Мета: вчити переказувати від третьої особи; продовжувати вчити виділяти головне; розвивати творче мислення, увагу, спостережливість, зв'язне мовлення, збагачувати активний і пасивний словник учнів; виховувати любов до природи зокрема до лісу, та його мешканців.
Тема. У лісі. Творчий переказ тексту.
Мета: вчити переказувати від третьої особи; продовжувати вчити виділяти головне; розвивати творче мислення, увагу, спостережливість, зв’язне мовлення, збагачувати активний і пасивний словник учнів; виховувати любов до природи зокрема до лісу, та його мешканців.
Обладнання: малюнок зимового лісу
Хід уроку
IV. Підготовча робота
Заховався під травинку в нірку їжачок,
Вибіг на галявку зайчик-білячок.
Дивиться: ой леле, вже тепла нема,
Білий килим стеле по землі зима.
Вже ведмідь заліз в барліг
І у довгий сон заліг.
Ти скажи, ведмедику, розкажи, ведмедику,
Не обридли тобі сни від зими аж до весни?
V. Робота над переказом.
1. Читання тексту вчителем.
- В переказі також розповідається про лісових мешканців, а про яких саме ви скажете коли прослухаєте текст.
У лісі
Тихо-тихо у вранішньому лісі. Повітря прозоре й чисте, наче джерельна вода. Дихати легко й хороше. Ось вибіг на галявину велетень-лось. Озирнувся навколо. Захопив губами гілочку, почав снідати. А он біля годівниці з сіном скупчилося декілька гарних струнких оленів. Хоча це дуже полохливі тварини, та сюди вони приходять майже щодня, зовсім не боячись зустріти людину.
А дикі кабани-вепри найбільше полюбляють дубовий ліс. У дібровах риють вони взимку глибокі рови, шукаючи жолуді. Це їхня улюблена їжа, смачна й поживна. Коли жолудів немає, годяться й грабові, і букові горішки.
(А.Волкова)
2. Бесіда по змісту
- Як описано вранішній ліс узимку?
- Яких тварин бачимо в лісі?
- Що полюбляють вепри?
- Які слова тексту вказують на пору року?
3. Словникова робота.
- Поміркуйте, чому слово тихо повторюється двічі?
- Поясніть значення слова полохливий ?
- Зробіть звуко-буквений аналіз слова щодня.
- Доберіть спільнокореневі слова до слова взимку.
- Розберіть за будовою слова легко і хороше.
- Доберіть синоніми до слова полохливий.
- Які слова в тексті можна об’єднати спільним визначенням „тварини” та „їжа”.
4. Словниково-семантична робота
Зима – холодна, люта, сердита, морозна.
Сніг – білий, важкий, чистий, як біла скатертина, як білі шапки
Ліс – зимовий, принишклий, укритий сніговим навісом
VI. Фізкультхвилинка
Сірий зайчик сів і жде,
Спритно вушками пряде.
Зимно зайчику стояти,
Треба трошки пострибати.
Скік-скік, скік-скік,
Треба трішки пострибати.
5.Повторне читання, поділ тексту на частини.
6. Складання плану.
- Складемо план використовуючи слова з тексту.
Орієнтовний план
7. Переказ тексту за складеним планом.
- Хто бажає переказати текст? (декілька учнів)
8. Робота над словником, образотворчими засобами, над реченнями
- А чи доводилося вам бувати в зимовому лісі?
- Який сніг у лісі?
- Що найбільше вас вразило там?
- Яких тварин ви зустріли в лісі?
- Чому зайчик міняє шубку на зиму?
- Як пристосувався до зими ведмідь?
- Чому білочка не боїться холодів?
- Складіть речення про пташок.
- Чим живляться пташки взимку?
- Як їм можна допомогти?
- Складіть речення
- З чим можна порівняти засніжені дерева?
- Поміркуйте як потрібно ставитися до природи?
- Важко птахам і звірятам взимку. холодно, голодно. Наше завдання – допомагати лісовим тваринам пережити зиму.
9. Написання переказу
Зараз ви запишете переказ і в ньому використаєте свої спостереження, речення які ми з вами складали.
(робота учнів)
10. Перевірка робіт
- Зараз ми послухаємо декілька переказів.
- Чий переказ найбільше сподобався, можливо в когось є поради товаришам щодо написання?
VII. Підсумок уроку.