Розвиток друбної моторики руки

Про матеріал

Дрібна моторика рук -один з показників інтелектуальної готовності до навчання.Тому робота з розвитку дрібної моторики повинна починатися задовго до вступу у школу. Батьки, педагоги, які приділяють певну увагу вправам, іграм, різноманітним завданням на розвиток дрібної моторики та координації рухів руки вирішують одночасно декілька проблем:

по-перше, впливають на загальний інтелектуальний розвиток дитини,

по-друге, покращують розвиток мовлення малюка,

по-третє, готують його до оволодіння навичками письма.

Перегляд файлу

Мета : розширення знань педагогів щодо розвитку дрібної моторики і координації рухів рук у дітей  через різні види діяльності, поліпшення  дрібної моторики пальців, кистей рук, створення емоційно-комфортної обстановки в спілкуванні.

 

 

Витоки здібностей і обдарувань дітей –

на кінчиках їхніх пальців.

 Чим більше впевненості в рухах дитячої руки,

тим тонше взаємодія руки  з знаряддям праці,

складніші рухи, яскравіше творча стихія дитячого розуму.

А чим більше майстерності в дитячій руці, тим розумніша дитина..

 

В.А.Сухомлинський

 

 

Вплив дрібної моторики  на здатність вчитися

 

Дрібна моторика рук – це здатність виконувати точні скоординовані дії пальцями і кистьми . Навички дрібної моторики необхідні не тільки в побуті, вони мають великий вплив на процес навчання дитини

Саме тому робота з розвитку дрібної моторики повинна починатися задовго до вступу у школу. Батьки, педагоги, які приділяють певну увагу вправам, іграм, різноманітним завданням на розвиток дрібної моторики та координації рухів руки вирішують одночасно декілька проблем:

· по-перше, впливають на загальний інтелектуальний розвиток дитини,

· по-друге, покращують розвиток мовлення малюка,

· по-третє, готують його до оволодіння навичками письма.

 

Рівень розвитку дрібної моторики – один з показників інтелектуальної готовності до школи.

Останнім часом психологи усе частіше говорять про відставання в розвитку моторної функції дрібних м’язів пальців рук у дітей, що призводить до зниження розвитку мови й мислення

 Кожному з нас доводилося зустрічати дітей 5- 6 років, які тримають ложку в кулаці, не вміють правильно тримати пензлик чи олівець, користуватись ножицями, не можуть застебнути гудзики, зашнурувати черевики..

Не секрет, що деяким батькам простіше посадити дитину перед телевізором або за планшет, включити мультик або гру, щоб дитина не відволікала від домашніх справ. Лише деякі батьки визнають той факт, що їм важко спокійно чекати, поки їхня дитина самостійно зашнурує черевики застебне гудзики на блузці, тому вони купують черевики на липучках, замість гудзиків вибирають блискавку на одязі і т.д. Мало хто з них замислюється над тим, що така економія часу позбавляє їхню дитину змоги розвивати рухи пальців рук, а отже і поліпшувати розумовий розвиток. А коли починається навчання, навантаження на дитину значно зростає, адже, крім засвоєння інформації, ще доводиться вчитися тримати ручку в неслухняних пальцях.

Недарма в багатьох школах України існують співбесіди, тестування під час яких серед інших завдань дитині пропонуються завдання на визначення рівня розвитку дрібної моторики. Дитина, що має високий рівень розвитку дрібної моторики, вміє логічно мислити, в неї достатньо розвинуті пам’ять, увага, зв’язне мовлення.

В дошкільному віці (зазвичай в 5-6 років) у дітей відбувається «напівзростовий стрибок у зрості», який полягає у суттєвому подовженні рук і ніг. Для того, щоб дізнатися пройшов цей скачок зросту чи ні, потрібно попросити дитину доторкнутися правою рукою до лівого вуха, провівши руку над головою. Дитина 4-5 років не може цього зробити – руки ще занадто короткі.

Результат Філіппінського тесту достатньо точно характеризує біологічний вік дитини. Він відображає ступінь розвитку скелету, рівень дозрівання нервової системи, здатність головного мозку сприймати і переробляти інформацію. Загалом таким способом перевіряється ступінь морфофункціональної зрілості організму

Фізіологами встановлено, що, якщо дитина починає відвідувати школу до того, як у неї відбувся напівзростовий стрибок, це різко негативно позначається на її здоров’ї, в першу чергу – психічному, і вкрай рідко приносить успіх у навчанні. Чому так? Тому що після такого стрибка у зрості, організм дитини стає надійнішим в біологічному сенсі, а тому – працездатнішим. Паспортний вік, в якому проходить цей напівзростовий стрибок, може істотно варіюватися. У деяких дітей він завершений вже до 5 років, в інших – тільки після 7 років. Ясно, що в такому віці різниця в два роки – це дуже багато

Після того, як напівзростовий стрибок завершений, у дитини з’являються реальні функціональні можливості до сидячої, досить тривалої роботи в рівному темпі (зрозуміло, ще невеликі – вони будуть швидко, але нерівномірно збільшуватися в міру дорослішання, але основа вже закладена).  Недостатній розвиток зорового сприймання, уваги та, зокрема, дрібної моторики, призводить до виникнення негативного ставлення до навчання.

Стимулювання роботи мозку

Ігри за участю рук і пальців сприяють гармонійному розвитку тіла і розуму, підтримують у належному стані мозкові системи . На пальцях рук є енергетичні канали, які починаються своїми активними точками. При чому канали дубльовані. Наприклад, по лівій руці проходить і закінчується біля нігтя мізинця серцевий канал. Такий же канал симетрично розташований на правій руці. Звідси випливає, що зовсім на байдуже, які пальці ви зімкнете один з одним або притиснете до долоні. За допомогою таких подразнень ви змінюєте роботу окремих ділянок мозку, що управляють тим чи іншим органом тіла.

 Східні медики встановили, що масаж великого пальця підвищує функціональну активність головного мозку, масаж вказівного пальця позитивно впливає на стан шлунку, середнього – на кишечник, безіменного – на печінку і нирки, мізинця – на серце.

Про вплив мануальних дій на розвиток мозку було відомо ще у ІІ ст.до н.е. в Китаї. Там поширені  вправи долонь з кам’яними і металевими кульками. . Регулярні вправи з кульками поліпшують пам’ять, розумові здібності дитини, усувають її емоційну напругу, поліпшують діяльність серцево-судинної і травної систем, розвивають координацію рухів, силу і спритність рук, підтримують життєвий тонус.

Прості рухи рук  допомагають прибрати напругу не лише з самих рук, а й з губ, знімають розмовну втому. Вони здатні поліпшити вимову багатьох звуків, а значить розвивати мову дитини.

  • Чи звертали ви увагу на характерний для американців жест? Говорячи своє традиційне «О’кей», вони піднімають вгору кисті рук, при тому подушечка великого пальця торкається вказівного пальця і подразнюється.

В різних культурах зустрічаються народні ігри для малюків, у яких активно задіяні руки та пальці.  Перш ніж почати письмо  треба трішки розім’ятись.

 

      Розвиток дрібної моторики рук

Щоб сприяти розвитку пальців рук можна запропонувати дітям такі завдання:

  • Розминати пальцями пластилін
  • Катати по черзі кожним пальчиком камінці, намистинки.
  • Нанизувати намистинки
  • Нанизувати гудзики
  • Зав’язувати вузлики на мотузці
  • Застібати гудзики , закручувати кришки, гайки
  • Ігри з мозаїкою, ігри з природнім матеріалом( горох, квасоля, пшоно)
  • Різати ножицями . Для розвитку дрібної моторики руки використовується методика «Малюваня ножицями » Вона розвиває в дитини не тільки уважність, але й так звану зорово- моторну координацію .Для даної роботи необхідно підібрати гарні ножиці: невеликі і з гострими кінцями.Учня необхідно показати вази різної форми, щоб вони могли розглянути, помацати, що  забезпечило б перцептивний  розвиток і розвиток сенсомоторної функції. Учням дається складений вдвічі аркуш паперу і пропонується намалювати ножицями красиву вазу. Для початку можна прикладати шаблон, а потім вирізати з паперу вазу.
  • Розфарбовувати, штрихувати . Розфарбовування малюнків передбачає чотири види штрихування, що забезпечує поступовість у розвитку та зміцненні дрібної мускулатури кисті і відпрацювання координацію рухів
  • Розфарбовування короткими штрихами
  • Розфарбовування дрібними штрихами з поверненням
  • Центричне штрихування (від центра малюнка)
  • Штрихування довгими паралельними відрізками

             При виконанні необхідно дотримуватись правил штрихування: не виходити за контури, дотримуватись паралельності ліній.

Можна проводити ігри, наприклад «Від оселі до оселі» .Завдання дитини- точними лініями з’єднати між собою будиночки.

Гра «Парашютисти». У верхній частині аркуша малюють кілька точок –це парашютисти, внизу- невеличке коло –місце їх приземлення. Завдання: точними рухами, прямими лініями згори донизу «приземлити » своїх парашютистів.

  • Ігри з олівцями .

-  Учні беруть олівець, затиснувши його між вказівним, середнім та безіменним пальцями. Починають його крутити, без допомоги товстого пальця, але за участю мізинця. Це роблять спочатку правою, потім лівою, а потім обома руками одночасно, крутячи два олівці.

  • Учні катають ребристі олівці в долонях.
  • Ігри з сірниками . Гра «Будівельники»  -перенести :
  • користуючись двома будь якими пальцями обох рук;
  • тільки великими пальцями обох рук;
  • великим і мізинцем обох рук ;
  • вказівним і середнім лівої руки.
  • Пальчикова гімнастика

Гра «Веселі звірята »

Вчитель каже:

Зайчик (пальці однієї руки в кулаці, середній та вказівний зверху, ними треба ворушити, як вушками зайця);

Лисичка (руки з’єднані «човником», потрібно виконувати ними хвилеподібні рухи, імітуючи лисичку, що йде лісом, ухиляючись від кущів);

Вовк (робимо долоньками «пароплавчик», а з нього «вовка»: великі пальці розводимо в сторони. Вказівні пальці згинаються всередину долоней і утворюють лоба, а інші    складаються «човником», утворюючи верхню та нижню щелепи);

Метелик (долоні з’єднати тильною стороною, махати пальцями, щільно з’єднаних між собою)

Два півники (долоня піднята вгору, вказівний палець спирається на великий. Інші пальці розведені та підняті вгору);

Зайчик (вказівний і середній пальці піднять, решта в кулак стиснуті)

Гра «Будиночок». Для цього зєднують перед собою боками великі пальці рук ( двері), а над ними з’єднують подушечки вказівних пальців. Решта пальців переплетені в замок.

Ігри на парті

Долоня має бути щільно притиснутою до столу

«Зіграймо на піаніно!» Учні ставлять перед собою руки. За командою вчителя спочатку «грає» вказівний палець (його треба випрямити і опускати униз, імітуючи гру на піаніно кілька разів). По черзі мають «зіграти» усі пальчики.

 -  Учні кладуть  долоню на стіл так, щоб рука знаходилась перпендикулярно столу. Починають рухати спочатку тільки великим  пальцем, потім до нього приєднується вказівний, потім середній і так по черзі. Ту ж праву треба виконати і для іншої руки.

 «Ніжками по стежині». Діти спочатку повільно, а потім швидше «йдуть» по парті вказівним та середнім пальцями.

-  Долоню потрібно міцно притиснути до столу. По черзі піднімати пальці і утримувати їх у такому положенні 5-7 секунд. Потім підняти усі пальці, притискаючи долоню до столу.

  • Пальчикові ігри

Гра «Моя сім’я»

Почергове згинання , починаючи з великого

Цей пальчик –мій дідусь,

Цей пальчик – моя бабуся,

цей пальчик –мій татусь,

а оцей – моя мамуся,

ну а цей маленький-  я,

ось і вся моя сім’я!

 

Гра «Привітання»

    Великі пальці привітались (торкаються товсті пальцями правої та лівої руки),

   Вказівні поцілувались (великі пальці повертаються в попереднє положення,

   з’єднуються вказівні),

   I середні обнялись (те ж саме з середніми пальчиками),

   Й безіменні уклонились, головами притулились,

   А мізинці заспівали,  в пару міцно об’єднались.

   Тепер поплескаймо їм в долоньки!»

 

    Гра  «Торт».

    Тісто ручками помнемо (стискаємо-розтискаємо пальці),

     Гарний тортик ми спечемо (мнемо «тісто» у повітрі),

     Серединку змажем джемом (кругові рухи долоньками по столу),

     А вершок смачненьким кремом (кругові рухи долоньками одна об одну),

     Потім тертим шоколадом тортик гарно посипаймо (сиплемо «шоколад»),

     В гостях друзів привітаймо (одна рука зачіпає іншу)» .

 

Гра «Соління капусти»

Ми капусту порубали, (Різкі рухи прямими кистями рук пальці з’єднані, долоні прямі пальці з’єднані, долоні прямі)

Свіжу моркву натирали, (Почергові рухи рук до себе і від себе)

Ми капусту посолили, (імітуємо посипання сіллю)

З неї соку надушили.. (Інтенсивно стискаємо пальці обох рук в кулаки).

 

Потішка «Пальчик -пальчик»

Пальчик, пальчик, що робив?

Я з цим братом в ліс ходив

А з цим братом борщ варив

А з цим братом танцював,

а з найменшим заспівав.

 

ІІ.Практична частина

Малювання пальчиками

 

Розминка «Австалійський дощ»

Чи знаєте ви, що таке австралійський дощ? Ні? Тоді давайте разом послухаємо, який він. Зараз по колу ланцюжком ви будете передавати мої рухи. Коли вони повернуться до мене, я передам наступні. Будьте уважні".

– В Австралії піднявся вітер (ведучий тре долоні).

– Починає накрапати дощ (клацання пальцями).

– Дощ посилюється (почергове плескання долонями по плечах).

– Починається справжня злива (плескання по стегнах).

– А ось і град та справжня буря (тупіт ногами).

– Але що це? Буря стихає (плескання по стегнах).

– Дощ стихає (плескання долонями по плечах).

– Лише рідкі краплі падають на землю (клацання пальцями)

– Тихий шелест вітру (потирання долонь).

– Ура! Сонце! (руки догори).

 

«Не лише інтелектуальні переваги зробили людину володарем над всіма, а те, навколо лише ми володіємо руками – палатою всіх органів»- писав  Джордано Бруно

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Кошулаб Наталія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
31 жовтня 2018
Переглядів
2894
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку