Тема. Розв'язування текстових задач на відсотки (суміші, сплави, відсотковий вміст)
Мета: вдосконалити вміння учнів розв'язувати текстові задачі на відсотки та застосовувати їх для розв'язування задач більш високого рівня складності (суміші, сплави).
Тип уроку: застосування знань, умінь та навичок.
Хід уроку
І. Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань
Усні вправи
1) Обчисліть: |
|
|
|
2) Знайдіть відношення чисел: 12 до 6; 12 до 36; 9 до 4.
Що показує кожне з цих відношень?
3) Які числа можна підставити замість квадратиків, щоб пропорції
були правильними? а) □ : = : □; б) : □ = □ : 1.
4) Яке з поданих розв'язань відповідає умові задачі: «До магазину завезли 460 кг картоплі. Першого дня було продано 35 % картоплі. Скільки кілограмів картоплі було продано?»
а) = ; б) х = 460 : 0,35; в) х = 460 · ;
г) 460 : 100 = 4,6(кг) 1 %; х = 4,6 · .
Картка 1 Додали три числа. Перше становить 25 %, друге 35 % від суми. Які числа додали, якщо третє число на 2,1 більше від другого? |
Картка 2 60 % земельної ділянки засіяли пшеницею, решту вівсом. Яку площу засіяли пшеницею, яку вівсом, якщо пшеницею засіяли на 114 га більше, ніж вівсом? |
II. Застосування вмінь
Фактично питання розв'язування задач на відсотки, яке винесено на державну підсумкову атестацію в 9 класі, ретельно опрацьовується лише в 5—6 класах (й епізодично зустрічається в задачах на уроках алгебри та геометрії у 7—9 класах). Тому дуже важливо зараз сформувати сталі, тверді навички розв'язування задач на відсотки, а також, якщо клас готовий до цього, похідних від них задач: задачі на суміші, сплави, відсотковий вміст (що передбачають і складання рівнянь у вигляді пропорцій). Тому на цьому уроці можна запропонувати до розв'язування такі або подібні до них задачі.
Також бажано розв'язати інші текстові задачі.
III. Підсумки уроку
У розчині міститься 42 кг солі. Яка маса розчину, якщо солі в ньому 60 %?
а) 42 · 6 = 252 (кг); б) 42 : 6 = 7 (кг); в) = ; х = = 700 кг;
г) 42 : 0,06 = 700 (кг).
IV. Домашнє завдання
Повторіть теми:
1) «Основна властивість пропорції»;
2) «Прямо і обернено пропорційні величини».
Розв'яжіть задачі: