Урок "Особливості драматичного конфлікту та розвиток сценічної дії (зовнішньої та внутрішньої). Композиція п’єси Г.Ібсена “ Ляльковий дім ”

Про матеріал
Комбінований урок з використанням презентації. Мета: формувати ключові та предметні компетентності: визначити роль Г.Ібсена у розвитку світової драматургії, ознайомити учнів з особливостями драматичного конфлікту та композиції, формувати навички ідейно-художнього аналізу твору ; розкрити актуальні проблеми та авторську позицію у творі, розвивати вміння висловлювати власні судження щодо тем і проблем, образів і подій п’єси; аргументувати свою думку та власну позицію; розуміння необхідності захисту прав людини, усвідомлення відповідальності за власні рішення, визначення щирих і меркантильних намірів героїв; виховувати повагу до людської гідності та сімейних цінностей.
Перегляд файлу

Тема. Особливості драматичного конфлікту та розвиток сценічної дії (зовнішньої та внутрішньої). Композиція п’єси Г.Ібсена “ Ляльковий дім ”

Мета: формувати ключові та предметні компетентності: визначити роль Г.Ібсена у розвитку світової драматургії, ознайомити учнів з особливостями драматичного конфлікту та композиції, формувати навички ідейно-художнього аналізу твору ;  розкрити актуальні проблеми та авторську позицію у творі, розвивати вміння висловлювати власні судження щодо тем і проблем, образів і подій п’єси; аргументувати свою думку та власну позицію; розуміння необхідності захисту прав людини, усвідомлення відповідальності за власні рішення, визначення щирих і меркантильних намірів героїв; виховувати повагу до людської гідності та сімейних цінностей.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: портрет Г. Ібсена,текст п’єси «Ляльковий дім», презентація до уроку; уривки з кінофільму «Ляльковий дім» .

Очікувані результати.

Учень (учениця):

  • пояснює, чому норвежця Г. Ібсена вважають зачинателем європейської «нової драматургії»;
  • виявляє у творі письменника провідні проблеми, теми, мотиви;
  • аналізує твір у єдності змісту та форми;
  • висловлює власні судження щодо актуальних проблем, образів і подій, аргументує свою думку прикладами з тексту.

Хід уроку

               Ібсен є батьком нової драматургії,

     яка впритул підійшла до проблеми

                                                                        сучасної людини та її душі…

Б. Шоу

І. Організація класу

ІІ. Актуалізація опорних знань

 

1. Літературний диктант

1. Ібсен – це відомий ……. (назва країни) письменник.

2. Ляльковий дім в однойменній п’єсі Ібсена – це символ …..(штучного) життя.

3. Події відбуваються напередодні ….. (Різдва).

4. Хельмер отримав посаду (директора)  Акціонерного банку.

5. Фру Лінне – це …… Нори (подруга).

6. Хельмер докоряє Норі за …… (марнотратство).

7. Героїня потайки виплачує ……(борг).

8. Нора винна в тому, що …..(підписала  вексель).

9. За жанром п’єса «Ляльковий дім» - це ……(соціально – психологічна) драма.

10. Доктор Ранк є прикладом справжньої …… (дружби і любові).

11. Торвальд вважав: «Майже всі, хто схибив у житті мали брехливих …..(матерів).

12. Щаслива сім’я – це …. (повага, довіра, любов, взаємодопомога, взаєморозуміння).

2. Перші враження учнів від прочитаного твору

  • Яке враження справила драма Г. Ібсена?
  • Що здивувало, зацікавило?
  • Хто з героїв сподобався і чому?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

На минулому уроці ми розглянули творчий шлях видатного письменника  Г.Ібсена та його роль у становленні європейської реалістичної драми. Його новаторство полягало в оригінальності тематики (на перший план висувалися гострі суспільні проблеми на тлі буденності), у постановці низки болючих проблем про особистість та її стосунки з суспільством. Ви познайомилися з п’єсою «Ляльковий дім», яка створена в 1879 році, саме в реалістичний період творчості письменника. Драматург змушує шукати відповідь на порушені ним питання, залишаючи фінал п’єси відкритим. Сьогодні ми з’ясуємо, у чому суть основного конфлікту твору,  та попрацюємо над питаннями:

Чи є актуальними в наш час проблеми, поставлені Г. Ібсеном у драмі «Ляльковий дім»? Чи є проблеми емансипації жінки,гендерної рівності головними у творі?

Словникова робота.

ІV. Повідомлення теми, мети уроку

V. Опрацювання навчального матеріалу

1. Повідомлення учня про реальну історію, що послугувала основою  сюжету. Г.Ібсену став відомим реальний факт, що був засвідчений у далекому містечку. Прототип Нори – Лаура  Кілер, котра маючи наміри врятувати чоловіка і дітей, вчинила спробу видати фальшивий вексель за справжній, але вчасно одумалась й знищила його. Про її вчинки дізнався чоловік. Під тиском рідні та знайомих він розлучився з Лаурою. Дітей у неї забрали і привселюдно оголосили причинною та брехухою. Ця жінка стала жертвою суспільства.

2. Перегляд уривків твору («Будинок Хельмерів напередодні Різдва». ).

3. Бесіда за змістом твору.

- Де відбувалася дія п’єси?

- Яким ми бачимо життя сім’ї Хельмерів?

- Чому зображувані події відбувалися напередодні Різдва?

- Яке ваше враження від Нори?

- Як Хельмер ставиться до дружини? Якими словами називає її?

- Який подарунок просить Нора для себе?

- Кому Нора зізнається у своїх боргах?

- Яку роль в житті Нори відіграє Фру Лінне та Крогстад?

- Які слова Хельмера турбують Нору?

- Навіщо Хельмеру успіх його дружини на балу в консула?

- На яке «диво» очікувала Нора?

- Чому Фру Лінне завадила Крогстадові забрати листа в Хельмера?

- Яким виявилося справжнє ставлення Хельмера до Нори?

- Чому Хельмер змінив рішення щодо Нори?

4. Визначення проблематики п’єси. Запис до зошитів.

Проблеми, поставлені у творі:

  • моральна відповідальність людини за її дії,
  • «втрата ілюзій»,
  • справжні та фальшиві цінності,
  • свобода людської особистості,
  • несправедливі закони буржуазного світу.

5. Конфлікт драми Ібсена зав’язується ще до того, як починається власне її дія, тому що Нора підписала фіктивний вексель ще до початку дії «Лялькового дому».

 Робота над схемою (колективна) «Особливості драматичного конфлікту»

 

                                                         Конфлікт

 

Зовнішній (сюжетний) – таємниця Нори, її «кримінальний» вчинок як несвідомий виклик суспільству та його недосконалим законам

Внутрішній (психологічний) – «пробудження» Нори, бажання по – справжньому розібратись у житті та його законах як один із методів показу внутрішньої гнилизни буржуазної сім’ї й суспільства

 

 

зіткнення природних людських прагнень із застиглими, рутинними догмами суспільства

соціальний

 

 

 

 

6.  Визначення особливостей розвитку сценічної дії.

 Слово вчителя.

У своїх п’єсах Ібсен широко використовує зовнішню і внутрішню дії, акцентуючи увагу на внутрішній дії, що допомагає розкрити приховані, глибинні суперечності, які не завжди вирішуються у фіналі та спрямовані на активізацію читацького (глядацького) сприйняття.

Дія

 

Зовнішня

вчинки героїв, події взаємовідносини та  зіткнення персонажів

Внутрішня

Життя душі героїв, умонастрої, зіткнення ідей, позицій

 

7. Композиція твору.

Слово вчителя:

 Основний принцип ібсенівської драми – аналітична композиція. У «Ляльковому домі» надзвичайно сильні елементи аналітичної структури. Вона полягає в осягненні внутрішньої суті сімейного життя адвоката Хельмера, на перший погляд, доволі щасливого, але такого, що ґрунтується на обмані та егоїзмі. При цьому розкривається справжній характер як самого Хельмера, так і його дружини. До аналітичної структури п’єси належить і широке використання передісторії, послідовне розкриття сюжетних таємниць як важливої рушійної сили в розвитку дії. На початку твору Ібсен зображує благополучну, зразкову сім’ю, а потім переконливо доводить її повну неспроможність. Фінал – крах тих фальшивих цінностей, яких дотримувався герой. Драматург розвінчує міф про зразковість буржуазних сімей та розкриває суперечності сучасного йому суспільства.

 

Робота в групах.  Визначити найважливіші  епізоди в кожній дії.

 

І група – дія І

ІІ група – дія ІІ                                          

ІІІ група – дія ІІІ

Презентація роботи груп. Визначення елементів композиції.

Складання схеми.

ЕкспозиціяНорвегія у ХІХ ст. Квартира Хельмерів.

Знайомство з Норою, її чоловіком - адвокатом Хельмером.

Зав’язка. 

Поява Фру Лінне. Допомога Нори. Поява Крогстада, його вимоги та погрози.

Розвиток дії.

Шантаж Крогстада . Розмова Нори з Торвальдом. Отримання листа.

Кульмінація.

Хельмер дізнається про таємницю Нори. Його егоїзм і лицемірство. Нора бачить справжнього Торвальда. Крогстад посилає другого листа . Реакція Нори.

Розв’язка.

Нора йде з дому. Відкритий фінал.

Перегляд уривку з кінофільму («Нам є з тобою про що поговорити. Фінал.»)

Рольова гра. Від імені Нори пояснити, чому вона йде з дому.

8. Робота над епіграфом. Прокоментуйте вислів Б. Шоу, що є епіграфом уроку. Про які проблеми «людини та її душі» йдеться в п’єсі?

Слово вчителя: «Ляльковий дім» - одна з найпопулярніших п’єс норвежського драматурга. Вона спричинила палкі дискусії та суперечки. Автора звинувачували у підриві інституту сім’ї, суспільних ідеалів, «виправданні» Нори, яка залишає чоловіка і дітей заради пошуку власного шляху в житті. П’єсу визнали як один з найважливіших творів у боротьбі за жіночу емансипацію. Але сам автор наголошував на потребі тлумачити твір ширше. Проблеми Нори – це не лише її проблеми, це проблеми будь – якої людини взагалі, і не тільки жінки. Ібсен писав: «…повинен відхилити від себе честь свідомої підтримки жіночого руху. Я навіть не дуже добре розумію його гасла. Я вважаю, що та справа, за яку борються жінки, загальнолюдська. І той, хто уважно прочитає мої книжки, це побачить. Певна річ, у них можна знайти побажання паралельно розв’язати і жіноче питання, але це не головне ».

9 . Проблемні питання. Відповіді учнів.

Міні – диспут «Щастя для людини»

 

VІ. Підбиття підсумків уроку

1. Складання  сенканів

Нора

Наче весела і безтурботна

Піклується, танцює, працює

За маскою легковажності приховує рішучість

Особистість

 

Торвальд

Дріб’язковий, байдужий

Грається, повчає, зраджує

Прагне зберегти видимість пристойності

Егоїст

 

2. Вправа «Мікрофон»

 

VІІ. Домашнє завдання.

1. Характеристика головних образів п’єси.

2. Свій варіант продовження твору.

3. Інсценізація кульмінаційних уривків драми.

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Артеменко Раїса
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Коваль Юлія Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
21 лютого 2019
Переглядів
17840
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку