«Займи позицію» «Мікрофон»

Мотивація на виконання Д/З

Д/З

 

 

Завдання до кожного етапу уроку

 

І.Мотивація навчальної діяльності. Актуалізація опорних знань. Звернення  учителя (В.В.Паращич. Світова література. 7 клас.-Х.:Вид.група «Основа», 2015.-С.7)

Теорія літератури: оригінал, переклад, переспів

Завдання учням

1.Прочитати в зошиті визначення термінів оригінал, переклад, переспів.

2.Запитання 3-6 (підручник,с.10)

 

IІ. Практична діяльність учнів

1.С/Р. Прочитайте два варіанти перекладу вірша М.Лермонтова «Парус» (підручник, с.8). Порівняйте. Зробіть висновки

2. Робота в парах. Літературний практикум (підручник, с.9-10)

 

ІІІ. Узагальнення та систематизація  знань

Проблемне питання. Що вас більше зацікавило б — точний переклад певного вірша чи його переспів? Поясніть свою відповідь.

Бесіда

Що нового дізналися про переклади?

Яка роль художніх перекладів у нашому житті?

Про яких українських майстрів художнього перекладу ви дізналися?

Переклад і переспів: схожість і відмінність

 

VI.  Підсумки уроку. Д/З

Вправа «Займи позицію»:

Перекладача можна назвати співавтором твору. Обґрунтуйте свою думку.

 

 

 

Вправа «Мікрофон»:

«Новим для мене виявилося те, що…»

Д/З

Відео

https://goo.gl/Dg468q

C:\Documents and Settings\Надежда\Рабочий стол\static_qr_code_without_logo.jpg

https://www.youtube.com/watch?v=qTI3lp6QIeE

C:\Documents and Settings\Надежда\Рабочий стол\static_qr_code_without_logo.jpg

Робота з підручником (с.12-14)

Записати визначення слова билина

Дати відповідь на запитання 1,2 (с.16)

Урок №3

Тема

Билина як жанр давньоруської літератури. Поетичне відображення історії Київської Русі в билинах. Основні цикли билин (київський, новгородський)

 

Мета

  • навчити учнів розуміти зміст, символіку, виявити характерні ознаки билини;
  • розвивати вміння аналізу й інтерпретації художнього твору, творчі здібності, культуру спілкування, критичне мислення, інформаційно-комунікаційні вміння;
  • формувати прагнення до збагачення свого духовного світу, до високої моральності на основі сповідування загальнолюдських цінностей

Підготовка до уроку

На уроці

Діяльність учнів

Відео

https://goo.gl/Dg468q

C:\Documents and Settings\Надежда\Рабочий стол\static_qr_code_without_logo.jpg

https://www.youtube.com/watch?v=qTI3lp6QIeE

C:\Documents and Settings\Надежда\Рабочий стол\static_qr_code_without_logo.jpg

Робота з підручником (с.12-14)

Записати визначення слова билина

Дати відповідь на запитання 1,2 (с.16)

 

Відповідають на запитання 1-2 (підручник, с.16)

 

Проблемне питання

Відповідають на запитання 3-4 (підручник, с.16)

Робота в парах

Складання порівняльної таблиці

 

Обговорення, самооцінювання

Час (по етапах уроку)

І-10 хв.

ІІ-20 хв.

IІІ -10 хв.

ІV -5 хв.

 

Діяльність учителя

Перегляд календарного планування теми. Перегляд підручника. Підбір відеоматеріалів Складання завдань для попереднього контролю знань. Розробка уроку

Бесіда

Теорія літератури

Проблемне питання

Організація й координація роботи. Відповіді на запитання. Надання необхідної допомоги.

Організація й координація роботи. Коментування.

Організація обговорення.

Мотивація на виконання Д/З

Д/З

 

 

Завдання до кожного етапу уроку

І.Мотивація навчальної діяльності. Актуалізація опорних знань. Звернення  учителя (В.В.Паращич. Світова література. 7 клас.-Х.:Вид.група «Основа», 2015.-С.9)

 Розповідь.  Теорія літератури: билина, її характерні ознаки

Цикли билин, билинні герої

Завдання учням

Запитання 1-2 (підручник,с.16)

IІ. Практична діяльність учнів

Проблемне питання. Чи існували насправді богатирі?

Запитання 3-4(підручник, с.16).

Робота в парах. Цикли билин. Заповнення таблиці

Позитивні герої київського циклу

Позитивні герої новгородського циклу

Негативні герої

 

 

 

ІІІ. Узагальнення та систематизація  знань

Складання порівняльної таблиці «Ознаки билин і казок»

Билина

Казка

Народна епічна пісня

Малий оповідальний епічний жанр

Має історичну основу і реальний прототип героя

Вигадка

Речитатив

Розмовний стиль оповіді

Віршований розмір

Прозований твір

Гіпербола,повтор, стійкі формули і мовні звороти

Епітети, метафори, триєдина дія

 

Позитивний кінець

Героїчний зміст

 

VI.  Підсумки уроку. Д/З

Вправа «Мікрофон»:

«Билини, на мою думку, відображають…»

Вправа «Власна думка»: підтримайте або заперечте.

«Твори фольклору - це зашифроване послання з минулого в сьогодення і майбутнє»

 

Д/З

Відео

https://youtu.be/nIQbccJqA9E

C:\Documents and Settings\Надежда\Рабочий стол\static_qr_code_without_logo.jpg

Робота з підручником: «Ілля Муромець і Соловей-Розбійник» (с.17-22)

Дати відповідь на запитання 1  - переказ билини за наведеним планом(с.22)

 

Урок №4

Тема

«Ілля Муромець і Соловей-Розбійник». Реальність (історія, побут, звичаї) і художня вигадка в билинах.

 

Мета

  • допомогти  учням усвідомити ідейно-художній зміст билини, навчити розрізняти реальність та вигадку, визначати символічність та алегоричність образів;
  • розвивати навички виразного читання билини, коментування, висловлення власних вражень та думок;
  • сприяти формуванню патріотичних почуттів, почуття пошани до героїчного минулого народу, його духовних надбань

Підготовка до уроку

На уроці

Діяльність учнів

Відео

https://youtu.be/nIQbccJqA9E

C:\Documents and Settings\Надежда\Рабочий стол\static_qr_code_without_logo.jpg

Робота з підручником: «Ілля Муромець і Соловей-Розбійник» (с.17-22)

Дати відповідь на запитання 1  - переказ билини за наведеним планом(с.22)

Переказ билини за планом (с.22)

Повідомлення про історичні особи -  прототипи героїв билин

Виразне читання

Відповіді на запитання

Обговорення

 

Робота в парах

Обговорення, самооцінювання

Час (по етапах уроку)

І-10 хв.

ІІ-15 хв.

IІІ -15 хв.

ІV -5 хв.

 

Діяльність учителя

Перегляд календарного планування теми. Перегляд підручника. Підбір відеоматеріалів Складання завдань для попереднього контролю знань. Розробка уроку

Організація роботи

 

Організація роботи, корекція.

Організація обговорення

Організація й координація роботи

Організація обговорення.

Мотивація на виконання Д/З

Д/З

 

 

Завдання до кожного етапу уроку

 

І.Мотивація навчальної діяльності. Актуалізація опорних знань. Звернення  учителя (В.В.Паращич. Світова література. 7 клас.-Х.:Вид.група «Основа», 2015.-С.11)

 Переказ билини «Ілля Муромець та Соловей-Розбійник»

Повідомлення про реального Іллю Муромця (за відео)

 

IІ. Практична діяльність учнів

Виразне читання билини (починає вчитель)

Запитання 4-5(підручник, с.22).

Робота в парах. Запитання 6-7 (підручник, с.22).

 

ІІІ. Узагальнення та систематизація  знань

Складання порівняльної таблиці

Критерії

Ілля Муромець

Геракл, Прометей

Ра

Мотиви подвигів

 

 

 

Соціальний статус героїв

 

 

 

Природна сила чи чарівна

 

 

 

VI.  Підсумки уроку. Д/З

Вправа «Мікрофон»:

«При зображенні образу Іллі Муромця народ вдався до гіперболи, тому що…»

 

Д/З

Відео

https://youtu.be/mMmTAh4_xDc

C:\Documents and Settings\Надежда\Рабочий стол\static_qr_code_without_logo.jpg

Виразно читати билину «Ілля Муромець і Соловей-Розбійник» (с.17-22)

Дати відповідь на запитання 2-3(підручник,с.22)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок №5

Тема

«Ілля Муромець і Соловей-Розбійник». Ідеал воїна-захисника в билині.

 

Мета

  • допомогти  учням усвідомити ідейно-художній зміст билини, навчити визначати символічність та алегоричність образів, висловлювати власне враження про них, емоційне ставлення до героїв;
  • розвивати вміння аналізу та інтерпретації художнього твору, творчі здібності, критичне мислення;
  • сприяти формуванню патріотичних почуттів, почуття пошани до героїчного минулого народу, його духовних надбань

Підготовка до уроку

На уроці

Діяльність учнів

Відео

https://youtu.be/mMmTAh4_xDc

C:\Documents and Settings\Надежда\Рабочий стол\static_qr_code_without_logo.jpg

Виразно читати билину «Ілля Муромець і Соловей-Розбійник» (с.17-22)

Дати відповідь на запитання 2-3(підручник,с.22)

 

 

 

Літературний диктант

Взаємоперевірка

Робота в групах

 

Виступи груп

Обговорення результатів дослідження

Проблемне питання

Вправа «Займи позицію»

самооцінювання

Час (по етапах уроку)

І-10 хв.

ІІ-10 хв.

IІІ -20 хв.

ІV -5 хв.

 

Діяльність учителя

Перегляд календарного планування теми. Перегляд підручника. Підбір відеоматеріалів Складання завдань для попереднього контролю знань. Розробка уроку

Організація роботи

Звернення

Літературний диктант

 

Теорія літератури

 

Організація роботи, корекція.

Організація обговорення

Організація й координація роботи

Проблемне питання

Вправа «Займи позицію»

Організація оцінювання

Мотивація на виконання Д/З

Д/З

 

 

Завдання до кожного етапу уроку

І.Мотивація навчальної діяльності. Актуалізація опорних знань. Звернення  учителя (В.В.Паращич. Світова література. 7 клас.-Х.:Вид.група «Основа», 2015.-С.13)

 Літературний диктант

1) У якому селі жив Ілля Муромець? (Карачаєві)

2) До кого Ілля поїхав служити? (До князя Володимира)

3) Яке місто звільнив богатир від ворогів першим? (Чернігів)

4) Чому Іллі не радили їхати прямою дорогою до Києва? (Там сидів Соловій-Розбійник)

5) Скільки верст до Києва об’їздною дорогою? (Тисяча)

6) Де відбувся поєдинок Іллі Муромця і Солов’я-Розбійника? (Біля річки Смородини)

7) Як називається князь Володимир у билині? (Сонечко-князь)

8) Із якою високою метою приїхав Ілля Муромець до Києва? (Обороняти Русь святую)

9) Що попросив Ілля зробити Солов’я-Розбійника? (Засвистати по-солов’їному,  закричати по-звіриному, засичати по-зміїному)

10) Чи виконав розбійник наказ Іллі? (Ні)

11) Як він за це поплатився? (Позбувся життя)

12) Яка головна думка билини? (Уславлення мужніх захисників вітчизни)

Взаємоперевірка роботи

Теорія літератури:билина, цикли билин, художні образи, художні засоби, гіпербола

IІ. Практична діяльність учнів

Робота в групах

1.Дослідіть композицію билини (зачин, розвиток дії, кульмінація, кінцівка, повтори)

2. Дослідіть мову твору (постійні епітети, гіперболи)

3.Визначте тему, головну думку билини. Поясніть  причини популярності билини, наявність  її різних варіантів.

4. Охарактеризуйте образ Іллі Муромця та інших персонажів, поясніть їхню символічність

 

ІІІ. Узагальнення та систематизація  знань

Виступи груп

Проблемне питання: Чи має місце, на вашу думку, зв'язок проблем твору з сучасністю?

 

VI.  Підсумки уроку. Д/З

Вправа «Займи позицію»:

«Я думаю, що такі твори, як билини, не мають ніякого реального значення для сучасності»

 

 

 

 

Д/З

Відео

https://www.youtube.com/watch?v=gB6evXF5fK8

C:\Users\user\Downloads\static_qr_code_without_logo.jpg

Виразно читати й переказувати билину «Садко»

Дати відповідь на запитання 1-4(підручник,с.21)

Урок №6

Тема

«Садко». Тема мистецтва і відкриття світу в билині. Втілення людських чеснот в образах героїв билини. Елементи фольклору.

 

Мета

  • допомогти  учням усвідомити ідейно-художній зміст билини, навчити визначати символічність та алегоричність образів, висловлювати власне враження про них, емоційне ставлення до героїв;
  • розвивати вміння аналізу та інтерпретації художнього твору, навички виразного читання, творчі здібності, образне і критичне мислення;
  • сприяти формуванню почуття пошани до духовних надбань народу, естетичні смаки

Підготовка до уроку

На уроці

Діяльність учнів

Відео

https://www.youtube.com/watch?v=gB6evXF5fK8

C:\Users\user\Downloads\static_qr_code_without_logo.jpg

Виразно читати й переказувати билину «Садко»

Дати відповідь на запитання 1-4(підручник,с.21)

Переказ билини

Виразне читання

Робота в парах

 

Обговорення результатів Спільна робота над таблицями

Проблемне питання

Вправа «Мікрофон»

самооцінювання

Час (по етапах уроку)

І-10 хв.

ІІ-10 хв.

IІІ -20 хв.

ІV -5 хв.

 

Діяльність учителя

Перегляд календарного планування теми. Перегляд підручника. Підбір відеоматеріалів Складання завдань для попереднього контролю знань. Розробка уроку

Організація роботи

Звернення

 

 

 

Організація роботи, корекція.

Організація обговорення

Організація й координація роботи

Проблемне питання

Вправа «Мікрофон»

Організація оцінювання

Мотивація на виконання Д/З

Д/З

 

 

 

Завдання до кожного етапу уроку

 

І.Мотивація навчальної діяльності. Актуалізація опорних знань. Звернення  учителя (В.В.Паращич. Світова література. 7 клас.-Х.:Вид.група «Основа», 2015.-С.15,17)

 Виразне читання билини «Садко»

IІ. Практична діяльність учнів

Робота в парах (обговорення і спільне заповнення таблиць)

1.Складіть паспорт-характеристику Іллі Муромця

Ім’я

 

Вік

 

Місце народження

 

Рід занять

 

Вчинки

 

Риси характеру

 

Ставлення до нього

 

Найпоширеніші художні засоби, за допомогою яких замальовується образ

 

 2. Складіть паспорт-характеристику Садко

Вік

 

Місце народження та проживання

 

Рід занять

 

Сімейний стан

 

Професії, якими володів

 

Пригоди, які траплялися

 

Риси характеру

 

ІІІ. Узагальнення та систематизація  знань

Заповнення таблиць на дошці

Проблемне питання: Доведіть, що «Садко» - це билина, спираючись на визначення та ознаки билини

Вправа на установлення відповідності(В.В.Паращич. Світова література. 7 клас.-Х.:Вид.група «Основа», 2015.-С.18)

 

VI.  Підсумки уроку. Д/З

Вправа «Мікрофон»:

«Мистецтво для мене - це…»

Д/З

Прочитати підручник (с.15) і відповісти на запитання 5-6 (с.6)

Прочитати  баладу «Король Лір і його дочки» (підручник, с.23-28)

Відео

https://www.slideshare.net/DorokhGala/ss-74521133

C:\Users\user\Downloads\static_qr_code_without_logo.jpg

 

 

 

 

 

 

 

Урок №7

Тема

Балада як жанр фольклору та літератури. Характерні ознаки балади. Фольклорні балади. «Король Лір і його дочки». Моральний урок у творі. Король Лір як вічний образ.

