З досвіду роботи вчителя української мови та літератури
Паламар Олександри Георгіївни з теми:
Розвиток сучасної особистості на уроках
української мови
Мова віддзеркалює історію народу й виступає носієм національної культури, національної гідності, національного патріотизму, духовності. «Мова – це живе функціонування народного духу, а не одних мертвих знаків», це духовна скарбниця народу, його історична пам'ять, причетність до вічності, і вивчати мову потрібно не просто як знакову систему, а разом зі змістом, що виражається нею.
Досвід суспільства історично закодовано й зафіксовано в мові, у її лексиці, граматиці, фразеології. Через слово людина передає своє ставлення до світу, своє світобачення й світовідчуття, засвоєний нею загальнолюдський та індивідуальний досвід.
Невід'ємною ознакою освіченої, всебічно розвиненої особистості є висока мовна та мовленнєва культура, що передбачають уміння активно використовувати як знаряддя спілкування сучасну літературну мову з усіма багатствами виражальних засобів, з притаманними їй нормами. Засвоєння цих норм здійснюється в процесі шкільного навчання. Однак недостатнє знання орфографічних, пунктуаційних та інших правил часто спричиняє порушення побудови речень, тексту й знижує рівень культури людини.
Виховання в дітей чуття мови, дбайливого ставлення до неї - це копітка робота вчителя перш за все над грамотністю своїх вихованців. Нині мовна освіта перебуває в пошуках нових шляхів ефективного навчання школярів. Навчання української мови має бути спрямоване на активне її застосування в щоденному спілкуванні. Одним із завдань, які ставить перед учителем чинна програма з української мови для середньої загальноосвітньої школи, є виробити «у школярів уміння й навички комунікативно виправдано користуватися засобами мови в різних життєвих ситуаціях під час сприймання, відтворення і створення висловлювань з дотриманням українського мовленнєвого ефекту». Сучасні підходи до навчання мови роблять актуальною проблему корекції знань учнів з української мови.
Останнім часом наша методична наука приділяє достатньо уваги розробці різних форм уроку української мови.
Проте серед цього розмаїття урок корекції знань чомусь займає найскромніше місце.
Разом з тим поліпшення орфографічної грамотності учнів є, на нашу думку, однією з найважливіших і досі до кінця ще не розв'язаних проблем методики викладання мови. Сучасна методика навчання орфографії пропонує активні методи й прийоми, які сприяють кращому засвоєнню програмового матеріалу, однак процес вироблення вмінь і навичок грамотного письма все ще залишається дуже складним.
У кожному класі є учні, які не вміють практично застосовувати правописні правила орфографії або навіть не запам'ятовують їх. В одних учнів виникає розрив між теорією й практикою (вони добре вивчили правила, але в застосуванні їх відчувають труднощі), інші ж - просто не знають правил, тому ті й інші припускаються орфографічних помилок.
Одним з істотних недоліків так званих традиційних методів навчання є те, що, опрацьовуючи новий матеріал, учні не завжди чітко усвідомлюють ті розумові дії й операції, які сприяють засвоєнню знань. Виконувані ними «розумові дії нерідко є неконтрольованими й нерозривно пов'язаними з предметно-змістовою стороною знань». Не оволодівши операціями розумового процесу, учень не в змозі застосувати навіть ті правила, які добре завчив.
Ефективним з цього приводу прийомом керування розумовою діяльністю учнів є формування в них певних систем дій, тобто навчання алгоритмів, використовуючи групові форми навчання.
1. Групові форми організації навчання
Запровадження семінарської форми навчання потребує попередньої підготовки учнів. Для цього під час проведення традиційних уроків запроваджуються та опановуються учнями окремі види навчальної діяльності
Види групових форм навчання
Індивідуальне самонавчання. Під час індивідуального самонавчання учні виконують ту або іншу самостійну роботу (робота з об'єктами, що вивчаються, робота з підручником, приладами, розв'язання задач, дослідницька робота) і складають письмове повідомлення про її результати.
Парне взаємонавчання. Учні у стабільних парах (сусіди за однією партою) або в парах змінного складу (учні протягом уроку обмінюються місцями на зразок конвеєру) пояснюють одне одному якесь питання, захищають свою тему, оцінюють результати роботи товариша.
Групова робота за спільною темою. Навчання відбувається усередині групи. Учні, об'єднані в групи, взаємодіють усередині них: пояснюють новий матеріал, обговорюють його, оцінюють свою діяльність, готують виступ.
Взаємонавчання груп. Групи, які займаються вирішенням різних проблем або різними видами навчальної діяльності - теоретики та експериментатори, тимчасово об'єднуються для того, щоб обмінятися досвідом, інформацією, проблемами.
Учень замість вчителя. Один або двоє учнів навчають увесь клас, ведуть урок, проводять лекцію або інше заняття.
Підготовка учнями виступів в групах. Відпрацьовуються такі види діяльності, як техніка виступу, методика ведення дискусії, формулювання питань та відповідей на них, аргументація думок, рецензування, оцінювання, аналіз.
Самоорганізуючий себе колектив. Чим більша кількість певних видів навчальної діяльності, якими оволоділи учні, тим більше можливостей у самоорганізації навчання їм надається. Наприклад, спонтанне або спеціально організоване формулювання замислу уроку або їх серії може призвести до створення координаційної групи учнів, яка потім уточнить тематику і технологію заняття, підготує та проведе його.
Останнім часом впровадження в практику роботи загальноосвітніх навчальних закладів групових форм організації навчання набуває все більшої популярності. Цьому значною мірою сприяють інтерактивні технології навчання, які найбільш відповідають особистісно орієнтованому підходу до навчання.
Детально розглянемо загальні характеристики та особливості використання групових форм навчання.
2. Робота над корекцією знань, умінь і навичок учнів в умовах особистісно орієнтованого навчання
2.1. Приклади роботи з алгоритмами в навчальних групах
Помилки, яких припускаються учні, нерідко зумовлені невмінням виділити саме граматичний аспект у слові, встановити зв'язок між його лексичним значенням і граматичною сутністю. При традиційних методах навчання виявляти такий зв'язок учням допомагає вчитель, даючи готовий зразок уживання категорій, правила, визначення правописної норми.
У своїй роботі ми найчастіше користуємося зручними алгоритмами розпізнавання, що застосовуються для визначення специфіки частини мови, категорій роду, відмінка, виду, часу, та алгоритми розв'язування, за допомогою яких діти вчаться правильно вживати в усному й писемному мовленні граматичні форми. Однак хочу зауважити, що в курсі української мови наявний навчальний матеріал, який не можна засвоїти, застосовуючи алгоритми, оскільки є винятки з правил, окремі випадки правопису.
Навчання алгоритмів використовується по-різному.
Для групи учнів з високим рівнем компетенції пропонуємо самостійно скласти алгоритм.
Формуючи орфографічні навички правопису складних прикметників у 6 класі, запропонувала учням разом скласти алгоритм. Спочатку шестикласники ознайомилися з темою за підручником, записали в зошитах і на дошці всі можливі правила правопису, а потім за допомогою навідних питань, які ставились перед класом, визначили, у якій послідовності їх слід виконувати, щоб правильно написати складний прикметник.
Працюючи в групах, складання алгоритму, хоч і під керівництвом учителя, на мою думку, позитивно впливає на якість формування орфографічних навичок, на зростання інтересу до навчання й посилення розумової активності учнів.
Навчання за готовими моделями алгоритмів у поєднанні із самостійним їх складанням сприяє формуванню навичок правильного письма.
А щоб визначити, як писати не з прикметниками, потрібно насамперед встановити, чи вживається слово без не, якщо ні, то слід писати разом, а якщо вживається, то небажано заміняти словом, близьким за значенням, треба подивитися, чи є в реченні протиставлення.
Складання алгоритмів у групах на уроках корекції знань не зводиться до заучування їх. Це творчий процес, що сприяє розвиткові творчого мислення школярів.
Під час проведення уроків аналізу контрольних диктантів, творів, переказів ми застосовуємо складання алгоритмів шляхом з'ясування послідовних команд.
У такому алгоритмі літерою І позначено умову (І1, І2 тощо), С - серію відповіді (С1, С2 тощо), О - основу іменника, далі - вказівка на кінцевий приголосний (О тв., О м'як.), закінчення позначається так само, як і при морфемному аналізі І, наголошене відповідно із знаком наголосу.
З метою економії часу на уроці записуємо алгоритм заздалегідь на великому аркуші або на дошці.
Щоб залучити учнів, які припустилися помилок на написання суфіксів -ов-, -ев-, -єв- у відносних прикметниках, роздаємо їм для практичних спостережень картки із спеціально дібраними й відповідно згрупованими словами:
1. сніг — сніговий сосна — сосновий
|
2. бій — бойовий воля — вольовий тінь — тіньовий |
3. дощ — дощовий кущ — кущовий хаща — хащовий |
4. туш — тушевий аркуш — аркушевий
|
5. січень — січневий марля — марлевий тиждень — тижневий |
6. соя — соєвий рижій — рижієвий |
7. насіння — насіннєвий значення — значеннєвий |
8. життя — життєвий взуття — взуттєвий |
|
Вибір умов, за яких у відносних прикметниках уживається суфікс -ов-, починається із з'ясування умови, яка задовольняла першу серію відповіді (С1), тобто за якої у відносних прикметниках вживається суфікс -ов-. Для цього потрібно попарно прочитати слова й визначити, на який приголосний (тв., м'як., шиил.) закінчується основа іменників, від яких утворені прикметники, виділити суфікси в прикметниках і визначити наголошення чи ненаголошення закінчення.
На основі такого аналізу учням не важко сформулювати першу умову, за якої у відносних прикметниках уживається суфікс -ов-: у відносних прикметниках, утворених від іменників з основою на твердий приголосний, незалежно від місця наголосу, завжди вживається суфікс -ов-. В алгоритмі ставиться наголос над одним із умовно позначених закінчень.
Складаючи алгоритм, учень може побачити свою помилку, усвідомити й виправити її. Цим ми не тільки контролюємо, а й даємо вказівки, як треба думати, щоб помилки не виникали.
Однією з причин орфографічних помилок, яких припускаються учні в письмових роботах, є те, що вони не вміють фіксувати своєї уваги на морфемній структурі слова, не виявлять особливостей мовних явищ, які становлять зміст орфограм. А, відповідно, не знайшовши орфограм, діти не відчувають потреби в застосуванні теоретичних знань, правил.
Орфографічна грамотність виробляється завдяки баченню учнем кожного елемента слова, умінню виділяти словотворчі афікси й знаходити орфограми в них. На практиці ж часто вчителі до словотворчого аналізу вдаються лише на спеціально відведених уроках.
Щоб грамотно виконати словотворчий розбір, учневі необхідно:
Коли школярі добре оволодіють прийомом словотвірного аналізу, потреба в детальному розборі слів відпаде. їм досить буде подумки вичленити потрібну морфему, щоб віднайти в ній орфограму й застосувати для написання її потрібне правило. Працюючи в групах учні допомагають один одному, заохочують.
У 5 класі учні ведуть спеціальні зошити-підказки, де по мірі вивчення навчального матеріалу доповнюються записи на вивчення орфограм, алгоритми розумових дій і т. ін.
Для вироблення в учнів умінь «бачити» орфограми необхідно виконувати з ними завдання в певній послідовності.
Отримавши зошити для проведення аналізу письмових робіт, ми даємо учням завдання, розпізнати орфограми при зоровому сприйманні тексту. У зошитах учнів з високим та достатнім рівнями компетенції помилки, допущені в тексті диктанту, не підкреслюємо, а лише позначаємо на полях. Слово з помилкою учень повинен знайти сам.
Учень виписує слово з помилкою, а вчитель роздає індивідуальні картки-алгоритми, заздалегідь підготовлені кожному учневі. Найчастіше - це картки із завданнями виконати словотвірний розбір і підкреслити орфограми в словотворчих префіксах, суфіксах.
Інше завдання виконують учні, які припустилися помилки певного типу. Наприклад: букви о, у, є, е у суфіксах -ов-, підкреслюють орфограми на це правило.
Можна запропонувати учням заповнити таблицю словами з тексту диктанту:
Слова з орфограмами:
Буква |
Дефіс |
Написання окремо |
Написання разом |
малюючи |
будь-хто |
не працювати |
чотирьохсотий |
Іншого виду вправи на розпізнавання орфограм при сприйманні тексту на слух.
