розвиток творчих здібностей школярів засобами інноваційних методик. Автор ресурсу. Погорєла Наталія Олексіївна, учителька української мови та літератури Корсунь – Шевченківської гімназії № 2 з початковою школою. Корсунь – Шевченківської міської ради. Черкаського району. Черкаської області
Прийом «Афірмації» Короткі позитивні висловлювання (фрази), які при багаторазовому повторенні закріплюють необхідний образ або певну установку в підсвідомості людини. Завдання: створення позитивного настрою. Наприклад: Я вірю в себе і свої можливості!Я – особистість творча!Я все можу!Я можу все робити добре!Я володію цим матеріалом!Я здолаю всі перешкоди!
Вправа «Моє бачення творчої особистості» Мета: розвивати оригінальність і гнучкість мислення, стимулювати творчу уяву та фантазію. Завдання: протягом 5-7 хвилин до кожної літери слова «творчість» дібрати якості, які, на вашу думку, характеризують творчу особистість, а також відповідний візуальний образ-супровід (після виконання завдання один представник групи зачитує версію слова «творчість»).
Сторітелінг- спосіб передачі інформації через розповідь від власного імені емоційно пережитих історій.власна історія на основі життя письменника (переміщення у часі);історії від імені літературних героїв, їхні думки, емоції, ставлення до світу; «спілкування» літературних героїв (доповненням можуть стати відео, фото, презентації, що сприятимуть кращому засвоєнню й розумінню інформації);.розповідь від імені частини мови, знака пунктуації, знака м’якшення тощо.
Розповідь від імені…Добрий день усім. Вітаю усіх цієї чудової пори. Хочу із вами познайомитись. Я маленький і майже непомітний, бо не схожий на більшість істот, що живуть у країні Орфографія. Одні мене люблять, бо дуже працьовиті, старанні. Вони дуже чемні зі мною, уважні до мене, знають, де мене поставити. Вони радіють через те, що можуть творити щось нове. Я щасливий від цього, бо розумію, що дуже потрібний і приношу користь іншим. Але, на жаль, не все так добре, бо дехто зі мною не хоче знатися, вважає, що я зайвий, створюю труднощі, проблеми. На їхню думку, я ні на що не здатний. І мені стає трішки сумно, бо важко змиритися із тим, що хтось тебе навіть не помічає. Ось так і живу. Та сподіваюсь, що ситуація зміниться, бо мені так хочеться, щоб усі стали добрішими, мудрішими.
«Кінострічка видінь» П. Тичина «Блакить мою душу обвіяла» Сонце, блакить, душа, хмари, трава, струмок, метелик, поля. Яскраве сонце всміхнулося крізь хмари. Освітило блакить неба. Погладило своїми ніжними променями струмок, травицю. Привіталось з полем, яке вже почало жовтіти, і стало схоже на свого старшого брата - Сонце. Маленький метелик задивився на сонечко, й на душі в нього стало радісно.
Онлайн-ресурси для створення власних мемів1. Генератор мемів з котиками Переваги:інтуїтивно простий інтерфейс програми;більше 500 фото котиків для створення мемів;всього 3 кроки для створення мему: вибираємо фото + надпис + збереження. Недоліки: не дає можлвості створювати меми-колажі із кількох тематичних картинок.
Онлайн-ресурси для створення власних мемів2. Risovach – безкоштовний та простий у користуванні російськомовний онлайн-генератор мемів. Переваги:інтуїтивно зрозумілий інтерфейс програми;швидкість виконання – генерація мему у 3 кроки (вибір зображення, додавання фрази-мему, скачування готового матеріалу);наявність бібліотеки шаблонів найбільш популярних зображень;можливість завантажити власне зображення.
Онлайн-ресурси для створення власних мемів3. Meme generator – безкоштовна програма для створення мемів, яку можна використовувати через браузер комп`ютера чи смартфон. Переваги:більше 900 шаблонів старих та нових мемів;вибірки популярних мемів за певний період;можливість завантажити власне зображення із визначенням меж текстового поля;наявність теки «Вибране», куди можна додавати вподобані зображення;можливість поділитися власним мемом у соціальних мережах;пошук популярних мемів, створених іншими користувачами, за певним тегом.
Онлайн-ресурси для створення власних мемів4. Meme arsenal – безкоштовний онлайн-генератор мемів і коміксів. Переваги:можливість створювання мему не лише на єдиному зображенні, але і генерації коміксу;зручний пошук шаблонних зображень (за ключовим словом, тегом, серед популярних чи нових, зі світлин, малюнків чи коміксів);налаштування розміру букв, центрування та положення тексту у завантаженому і шаблонному файлі при створенні мему.
Кроссенс1. Молот, ковадло – кузня – батько – перша школа.2. Клас – аудиторія – викладач, писав про школу.3. Дитина – сміх – дитяча тематика, можливий варіант – «Бористав сміється».4. Листя – збірка «Зів'яле листя».5. І. Я. Франко.6. Картина «Сікстинська мадонна» - сонет «Сікстинська мадонна».7. Скеля – вірш «Каменярі».8. Птах, беркут – повість «Захар Беркут».9. Хмари – воля, Бог, релігійна тема .
Фрейми: схеми, таблиціце спосіб зображення мислення за допомогою схем. Фрейм - стереотип, стандартна ситуація. Фрейм (англ. frame — «каркас, остов», «будова, структура, система», «рамка», «окремий кадр фільму» та ін.) — структура, шаблон, що відображає у свідомості (пам'яті) людини певні ситуації, за якими творяться нові.
