Відомо, що одним із засобів розвитку креативного мислення дитини є розвиваючі ігри. Вони важливі і цікаві для дітей, різноманітні за змістом, включають улюблені дітьми маніпуляції з ігровим матеріалом. І, у відповідності до концепції НУШ, з врахуванням поділу початкової школи на два цикли, перший з яких адаптаційно-ігровий, такі ігри набувають важливого дидактичного значення.
Відомо, що одним із засобів розвитку креативного мислення дитини є розвиваючі гри. Вони важливі і цікаві для дітей, різноманітні за змістом, включають улюблені дітьми маніпуляції з ігровим матеріалом. І, у відповідності до концепції НУШ, з врахуванням поділу початкової школи на два цикли, перший з яких адаптаційно-ігровий, такі ігри набувають важливого дидактичного значення.
Палички Х. Кюізенера як дидактичний засіб відповідають специфіці й особливостям елементарних математичних уявлень, які формуються у молодших школярів, а також відповідають їх віковим можливостям, рівню розвитку дитячого мислення – наочно-дієвого і наочно-образного. У мисленні дитини відбивається перш за все те, що спочатку відбувається в практичних діях з конкретними предметами. Робота з паличками дозволяє перевести практичні, зовнішні дії у внутрішній план, створити повне, виразне і в той же час досить узагальнене уявлення про поняття, що у свою чергу сприяє розвитку як розумових здібностей так і креативного мислення.
Завдання 1. «Контур фігури»
Перед учнем знаходиться листок з надрукованими на ньому геометричними фігурами (трикутник, прямокутник, квадрат, ромб). Завдання учня викласти паличками їх контури, назвати фігури.
Завдання 2. «Будівництво поїзда»
Побудуйте поїзд із вагонів різної довжини, починаючи від найкоротшого і закінчуючи найдовшим.
Якого кольору вагон розташований п’ятим, восьмим?
Який вагон праворуч від синього?
Який вагон ліворуч жовтого?
Який вагон тут найкоротший, найдовший?
Які вагони довші за жовтий?
Які вагони коротші за синій?
Завдання 3. «Розфарбуй паличками»
Перед учнем знаходиться листок з надрукованими на ньому картинками. Завдання учня викласти паличками – розфарбувати запропоновані картинки.
Скільки паличок використали?
Якого кольору палички використовували?
Порахуйте кількість паличок кожного кольору.
Завдання 3. «Хто швидше»
Вчитель називаєте число, учень повинен швидше за вас взяти ту паличку, яка відповідає цьому числу. Також навпаки ви берете паличку, піднімаєте нагору, а його завдання швидко сказати число, яке їй відповідає.
Завдання 4. «Винятки»
Перед учнем знаходиться набор паличок. Вчитель просить:
Дай мені не синю і не червону.
Дай мені паличку коротшу за бордову, але довшу за рожеву.
Вибери дві палички, з яких не вийде рівна по довжині жовтої.
Вибери дві палички одинакові за розміром.
Вибери дві палички з яких вийде рівна по довжині фіолетовій.
Завдання 5. «Із заплющеними очима»
Із заплющеними очима знайти в наборі 2 елементи однакової довжини. Потім завдання ускладнюють – просять знайти в наборі 3 (4) елементи однакової довжини.
Завдання 6. «Покажи число»
Палички розкладаються за зростанням (10 прим.). Вчитель показує картку із зображенням числа, а діти обирають відповідну паличку.
Завдання 7. «Виміряй доріжки»
Кішка та кошеня вирішили виміряти довжину доріжки кроками. У кішки вийшло 5 кроків, а у кошеня – 10, хоча відстань була однаковою. Завдання дітей – зобразити за допомогою паличок кроки обох персонажів.
Завдання 8. «Будиночок для матрьошок»
Вчитель демонструє силуети трьох різнокольорових матрьошок різного розміру та пояснює: «Будинок червоної матрьошки нижчий за будинок синій, а будинок синій нижчий за будинок жовтий». Учні викладають з паличок відповідні будиночки.
Завдання 9. «Мости для звірят»
Вчитель демонструє силуети трьох тваринок – ведмедя, зайця, мишеняти та пояснює: «щоб тваринки змогли перебратися через річку необхідно побудувати мости: у ведмедя міст ширший, ніж у зайця, а у зайця ширший, ніж у мишеня. Учні викладають з паличок відповідні мости.
Завдання 10. «Склади фігуру за описом»
За вказівкою педагога діти викладають на столі фігури: ромб, піраміду, бантик, сніжинку, ворота, рівнобедрений трикутник.
Завдання 11. «Домалюй метелика»
Учню пропонується картинка, де схематично зображено половину метелика. Завдання дитини – доповнити зображення у тій самій кольоровій гамі.
Завдання 12. «Розклади яблучка в кошики»
На яблуні виросли гарні соковиті яблучка, їх 10. Їх необхідно розкласти у два кошики різними способами. Діти виконують завдання – складають число 10 із двох рахункових паличок, кожна з яких відповідає певному числу (наприклад, жовта та жовта – 5 та 5 або синя та біла – 9 та 1 тощо).
У якому разі яблука розкладуть порівну?
Завдання 13. Спліти килимок з паличок»
Учням пропонується сплести килимок за певними правилами:
Завдання 14. Гра «Різнокольорові вагончики»
Опис: Діти сидять навпроти один одного. У кожної дитини набір паличок: 5 блакитних, 5 жовтих, 1 рожева.
Скільки всього паличок на таці?
Відкладіть палички блакитного кольору в один бік, а жовтого в інший.
Скільки паличок кожного кольору?
Загадка:
Пасажирський чи товарний
Металевий він і гарний.
Все ховає у вагонах
І стає лиш на перонах (потяг)
Вчитель пропонує учням викласти з паличок поїзд. Рожева паличка – паровоз, вагончики чергуватимуться: блакитний – жовтий і так до кінця.
Після закінчення роботи педагог уточнює:
Чий потяг довший?
Назвіть колір кольору кожного вагона.
Що ви можете сказати про вагончики, порівнявши їх?
Перевірте один у одного, чи правильно чергуються вагони за кольором.
Завдання 15. Гра Печиво
Для гри необхідно 2 помаранчеві та 8 блакитних паличок.
Господиня замісила тісто і зробила з нього печиво. Зробіть ковбаски із 2 помаранчевих паличок. Скільки вийде печива, якщо кожне піде ось стільки? (Показує блакитну паличку.) Що для цього потрібно зробити? (Виміряти.)
Після виконання завдання дітьми педагог уточнює, скільки вийшло печива.
Яка частина приходиться на одне печиво?
Що більше: ціле чи частина?
Що менше: частина чи ціле?
Скільки частин загалом?
Покажіть одну шосту, дві шостих, три шостих.
Задається провокаційне питання: «Можна показати одну п’яту?»
Завдання 16. Гра «Трикутники»
Для гри необхідно кольорові палички: 3 червоні, 3 жовті, 3 блакитні.
Педагог дає дітям завдання: «З жовтих паличок зробіть трикутник. Поруч збоку з одного боку викладіть блакитний трикутник, а з іншого – червоний».
Діти на власний розсуд викладають трикутники з будь-якої сторони.
Скільки вийшло трикутників?
Розкажіть, як розташовані трикутники.
Назвіть колір трикутників зліва та праворуч від жовтого.
Який червоний трикутник? Блакитний?
Порахуйте трикутники по порядку, називаючи колір.
Завдання 17. Гра «Рамка для картини»
Для гри необхідно кольорові лічильні палички в межах 4; 4 сині палички.
Попередня робота. Розглядати з дітьми картинки із зображенням кольорів; уточнювати назви кольорів, будову квітки.
Педагог пропонує дітям перетворитися на художників і викласти на столі палички. З великих паличок кожна дитина робить навколо квітки рамку, щоб вийшла картина. Після завершення роботи можна придумати назву для кожної картини.
Робота парами: Визначити відповідність рамки розміру квітки.
Порівняти квіти за кольором, величиною, формою.
Завдання 18. «Будівники»
Перед учнем знаходиться листок з надрукованою на ньому схемою будинку. Вчитель загадує загадку:
У ньому ти живеш,
І друг твій Дімка,
Ще й Сашко, і Маринка.
(Будинок)
Завдання учня скласти такий самий будинок із паличок.
Скільки паличок використали?
Якого кольору палички використовували?
Порахуйте кількість паличок кожного кольору.
Завдання 19. «Вгадай тваринку»
Перед учнем знаходиться листок з надрукованою на ньому схемою тваринки. Вчитель загадує загадку:
Він «пустелі корабель»,
Хоч не бачив моря зроду.
По пустелі ніч і день
Він бреде, не п’ючи воду.
На горбах його міцних
Возять скарб, мандрують люди,
Їсть в пустелі колючки
Зветься «корабель» (верблюдом).
Завдання учня скласти таку саму тваринку із паличок.
Скільки паличок використали?
Якого кольору палички використовували?
Порахуйте кількість паличок кожного кольору.
Завдання 20. «Рибалка»
Перед учнем знаходиться листок з надрукованою на ньому схемою малюнку. Вчитель загадує загадку:
Має хвіст, та не літає, має рот – не розмовляє.
Можеш вудкою спіймати і загадку відгадати. (Риба)
Завдання учня скласти рибок із паличок.
Скільки паличок використали для одної рибки? Для двох рибок разом?
Якого кольору палички використовували?
Порахуйте кількість паличок кожного кольору для одної рибки. Для двох рибок разом.