Тема. Вступ. Випадкові, достовірні та неможливі події
Мета: сформувати уявлення учнів про зміст таких понять, як теорія ймовірностей, випадкова, достовірна, неможлива події; навчитися класифікувати події за ступенем ймовірності того, що вони відбудуться.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Хід уроку
I. Мотивація навчальної діяльності
Оскільки матеріал цього розділу курсу математики 6 класу є дуже специфічним і не всі учні готові до його сприйняття, на уроці вчителеві слід зробити якомога більше для усвідомлення учнями випадкових подій, зокрема науки, що їх вивчає, як основи нашого життя. Вступне слово вчителя повинно складатися з великої кількості прикладів випадкових подій з повсякденного життя. Коротко зміст вступної бесіди можна викласти в тезах:
II. Формування нових знань
Основний зміст навчального матеріалу цього уроку присвячено формуванню в учнів уявлення про випадкові, достовірні та неможливі події та вироблення вмінь класифікувати події таким чином. Тому розпочинаємо з того, що нагадуємо учням, що на запитання, які зустрічаються в нашому житті, дуже рідко можна дати короткі відповіді «так» чи «ні». Частіше відповіді можна сформулювати так: «можливо, так», «мабуть, ні».
Наприклад, як ви відповідатимете на запитання:
Очевидно, що на більшість запитань ви дали відповідь: «може бути» або «можливо, так», або «мабуть, ні», тобто події, про які йде мова можуть відбутися або не відбутися, на відміну від подій, які:
а) завжди відбуваються — достовірні події;
б) ніколи не відбуваються — неможливі події;
в) події, що можуть відбутися за певних умов або не відбутися, називаються випадковими подіями.
Отже, в теорії ймовірностей ми маємо справу з трьома видами подій:
а) достовірні; б) неможливі; в) випадкові.
Тому наше завдання — навчитися їх розрізняти.
III. Засвоєння вмінь
І рівень
Усні вправи
Дайте відповідь, використовуючи слова «так точно», «ні, потім», «можливо, так» або «ні».
Які види подій відтворені в питаннях а), б), в)?
II рівень
Письмові вправи
а) Песик говорить людським голосом;
б) потяг на станцію прибув за розкладом;
в) у Харкові опівночі світить сонце;
г) у Донецьку опівдні світло;
д) вода при 100ºС кипить;
є) після літа настає весна.
а) Чи є серед рибалок хоча б один, хто не впіймав жодного окуня?
б) Чи є серед рибалок хоча б один, хто піймав трьох окунів?
в) Чи є серед рибалок троє, які впіймали по два окуні?
г) Чи є серед рибалок двоє, які впіймали по одному окуню?
Які з наведених подій є випадковими? достовірними? неможливими?
а) 320 учнів: б) 500 учнів?
а) 17 квіток; б) 20 квіток?
(У задачах 3 і 4 треба акцентувати увагу на тому, що в разі запитання, яке містить слова «точно», «напевно», маємо на увазі, що нас запитують, чи є названі події достовірними, чи випадковими, чи неможливими.)
IV. Підсумки уроку
Тест
У мішку 7 червоних яблук і 10 зелених. З нього навмання витягли 7 яблук. Серед них:
а) обов'язково є червоне яблуко;
б) обов'язково є зелене яблуко;
в) може бути зелене яблуко;
г) не може бути червоного яблука;
д) може бути жовте яблуко.
V. Домашнє завдання
а) достовірних подій; б) неможливих подій; в) випадкових подій.
a) 5 яблук; б) 6 яблук; в) 7 яблук; г) 8 яблук.
Яку із наведених відповідей ви вважаєте правильною?
а) Напевно так;
б) у жодному разі;
в) можливо, так — можливо ні;
г) жодна з відповідей а) — в) не правильна.