ЗАНЯТТЯ З ЕЛЕМЕНТАМИ ТРЕНІНГУ
«Самовиховання – крок до успіху»
(для учнів 6 – 7 класів (лідерство))
Мета: розширити уявлення дітей про самовиховання, ознайомлення
з методиками самовиховання
Завдання: - формувати позитивну моральну оцінку таких якостей як віри
в себе, цілеспрямованості, волі, наполегливості та бажання працювати над собою;
- сприяти формуванню адекватної самооцінки;
- сприяти формуванню адекватної самооцінки;
- спонукати учнів до аналізу своїх вчинків, самопізнання та
самовиховання.
Обладнання: фліпчат, маркери.
Добрий день. Кожна людина має свій характер, кожна людина є цікавою і неповторною. Але чому не всі досягають своєї мети, мотивуючи це тим, що «Так склалися обставини…», «Мені не пощастило…».
А що зробили саме МИ для СЕБЕ?
Дискусія «Люди сильної волі»
Кого з історичних постатей, які досягли значних успіхів в житті (стали канцлерами, президентами, головами великих корпорацій тощо) знаєте ви? А як це ім. вдалося? За допомогою чого або кого?
Зразкові відповіді учнів:
- вони були жорстокими й безжальними;
- їх всі боялися;
- це були люди, які могли всіх підпорядковувати собі;
- у них заможні родини тощо
Дуже багато людей були і є вихідцями з простих сімей, низів суспільства, але завдяки своєму характерові, наполегливості досягли висот.
- прем’єр – міністр Англії Маргарет Тетчер (мати кравчиня, батько володів двома бакалійними крамничками);
- Федеральний канцлер Германії – Ангела Меркель (мати вчителька англійської та латинської мов, батько – лютеранський пастор);
- американський програміст та підприємець, розробник і засновник соціальної мережі Facebook – Марк Цукерберг (батьки лікарі) та інші.
Інформація для роздумів «Характер і воля»
Характер у перекладі з грецької означає «карбування», «відбиток». Це індивідуальне поєднання психічних, духовних властивостей людини, яке проявляється в його поведінці, у ставленні його до праці, до людей, до самого себе. Однією з найважливіших якостей людини є його воля. Воля людини – це його здатність переборювати перешкоди, домагатися поставленої мети. Вона проявляється в таких рисах характеру, як цілеспрямованість, рішучість, наполегливість, мужність, витримка. Вольові люди володіють сильним характером. Вони вміють ставити перед собою цілі та досягати їх здійснення. Вони активні, мужні й сміливі. Безвольні або слабовольні люди – нерішучі, пасивні, несамостійні. Їх називають безхарактерними або слабохарактерними. Але, знаменитий російський учений Павлов І.П. говорив, що вольові якості можна виховувати. Він підкреслював, що людина – це система, яка здатна регулювати сама себе в широких межах, тобто самовдосконалюватись.
Заняття «Людина звички та людина волі»
Так як же нам можна навчитися долати перешкоди? Як виховати свою волю? Одному учню в бібліотеці зовсім випадково попалася книжка про самопізнання і самовиховання. Завдяки книжці, учень мав змогу правильно оцінити себе, побачивши свої недоліки, і захотів їх виправити. Він вирішив стати людиною, яка «сама себе зробила». А таких людей, як виявляється дуже багато. Серед них і президенти, і науковці, і відомі актори, і політики, і просто кращі фахівці у своїй справі. Багато з низ зізнавались, що в дитинстві були самими звичайними, та навіть гіршими за інших, але потім вирішили цілеспрямовано працювати над собою, розвивати свої здібності, загартовувати волю. Так, і в них були невдачі, але після падіння – завжди вставали й шли до перемоги. Учень дізнався, що в кожному з нас є «людина звички» та «людина волі». «Людина звички» робить все, що йому хочеться, а «людина волі», навпаки, стримує, обмежує себе, примушує себе робити те, чого не хочеться. Як ці дві людини борються між собою?
Давайте спробуємо на собі і виконаємо самий звичайний розпорядок дня. Зараз ми обговоримо ситуацію з трьох сторін.
Учні розподіляються на дві команди.
У ролі учня виступить представник класу.
У ролі «людини звички» - представник першої команди.
Роль «людини волі» виконає представник другої команди.
Отже, готові?
В 7.00 дзвонить будильник. Що робить «людина звички»? – «посплю ще трошки, в кімнаті так холодно, не хочеться вилазити з-під ковдри»….
Робота з 1 командою: які ще будуть варіанти?
А як себе веде «людина волі»? – Треба вставати. Я дав собі слово починати нове життя, виховувати характер.
Робота з 2 командою: які ще будуть варіанти?
Ось такі суперечності буквально роздирають нас щоранку. А як же вам вдається приймати рішення? Послухаємо головного героя (в основному перемагає «людина волі», але найчастіше під впливом батьків).
Робота з командами. Які ще ви можете назвати варіанти?
Які пропозиції висуваються? (надається слово трьом представникам команд, а потім членам їх команд).
Ось такі «бої» ведуться в нашій свідомості. Але найчастіше це відбувається з людьми, які вирішили боротися зі своїми недоліками та почали працювати над собою. А ті, в яких панує «людина звички», й надалі спокійно роблять те, що їм хочеться. Так може це й добре? Чому?
Рефлексія.
Підбиваючи підсумки обговорення, все-таки скажу, що наші бажання, примхи та й лінь можуть нам дуже зашкодити, тому, їх доводиться обмежувати. А значить, так чи інакше, нам необхідно зміцнювати в собі «людину волі» та загартовувати свій характер.
Дискусія «Виховання характеру – це…»
Як перемогти в собі «людину звички»?
Як виховати характер?
Все, що ви зараз назвали є самовиховання. А це вимагає постійного напруження волі.
Вправа «Мозковий штурм» «Успіх – це…»
Учні надають відповідь що таке успіх. Визначення записуються на фліпчаті. Таким чином колективно визначаються основні складові успіху.
Дискусія. «Складання пам’ятки «Як виховати характер».
На фліпчаті записуються відповіді учнів, допомагаючи їм в оформленні пунктів пам’ятки:
- пообіцяти собі змінити свій характер;
- дотримуватися розпорядку дня;
- скласти план дій на день, тиждень, місяць;
- переконувати себе, що це МЕНІ потрібно і корисно;
- вчитися опановувати свої емоції, володіти собою;
- не відступати від виконання наміченого.
Сьогодні ми з вами говорили про те, як працювати над собою, щоб стати кращим і досконалішим, добитися поставлених цілей. В цьому питанні не можливо дати рецептів, однакових для всіх. Кожен з вас є унікальним і неповторним, а тому і самовиховання – індивідуальний процес. І він триває протягом усього життя. Але є одне правило, загальне для всіх – щоб змінити себе, необхідно зусилля волі. Без цього ніякі обіцянки самому собі, ніякі клятви, наміри та плани не дадуть результату. А загартовується воля саме в подоланні труднощів. Саме так можна здобути перемогу над собою. І саме з цієї перемоги починаються всі інші перемоги.
Рефлексія.