Розвиток творчих здібностей школярів засобами інноваційних методик на уроках української мови та літератури

Про матеріал
Презентація покликана ознайомити з ефективними методами і формами роботи з розвитку творчих компетентностей учнів на уроках української мови та літератури та дає змогу поглибити знання про застосування інноваційних методик навчання для розвитку творчої активності учнів на уроках української словесності.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

розвиток творчих здібностей школярів засобами інноваційних методик. Автор ресурсу. Погорєла Наталія Олексіївна, учителька української мови та літератури Корсунь – Шевченківської гімназії № 2 з початковою школою. Корсунь – Шевченківської міської ради. Черкаського району. Черкаської області

Номер слайду 2

Вітаємо. Вас !

Номер слайду 3

Номер слайду 4

Зібратися разом – це початок. Триматися разом – це прогрес. Працювати разом – це успіх. Генрі Форд

Номер слайду 5

розвиток творчих здібностей школярів засобами інноваційних методик

Номер слайду 6

Прийом «Афірмації» Короткі позитивні висловлювання (фрази), які при багаторазовому повторенні закріплюють необхідний образ або певну установку в підсвідомості людини. Завдання: створення позитивного настрою. Наприклад: Я вірю в себе і свої можливості!Я – особистість творча!Я все можу!Я можу все робити добре!Я володію цим матеріалом!Я здолаю всі перешкоди!

Номер слайду 7

Наприклад: Я – вчитель. Я – особистість творча. Я – думаю, замислююсь. Я – аналізую, висловлюю свої судження. Я – хочу більше знати. Прийом «Афірмації»

Номер слайду 8

Вправа «Мішечок ідей» Умова: по черзі учасники команди виймають предмети з мішечка і будують речення за схемою: Креативність – це як…, (назва предмета), тому що…

Номер слайду 9

геніальністьталанттворча обдарованість здібностіобдарованість«Піраміда обдарованості»

Номер слайду 10

Номер слайду 11

геніальністьталанттворча обдарованість здібностіобдарованість«Піраміда обдарованості»

Номер слайду 12

Початковий етап уроку. Традиційне вітання. Дидактичні сугестії (легенди, притчі поезії)Малюнкове вітання. АфірмаціїВізуалізація Рефреймінг. Музичне вітання. Психологічна настанова. Міні – тренінг Формула уроку. Міні - інтерв’ю

Номер слайду 13

Етап актуалізації опорних знань. Асоціативний кущ Мікрофон. Коло думок. Мозковий штурм. Кластер Літературний крос. Пароль Лови помилку. Плейкаст Так чи ніВпізнай героя за цитатою. Метод “ ПРЕС ”

Номер слайду 14

Етап формування нових знань. Пошук причин. Займи позицію. Блайднес. Кластер Жива картинка. Метод “ ПРЕС ”Дискусійна сітка Елвермана (“ павутинка ” дискусій)Карта персонажів

Номер слайду 15

Дерево рішень. Фішбоун Метод “ ПРЕС “ Скрапбук Діаманта. Етап узагальнення і систематизації. Рефлексія Кола Вена. RAFTСенкан (сиквейн) Піраміда твору. Мозаїка. Займи позицію Спіч у малюнках

Номер слайду 16

Вправа «Моє бачення творчої особистості» Мета: розвивати оригінальність і гнучкість мислення, стимулювати творчу уяву та фантазію. Завдання: протягом 5-7 хвилин до кожної літери слова «творчість» дібрати якості, які, на вашу думку, характеризують творчу особистість, а також відповідний візуальний образ-супровід (після виконання завдання один представник групи зачитує версію слова «творчість»).

Номер слайду 17

“ Рефреймінг “ (зміна рамки)погляд на ситуацію з іншого боку, під іншим кутом зору;можливість знайти нове розв’язання проблеми;можливість побачити позитивне навіть у найнесприятливішій ситуації.

Номер слайду 18

“ Рефреймінг “ (зміна рамки)Наприклад, продовжіть думку: «За вікном холодно, проте…»;«Федько справді був халамидником, проте…»;«Чіпка вчинив страшний злочин, але…».

Номер слайду 19

Уявіть, що ви перебуваєте серед героїв роману «Джури козака Швайки». 1. Чи були моменти, коли вам хотілося втрутитися в перебіг подій, дати якусь пораду, щось змінити? 2. Якщо так, то коли це траплялося і якими були б ваші вчинки, поведінка?Моделювання життєвої ситуації

Номер слайду 20

Сторітелінг- спосіб передачі інформації через розповідь від власного імені емоційно пережитих історій.власна історія на основі життя письменника (переміщення у часі);історії від імені літературних героїв, їхні думки, емоції, ставлення до світу; «спілкування» літературних героїв (доповненням можуть стати відео, фото, презентації, що сприятимуть кращому засвоєнню й розумінню інформації);.розповідь від імені частини мови, знака пунктуації, знака м’якшення тощо.

Номер слайду 21

Розповідь від імені…Добрий день усім. Вітаю усіх цієї чудової пори. Хочу із вами познайомитись. Я маленький і майже непомітний, бо не схожий на більшість істот, що живуть у країні Орфографія. Одні мене люблять, бо дуже працьовиті, старанні. Вони дуже чемні зі мною, уважні до мене, знають, де мене поставити. Вони радіють через те, що можуть творити щось нове. Я щасливий від цього, бо розумію, що дуже потрібний і приношу користь іншим. Але, на жаль, не все так добре, бо дехто зі мною не хоче знатися, вважає, що я зайвий, створюю труднощі, проблеми. На їхню думку, я ні на що не здатний. І мені стає трішки сумно, бо важко змиритися із тим, що хтось тебе навіть не помічає. Ось так і живу. Та сподіваюсь, що ситуація зміниться, бо мені так хочеться, щоб усі стали добрішими, мудрішими.

Номер слайду 22

«Кінострічка видінь» П. Тичина «Блакить мою душу обвіяла» Сонце, блакить, душа, хмари, трава, струмок, метелик, поля. Яскраве сонце всміхнулося крізь хмари. Освітило блакить неба. Погладило своїми ніжними променями струмок, травицю. Привіталось з полем, яке вже почало жовтіти, і стало схоже на свого старшого брата - Сонце. Маленький метелик задивився на сонечко, й на душі в нього стало радісно.

Номер слайду 23

«Кінострічка видінь»Завдання: Учасникам дають картки зі словами. Вони називають твір. Створюють кінострічку видінь, використовуючи текст вірша та запропоновані іменники.

Номер слайду 24

Номер слайду 25

“Інформаційні” меми (малюнкові схеми)Меми - сучасний тренд в освіті. Мем, або інтернет-мем, – це будь-яка дотепна коротка інформація (фраза, зображення, звукоряд, відео) іронічного характеру, яка відтворює певне ставлення до якихось подій чи обставин, та поширюється в інтернеті.

Номер слайду 26

Найпопулярнішими є інтернет-меми у форматі зображення із влучним жартівливим текстовим поясненням.

Номер слайду 27

Принципи створення мемів:інформаційна складова,емоційна складова,парадокс, новий сенс загальновідомого.

Номер слайду 28

Інформаційна складова• В основі мему може бути певна фраза, спірне питання, формула, афоризм тощо.

Номер слайду 29

Емоційна складова. Сенс мему – гумор, емоційна близькість поєднання зображення та текстової складової для певної групи учнів (наприклад, певний клас чи паралель). Мем – це лаконічна змістовна фраза, яка має гумористичний відтінок, зрозумілий та близький для певної групи людей.

Номер слайду 30

Парадокс, новий сенс загальновідомого. Використовуйте гру слів, оксюморони, метафори чи переносне значення слів, тобто ситуації, коли певне словосполучення набуває нового нетипового значення.

Номер слайду 31

Ідеї завдань з використанням мемів

Номер слайду 32

Онлайн-ресурси для створення власних мемів1. Генератор мемів з котиками Переваги:інтуїтивно простий інтерфейс програми;більше 500 фото котиків для створення мемів;всього 3 кроки для створення мему: вибираємо фото + надпис + збереження. Недоліки: не дає можлвості створювати меми-колажі із кількох тематичних картинок.

Номер слайду 33

Онлайн-ресурси для створення власних мемів2. Risovach – безкоштовний та простий у користуванні російськомовний онлайн-генератор мемів. Переваги:інтуїтивно зрозумілий інтерфейс програми;швидкість виконання – генерація мему у 3 кроки (вибір зображення, додавання фрази-мему, скачування готового матеріалу);наявність бібліотеки шаблонів найбільш популярних зображень;можливість завантажити власне зображення.

Номер слайду 34

Онлайн-ресурси для створення власних мемів3. Meme generator – безкоштовна програма для створення мемів, яку можна використовувати через браузер комп`ютера чи смартфон. Переваги:більше 900 шаблонів старих та нових мемів;вибірки популярних мемів за певний період;можливість завантажити власне зображення із визначенням меж текстового поля;наявність теки «Вибране», куди можна додавати вподобані зображення;можливість поділитися власним мемом у соціальних мережах;пошук популярних мемів, створених іншими користувачами, за певним тегом. 

Номер слайду 35

Онлайн-ресурси для створення власних мемів4. Meme arsenal – безкоштовний онлайн-генератор мемів і коміксів. Переваги:можливість створювання мему не лише на єдиному зображенні, але і генерації коміксу;зручний пошук шаблонних зображень (за ключовим словом, тегом, серед популярних чи нових, зі світлин, малюнків чи коміксів);налаштування розміру букв, центрування та положення тексту у завантаженому і шаблонному файлі при створенні мему.

Номер слайду 36

Номер слайду 37

Номер слайду 38

Практична робота: відтворіть матеріал, закодований у картці.

Номер слайду 39

Кроссенсозначає “перетин значень”;сучасний методичний прийом візуалізації навчального матеріалу;головоломка нового покоління, яка відображає глибину розуміння учнями вивченої теми;розвиває логічне, образне, асоціативне мислення, креативність;розвиває можливість самовираження.

Номер слайду 40

Кроссенс1.    Молот, ковадло – кузня – батько – перша школа.2.    Клас – аудиторія – викладач, писав про школу.3.    Дитина – сміх – дитяча тематика, можливий варіант – «Бористав сміється».4.    Листя – збірка «Зів'яле листя».5.    І. Я. Франко.6.    Картина «Сікстинська мадонна» - сонет «Сікстинська мадонна».7.    Скеля –  вірш «Каменярі».8.    Птах, беркут – повість «Захар Беркут».9.    Хмари – воля, Бог, релігійна тема .

Номер слайду 41

Номер слайду 42

Номер слайду 43

Номер слайду 44

Практичне завдання: використовуючи кроссенс, сформулюйте тему уроку.

Номер слайду 45

Номер слайду 46

Номер слайду 47

Номер слайду 48

“ Плейкаст “ Інтерактивна листівка, оригінальний спосіб виразити себе, поділитися своїми думками і настроєм. Плейкаст може слугувати предметом для створення проблемних ситуацій. З'єднайте в одне творіння слова, картинку, музику – і отримаєте свій маленький шедевр  плейкаст .

Номер слайду 49

Номер слайду 50

Номер слайду 51

Номер слайду 52

Номер слайду 53

Номер слайду 54

Фрейми: схеми, таблиціце спосіб зображення мислення за допомогою схем. Фрейм - стереотип, стандартна ситуація. Фрейм (англ. frame — «каркас, остов», «будова, структура, система», «рамка», «окремий кадр фільму» та ін.) — структура, шаблон, що відображає у свідомості (пам'яті) людини певні ситуації, за якими творяться нові.

