Вчитель російської мови та зарубіжної літератури Ізюмської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 11
Ізюмської міської ради Харківської області
Афанасьєва Наталія Дмитрівна
Розвиток креативного мислення на уроках зарубіжної літератури
Сучасна людина третього тисячоліття має бути високоосвіченою, гармонійно розвиненою, вихованою, високоморальною особистістю. У навчальному процесі мають бути створені всі умови для творчості, а у учнів розвивати здібності, формувати вміння і бажання мислити нестандартно, по новому. В.Сухомлинський писав: «Щоб не перетворити дитину в склад знань, комору правил та формул треба вчити її мислити». У креативному навчанні важливим є розкрити творчі можливості дитини, що можуть виявитись в почуттях, спілкуванні, окремих видах діяльності . А для цього треба дозволити учням вільно розмірковувати, робити припущення, давати можливість реалізувати їхню внутрішню свободу і вияв ініціативи.
Предмет «зарубіжна література» має великі можливості для розвитку креативного мислення.
Доцільно включати у навчальний процес такі типи завдання, які розвивають в учнів допитливість, здібність аналізувати, порівнювати, висувати гіпотези, фантазувати, асоціативно мислити, бачити суперечності, акумулювати та використовувати креативний досвід інших, відстоювати свою точку зору та вміти переконувати інших, уникати конфліктів або успішно розв’язувати їх. Креативне мислення можна розвивати на різних етапах уроку: під час вивчення біографії і під час читання, аналізу художнього твору, під час опрацювання матеріалу підручника, обговорення матеріалів з інтернету, в дискусіях, при написанні творчих робіт, доповідей аналітичного характеру.
Види завдань мають бути різноманітні. Наприклад, застосування кроссенса. Його можна використати на таких етапах роботи на уроці:
Робота з кроссенсом показує наскільки учень розуміє вивчену тему. Разом із тим кроссенс сприяє:
Складання кроссенса під час вивчення теми «Мацуо Басьо. Життя та творчість».
|
|
|
|
|
|
|
Вже весна прийшла? Навіть над безіменними горами -легкий туманець.
|
|
Стратегія «Кола Вена» допомагає учням скласти порівняльну характеристику літературних героїв. У першому колі – риси характеру одного героя, у другому – іншого, а в перетені – спільне.
Використання стратегіі «Кола Вена» при вивченні теми «О.С. Пушкін «Євгеній Онєгін». Порівняльна характеристика Онєгіна та Лєнського.
Сенкан. У сенкані інформація і факти подаються у стислому висловлюванні, яке описує, відзеркалює тему.
Тема «О.С.Пушкін «Євгеній Онєгін». Образ Онєгіна.
Тема «Оноре де Бальзак «Гобсек». Багатогранність образу Гобсека.
1. Гобсек
2. жадібний, байдужий
3. ненавидить, передбачає, збагачується
4. одна пристрасть – гроші
5. деградує
На етапі узагальнення матеріалу можна використовувати «Методику одного речення» для того, щоб прокоментувати епіграф до заняття, цитату, проблему. Таке загальне групове обговорення надає можливість кожному висловити особисту думку чи позицію. Відповіді не коментують і не оцінюють.
Коли на уроці створена атмосфера розкутості, доброзичливості, а процес навчання стає ненав’язливим, відбувається розвиток креативного мислення, що і є першим кроком до життєвого успіху.