Тема уроку. Розв'язування текстових задач складанням систем рівнянь з двома змінними.
Мета уроку: закріпити знання учнів про загальну схему розв'язування текстових задач складанням систем рівнянь з двома змінними; доповнити ці знання уявленням про спосіб міркувань при розв'язуванні задач на відсотковий склад речовин. Працювати над виробленням навичок розв'язувати за загальною схемою текстові задачі різного змісту (арифметичні, геометричні, задачі на рух та на сумісну роботу, а також задачі на відсотковий склад речовин). Працювати над вдосконаленням навичок розв'язування систем нелінійних рівнянь з двома змінними різними способами.
Тип уроку: відпрацювання вмінь та навичок.
Наочність та обладнання: опорний конспект № 21.
Хід уроку
I. Організаційний етап
Учитель перевіряє готовність учнів до уроку, налаштовує їх на роботу.
II. Перевірка домашнього завдання
Для урізноманітнення роботи з навчальним матеріалом на цьому етапі уроку можна провести гру «Знайди помилку» або для усвідомленого виконання роботи з перевірки правильності виконання завдань домашньої роботи й, можливо, корекції знань та вмінь учнів пропонуємо учням, використовуючи записи, виконані вдома, заповнити таблицю:
Номер задачі |
Що позначено за х і у |
Як виражаються інші невідомі через х і у |
Складені відпо- відно до умови задачі системи рівнянь |
Шукане значення невідомої величини |
|
|
|
|
|
III. Формулювання мети і завдань уроку.
Мотивація навчальної діяльності учнів
Учитель повідомляє учням, що відповідно до програми з математики вони мають оволодіти способом розв'язування ще одного виду задач на складання систем рівнянь з двома змінними. Можна запропонувати приклад однієї з таких задач зі збірника завдань для ДПА з алгебри за 9 клас.
Задача
Змішавши 20-відсотковий та 60-відсотковий розчини кислоти, отримали 800 г розчину, що містить 30 % кислоти. Скільки грамів кожного розчину змішали?
Після обговорення змісту задачі та ідей щодо її розв'язування формулюється завдання на урок: сформувати вміння розв'язувати задачі, аналогічні за змістом, складанням систем рівнянь з двома змінними.
IV. Актуалізація опорних знань та вмінь учнів
Усні вправи
6) 75%; 7) 125%.
1) 2) 3)
V. Формування знань
Опорний конспект № 22
|
Як розв'язати задачу на відсотковий склад речовин |
|
|||
|
|
Маса розчину |
Відсотковий вміст діючої речовини |
Маса діючої речовини (у розчині або суміші) |
|
|
1-й розчин (сплав) |
|
|
|
|
|
2-й розчин (сплав) |
|
|
|
|
|
Суміш 1-го та 2-го розчинів |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Методичний коментар
Спосіб міркувань, покладений в основу розв'язування задач на відсотковий склад речовини, ґрунтується на знаннях та вміннях, набутих учнями при вивченні теми «Відсотки» у 6 класі. Сам спосіб цих міркувань спочатку демонструється на прикладі розв'язання конкретної текстової задачі. Після цього формулюється орієнтовна схема дій при розв'язуванні задач подібного виду, яку краще за все записати у вигляді таблиці (див. опорний конспект № 22). Кращому розумінню виконаного при розв'язуванні задачі способу міркувань сприятиме розв'язання вправ на повторення (див. етап актуалізації опорних знань та вмінь).
VI. Відпрацювання вмінь
Письмові вправи
Зміст письмових вправ уроку може бути таким:
VII. Підсумки уроку
Учні складають список видів задач, що розв'язуються за допомогою систем рівнянь з двома змінними.
VIII. Домашнє завдання
Самостійна робота
Варіант 1
Варіант 2