Номер слайду 55

Види фреймів

Номер слайду 56

Структура фрейму Поняття Назва фрейму. Характерстика Слот. Значення характеристики Фасет

Номер слайду 57

Зразок фрейму для заповнення учнями. СТИЛІСТИКА ЯК НАУКАСтилістика – це Стиль – це Засоби стилістики. Фонетичні ЛексичніСловотворчі СинтаксичніФункціональні стилі української мови. Розмовно-побутовий Офіційно-діловий Публіцистичний Художній Науковий Епістолярний Конфесійний Мета та сфера. Основні риси. Лексичні хар-ки. Особливості синтаксису

Номер слайду 58

Номер слайду 59

Номер слайду 60

Номер слайду 61

Номер слайду 62

Практичне завдання: Складіть фрейм до твору Панаса Мирного «Хіба ревуть воли, як ясла повні»: Образ Чіпки Варениченка: правдошукач - пропаща сила.

Номер слайду 63

Номер слайду 64

Прийом «Кластер» Стратегія навчання, яка спонукає учнів вільно думати й відкрито висловлюватися на певну тему, спрямована на стимулювання мислення про зв'язки між окремими поняттями. Кластер – це графічна форма організації інформації, коли виділяються основні смислові одиниці, які фіксуються у вигляді схеми з позначенням всіх зв'язків між ними. Може застосовуватися на будь-якому етапі уроку.

Номер слайду 65

Номер слайду 66

Номер слайду 67

Номер слайду 68

Номер слайду 69

Карти пам’яті. Ментальні карти. Mind map "Метод інтелект-карт", створений американським ученим і бізнесменом Тоні Бьюзеном ( "mind maps"). Ментальні карти - це зручний інструмент для відображення процесу мислення і структуризації інформації у візуальній формі. Відображають смислові, асоціативні, причинно-наслідкові зв’язки між поняттями, складовими проблеми.

Номер слайду 70

Карти пам’яті. Ментальні карти. Mind map Забезпечують: поліпшення пам’яті, розвиток креативності, формування організаційних умінь, формування комунікативних умінь, візуалізацію мислення, зростання та розвиток, успішність, результативність роботи, дисципліну.

Номер слайду 71

Алгоритм складання інтелект – карти:1. Прочитай уважно правило (текст).2. Знайди ключові слова, поняття.3. Запиши їх у середині аркушу.4. Уважно , вдумливо прочитай записане . Що ти уявляєш? Відчуваєш? Пригадуєш?5. Запиши поруч слова, які б відтворювали уяву або закодуй в малюнках.

Номер слайду 72

Номер слайду 73

Номер слайду 74

Номер слайду 75

Номер слайду 76

Флеш – карти Флеш-картки – ефективний спосіб запам’ятовування інформації.- це картки, на яких зображено ключові моменти або символіка певного твору.

Номер слайду 77

Флеш – карти Флеш-картки – це двосторонні картки невеликого розміру зі словами та виразами, які допомагають за короткий проміжок часу запам’ятати узагальнену й структуровану інформацію. Традиційно це двосторонні паперові картки, з одного боку яких розміщені слова, словосполучення, вирази, зображення, а з іншого боку – відповідь у вигляді слова, словосполучення, цитати або малюнка.

Номер слайду 78

Сервіси для створення флеш - карт «Study Stack» - англомовний сервіс для створення флеш-карток;«Quizlet» - найбільш популярний безкоштовний сервіс для створення та застосування феш-карток та навчальних ігор; програма «Anki», і «Pro Profs», і«Flippity», і «Flach cards» тощо.

Номер слайду 79

Номер слайду 80

Номер слайду 81

Номер слайду 82

Номер слайду 83

Номер слайду 84

Номер слайду 85

Номер слайду 86

Номер слайду 87

Номер слайду 88

Номер слайду 89

Номер слайду 90

Номер слайду 91

Номер слайду 92

Номер слайду 93

Номер слайду 94

«Хмарка слів» це візуальні образи, зроблені зі слів різних джерел із метою вивчення візуалізації, створення художнього твору. Хмара слів (хмара тегів, або зважений список) – це візуальне відтворення списку слів, категорій, міток чи ярликів на єдиному спільному зображенні. За допомогою хмар слів можна візуалізувати термінологію з певної теми у більш наочний спосіб. Це сприяє швидкому запам'ятовуванню інформації.

Номер слайду 95

Хмару слів можна легко згенерувати власноруч з використанням спеціальних програм: Word It Out – безкоштовний англомовний сервіс для створення хмар слів, який є одним з найпростіших і зручних у використанні. Word Cloud Generation – англомовний сервіс для створення тегових хмар, який має найбільш зручну інтуїтивно зрозумілу навігацію. Word Art – багатофункціональний англомовний сервіс для створення хмар слів. З його допомогою можна створювати яскраві хмари різної форми. Однак недоліком цієї програми є певне спотворення шрифтів при відображенні кирилиці. Wordcloud.pro – російськомовний слово-генератор, що дозволяє створювати яскраві хмари певних форм (з використанням базових шаблонів чи авторські).

Номер слайду 96

Номер слайду 97

Номер слайду 98

Номер слайду 99

Номер слайду 100

Номер слайду 101

Номер слайду 102

Метод символічного бачення (або Спіч у малюнках) Метод символічного бачення полягає у пошуку або побудові учнем зв’язків між об’єктом та його символом. Учням можна запропонувати такі завдання:намалюйте предмет, який символізував би твір чи був би символом літературного героя; визначте колір уривка поезії;намалюйте ілюстрацію до твору, допустивши помилку в зображуваному, та запропонуйте своїм товаришам знайти цю помилку. Важливим є пояснення та тлумачення дітьми створених ними символів.

Номер слайду 103

Номер слайду 104

Номер слайду 105

Завдання: намалюйте предмет, який символізував би твір чи був би символом літературного героя:І – Я. Стельмах «Химера лісового озера»ІІ – Народна пісня «Чи не той то хміль»ІІІ – Т. Шевченко «Кавказ»

Номер слайду 106

Номер слайду 107

Номер слайду 108

Номер слайду 109

Номер слайду 110

Номер слайду 111

Розвиваємо творчість

Номер слайду 112

«Доміно» Осінь. Осінь прийшла. Осінь прийшла чарівна. Осінь прийшла чарівна і Осінь прийшла чарівна і золота

Номер слайду 113

«Доміно» Осінь. Осінь прийшла. Осінь прийшла чарівна. Осінь прийшла чарівна і Осінь прийшла чарівна і золота

Номер слайду 114

Лексична хвилинка. Подумайте й доберіть епітети до слів: Зима Сніг Небо Дерева

Номер слайду 115

Продовжте  речення  у  вигляді  порівнянь: Дерева  стоять,  мов  …. Вода  в озері , мов …Повітря  Небо 

Номер слайду 116

Доберіть дієслова – присудки, вжиті у прямому і переносному значенні: Сніг Вітер Мороз. Сніжинка

Номер слайду 117

Творче списування Дайте назву тексту. Поширте речення засобами художньої виразності. Зробіть цей текст більш яскравим, виразним. Скористайтеся словами з довідки. 

Номер слайду 118

Номер слайду 119

«Кола на воді»На дошці стовпчиком записується слово, учні добирають слова на кожну літеру, до слів – речення. Вони мають бути поєднані спільною темою і поєднати речення у текст.

Номер слайду 120

Наприклад , слово СТІНА…. С – сніжинка. Т – танок.І – іній. Н – небо. А – акація.

Номер слайду 121

С – сніжинка. Настав ранок. Прокинулась сніжинка…Т – танок. Закружляла у веселому танку…І – іній. Іній украв усе навкруги. Н – небо. Небо посилало сонячне проміння…А – акація. Сніжинка кружляла і сіла перепочити на акацію…«Кола на воді»

Номер слайду 122

Складається з 6-ти характеристик слова-теми, розташованих у певній послідовності: 1 рядок – колір; 2 рядок – смак; 3 рядок – запах; 4 рядок – зовнішність; 5 рядок – звук; 6 рядок – якість переживання. Твір за метафорою

Номер слайду 123

Наприклад: Радість – це веселка душі. Радість – це найбажаніша цукерка. Радість – це п’янкий аромат бузку. Радість схожа на квітуче дерево. Радість – як вибух феєрверку. Радість єднає серце людини з и сонцем.

Номер слайду 124

«Твір-метаморфоза» / «твір-ідентифікація»Я – лісовий дзвіночок Я – маленький лісовий дзвіночок. Мене поливає теплий дощик. Зігріває своїми променями ласкаве сонечко. Мої друзі – Дінь-Дінь, Дзінь-Дон, Дон-Дон, а ще кущик мати-й-мачухи, маленька верба. Увечері для нас із друзями співає вітер. А вдень, коли сонечко жарке, нас захищає величезний дуб, який росте поруч. Мені весело й радісно, хоча інколи буває й сумно. Але найчастіше ми з друзями співаємо разом з вітром і радіємо життю. Якщо почуєте в лісі тихий дзвін, це ми співаємо.

Номер слайду 125

Монофони Приємно пізньою порою пройтися парком. Погодувати принесеним пшоном птахів. Посидіти, погомоніти про природу. Порадіти прекрасним передчуттям. Помріяти про пригоди. Потім повільно прогулятися, помилуватися парком, пронизаним пригаслими променями. Пошепки попрощатися… Повернутися… Піти…

Номер слайду 126

Вірш - верлібр. Я …………………. (дві характерні для тебе риси)Я хотів(ла) би знати………(те, що тебе цікавить)Я чую……………………….(уявний звук)Я хочу……………………….(реальне бажання)Я уявляю собі……………...(те, що ти уявляєш)Я турбуюсь про ……………(те, що тебе турбує)Я радію……………….(те, що дарує тобі радість)Я………………….(повторення першого рядка)

Номер слайду 127

Я сильна і слабка… Я хотіла б знати, чому життя таке швидкоплинне. Я чую, як бринять струни душі. Я хочу пізнати загадки Всесвіту. Я уявляю собі Чумацький Шлях із розсипами мерехтливих зір на темному небі. Я турбуюсь про те, що час невблаганний. Я радію кожній щасливій миті і сумую за втраченим… Я сильна і слабка…

Номер слайду 128

“ Піраміда твору “Метод аналізу художнього твору, який будується за алгоритмом:Ім’я героя твору. Два слова, що описують героя. Три слова, що описують місце подій. Чотири слова, що описують проблему. П'ять слів, що описують подію, яка відбувається з героєм упродовж сюжету. Шість слів, що описують подію, яка сприяє переосмисленню проблеми. Сім слів, що описують подію, яка відбувається задля розв'язання проблеми. Вісім слів, що описують розв'язання проблеми.

Номер слайду 129

Кульбабка.(1) Маленька, ніжна.(2) Живе на галявинці.(3) Дуже мріяла подорожувати світом.(4)Попросила всіх тварин допомогти їй.(5) Звернулася до сил природи по допомогу. (6) Насіння квітки розніс вітер по всьому світу.(7)

Номер слайду 130

Не закопуйте Божі таланти,А плекайте їх, наче дитя.І шліфуйте їх, мов діаманти,Щоб сіяли вам ціле життя!

pptx
Додано
17 лютого
Переглядів
124
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку