ПРОБЛЕМА ТА АКТУАЛЬНІСТЬ Низька активність та низький інтерес до предмету фізики; невміння самостійно ставити цілі та їх досягати. Низький рівень пізнавальноїактивності та мотивації учнів до навчання; невміння формувати, висловлювати та відстоювати свою думку. Низький рівень діалогіації навчального процесу; Нездатність уважно слухати співрозмовника та вести дискусію
РОЗВИТОК КРЕАТИВНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ ТА АКТИВІЗАЦІЯ ПІЗНАВАЛЬНОЇ САМОСТІЙНОСТІ УЧНІВ РЕАЛІЗУЄ ТРИ ОСНОВНІ ЦІЛІ: Допомагає сформувати вучнів необхідно систему знань, умінь і навичок. Дає можливість досягти високого рівня розвитку школярів, розвитку здатності до самонавчання. Формує особливий стиль розумової діяльності, дослідницьку активність і самостійність учнів
МЕТОДИ АКТИВІЗАЦІЇ ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІпроведення нестандартних уроків: урок – казка, урок – подорож, урок – змагання, турнір;проведення уроків – практикумів та лабораторних робіт;складанням та розв’язування кросвордів, чайнвордів,ребусів;проведення різноманітних ігор ( Доміно, Так – ні, Світлофор, Футбол, Лото, Хто швидше сяде в ракету, Мозаїка, Конкурс художників );робота в групах;створення проблемних ситуацій;взаємоперевірка школярів;використання історичного матеріалу;використання наочностей;проведення „ Тижнів фізики ”
МЕТОДИ ТА ПРИЙОМИ, ЯКІ ДОПОМАГАЮТЬ АКТИВІЗУВАТИ ПІЗНАВАЛЬНУ САМОСТІЙНІСТЬ УЧНІВ Прийом «обмін ролями» Прийом «еврика»Прийом «інтелектуальна інверсія»Дерево припущень. Прийом «Ехо»Навмисна помилка. Прийом новизни. Асоціативний кущ. Метод «кроссенс»Кластер Дерево припущень Таблиця «Знаю, хочу, вмію» Мозковий штурм Ментальна карта Кошик ідей Правильні не правильні судження Діаграма Венна Ромашка (куб) Блума
Кроссенс – асоціативна головоломка нового покоління. Слово «кроссенс» означає «перетин значень» і придумане за аналогією зі словом «кросворд», яке в перекладі з англійської мови означає «перетин слів». Цей вид головоломки винайшли зарубіжні педагоги в 2002 році. Ідея належить письменнику, педагогу і математику Сергію Федіну і доктору педагогічних наук, філософу і художнику Володимиру Бусленко. Ідея кроссенса проста, як і все геніальне. Це асоціативний ланцюжок, що складається з дев'яти картинок. МЕТОД «КРОССЕНС»
Інтелект-карти, відомі також як ментальна карта або асоціативна карта – спосіб зображення процесу загального системного мислення за допомогою схем. Ментальні карти можуть бути застосовані вчителем під час уроку як демонстраційний або роздатковий матеріал при узагальнюючому повторенні теми. МЕНТАЛЬНІ КАРТИ
інтегровані задачі (на складання та розв`язання); задачі на варіації, що містять вимогу дати якомога більше варіантів вирішення проблеми; завдання відкритого типу, в яких конкретно не обговорені умови протікання процесу. Такі задачі мають декілька правильних розв`язків у залежності від умов, що можуть змінюватися; задачі з розвитком змісту (на складання з даної задачі декількох інших або придумування вимог до задачі); завдання на розвиток творчої уяви як елемента дивергентного мислення – вигадування загадок, складання опорних конспектів, написання фантастичних творів, “перевтілення”, малювання фізичних явищ та інші; завдання, в яких необхідно передати зміст фрази іншими словами. Шкільний курс фізики має величезні можливості для розвитку креативного мислення учнів. До системи завдань креативного характеру, яка здатна забезпечити активну роботу мислення, можна віднести
Завдання для розвитку пошуково-дослідницьких здібностей учнів: Як бачать різні тварини і птахи?Під час виконання завдання учням пропонується дослідити особливості зору та сприйняття світлових явищ різними тваринами. Таким чином, учні не лише здійснюють пошук нової інформації, а й проводять проекцію знань з біології на фізичні категорії, що зумовлює розвиток їх творчих здібностей та стимулює мисленнєві процеси.
Складання тематичного кросворду Під час узагальнюючих занять з теми, пропонується робота в групах для складання тематичних кросвордів. При цьому групи складають тематичні кросворди, якими потім обмінюються з іншими групами. По завершенню уроку перевіряються правильні відповіді в усіх групах.
Для виконання цього завдання учні повинні обрати будь-яку тему, яка пов’язана не лише з фізикою, а й зачіпає інші сфери, та підготувати коротку інформативну доповідь. Такі завдання не лише розвивають пошуково-дослідницькі компетентності учнів, а й роблять заняття більш інформативними та цікавими для усіх учасників навчального процесу. Наприклад, у межах теми «Світлові явища», учні можуть дослідити історію життя та творчості сліпого художника Есрефа Армагана, який писав напрочуд насичені різноманітними кольорами картини. Підготовка доповідей на цікаві теми у межах шкільної програми
сприяє прищепленню учням загальнолюдських цінностей. Вивчення народної фізичної спадщини вчить шанувати історію і культуру різних народів світудає змогу оцінювати, спираючись на сучасні знання, унікальність досягнень людської думки минулих століть, втілені у неповторні творіння людських рук
Удень і ліхтар не потрібен. Фізична інтерпретація відомих прислів’їв і приказок. Не все гріє що світить. Місяць світить без тепла. Комар тоненький носик має, але боляче кусає (площа дотику носика комара дуже мала, тому тиск великий)Голими руками їжака не візьмеш (площа дотику руки до голок їжака дуже мала, тому тиск великий і можна поколотися)
Ім’я казкової героїні, яке походить від одиниці вимірювання довжини. (Дюймовочка)Які види теплопередачі мали місце в казці “Лисичка Сестричка і Вовчик Братик” і чому лисичка завжди повторювала “Ясні, ясні на небі зірки”. Чому кіт “випускав іскри”, коли його гладили. На прикладі казки “Ріпка” проілюструвати поняття - Сили. На прикладі, якого казкового героя, кулястої форми ,можна проілюструвати поступальний, криволінійний рух з прискоренням?Куля (Колобок)Казки і байки на уроках фізики
При розвитку креативних здібностей учнів необхідно керуватись такими вихідними принципами:1. Знання - фундамент творчості. Будь-яка діяльність може бути реалізована тільки за наявності у особи певного набору знань та навичок. А тому, і, відповідно, креативна діяльність учнів відбувається у межах наявних у них знань. Саме тому, для повноцінного розвитку креативних здібностей дитини, необхідно рівною мірою сприяти як розвиткові її креативних здібностей, так і отриманню нею нової інформації.
Але надмірна кількість інформації може негативно позначитись на процесі розвитку – пам’ять зберігатиме дані, які не несуть жодного змістовного навантаження. Тому в навчальному процесі потрібно дуже ретельно підбирати матеріал, виділяючи дійсно важливу та цінну інформацію, яка сприятиме розвиткові дітей.2. Відбір навчального матеріалу повинен здійснюватися прискіпливо. Сучасність характеризується неймовірною кількістю інформації, яка оточує дітей. Якщо раніше діти могли отримати певні дані з друкованих джерел, то зараз одним кліком вони можуть відкрити для себе будь-які бібліотеки світу.
3. Необхідність багаторазового повторення різним чином організованого навчального матеріалу. Цей принцип змістовно пов’язаний з попереднім і виник через надмірне інформаційне навантаження для дітей. Для повноцінного засвоєння і запам’ятовування корисними будуть періодичні повторення вже вивченого матеріалу (хоча б основної його частини) з тим, щоб діти могли вільно орієнтуватись у матеріалі та не запам’ятовувати його відокремленими частинами.
4. Важливість формування стійкого інтересу до навчанняІнтерес до вивчення матеріалу – це невід’ємна складова успішного розвитку дитини. При відсутності примусу до навчання, дитина почуватиме себе розкуто і впевнено на уроках, що дозволить їй повною мірою проявити свої креативні здібності.
5. Провадження різностороннього розвитку учнів Найважливішим принципом у діяльності вчителя має залишатись уважне ставлення до кожної окремої дитини. Адже особистість – це окремий унікальний набір почуттів, вмінь і бажань. Тому застосування єдиного підходу до усіх учнів може мати наслідок ігнорування окремих дітей і, відповідно, неналежне забезпечення умов для їхнього розвитку.6. Застосування індивідуального підходу до кожного учня. Як уже зазначалось вище, креативність – це комбінація багатьох процесів, а тому одночасний розвиток кількох здібностей учнів дозволить стимулювати їхню креативну діяльність
Потрібно гармонійно поєднувати, широко впроваджувати різнорівневі дидактичні матеріали з комплексним використанням наочних посібників, технічних засобів навчання;Забезпечувати мотиваційну сторону навчальної діяльності, виробляти позитивне ставлення до того, що пізнається, і до самого процесу пізнання;Викладати фізику як засіб мислення учнів;Навчати успішно спілкуватися, використовувати навички активного слухання, висловлювати особисті думки, переконувати і бути переконливими, ставити запитання і відповідати на них. ВИСНОВКИНавчально-виховний процес повинен: бути імітацією того середовища, в якому перебувають учні; містити в собі конкретні цілі, завдання і проблеми громадської і трудової діяльності людини; забезпечити формування здібностей, розв'язувати практичні завдання, змінювати і покращувати той предметний світ, у якому живуть діти зараз і будуть жити в майбутньому.