Додаток № 3. Бінарний урок у 7 класі
Тема уроку. Практичне заняття «Замок. Рицарські традиції».
Історичний колорит роману В.Скотта «Айвенго»
Мета: ознайомити учнів з умовами життя панівного класу при феодальному ладі, поглибити знання учнів про історичний роман;
показати, за умовою яких засобів феодали підтримували своє панування над залежними селянами;
сформувати уявлення про деякі моральні норми та звичаї феодалів;
розвивати вміння аналізувати комплекс історичних фактів, розділи роману, присвячені рицарському турніру, робити висновки щодо поведінки рицарів, аргументувати свою думку, цілісно сприймати твір великого обсягу;
виховувати такі моральні якості, як честь, гідність, любов, ознайомивши учнів з моральними принципами рицарської честі, культуру зв᾿язного мовлення
Обладнання: ілюстрації з теми, роман В.Скотта «Айвенго».
Тип уроку: урок формування та вдосконалення вмінь і навичок; бінарний урок (зарубіжна література та всесвітня історія).
Коли ми читаємо історичний роман В. Скотта,
то немовби робимося сучасниками епохи, громадянами країн,
в яких відбуваються події роману, — і отримуємо про них
у вигляді живого споглядання більш вірне уявлення,
ніж те, яке могла б нам дати яка завгодно історія.
В. Бєлінський
Хід уроку
І. Повідомлення теми і завдань уроку
ІІ. Актуалізація та корекція опорних знань, умінь, навичок учнів
А) види замків;
Б) напад ворогів і оборона замку;
В) рицарське спорядження.
Висновок . Аналізуючи життя феодалів, власників величезних земельних володінь в Європі, можна прийти до висновку, що їх було значно менше, ніж залежних селян.
Яким чином вони зберігали владу над селянами?
Для того, щоб відповісти на це запитання, ми повинні сьогодні ознайомитися із життям і звичаями феодалів.
Центром помістя феодала був замок – його житло і фортеця, що споруджувалися для захисту від завойовників і повсталих селян. При побудові замку використовувалися різні умови місцевості:
німецький замок – на скелі;
іспанський замок – на рівнині;
литовський замок – посеред озера.
Головна башта замку – донжон (ілюстративний матеріал, додаток №1).
- Що свідчить про те, що Седрік був багатим вельможею?
- Прочитайте портрет Седріка.
- На які риси характеру Седріка звертає нашу увагу автор
- Чим вирізняється його одяг?
- Про що сповістив ріг?
- Як поставився до гостей Седрік
- Доведіть, що Седрік дотримується звичаїв гостинності.
- Чи можна сказати, що Седрік такий люб’язний господар, що ладен задля гостей поступитися своїми принципами?
- Отже, хто зібрався біля столу Седріка? Чому зібралася така різноманітна компанія?
- Як це характеризує Седріка?
- Чи поважає господар свою гідність? А інших?
- Чи з повагою гості ставляться до дому, в якому перебувають? Чи поводяться вони відповідно до свого звання?
- Хто вносить деякі зміни (і які?) у розвиток подій під час вечері?
- Чим закінчилася випадкова зустріч паломника та єврея Ісака?
- Від кого захищав паломник єврея?
- Як віддячив єврей паломнику?
Висновок. В. Скотт змальовує Британію XII ст. — пори, коли в цій країні посилились протиріччя між її народами, зокрема норманами і саксами. У той же час загострились внутрішні міжфеодальні конфлікти, поглибились протиріччя між феодалами та селянами. Король Англії намагається зміцнити державу, створити централізовану монархію. Поряд зі змалюванням історичного конфлікту, В. Скотт відтворює побутовий фольклорний колорит*, широко використовує багату мовну палітру того часу. Персонажів роману автор зумисне змальовує різними: тут немає всуціль позитивних чи абсолютно негативних типів.
Таким чином автор привертає увагу до проблеми порозуміння між двома народами, з яких має народитися одна нація — англійська.
Словникова робота.
*Колорит - система співвідношення кольорів, що утворює певну єдність і є естетичним проявом барвистого різноманіття дійсності. Колорит один із найважливіших засобів емоційної виразності, істотний компонент художнього образу твору. У переносному значенні — сукупність особливостей, своєрідність, характерна особливість чого-небудь.
(https://uk.wikipedia.org/wiki/Колорит)
ІІІ. Вивчення нового матеріалу (мотиваційні та пізнавальні вправи, самостійне виконання учнями завдань під контролем і за допомогою вчителів)
Учитель зарубіжної літератури:
Без зволікання кожен спорядився:
В броню одягнувся, шолом на лоб насунув,
Меч причепив, в сідло швидко стрибнув,
Спис рукою правої міцно стиснув…
Учитель історії. Протягом багатьох століть військова справа була заняттям виключно феодалів.
Кінний воїн – рицар (нім. Ritter) - був озброєний великим мечем і довгим списом. (Додаток №2).
Одним з показників достатку і впливовості лицаря були його обладунки. Чим краще вони були, тим вище був статус лицаря. Крім того, будь-які обладунки робилися індивідуально під кожного воїна. Обладунки лицаря були своєрідним символом його гідності. Так, якщо з деяких причин воїна позбавляли лицарського гідності, з нього в ході церемонії знімали кожну частину облачення.
Завдання: прочитати і виписати визначення турніру.
Турнір – це військове змагання рицарів у силі та вправності.(Ілюстративний матеріал, додаток №3)
Два славних лицаря стрімголов
Несуться, той і цей щит
зім'ятий; під ударами тріщить
Нагрудник кінський і підпруга.
Збити додолу силкуються один одного
І кожен не шкодує шпор.
Жорстокий удар. Могутній натиск.
Збивши сідла, списи зламавши,
Б'ються за допомогою булав
І жезлів; шолом, прагнучи розсікти,
Лише гнуть його, зазубривши мечі.
Не бачив світ подібної рубки!
Ніхто не робить поступки,
Показуючи, який він сміливий.
Для того, щоб дати відповідь, чи правдиво зобразив письменник змагання рицарів у своєму романі «Айвенго», попрацюємо в групах.
Робота в групах.
«Збройна забава» за участю найуславленіших рицарів у присутності самого принца Джона
І група
ІІ група
ІІІ група
IV група
Правила рицарської честі ( підручник всесвітньої історії, стор.92-93): прочитати і прокоментувати. (Ілюстративний матеріал, додаток №4).
Висновок .
У парадному костюмі рицар вирушав до церкви. Хода кандидата була церемоніальна під звуки барабанів, труб і рогів; попереду цієї процесії йшли найбільш знамениті рицарі і несли на оксамитових подушках обладунки, якими озброювали кандидата після прибуття його на місце, тільки щит і спис вручали йому після освячення. Після прибуття на місце здійснювали літургію в ім’я Святого Духа. Присвячуваний вислуховував її на колінах, ставши, як можна ближче до вівтаря. По закінченні Служби Божої церковнослужителі виносили аналой з книгою рицарських законів, які кандидат і всі присутні мали вислухати з великою увагою.
Після закінчення читання рицарського статуту присвячуваний схиляю коліна перед государем, який проголошував урочисті слова.
Кандидат відповідав на них таким чином:
- Обіцяю і клянуся у присутності мого Господа і на свого пана становищем рук моїх на Святе Євангеліє ретельно дотримуватися законів і наше славне рицарство “.
Після цього государ виймав свій меч і тричі вдарив ним по плечу новообраного; потім давав трикратне поцілунком новому лицарю; потім государ давав знак приємнику, повеліваючи йому надіти новообраному золоті шпори – емблему покладеної гідності, помазати його оливою і пояснити йому таємниче значення кожної частини його озброєння.
воспріємник, підкоряючись вказівкою свого государя, одягав на нового лицаря шпори і говорив:
- Ці шпори означають, що, заохочений честю, ти зобов’язаний бути невтомним у підприємствах …
Часто траплялося, що сама дружина государя пов’язувала новому лицарю шарф, прикріплювала пір’я на шолом і припоясувала новопосвяченого мечем.
Якщо новий рицар був сином короля або принца, то йому надягали мантію з червоного сукна як знак його царського походження. І новий рицар сидів у цієї мантії і під час бенкету, який відбувався в парадному залі палацу чи замку. У цей день новопосвячеий користувався особливою пошаною.
IV. Підсумки уроку. Аналіз роботи учнів
Учитель історії.
Учитель зарубіжної літератури.
«Перевір себе»: відповіді записати в стовпчик, скласти слово з перших літер.
V. Домашнє завдання
Всесвітня історія:
§9; скласти оповідання на тему «День феодала», включивши опис замку, турніру, бенкету, спираючись на текст роману «Айвенго».
Зарубіжна література:
Повторити визначення термінів «історичний роман», «історичний колорит»; написати твір-речення «Чим мене збагатив роман В.Скотта «Айвенго»?»
Додаток №1. Замки
Німецький замок
Литовський замок
Іспанський замок
Замок Бодіам, Англія
Донжон
Макет рицарського замку
Додаток №2. Рицарські обладунки
Додаток №3. Турнір рицарів
Додаток №4. Кодекс честі рицаря