Читаємо текст, а учні виконують завдання типу:
Інші учні отримують завдання:
Для уроків корекції знань можна використовувати знання учнями напам'ять віршів з літератури. Ми використовуємо такі завдання:
Часто використовуємо на уроках аналізу письмових робіт вправи на записування текстів із пропуском орфограм:
Уміння розпізнавати орфограми відіграє важливу роль у процесі формування в учнів орфографічних навичок. Адже вони лише тоді звертаються до орфографічних правил, коли бачать потребу в застосуванні їх. Концентруючи увагу на словотворчих афіксах, учні розвивають орфографічну пильність, що підвищує їхню правописну грамотність,
Одним із чинників боротьби за високу культуру усного й писемного мовлення учнів є робота над подоланням діалектних помилок. Особливо відчутний вплив діалектизмів у письмових роботах учнів творчого характеру (переказах, творах). Найчастіше в роботах школярів зустрічається такі помилки, зумовлені впливом діалектного оточення:
Під час проведення уроків корекції знань учнів доцільно провести вправи, які сприяють усуненню діалектизмів:
Іменник
Числівник
Займенник
Дієслово
З метою економії часу та активізації пізнавальної діяльності учнів використовуємо кодоскоп, за допомогою якого можна запропонувати учням вправи на редагування тексту.
Іноді у творах учнів зустрічається явище контамінації (схрещення мовних одиниць). Для мовлення школярів старших класів ці явища менш характерні. Наприклад, учні вживають слова згук (звук, гук), гребсти (гребти), пливсти (пливти, плисти), асельодка (оселедець), безнемірний (безмірний). Такі помилки виникають в умовах українсько-російської двомовності при недостатньому володінні літературними нормами кожної з цих мов.
Для вдосконалення вмінь визначати способи зв'язку між словами, враховуючи граматичні і лексичні особливості української мови, пропоную учням виконати такі завдання:
Дякувати матері - благодарить мать, дорожче від життя - дороже жизни, даруйте мені - простите меня, писати за планом - писать по плану, зошит з української мови - тетрадь по украинскому языку.
Вибачити (кому?) - извинить (кого?), привітатися (до кого?) - поздороваться (с кем?), дбати (про кого?) - заботить- ся (о ком?), підготуватися (до чого?) - подготовиться (к чему?)
Найчастіше зустрічаються пунктуаційні помилки. Учні починають ґрунтовно опрацьовувати правила пунктуації, вивчаючи синтаксис у 8 класі. До цього часу вони обходяться елементарними відомостями із синтаксису, отриманими в початковій школі і в 5 класі. До того ж спрацьовує звичка не дбати про розділові знаки, тим більше, що в молодших класах учителі, диктуючи, підказують розділові знаки, з якими діти ще не ознайомилися. Засвоїти правила пунктуації важче, ніж правила орфографії. Вибір орфограми можна перевірити за орфографічним словником, а щоб правильно розставити розділові знаки, треба глибоко розуміти зміст і будову речень. Тому ми намагаємося систематично працювати над підвищенням пунктуаційної грамотності учнів у всіх класах.
Під час вивчення морфології не обмежуємося простими реченнями. Адже школярі повинні постійно повторювати вивчене про правила пунктуації. Ураховую й те, що діти зустрічаються зі складними випадками пунктуації, читаючи художні твори, отже, хоч і стихійно, ознайомлюються з розділовими знаками в складних реченнях.
Під час підготовки диктанту для учнів 6 класу після вивчення теми «Іменник» ми добираємо такі тексти, де є звертання. Адже під час опрацьовування відмінків іменників, зокрема кличної форми, ми повторили вивчене про звертання й розділові знаки при ньому. Якщо ж учні припустилися помилки, то під час аналізу диктанту пропонуємо учням скласти кілька речень з іменниками у кличній формі й пояснити розділові знаки.
У процесі перевірки письмових робіт обов'язково проводжу облік і класифікацію допущених учнем помилок. Це потрібно ще й для того, щоб виявити типові для всього класу, а також характерні для окремих учнів недоліки, недостатньо засвоєні розділи правопису, без чого, у свою чергу, неможлива правильна організація колективної й індивідуальної роботи над викоріненням помилок, зокрема закріпленням пунктуаційних правил. Облік помилок кожного учня дає змогу контролювати його успішність, виконання ним індивідуальних завдань, зростання його мовленнєвої вправності. Користуючись карткою комплексного дослідження рівнів навченості учня з української мови при усному опитуванні учня з будь-якого матеріалу, можу поставити додаткове запитання й про ті правила, на які були допущені помилки.
2.2. Ефективні прийоми роботи в групах у ході вивчення літератури
Найпоширенішими у творах старшокласників з літератури є стилістичні помилки. Позбутися їх часто буває дуже важко. Тут потрібні не тільки знання конкретних теоретичних понять, а й тонке відчуття милозвучності мови, стилістично доцільне використання мовних засобів відповідно до контексту. І хоч ми систематично аналізуємо письмові роботи, часу для виправлення мовленнєвих помилок, зокрема стилістичних, завжди чомусь замало.
Характерною помилкою багатьох учнів є вживання окремих засобів образності без певної стилістичної мети. Часто трапляються у творах старшокласників речення із стилістично невиправданою тавтологією: «П'єса „ Сто тисяч" - одна з кращих п п’єс». Очевидно, на уроках, де вивчаються елементи теорії літератури, слід більше наголошувати на стилістичних функціях повтору, підкреслюючи, що тавтології, ужиті без стилістичної мети, виявляють лексичну бідність мови.
Перевіряючи письмові роботи, аналізуючи усні відповіді старшокласників, ми дійшли висновку, що деякі учні слабко засвоюють норми літературного слововживання, не завжди вміють користуватися багатством словника української мови, у творах уживають одноманітні синтаксичні конструкції. В усному мовленні, у творчих роботах вони припускаються найрізноманітніших мовленнєвих помилок, як-от: «Пузир, оглядаючи копи зібраної пшениці, побачив, що чиїсь гуси скубли його копу, погнався за ними, впав і відбив собі нирки, яких у нього було двадцять дві тисячі». Цей приклад свідчить не тільки про стилістичну неправильність, а й про спотворення змісту.
Саме на уроках літератури великої уваги слід надавати аналізу мови твору. Учні повинні спостерігати, як категорії літературного рівня реалізуються в мовних засобах, як функціонують ті чи інші мовні одиниці в художньому тексті, чому саме такому способові організації мовного матеріалу надає перевагу автор.
Так розвиваються практичні вміння й навички, що допомагають усвідомити функціональні можливості мовних одиниць, зрозуміти їх стилістичну роль у конкретному тексті.
Необхідно приділяти значну увагу пунктуації, адже її призначення в цілому й роль кожного окремого розділового знака ніде так яскраво не виражаються, як у тексті художнього твору.
Важливу роль у збагаченні словника учнів, засвоєнні ними синонімічного багатства нашої мови відіграє систематична робота над літературним матеріалом.
Найефективнішими прийомами роботи над удосконаленням мовних умінь і навичок у ході вивчення літератури є:
Спостереження над використанням мовних одиниць у тексті художнього твору;
Стилістичний аналіз. який дає змогу усвідомити художню функцію слова;
Порівняльний аналіз, що допомагає зрозуміти індивідуальну манеру організації словесного матеріалу письменника.
У процесі роботи над синтаксисом художніх текстів важливо звернути увагу учнів на пунктуацію як засіб художнього увиразнення. Щоб переконатися, яку роль виконують розділові знаки в сприйманні й правильному розумінні змісту висловлення, досить узяти будь-який текст без розділових знаків або кілька однакових за лексичним складом речень, але оформлених по-різному пунктуаційно: «їм цього здається замало» і «їм цього, здається, замало».
З метою корекції знань учнів пропоную роботу в групах:
Друковане видавництво «Слова о полку Ігоревім» вийшло у 1800 році. Ігор зрозумів, що не можна боротися за свою землю на одинці, треба захищати її у з'єднанні. Оборона Руської землі від половців була важливим завданням руських князів. Затемнення Сонця віщує невдачу, але і на це князь не звертає увагу.
Роблю різні помилки в радіотехніці. Ще і ще раз отримуєш зарядку від друга, зарядку віри у завтрашній день.
Головним героєм поеми є образ... Причина творення цього вірша. Бити ворога треба буде не тільки зброєю, але й поезією.
Любов для Марії могла бути або великим щастям, або великим тягарем в її житті. Вона - вірна дружина своєму чоловікові. Поета відряджали двічі у відрядження. У Кривому Розі добувають залізну руду в рудниках.
Будівничими побудовано багато будинків, шкіл, бібліотек, лікарень. Мені дуже сподобалося зображення письменником образу... У цьому оповіданні оповідь ведеться від першої особи.
Наряди, які були в нарядах на кордоні, рано-вранці побачили літаки в небі з чорними хрестами на крилах. У ставленні до рідної природи проявляється духовна краса Мавки. Мавка завжди знаходиться серед рідної природи. Вона життєрадісна і відкрита душею Мавка не наслідує манерам Калини. Мавка духовно і фізично пов'язана з природою.
Його метою життя є захист Батьківщини. Захист Батьківщини стає найвищою його метою в житті. Із прочитаних мною творів В.Симоненка важко сказати, які мені найбільше сподобалися. Спершу ми поїхали до меморіального комплексу загиблим воїнам у Афганістані.
Його (Шевченковому) перу належать такі оповідання, як «Сон», «Тополя», «Катерина», «Кавказ». Він створив багато поем. Одна з них - «Художник».
«Лісова пісня» - перлина української світової культури. Моє ставлення до образу Катерини і його значення. Франко закликав на боротьбу з класом гнобителів - капіталізмом.
Дійшов він до лісу, не зустрів жодного татарина, тільки їхали два татарина верхи. Він стрункий, низькорослий. Світлана хвора, у неї хворе серце, але я її поважаю. Мама буває лагідною і в той же час буває жорстокою.
12. У реченнях із учнівських творів виправте неправильні вирази.
а) Це трагічно закінчене оповідання говорить про одну історію.
б) Одні сидять, повернувшись туди, де відбувається гра, інші сіли, повернувшись до гри.
в) Це художник великої думки. Його етюди віють любов'ю, надією, яскравою фарбою квітки.
г) Якщо людина чесна, любить природу і такс інше, то вона вже людина.
ґ) По-моєму, оповідання смішне тільки у сатиричному відношенні.
Система роботи над помилками має велике виховне значення, оскільки сприяє перетворенню відомої кожному учителю-філологу часто агресивної реакції учнів на виправлення учителем робіт на енергію саморедакції, самовиховання. Учні повинні бути впевненні, що допущені помилки вони з допомогою учителя спокійно проаналізують, навчаться способам їх уникати.
Між помилками й недоліками різниця в тому, що помилка - це завжди порушення норми, а недолік - невдалий вибір того чи іншого засобу. Учитель української мови та літератури має у своєму розпорядженні велику кількість збірників вправ, з яких можна вибрати потрібний матеріал. Але особливе значення має система вправ, складених на основі дитячої мови. Недаремно Л.М.Толстой вважав, що дітям треба давати читати твори дітей. Приклади з учнівських робіт близькі й зрозумілі учням, більш доступні,4 що полегшує створення необхідного імунітету проти недоліків у мові.
З метою формування в особистості здатності до самоконтролю та коригування вважаємо за потрібне використати цікаві самостійні роботи «Миттєвий результат» за такою технологією. Під час проведення самостійної роботи кожен учень отримує контрольний талон такої форми:
Прізвище, ім'я, клас_____
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|
|
|
|
|
Завдання виконуються в робочих зошитах , а відповіді на теоретичні питання учні вписують у другий рядок під номером відповідного завдання. Правильність виконання перевіряється на уроці. Якщо завдання виконане правильно, учень отримує максимальну кількість балів. Якщо учень припустився помилки, він сам повинен її знайти й виправити. Після цього він знову може подати завдання на перевірку, але максимально отримує лише 50% балів. Якщо знову не всі недоліки виправлено, він може пошукати помилки та втретє звернутися на перевірку, але тепер уже отримає не більше як 20% балів. Якщо й у цьому разі відповідь неправильна, то це завдання учень доопрацьовує вдома самостійно або звертається на консультацію до вчителя.
Висновки
В особистісно орієнтованому навчанні основним фактором вибору методів навчання є завдання організації продуктивної діяльності учнів.
Кожного разу, підбираючи форми і методи навчання, треба спитати: що саме, який освітній продукт буде створено учнями під час заняття? Цей продукт повинен стосуватися теми, що вивчається, бути посильним та цікавим учням, гармонійно співвідноситися з їхніми індивідуальними можливостями та інтересами.
На вибір методів навчання впливає і знання вчителем індивідуальних можливостей школярів. Наприклад, якщо в учня розвинені уява та образне мислення, то він потребує опори на наочність. Під час занять такого учня треба заохочувати до малювання, а план лекції можна запропонувати скласти у вигляді образів-символів.
На вибір методів та засобів навчання впливають також особливості навчального курсу та конкретного навчального матеріалу. Предмети гуманітарного циклу містять достатньо різноманітних проблем, які не потрібно спеціально конструювати. Предмети з чіткими логічними зв'язками і постулатами (математика, мови) мають менше можливостей для постановки проблем, разом з тим вони дозволяють застосовувати логічні методи навчання. У предметах природничого циклу при виборі проблем можуть допомогти практикуми та лабораторні роботи.