Зразок фрейму для заповнення учнями. СТИЛІСТИКА ЯК НАУКАСтилістика – це Стиль – це Засоби стилістики. Фонетичні ЛексичніСловотворчі СинтаксичніФункціональні стилі української мови. Розмовно-побутовий Офіційно-діловий Публіцистичний Художній Науковий Епістолярний Конфесійний Мета та сфера. Основні риси. Лексичні хар-ки. Особливості синтаксису
Прийом «Кластер» Стратегія навчання, яка спонукає учнів вільно думати й відкрито висловлюватися на певну тему, спрямована на стимулювання мислення про зв'язки між окремими поняттями. Кластер – це графічна форма організації інформації, коли виділяються основні смислові одиниці, які фіксуються у вигляді схеми з позначенням всіх зв'язків між ними. Може застосовуватися на будь-якому етапі уроку.
Карти пам’яті. Ментальні карти. Mind map "Метод інтелект-карт", створений американським ученим і бізнесменом Тоні Бьюзеном ( "mind maps"). Ментальні карти - це зручний інструмент для відображення процесу мислення і структуризації інформації у візуальній формі. Відображають смислові, асоціативні, причинно-наслідкові зв’язки між поняттями, складовими проблеми.
Флеш – карти Флеш-картки – це двосторонні картки невеликого розміру зі словами та виразами, які допомагають за короткий проміжок часу запам’ятати узагальнену й структуровану інформацію. Традиційно це двосторонні паперові картки, з одного боку яких розміщені слова, словосполучення, вирази, зображення, а з іншого боку – відповідь у вигляді слова, словосполучення, цитати або малюнка.
«Хмарка слів» це візуальні образи, зроблені зі слів різних джерел із метою вивчення візуалізації, створення художнього твору. Хмара слів (хмара тегів, або зважений список) – це візуальне відтворення списку слів, категорій, міток чи ярликів на єдиному спільному зображенні. За допомогою хмар слів можна візуалізувати термінологію з певної теми у більш наочний спосіб. Це сприяє швидкому запам'ятовуванню інформації.
Хмару слів можна легко згенерувати власноруч з використанням спеціальних програм: Word It Out – безкоштовний англомовний сервіс для створення хмар слів, який є одним з найпростіших і зручних у використанні. Word Cloud Generation – англомовний сервіс для створення тегових хмар, який має найбільш зручну інтуїтивно зрозумілу навігацію. Word Art – багатофункціональний англомовний сервіс для створення хмар слів. З його допомогою можна створювати яскраві хмари різної форми. Однак недоліком цієї програми є певне спотворення шрифтів при відображенні кирилиці. Wordcloud.pro – російськомовний слово-генератор, що дозволяє створювати яскраві хмари певних форм (з використанням базових шаблонів чи авторські).
Метод символічного бачення (або Спіч у малюнках) Метод символічного бачення полягає у пошуку або побудові учнем зв’язків між об’єктом та його символом. Учням можна запропонувати такі завдання:намалюйте предмет, який символізував би твір чи був би символом літературного героя; визначте колір уривка поезії;намалюйте ілюстрацію до твору, допустивши помилку в зображуваному, та запропонуйте своїм товаришам знайти цю помилку. Важливим є пояснення та тлумачення дітьми створених ними символів.
«Твір-метаморфоза» / «твір-ідентифікація»Я – лісовий дзвіночок Я – маленький лісовий дзвіночок. Мене поливає теплий дощик. Зігріває своїми променями ласкаве сонечко. Мої друзі – Дінь-Дінь, Дзінь-Дон, Дон-Дон, а ще кущик мати-й-мачухи, маленька верба. Увечері для нас із друзями співає вітер. А вдень, коли сонечко жарке, нас захищає величезний дуб, який росте поруч. Мені весело й радісно, хоча інколи буває й сумно. Але найчастіше ми з друзями співаємо разом з вітром і радіємо життю. Якщо почуєте в лісі тихий дзвін, це ми співаємо.
Монофони Приємно пізньою порою пройтися парком. Погодувати принесеним пшоном птахів. Посидіти, погомоніти про природу. Порадіти прекрасним передчуттям. Помріяти про пригоди. Потім повільно прогулятися, помилуватися парком, пронизаним пригаслими променями. Пошепки попрощатися… Повернутися… Піти…
Вірш - верлібр. Я …………………. (дві характерні для тебе риси)Я хотів(ла) би знати………(те, що тебе цікавить)Я чую……………………….(уявний звук)Я хочу……………………….(реальне бажання)Я уявляю собі……………...(те, що ти уявляєш)Я турбуюсь про ……………(те, що тебе турбує)Я радію……………….(те, що дарує тобі радість)Я………………….(повторення першого рядка)
Я сильна і слабка… Я хотіла б знати, чому життя таке швидкоплинне. Я чую, як бринять струни душі. Я хочу пізнати загадки Всесвіту. Я уявляю собі Чумацький Шлях із розсипами мерехтливих зір на темному небі. Я турбуюсь про те, що час невблаганний. Я радію кожній щасливій миті і сумую за втраченим… Я сильна і слабка…
“ Піраміда твору “Метод аналізу художнього твору, який будується за алгоритмом:Ім’я героя твору. Два слова, що описують героя. Три слова, що описують місце подій. Чотири слова, що описують проблему. П'ять слів, що описують подію, яка відбувається з героєм упродовж сюжету. Шість слів, що описують подію, яка сприяє переосмисленню проблеми. Сім слів, що описують подію, яка відбувається задля розв'язання проблеми. Вісім слів, що описують розв'язання проблеми.