 

Мета

  • допомогти  учням усвідомити ідейно-художній зміст балади, навчити визначати символічність та алегоричність образів, висловлювати власне враження про них, емоційне ставлення до героїв;
  • розвивати навички виразного читання балад, коментування,  образне та критичне мислення;
  • сприяти формуванню почуття пошани до батьків, прагнення сповідувати загальнолюдські цінності

Підготовка до уроку

На уроці

Діяльність учнів

 

 

Словникова робота

Робота з підручником

 

 

Виступи груп

Обговорення результатів дослідження

Проблемне питання

Вправа «Займи позицію»

самооцінювання

Час (по етапах уроку)

І-10 хв.

ІІ-10 хв.

IІІ -20 хв.

ІV -5 хв.

 

Діяльність учителя

Перегляд календарного планування теми. Перегляд підручника. Підбір відеоматеріалів Складання завдань для попереднього контролю знань. Розробка уроку

Організація роботи

Звернення

Робота над поняттями

 

 

Організація роботи, корекція.

Організація обговорення

Організація й координація роботи

Проблемне питання

Теорія літератури

 

Вправа «Займи позицію»

Організація оцінювання

Мотивація на виконання Д/З

Д/З

 

 

 

 

Завдання до кожного етапу уроку

 

І.Мотивація навчальної діяльності. Актуалізація опорних знань. Звернення  учителя (В.В.Паращич. Світова література. 7 клас.-Х.:Вид.група «Основа», 2015.-С.19)

Робота зі словником літературознавчих термінів: билина, балада, символ

 

IІ. Практична діяльність учнів

Виразне читання балади «Король Лір і його дочки» (підручник, с.24-28)

Фронтальна робота. Запитання 1-6, 8-10 (підручник, с.28-29)

Інтерактивна вправа «Сонечко». Характеристика образу Корделії

 

ІІІ. Узагальнення та систематизація  знань

Проблемне питання: В чому найбільша помилка короля Ліра? Як він мав діяти, на вашу думку?

Теорія літератури

1. Визначте, які образи в баладі є вічними, які - традиційними, яккі - звичайними.

2. Завдання на встановлення відповідності (В.В.Паращич. Світова література. 7 клас.-Х.:Вид.група «Основа», 2015.-С.20)

 

VI.  Підсумки уроку. Д/З

Вправа «Мікрофон»:

«Мене в баладі вразило те, що…»

 

 

Д/З

Відео

https://www.slideshare.net/GalinaSy/ss-53021704?from_action=save

C:\Users\user\Downloads\static_qr_code_without_logo.jpg

Виразно читати баладу про Робіна Гуда

Дати відповідь на запитання     (підручник,с.22)

Тв. завдання: підготувати повідомлення про історичних осіб -прототипів балад

Урок №8

Тема

«Як Робін Гуд став розбійником» або «Поєдинок Робіна Гуда з Гаєм Гізборном» (за вибором). Ідеї свободи і служіння народові. Образ народного захисника Робіна Гуда

 

Мета

  • допомогти  учням усвідомити ідейно-художній зміст балади, навчити визначати своєрідність  образів,
  • розвивати навички виразного читання балад, коментування,  образне та критичне мислення; уміння висловлювати власне враження про героїв;
  • сприяти формуванню активної громадянської позиції, почуття пошани до героїчного минулого народу

Підготовка до уроку

На уроці

Діяльність учнів

 

Виразне читання

Словникова робота

Обмін враженнями

Робота над образами

 

Асоціативний диктант

Обговорення

 

Повідомлення

Самооцінювання

Час (по етапах уроку)

І-10 хв.

ІІ-10 хв.

IІІ -20 хв.

ІV -5 хв.

 

Діяльність учителя

Перегляд календарного планування теми. Перегляд підручника. Підбір відеоматеріалів Складання завдань для попереднього контролю знань. Розробка уроку

Організація роботи

Звернення

Теорія літератури

 

 

 

Організація роботи, корекція.

Організація обговорення

Організація й координація роботи

Проблемне питання

Організація оцінювання

Мотивація на виконання Д/З

Д/З

 

 

 

 

 

Завдання до кожного етапу уроку

 

І.Мотивація навчальної діяльності. Актуалізація опорних знань. Звернення  учителя (В.В.Паращич. Світова література. 7 клас.-Х.:Вид.група «Основа», 2015.-С.21)

 Теорія літератури: балада,її ознаки, художні образи, художні засоби

Виразне читання балади

IІ. Практична діяльність учнів

Робота над образами

Дослідіть зв’язки Робіна Гуда і людей, що його оточували. Дайте їм короткі характеристики

 

ІІІ. Узагальнення та систематизація  знань

Асоціативний диктант. Запишіть ті риси характеру, Які асоціюються з образом Робіна Гуда:

Доброта, чесність, сміливість, жорстокість, необережність, шляхетність, легковажність, славолюбство, пихатість, дружелюбність, скромність, відповідальність, мстивість, вдячність, невдячність, жартівливість, гідність, винахідливість, співчуття до знедолених.

Обговорення

 

VI.  Підсумки уроку. Д/З

Повідомлення про можливих прототипів Робіна Гуда

Літературний диктант

Місце народження Роба.( Локслі)

Як звали батька Роба?  (Х’ю Фітзу)

Ким працював батько хлопця? (Головним лісничим)

Чому Робу забороняли дружити з Маріан Фітцуолтер? (Їхні батьки ворогували)

Що означає ім’я Робін Гуд? (Дослівно “Роб у каптурі”)

Якого кольору був одяг героя?  (Зеленого)

Яку новину приніс Робові дядько Джордж?  (У Ноттінгемі відбудуться змагання лучників)

Якою дорогою він вирушив на турнір? (Через Шервудський ліс)

Як показав свою вправність у стрільбі Роб головному лісничому? (Роб застрелив королівського оленя) 

З ким зустрівся Роб у вдови?  (З її трьома синами, що були розбійниками)

Що мав зробити Роб, щоб його обрали ватажком розбійників?  (Здобути золоту стрілу на змаганнях лучників)

Кому подарував золоту стрілу Роб?  (Прекрасній Маріані)

 

Взаємооцінювання

 

Д/З

Відео

https://www.youtube.com/watch?v=TnPN-U46P20

C:\Users\user\Downloads\static_qr_code_without_logo.jpg

Виразно читати й переказувати

Дати відповідь на запитання 2-3(підручник,с.22)

 

 

 

 

Урок №9

Тема

Літературні балади. Йоганн Крістоф Фрідріх Шиллер (17591805). «Рукавичка». Випробування головного героя балади. Образ справжнього лицаря, його мужність, відвага, людська гідність

 

Мета

  • допомогти  учням усвідомити ідейно-художній зміст билини, навчити визначати символічність та алегоричність образів, висловлювати власне враження про них, емоційне ставлення до героїв;
  • розвивати вміння аналізу та інтерпретації художнього твору, творчі здібності, критичне мислення;
  • сприяти формуванню патріотичних почуттів, почуття пошани до героїчного минулого народу, його духовних надбань

Підготовка до уроку

На уроці

Діяльність учнів

 

Літературний диктант

Взаємоперевірка

Робота в групах

 

Виступи груп

Обговорення результатів дослідження

Проблемне питання

Вправа «Займи позицію»

самооцінювання

Час (по етапах уроку)

І-10 хв.

ІІ-10 хв.

IІІ -20 хв.

ІV -5 хв.

 

Діяльність учителя

Перегляд календарного планування теми. Перегляд підручника. Підбір відеоматеріалів Складання завдань для попереднього контролю знань. Розробка уроку

Організація роботи

Звернення

Літературний диктант

 

 

 

Організація роботи, корекція.

