Тема уроку.Розв’язування задач прикладного характеру.
Мета: формувати уміння і навички учнів застосувати найбільше та найменше значення функції до розв’язування задач прикладного характеру.
Тип уроку: Урок формування вмінь і навичок.
Хід уроку
Застосовується інтерактивна технологія «Мікрофон». Фронтальне опитування теоретичного матеріалу відбувається у форматі прес-конференції. Два учні, експерти з теми «Застосування похідної до дослідження функції», дають відповідь на запитання, які підготували учні-кореспонденти.
Запитання
Проблема. Скільки коренів має рівняння
Для розв’язування цього завдання використовується інтерактивна технологія колективного обговорення «Мозковий штурм».
Учні вносять пропозиції щодо розв’язування даного рівняння.
Розв’язання
Розглянемо функцію ƒ(х)=. D (ƒ)=R.
Знайдемо похідну функції:
Ƒ’(х)=
Знайдемо критичні точки:
Ƒ’(x)=0
X=0 або х=3
На проміжку (-∞;0) функція спадає від +∞ до -9, на цьому проміжку рівняння ƒ(х)=0 має один корінь; на проміжку (0;3) функція спадає від -9до -36, тому рівняння не має коренів; на проміжку (3;+∞) функція зростає від -36 до +∞, а отже, рівняння має один корінь. Тому рівняння має два корені.
Відповідь. 2 корені.
Відбувається у формі гри «Просимо розшукати». Роздаються ролі для участі у гру (за бажанням). У грі беруть участь «оперативник», «слідчий», «суддя», «прокурор», «адвокат».
Учитель. У чергового по відділенню продзвенів телефон. Схвильований голос просив серед усіх прямокутників, площа яких дорівнює , знайти прямокутник з найменшим периметром. Відкрито справу. До справи заучені оперативник та слідчі прокуратури.
Оперативник. Працюючи над справлю, ми висунули версію, що потрібно шукати периметр прямокутника за формулою P=2(a+b). Інтуїція підказує, о найменший периметр має квадрат, але не вистачає доказів (даних) для знаходження периметра.
Слідчий. Проведемо слідчий експеримент
. Нехай х см – ширина прямокутника , а см – довжина прямокутника , тоді
P(x) =2() =
Оскільки Р(х) є функцією від х, то знайдемо значення х, якому відповідає найменше значення Р. Запишемо область визначення функції
P(x) =: D(y) = (0;+∞).
Знайдемо похідну:
P’(x) = 0,
Версію, що х=-3, відкидаємо, бо х>0. Перевіримо, що коли 0<x<3, то P’(x)<0; а коли x>3, P’(x) >0, тобто x=3 – точка мінімуму. Тоді 9:3=3(см).
Слідчий експеримент показав, що з усіх прямокутників з площею 9 стороною 3 см матиме найменший периметр.
Учитель. Слідчо-оперативні служби розслідування завершили і справа передається до суду.
Суддя. Заслуховуємо прокурора та адвоката.
Прокурор. Ознайомившись із справою, я вважаю, що доказів недостатньо для того, щоб стверджувати, що серед прямокутників з площею 9 квадрат зі стороною 3 см має найменший периметр.
Адвокат. Я надаю суду докази того, що з усіх прямокутників з площею 9 квадрат зі стороною 3 см має найменший периметр. Скориставшись матеріалами слідчого експерименту, знайдемо найменше значення функції. P(x) = на проміжку (0;9].
Знайдемо похідну функції та критичні точки:
P’(x) = +2
P’(x) = 0,
X=-3не входить у даний проміжок. Знайдемо значення периметра:
P (3) = 18:3+2*3=12(см).
P (9) = 18:9+2*9=20(см).
= P (3) = 12.
Суддя. Суд вирішив, що серед прямокутників з площею 9 квадрат зі стороною 3 см справді має найменший периметр.
Учні колективно складають схему розв’язування прикладних задач.
А.Г. Мерзляк Алгебра 11 клас профільний рівень. №13.23., 13.28.