Організація обговорення

Організація й координація роботи

Проблемне питання

Вправа «Займи позицію»

Організація оцінювання

Мотивація на виконання Д/З

Д/З

 

 

Завдання до кожного етапу уроку

 

І.Мотивація навчальної діяльності. Актуалізація опорних знань. Звернення  учителя (В.В.Паращич. Світова література. 7 клас.-Х.:Вид.група «Основа», 2015.-С.13)

 Літературний диктант

1) У якому селі жив Ілля Муромець? (Карачаєві)

2) До кого Ілля поїхав служити? (До князя Володимира)

3) Яке місто звільнив богатир від ворогів першим? (Чернігів)

4) Чому Іллі не радили їхати прямою дорогою до Києва? (Там сидів Соловій-Розбійник)

5) Скільки верст до Києва об’їздною дорогою? (Тисяча)

6) Де відбувся поєдинок Іллі Муромця і Солов’я-Розбійника? (Біля річки Смородини)

7) Як називається князь Володимир у билині? (Сонечко-князь)

8) Із якою високою метою приїхав Ілля Муромець до Києва? (Обороняти Русь святую)

9) Що попросив Ілля зробити Солов’я-Розбійника? (Засвистати по-солов’їному,  закричати по-звіриному, засичати по-зміїному)

10) Чи виконав розбійник наказ Іллі? (Ні)

11) Як він за це поплатився? (Позбувся життя)

12) Яка головна думка билини? (Уславлення мужніх захисників вітчизни)

Взаємоперевірка роботи

IІ. Практична діяльність учнів

Робота в групах

1.Дослідіть композицію билини (зачин, розвиток дії, кульмінація, кінцівка, повтори)

2. Дослідіть мову твору (постійні епітети, гіперболи)

3.Визначте тему, головну думку билини. Поясніть  причини популярності билини, наявність  її різних варіантів.

4. Охарактеризуйте образ Іллі Муромця та інших персонажів, поясніть їхню символічність

 

ІІІ. Узагальнення та систематизація  знань

Виступи груп

Проблемне питання: Чи має місце, на вашу думку, зв'язок проблем твору з сучасністю?

 

VI.  Підсумки уроку. Д/З

Вправа «Займи позицію»:

«Я думаю, що такі твори, як билини, не мають ніякого реального значення для сучасності»

 

 

 

 

Д/З

Відео

https://www.youtube.com/watch?v=X7VPM6xTbOQ

C:\Users\user\Downloads\static_qr_code_without_logo.jpg

Виразно читати й переказувати билину «Садко»

Дати відповідь на запитання 2-3(підручник,с.22)

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок №10

Тема

Адам Міцкевич (17981855). «Світязь». Утвердження любові до батьківщини й героїзму в баладі А. Міцкевича. Символічні образи, елементи фольклору у творі

 

Мета

  • допомогти  учням усвідомити ідейно-художній зміст билини, навчити визначати символічність та алегоричність образів, висловлювати власне враження про них, емоційне ставлення до героїв;
  • розвивати вміння аналізу та інтерпретації художнього твору, творчі здібності, критичне мислення;
  • сприяти формуванню патріотичних почуттів, почуття пошани до героїчного минулого народу, його духовних надбань

Підготовка до уроку

На уроці

Діяльність учнів

Відео

 

 

Літературний диктант

Взаємоперевірка

Робота в групах

 

Виступи груп

Обговорення результатів дослідження

Проблемне питання

Вправа «Займи позицію»

самооцінювання

Час (по етапах уроку)

І-10 хв.

ІІ-10 хв.

IІІ -20 хв.

ІV -5 хв.

 

Діяльність учителя

Перегляд календарного планування теми. Перегляд підручника. Підбір відеоматеріалів Складання завдань для попереднього контролю знань. Розробка уроку

Організація роботи

Звернення

Літературний диктант

 

 

 

Організація роботи, корекція.

Організація обговорення

Організація й координація роботи

Проблемне питання

Вправа «Займи позицію»

Організація оцінювання

Мотивація на виконання Д/З

Д/З

 

 

Завдання до кожного етапу уроку

 

І.Мотивація навчальної діяльності. Актуалізація опорних знань. Звернення  учителя (В.В.Паращич. Світова література. 7 клас.-Х.:Вид.група «Основа», 2015.-С.13)

 Літературний диктант

1) У якому селі жив Ілля Муромець? (Карачаєві)

2) До кого Ілля поїхав служити? (До князя Володимира)

3) Яке місто звільнив богатир від ворогів першим? (Чернігів)

4) Чому Іллі не радили їхати прямою дорогою до Києва? (Там сидів Соловій-Розбійник)

5) Скільки верст до Києва об’їздною дорогою? (Тисяча)

6) Де відбувся поєдинок Іллі Муромця і Солов’я-Розбійника? (Біля річки Смородини)

7) Як називається князь Володимир у билині? (Сонечко-князь)

8) Із якою високою метою приїхав Ілля Муромець до Києва? (Обороняти Русь святую)

9) Що попросив Ілля зробити Солов’я-Розбійника? (Засвистати по-солов’їному,  закричати по-звіриному, засичати по-зміїному)

10) Чи виконав розбійник наказ Іллі? (Ні)

11) Як він за це поплатився? (Позбувся життя)

12) Яка головна думка билини? (Уславлення мужніх захисників вітчизни)

Взаємоперевірка роботи

IІ. Практична діяльність учнів

Робота в групах

1.Дослідіть композицію билини (зачин, розвиток дії, кульмінація, кінцівка, повтори)

2. Дослідіть мову твору (постійні епітети, гіперболи)

3.Визначте тему, головну думку билини. Поясніть  причини популярності билини, наявність  її різних варіантів.

4. Охарактеризуйте образ Іллі Муромця та інших персонажів, поясніть їхню символічність

 

ІІІ. Узагальнення та систематизація  знань

Виступи груп

Проблемне питання: Чи має місце, на вашу думку, зв'язок проблем твору з сучасністю?

 

VI.  Підсумки уроку. Д/З

Вправа «Займи позицію»:

«Я думаю, що такі твори, як билини, не мають ніякого реального значення для сучасності»

 

 

 

 

Д/З

Відео

https://www.youtube.com/watch?v=EvIGavveg88

C:\Users\user\Downloads\static_qr_code_without_logo.jpg

 

Виразно читати й переказувати билину «Садко»

Дати відповідь на запитання 2-3(підручник,с.22)

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок №11

Тема

Роберт Льюїс Стівенсон (18501894). «Балада про вересовий трунок». Основний конфлікт балади (батько і син – король, свобода – рабство). Утвердження духовної сили пиктів, їхнього героїзму в захисті національних цінностей. Символіка твору

 

Мета

  • допомогти  учням усвідомити ідейно-художній зміст билини, навчити визначати символічність та алегоричність образів, висловлювати власне враження про них, емоційне ставлення до героїв;
  • розвивати вміння аналізу та інтерпретації художнього твору, творчі здібності, критичне мислення;
  • сприяти формуванню патріотичних почуттів, почуття пошани до героїчного минулого народу, його духовних надбань

Підготовка до уроку

На уроці

Діяльність учнів

 

Літературний диктант

Взаємоперевірка

Робота в групах

 

Виступи груп

Обговорення результатів дослідження

Проблемне питання

Вправа «Займи позицію»

самооцінювання

Час (по етапах уроку)

І-10 хв.

ІІ-10 хв.

IІІ -20 хв.

ІV -5 хв.

 

Діяльність учителя

Перегляд календарного планування теми. Перегляд підручника. Підбір відеоматеріалів Складання завдань для попереднього контролю знань. Розробка уроку

Організація роботи

Звернення

Літературний диктант

 

 

 

Організація роботи, корекція.

Організація обговорення

Організація й координація роботи

Проблемне питання

Вправа «Займи позицію»

Організація оцінювання

Мотивація на виконання Д/З

Д/З

 

 

Завдання до кожного етапу уроку

 

І.Мотивація навчальної діяльності. Актуалізація опорних знань. Звернення  учителя (В.В.Паращич. Світова література. 7 клас.-Х.:Вид.група «Основа», 2015.-С.13)

 Літературний диктант

1) У якому селі жив Ілля Муромець? (Карачаєві)

2) До кого Ілля поїхав служити? (До князя Володимира)

3) Яке місто звільнив богатир від ворогів першим? (Чернігів)

4) Чому Іллі не радили їхати прямою дорогою до Києва? (Там сидів Соловій-Розбійник)

5) Скільки верст до Києва об’їздною дорогою? (Тисяча)

6) Де відбувся поєдинок Іллі Муромця і Солов’я-Розбійника? (Біля річки Смородини)

7) Як називається князь Володимир у билині? (Сонечко-князь)

8) Із якою високою метою приїхав Ілля Муромець до Києва? (Обороняти Русь святую)

9) Що попросив Ілля зробити Солов’я-Розбійника? (Засвистати по-солов’їному,  закричати по-звіриному, засичати по-зміїному)

10) Чи виконав розбійник наказ Іллі? (Ні)

11) Як він за це поплатився? (Позбувся життя)

12) Яка головна думка билини? (Уславлення мужніх захисників вітчизни)

Взаємоперевірка роботи

IІ. Практична діяльність учнів

Робота в групах

1.Дослідіть композицію билини (зачин, розвиток дії, кульмінація, кінцівка, повтори)

2. Дослідіть мову твору (постійні епітети, гіперболи)

3.Визначте тему, головну думку билини. Поясніть  причини популярності билини, наявність  її різних варіантів.

4. Охарактеризуйте образ Іллі Муромця та інших персонажів, поясніть їхню символічність

 

ІІІ. Узагальнення та систематизація  знань

Виступи груп

Проблемне питання: Чи має місце, на вашу думку, зв'язок проблем твору з сучасністю?

 

VI.  Підсумки уроку. Д/З

Вправа «Займи позицію»:

«Я думаю, що такі твори, як билини, не мають ніякого реального значення для сучасності»

 

 

 

 

Д/З

Відео

 

Виразно читати й переказувати билину «Садко»

Дати відповідь на запитання 2-3(підручник,с.22)

 

 

 

 

 

Урок №12

Тема

Контрольна робота за темами «Вступ», «Переклад і оригінал», «Билини і балади»

 

Мета

  • допомогти  учням усвідомити ідейно-художній зміст билини, навчити визначати символічність та алегоричність образів, висловлювати власне враження про них, емоційне ставлення до героїв;
  • розвивати вміння аналізу та інтерпретації художнього твору, творчі здібності, критичне мислення;
  • сприяти формуванню патріотичних почуттів, почуття пошани до героїчного минулого народу, його духовних надбань

Підготовка до уроку

На уроці

Діяльність учнів

 

Літературний диктант

Взаємоперевірка

Робота в групах

 

Виступи груп

Обговорення результатів дослідження

Проблемне питання

Вправа «Займи позицію»

самооцінювання

Час (по етапах уроку)

І-10 хв.

ІІ-10 хв.

IІІ -20 хв.

ІV -5 хв.

 

Діяльність учителя

Перегляд календарного планування теми. Перегляд підручника. Підбір відеоматеріалів Складання завдань для попереднього контролю знань. Розробка уроку

Організація роботи

Звернення

Літературний диктант

 

 

 

Організація роботи, корекція.

Організація обговорення

Організація й координація роботи

Проблемне питання

Вправа «Займи позицію»

Організація оцінювання

Мотивація на виконання Д/З

Д/З

 

 

Завдання до кожного етапу уроку

 

І.Мотивація навчальної діяльності. Актуалізація опорних знань. Звернення  учителя (В.В.Паращич. Світова література. 7 клас.-Х.:Вид.група «Основа», 2015.-С.13)

 Літературний диктант

1) У якому селі жив Ілля Муромець? (Карачаєві)

2) До кого Ілля поїхав служити? (До князя Володимира)

3) Яке місто звільнив богатир від ворогів першим? (Чернігів)

4) Чому Іллі не радили їхати прямою дорогою до Києва? (Там сидів Соловій-Розбійник)

5) Скільки верст до Києва об’їздною дорогою? (Тисяча)

6) Де відбувся поєдинок Іллі Муромця і Солов’я-Розбійника? (Біля річки Смородини)

7) Як називається князь Володимир у билині? (Сонечко-князь)

8) Із якою високою метою приїхав Ілля Муромець до Києва? (Обороняти Русь святую)

9) Що попросив Ілля зробити Солов’я-Розбійника? (Засвистати по-солов’їному,  закричати по-звіриному, засичати по-зміїному)

10) Чи виконав розбійник наказ Іллі? (Ні)

11) Як він за це поплатився? (Позбувся життя)

12) Яка головна думка билини? (Уславлення мужніх захисників вітчизни)

Взаємоперевірка роботи

IІ. Практична діяльність учнів

Робота в групах

1.Дослідіть композицію билини (зачин, розвиток дії, кульмінація, кінцівка, повтори)

2. Дослідіть мову твору (постійні епітети, гіперболи)

3.Визначте тему, головну думку билини. Поясніть  причини популярності билини, наявність  її різних варіантів.

4. Охарактеризуйте образ Іллі Муромця та інших персонажів, поясніть їхню символічність

 

ІІІ. Узагальнення та систематизація  знань

Виступи груп

Проблемне питання: Чи має місце, на вашу думку, зв'язок проблем твору з сучасністю?

 

VI.  Підсумки уроку. Д/З

Вправа «Займи позицію»:

«Я думаю, що такі твори, як билини, не мають ніякого реального значення для сучасності»

 

 

 

 

Д/З

Відео

 

Виразно читати й переказувати билину «Садко»

Дати відповідь на запитання 2-3(підручник,с.22)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток

Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів

(за розділами)

Зміст навчального матеріалу

1. Вступ (2 години).

Ключові компетентності

Учень (учениця):

усвідомлює багатство української мови, яка слугує засобом міжкультурного спілкування  (НЛ-2).

Предметні компетентності

Учень (учениця):

  • дає визначення понять «оригінал», «переклад», «переспів», розрізняє їх (на прикладі окремих текстів);
  • знає види перекладу – прямий (непрямий), точний (неточний), повний (неповний), вільний та ін., установлює різницю поміж ними (на конкретних прикладах текстів);
  • знає витоки й основні етапи української перекладацької традиції, імена видатних українських перекладачів, котрі зробили значний внесок у культуру України, прилучення українців до світових здобутків;
  • порівнює переклад і переспів одного й того самого твору, встановлює схожість і відмінність між ними;
  • розуміє значення опанування творів в оригіналі (іноземною мовою), роль художніх перекладів у розвитку культури, взаємин між народами, становленні особистості.

Оригінал і переклад. Види перекладів, специфіка художнього перекладу.  Переклад і переспів.

(ТЛ - Теорія літератури) Поглиблення понять про оригінал і переклад. Переспів.

(ЛК - Література і культура ) Роль художніх перекладів у розвитку культурного діалогу, дружніх взаємин між народами.

(УС - Україна і світ) Основні відомості про розвиток української перекладацької традиції. Майстри художнього перекладу.

(ЕК - Елементи компаративістики) Основні принципи аналізу та інтерпретації оригіналу й художнього перекладу. Переклад і переспів: схожість і відмінність.

(МЗ - Міжпредметні зв’язки) Українська література

2. Билини і балади (10 годин)

Ключові компетентності

Учень (учениця):

поважає загальнолюдські чесноти, родинні цінності, героїзм і відданість вітчизні (НЛ-2);

самокритично оцінює власні  рішення та поведінку (НЛ-3).

Предметні компетентності

Учень (учениця):

  • виразно читає билини й балади, висловлює власне враження про них, емоційне ставлення до змальованих подій, героїв;
  • дає визначення жанрів «билина», «балада», виявляє їхні характерні ознаки в текстах прочитаних творів;
  • називає цикли билин (Київський і Новгородський), ключові твори і  героїв циклів;
  • визначає характерні риси фольклорних балад («Король Лір і його дочки» та балади про Робіна Гуда);
  • характеризує образи билин і фольклорних балад як традиційні й вічні, розкриває втілення в них народних уявлень (про мораль, патріотизм, героїзм та ін.);
  • переказує сюжети билин і балад (в окремих частинах і цілісно);
  • визначає ключові (зокрема кульмінаційні) моменти в билинах і баладах, установлює, як у ключових моментах  виявляються риси героїв, увиразнюється ідея твору;
  • характеризує образи персонажів прочитаних творів;
  • виявляє засоби поетичної мови в билинах і баладах (гіперболи, епітети, метафори, повтори та ін.), зокрема фольклорного походження;
  • визначає у прочитаних творах символи (наприклад, рукавичка, озеро, білі лілії, вересовий напій та ін.), розкриває  їхній прихований зміст;
  • зіставляє оригінали літературних балад із художніми перекладами (за умови володіння іноземною мовою);
  • розкриває особливості відтворення сюжетів та образів билин і балад у мистецтві (творах живопису, музики, кіно, мультиплікації та ін. – за вибором);
  • називає перекладачів билин, балад, виявляє майстерність їхніх перекладів.

Билина як жанр. Поетичне відображення історії Київської Русі в билинах. Основні цикли билин (Київський, Новгородський).

«Ілля Муромець і Соловей-Розбійник». Реальність (історія, побут, звичаї) і художня вигадка в билині. Ідеал воїна-захисника в билині «Ілля Муромець і Соловей-Розбійник». Утілення людських чеснот в образах героїв билин. Елементи фольклору.

Балада як жанр фольклору та літератури. Характерні ознаки балади.

Фольклорні балади.

«Король Лір і його дочки».

«Як Робін Гуд став розбійником» або «Поєдинок Робіна Гуда з Гаєм Гізборном» (1 за вибором учителя).

«Король Лір і його дочки». Моральний урок у творі. Король Лір як вічний образ.

«Як Робін Гуд став розбійником» або «Поєдинок Робіна Гуда з Гаєм Гізборном». Ідеї свободи і служіння народові. Образ народного захисника Робіна Гуда.

Літературні балади.

Йоганн Крістоф Фрідріх Шиллер (17591805). «Рукавичка». Випробування головного героя балади. Образ справжнього лицаря, його мужність, відвага, людська гідність.

Адам Міцкевич (17981855). «Світязь». Утвердження любові до батьківщини й героїзму в баладі А. Міцкевича. Символічні образи, елементи фольклору у творі.

Роберт Льюїс Стівенсон (18501894). «Балада про вересовий трунок». Основний конфлікт балади (батько і син – король, свобода – рабство). Утвердження духовної сили пиктів, їхнього героїзму в захисті національних цінностей. Символіка  твору.

(ТЛ) Билина, балада (фольклорна і літературна), гіпербола, символ.

(ЛК) Історія і культура Київської Русі. Зображення героїв билин і балад у мистецтві (живописі, музиці, мультиплікації та ін.).

(УС) А. Міцкевич і Україна. Музеї А. Міцкевича і пам’ятники письменникові в Польщі (Познань), Україні (Львів), Білорусі (Новогрудок).

(ЕК) Порівняння особливостей фольклорних і літературних балад, оригіналів і перекладів (як цілісно, так і в окремих фрагментах).

(МЗ) Історія, іноземна мова.

3. Історичне минуле в літературі (10 годин)

Ключові компетентності

Учень (учениця):

усвідомлює загрозу зникнення людства  внаслідок війн на планеті Земля (НЛ-1);

цінує любов до ближнього, виявпатріотизму (НЛ-2);

висловлює судження щодо переваг мирного співіснування народів світу (НЛ-3)

усвідомлює важливість креативності та  переваги спільної дільності задля досягненні мети  (НЛ-4)

Предметні компетентності

Учень (учениця):

  • знає основні відомості про життя і творчість письменників;
  • виразно читає твори (фрагменти або цілісно), виявляє емоційне враження від прочитаного, пояснює своє ставлення;
  • виявляє історичну основу прочитаних творів;
  • висловлює власне судження щодо подій і образів, підтверджує свою думку цитатами з тексту;
  • переказує текст (у частинах або цілісно) з виявленням особливостей сюжету (епічного або ліричного);
  • характеризує образи персонажів, виявляє в них ключові риси, національний і загальнолюдський зміст;
  • порівнює образи героїв (Бріан де Буагильбер і Айвенго, леді Ровена і Ребекка), виявляє схожість і відмінності між ними;
  • вирізняє у прочитаних текстах художні засоби створення образів персонажів, установлює функції засобів образотворення;
  • характеризує образ автора і засоби вираження авторської позиції;
  • визначає види і функції пейзажу в прочитаних творах (розкриття  образів, національного колориту, авторської позиції, ідеї);
  • дає визначення поняття «художній час», пояснює його відмінність від хронологічного часу;
  • виокремлює епізоди текстів, де відбувається зміщення лінійного часу, відхід автора від хронологічної послідовності у викладі подій, пояснює значення цього прийому;
  • дає визначення поняття «художній простір», установлює особливості художнього простору в прочитаних творах;
  • висловлює враження про ліричні твори про Другу світову війну.

Вальтер Скотт (1771–1832). «Айвенго» (огляд, 3-4 розділи за вибором учителя). В. Скотт – засновник історичного роману. Історія і художній вимисел у романі «Айвенго». Утілення в образі Айвенго кодексу лицаря, художні засоби створення образу. Зіткнення добра, краси й справедливості із жорстокістю і підступністю. Образи Бріана де Буагильбера, принца Джона, Фрон де Бефа, Моріса де Брасі, Ровени, Ребекки. Історичний колорит твору та засоби його створення. Динаміка сюжету і гумор.

Друга світова війна у європейській поезії (К. І. Галчинський («Лист із полону», «Пісня про солдатів  з Вестерплятте» та ін.), А. Марґул-Шпербер («Про назву концтабору Бухенвальд»), Б. Ш. Окуджава («До побачення, хлопчики…») та інші – 2-3 твори за вибором учнів і вчителя).

Зображення трагедії Другої світової війни з різних боків Європи.

Василь Володимирович Биков (1924–2003). «Альпійська балада». Особливості сюжету і композиції повісті. Образи Івана Терешка і Джулії. Протиставлення сили дружби й кохання світу насильства. Гуманістичний зміст повісті. Символічність назви твору, риси жанру балади в ньому.

(ТЛ) Поглиблення понять про роман (історичний роман).

Види й функції пейзажу у творі. Початкові поняття про художній час, художній простір.

(ЛК) Культура проти війни (твори живопису, музики, кіно, у яких викривається війна).

(УС) Висловлювання українських митців про В. Скотта, його вплив на розвиток історичного роману.

(ЕК) Порівняння образів персонажів (Бріан де Буагильбер і Айвенго, леді Ровена і Ребекка). Зіставлення літературних творів із їхніми втіленнями в інших видах мистецтва (кіно, театр, ілюстрації та ін.).

(МЗ) Історія, музичне мистецтво.

4. Духовне випробування людини (6 годин)

Ключові компетентності

Учень (учениця):

аналізує трагічні наслідки ризикованого втручання людини у світ природи (НЛ-1);

набуває навичок ухвалювати життєво важливі рішення, усвідомлює цінність родинних стосунків (НЛ-2);

цінує професіоналізм, навчається долати труднощі, критично оцінює ризики підприємницької діяльності в екстремальних умовах (НЛ-4).

Предметні компетентності

Учень (учениця):

  • виразно читає художні тексти, емоційно сприймає, висловлює враження від прочитаних творів;
  • розкриває історичні, моральні, філософські проблеми у творах письменників, актуальність проблематики оповідань для сьогодення;
  • розповідає про основні факти життя і творчості митців;
  • вирізняє напружені (кульмінаційні) моменти сюжету, їхнє значення для розкриття образів персонажів;
  • аналізує образи персонажів: їхні характерні риси, вчинки, стосунки з іншими персонажами, динаміку, засоби створення (художня деталь, символи та ін.);
  • визначає у творах антитези, пояснює, як вони реалізовані у творах;
  • знаходить у прочитаних творах символи, виявляє їхній прихований зміст, множинність трактування;
  • порівнює оригінали й художні переклади (фрагменти) творів митців (за умови володіння іноземною мовою);
  • висловлює власне ставлення до порушених у творах філософських і моральних проблем.

Джеймс Олдрідж (нар. 1918). «Останній дюйм».  Проблема взаємин між батьками й дітьми. Символічність назви оповідання. Образи Бена і Деві, художні засоби їхнього створення. Віра у внутрішні можливості людини,  подолання нею життєвих випробувань, здатність до порозуміння. Утвердження сімейних цінностей.

Редьярд Кіплінг (18651936). «Балада про Схід і Захід». «Якщо…».

Протистояння і примирення Сходу й Заходу в «Баладі про Схід і Захід» Р. Кіплінга. Антитези у творі. Ідеї миру і  дружби. Динаміка образів головних героїв (Камаль, Полковничий син).

Проблема духовного випробування людини та її моральної стійкості у вірші Р. Кіплінга «Якщо…». Сюжет і композиція вірша. Художні особливості твору, його провідна ідея (людина повинна залишатися собою у різних життєвих випробуваннях, зберігати вірність моральним принципам).

(ТЛ)  Поглиблення понять про баладу (літературну), оповідання, вірш.

(ЛК) Утілення творів Дж. Олдріджа, Р. Кіплінга в мистецтві (кіно, ілюстрації  тощо).

(УС) Дж. Олдрідж і Україна. Українські переклади творів митців.

(ЕК) Порівняння оригіналів і художніх перекладів (фрагментів) творів митців (за умови володіння учнями іноземною мовою).

(МЗ) Історія, іноземна мова.

 

Завершення І семестру

5. Дружба і кохання (9 годин)

Ключові компетентності

Учень (учениця):

висловлює судження щодо важливості духовного й емоційного збагачення людини (НЛ-1);

усвідомлює красу високих почуттів, висловлює критичну думку щодо вияву меркантилізму, прагматизму у людських стосунках (НЛ-2);

цінує віру у власні здібності, здатність ухвалювати нестандартні рішення для втілення мрії (НЛ-4).

Предметні компетентності

Учень (учениця):

  • знає і розповідає про основні факти життя і творчості митців, їхні зв’язки з Україною, увічнення їхньої пам’яті в літературних музеях, пам’ятниках;
  • виявляє факти біографії О. С. Пушкіна у вірші «19 жовтня 1825 року»;
  • визначає провідну ідею вірша О. С. Пушкіна «19 жовтня 1825 року», знаходить відповідні цитати;
  • характеризує образ автора у вірші О. С. Пушкіна «19 жовтня 1825 року», його спогади, зміни образу автора в часі;
  • визначає роль описів природи у вірші «19 жовтня 1825 року», розкриває їхнє емоційне забарвлення і художні засоби втілення певних емоцій і почуттів;
  • переказує основні події повісті «Пісня над піснями» Шолом-Алейхема (або «Пурпурові вітрила» Олександра Гріна);
  • визначає особливості сюжету і композиції прочитаної повісті;
  • характеризує духовно-емоційний світ головних героїв прочитаної повісті, зміни (або незмінність) їхніх внутрішніх якостей;
  • розкриває сутність трактування проблеми кохання у творі Шолом-Алейхема (або Олександра Гріна);
  • висловлює власні судження щодо персонажів (Шимек, Бузя; або Ассоль, Артур Грей), їхнє ставлення до кохання і світу;
  • визначає теми, провідні мотиви, ідеї у повісті «Пісня над піснями» (або «Пурпурові вітрила»);
  • називає символи у прочитаних творах, розкриває їхній зміст, функції;
  • зіставляє літературні образи з кінообразами, виявляє ключові риси характеру персонажів прочитаних творів, утілені в медіаверсіях;
  • виразно читає вірші зарубіжних авторів про кохання, висловлює враження від прочитаних творів, порівнює оригінали та переклади віршів (за умови володіння іноземною мовою).

Олександр Сергійович Пушкін (17991837). «19 жовтня 1825 року».

Дитинство і юність О. С. Пушкіна. Уславлення ліцейської дружби й вірності ідеалам у вірші О. С. Пушкіна «19 жовтня 1825 року». Авторські спогади й роздуми у творі.

Шолом-Алейхем «Пісня над піснями», Олександр Грін  «Пурпурові вітрила» (1 твір за вибором учителя й учнів)

Шолом-Алейхем (18591916). «Пісня над піснями». Віхи життєвого і творчого шляху письменника. Відображення у його творах культури та долі єврейського народу. Тема кохання в  повісті Шолом-Алейхема «Пісня над піснями». Еволюція героїв (Шимек і Бузя) у часі. Біблійні мотиви в повісті. Утвердження етичних цінностей.

Олександр Грін (18801932). «Пурпурові вітрила». Поєднання реального і фантастичного в повісті. Основний конфлікт твору (Каперна – мрія). Ассоль і Грей. Символіка образу пурпурових вітрил.

Вірші зарубіжних поетів про дружбу і кохання (Р. Бернс («Любов»), Г. Гейне («Коли настав чудовий май…»), К. М. Симонов («Жди мене…») та інші – 2-3 за вибором учнів і вчителя). Поетизація високого почуття, розкриття його сутності.

(ТЛ) Поглиблення понять про вірш, повість, образ автора.

(ЛК) Біблія («Пісня над піснями»). Екранізації,  ілюстрації, театральні вистави за творами митців.

(УС) Шолом-Алейхем і Україна. Літературні музеї Шолом-Алейхема і Олександра Гріна.

(ЕК) Порівняння образів персонажів. Зіставлення літературних образів із кінообразами.

(МЗ) Іноземна мова, історія.

 

6. Літературний детектив (5 годин)

Ключові компетентності

Учень (учениця):

Розуміє невідворотність покарання злочину (НЛ-2);

висловлює судження щодо переваг фізичної витривалості, здорового способу життя (НЛ-3);

усвідомлює необхідність набуття знань для успішної професійної діяльності (НЛ-4).

Предметні компетентності

Учень (учениця):

  • дає визначення жанру «детектив», виявляє його характерні ознаки  на прикладі прочитаних творів;
  • знає про історію виникнення і формування жанру у світовій літературі, видатних представників детективної літератури;
  • розповідає про ключові віхи життя і творчості Е. А. По і    А. Конана Дойла, називає їхні найвідоміші твори, причини популярності серед різних поколінь;
  • знає і виявляє характерні ознаки циклу (на прикладі творів про Шерлока Холмса);
  • висловлює враження від прочитаних творів письменників, розповідає про своїх улюблених героїв;
  • виявляє особливості сюжету і композиції творів Е. А. По та  А. Конана Дойла;
  • встановлює значення прийому «розповідь у розповіді» в текстах письменників;
  • характеризує образи персонажів (Легран, Джупітер, Шерлок Холмс, Ватсон, учасники злочинів та ін.);
  • змальовує образи оповідачів, називає їхні провідні риси, роль у розгортанні сюжету (спостерігач, безпосередній учасник сюжету (персонаж) тощо);
  • розуміє поняття «точка зору», виявляє у творах різні точки зору (персонажів, оповідача) на події, зіставляє їх;
  • розповідає про відомі екранізації за творами Е. А. По і       А. Конана Дойла (1-2 за вибором), висловлює власне судження про втілення героїв детективів засобами кіномистецтва;
  • порівнює оригінали й художні переклади творів письменників (за умови володіння іноземною мовою).

Детектив як жанр літератури, характерні ознаки жанру. Жанрове розмаїття детективів.

Едгар Аллан По «Золотий жук», Артур Конан Дойл «Пістрява стрічка» або «Спілка рудих» (1-2 твори за вибором учителя й учнів).

Едгар Аллан По (1809-1849). «Золотий жук». Е. А. По – засновник жанру детективу у світовій літературі. Захопливий сюжет повісті «Золотий жук». Особливості композиційної будови твору – «розповідь у розповіді», її художнє значення (поєднання різних точок зору, створення емоційної напруги, таємничої атмосфери та ін.).  Образи Вільяма Леграна, Джупітера, оповідача.

Артур Конан Дойл (18591930). Оповідання про Шерлока Холмса («Пістрява стрічка», «Спілка рудих»).

А. Конан Дойл – відомий автор детективних циклів,  популярність його героїв у різних країнах. Особливості сюжету і композиції оповідань про Шерлока Холмса. Шерлок Холмс як безпосередній учасник розв’язання сімейного конфлікту в оповіданні «Пістрява стрічка». Іронічне зображення пристрасті людини до легкого збагачення в оповіданні «Спілка рудих». Сутність «дедуктивного методу» Шерлока Холмса, утвердження в його образі сили інтелекту і моральних якостей. Доктор Ватсон як оповідач. Різні точки зору на події як художній прийом створення атмосфери таємничості.

(ТЛ) Оповідач і розповідач. Початкове поняття про точку зору.

(ЛК) Екранізації творів Е. А. По і А. Конана Дойла. Музеї Е. По в США (Балтимор, Річмонд), Шерлока Холмса  у Великобританії (Лондон). Пам’ятники письменникам та їхнім героям.

(УС) Українські письменники – майстри детективного жанру.

(ЕК) Порівняння оригіналів і художніх перекладів. Порівняння літературних детективів з екранізаціями.

(МЗ) Українська література, біологія.

7. Світова новела (6 годин)

 

 Ключові компетентності

Учень (учениця):

висловлює судження щодо моральної відповідальність за свої вчинки та утвердження справедливості; цінує щирість людських стосунків (НЛ-2);

усвідомлює цінність життя (НЛ-3);

шанобливо ставиться до мистецького хисту (НЛ-4).

Предметні компетентності

Учень (учениця):

  • дає визначення жанру новели, виявляє її характерні ознаки у прочитаних творах;
  • розрізняє за змістом різновиди новел (психологічну, філософську, фантастичну та ін.);
  • виразно читає і переказує (близько до тексту) новели письменників;
  • виявляє у новелах зарубіжних митців основні проблеми (моральні, філософські та ін.), їхнє художнє втілення в подіях, образах, символах, назвах та інших компонентах твору;
  • визначає особливості розвитку сюжету новел, напружені (кульмінаційні) моменти творів;
  • характеризує образи персонажів новел у їхніх стосунках, динаміці, виявляє ключові риси персонажів, їхні моральні якості;
  • розмірковує над фіналами творів, дає їм (фіналам) власне тлумачення;
  • характеризує образи оповідача («Чарівна крамниця» Г. Дж. Уеллса) і розповідача (новели О. Генрі), розрізняє їх за формами оповіді (оповідач – від 1-ої особи, розповідач – від 3-ої особи);
  • виявляє культурні паралелі в текстах новел (біблійні мотиви в новелі «Дари волхвів» О. Генрі, зв’язок із японськими традиціями в новелі «Павутинка» Р. Акутаґави);
  • розкриває підтекст окремих епізодів творів;
  • порівнює оригінали і художні переклади новел (за умови володіння іноземною мовою);
  • порівнює образи героїв новел О. Генрі;
  • знає про втілення сюжетів новел у різних видах мистецтва, висловлює ставлення до них (1-2 твори за вибором).

 

Новела як літературний жанр, її характерні ознаки, різновиди (2-3 за вибором учителя).

О. Генрі (18621910). «Дари волхвів», «Останній листок». О. Генрі – майстер новели. Моральні цінності в новелі «Дари волхвів». Біблійні мотиви у творі, художні деталі. Новела «Останній листок» – гімн людині, котра здатна на самопожертву заради ближнього. Специфіка розкриття образу Бермана (непримітна зовнішність, невдаха, найкращий «шедевр» митця). Образи дівчат, їхня динаміка (Сью, Джонсі). Особливості художньої мови новели, розповідач.

Герберт Джордж Уеллс (18661946). «Чарівна крамниця». Видатний англійський фантаст Г. Дж. Уеллс. Точка зору дорослого і дитини в новелі «Чарівна крамниця». «Дива» та їхнє сприйняття персонажами. Оповідач твору (батько). Особливості дитячого світу. Роль елементів фантастики.

Рюноске Акутаґава (18921927). «Павутинка». Майстер японської новели Р. Акутагава. Утілення ідеї про  моральну справедливість у новелі «Павутинка». Філософський зміст твору. Підтекст. Художні образи новели (Будда, Кандата).

(ТЛ) Поглиблення понять про оповідача і розповідача, про точку зору. Новела та її різновиди.

(ЛК) Біблія («Поклоніння волхвів»). Особливості вірувань  японців.

(УС) Українські письменники – майстри новели.

(ЕК) Порівняння образів героїв новел О. Генрі. Порівняння оригіналів і художніх перекладів новел О. Генрі, Г. Дж. Уеллса (окремих фрагментів творів).

(МЗ) Іноземна мова, географія, образотворче мистецтво.

8. Сучасна література. Я і світ (6 годин)

(1-2 твори за вибором учнів і вчителя)

 Ключові компетентності

Учень (учениця):

прогнозує загрози для розвитку інтелекту людини, пов’язані з науково-технічним прогресом (НЛ-1);

розуміє важливість самостійного мислення, цінує свободу (НЛ-2);

аналізує ступінь ризику під час прийняття життєво важливого рішення, усвідомлює цінність життя (НЛ-3);

виявлє здатність оперативно та адекватно реагувати на технологічні зміни у житті суспільства (НЛ-4).

Предметні компетентності

Учень (учениця):

  • знає основні відомості про життя та творчість сучасних письменників;
  • розповідає про ключові події сюжету творів;
  • розкриває актуальні теми і проблеми у прочитаних текстах;
  • характеризує образи головних героїв, їхнє сприйняття світу, стосунки з батьками, друзями та ін.;
  • визначає особливості художньої оповіді у творах (від 1-ої чи 3-ої особи), роль оповідної форми у розкритті образів героїв;
  • порівнює оригінал і переклад в окремих фрагментах (за умови володіння іноземною мовою);
  • порівнює образи підлітків у прочитаних творах;
  • оцінює (із допомогою вчителя) художню вартість прочитаних творів;
  • володіє інформацією про бібліотеки України (центральні, а також у рідному місті, селі), їхню структуру, організацію роботи (зокрема з використанням Інтернету);
  • розповідає про твори сучасних авторів, які привернули його увагу, пояснює свої уподобання;
  • виявляє початкові вміння розрізнення художньої вартості сучасних творів.  

Айзек Азімов (19201992). «Фах». Роздуми про майбутнє людини й людства. Образ Джорджа Плейтена. Проблема духовної реалізації людини. Розуміння сутності культури й освіти, призначення людини в сучасному світі. Утвердження сили людського інтелекту, самостійності мислення, творчої уяви, моральних цінностей.

Діана Вінн Джонс (19342011). «Мандрівний Замок Хаула». Поєднання елементів казки та детективу у творі. Образ Софі, світ її мрій, бажань, жахів. Значення художнього прийому чаклунства у творі.

Корнелія Функе (нар. 1958). «Чорнильне серце». Тема «оживлення» книги у творі. Образ Меґі – дівчинки, котра  любить читати. Її пригоди й духовне випробування. Поєднання уявного і реального світів.

(ТЛ) Поглиблення понять про оповідача, розповідача роман, повість, фентезі. Поглиблення уявлень про категорію «художність» в оцінці творів масового мистецтва.  

(ЛК) Коло читання сучасних підлітків.

(УС) Бібліотеки України.

(ЕК) Порівняння образів підлітків у творах.  

(МЗ) Іноземна мова.

9. Підсумки (2 години)

 Ключові компетентності

Учень (учениця):

розкриває взаємозв’язки людини і навколишнього середовища (НЛ-1);

цінує здатність до  ненасильницького розв’язання конфліктів (НЛ-2);

усвідомлює переваги здорового способу життя та безпечної поведінки (НЛ-3);

розуміє роль ініціативності та підприємливості в суспільстві (НЛ-4).

Предметні компетентності

Учень (учениця):

  • знає авторів і відомих українських перекладачів творів зарубіжних письменників, що вивчалися протягом року;
  • аналізує й інтерпретує художні твори (окремі компоненти й цілісно);
  • знає визначення основних літературознавчих понять, що вивчалися протягом 57 класу, застосовує їх у процесі аналізу й інтерпретації тексту;
  • визначає жанрові ознаки, форми оповіді (від 1-ої чи 3-ої особи) у творах, що вивчалися протягом року;
  • демонструє вміння порівнювати твори різних видів мистецтва, твори українських і зарубіжних авторів (в окремих аспектах – теми, ідеї, образи, жанри та ін.).

Узагальнення і систематизація навчального матеріалу.

(МЗ) Українська література

 

Завершення ІІ семестру (+ 6 год. резерв)

Для вивчення напам’ять

  • Р. Бернс. «Любов» (або Г. Гейне. «Коли настав чудовий май…», К. Симонов «Жди мене…»).
  • Кіплінг «Якщо…»

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Гончаров Владислав
    Соответствие современным требованиям, в связи с появлением среди людей, особого личностного подвида, описанного в одноименной книге Ли Кэрролл и Джен Тоубер "Дети-индиго". Дети действительно могут многому научить взрослых. Отход от консервативных, заложенных во многих сознаниях взрослых старых поколений передает лишь старую энергию и информацию, в то время, когда некоторые современные дети на 100 процентов состоят из новой. Прекрасная подача информации, по всем канонам и правилам.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Зарубіжна література 7 клас (Волощук Є.В.)
Додано
22 грудня 2019
Переглядів
3013
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку