Сценарій інтегрованого позакласного заходу
Музично – літературна композиція:
«Від народних джерел плекається мова»
Автор сценарію : вчитель мистецтва Запорізької гімназії № 73 Береснєва Н.А.
Учасники:
Учні 5-6 класів
Дійові особи:
Берегиня
Її діти: Дударик та Співаночка
Запорізький козак (хлопець у козацькому вбранні)
Вокальний ансамбль
Вокальний дует
Читачі віршів та гуморесок
**********************************************
Слайд 1. Трек.1
На тлі музики виходить
Берегиня роду (Жінка вдягнена у національний костюм, тримає на вишитому рушникові хліб ):
-Вітаю шановне товариство хлібом – сіллю, та запрошую до країни яскравих вражень від чарівних українських музики та мови! То ж, прийміть символ добробуту, миру та щастя – український коровай!
Є скарби, заховані глибоко в землю, є розташовані на поверхні, що передаються з покоління в покоління, чаруючи людську душу. До таких скарбів належать: пам'ять роду, його звичаї, традиції, мамина пісня, батьківська хата, бабусина вишиванка, дідусева казка – вся наша родовідна пам'ять, наші символи, наша історія.
Ми маємо пам’ятати й шанувати їх, адже це означає знати свій народ, хто ми, чиїх батьків діти. Маємо знати своє минуле, щоб бути гідними майбутнього.
Та, найважливішим духовним скарбом народу є МОВА. І я хочу познайомити вас з моїми діточками: Дудариком та Співаночкою. Ви помітили їх дивовижні імена? Недарма українську мову називають наймелодійнішою мовою у світі, співочою, солов’їною, тож, дізнаймося, з яких джерел плекається вона?
Вед.2. Дударик (Хлопчик у національному костюмі)
Вед. 1. Співаночка (Дівчинка у національному костюмі)
Колисковою материнською піснею,
тихою казкою,доброю ласкою.
Відеофайл : Пісня «Колискова майбуття» співає вокальний ансамбль
Берегиня:
Мова кожного народу,
Неповторна і — своя.
В ній гримлять громи в негоду,
В гаю—пісня солов'я.
На своїй природній мові
І потоки гомонять,
Зелен-клени у діброві
По-кленовому шумлять.
Солов'їну, барвінкову,
Колосисту — на віки —
Українську рідну мову
В дар дали мені батьки.
Берегти її, плекати
Будем всюди й повсякчас,
Бо ж єдина — так, як мати !
Слайд 2 Трек.2 Адамцевич «Запорізький марш»
Вед.3 Запорізький козак (хлопець у козацькому вбранні , у руках шабля)
Мова - одне з багатьох див, створених людиною. Вона віддзеркалює душу народу, його історію.
Земля українська стародавня, така ж давня і українська мова. Вчені довели,що вік нашої мови – 7000 років. З покоління в покоління, в часи розквіту і падіння передавали нам предки цей скарб. Народ плекав рідну мову, щоб не загинула, у , легендах, переказах, піснях, які прославляли славетну історію та національних героїв і передавав від роду до роду,
Трек 3. А Мігай «Козацька пісня виконує дует «Козачата»
***
Трек 4. Інструментальна версія «Щедрик» М.Леонтовича
***
Виходять діти, вбрані у національні костюми різних країн, або з прапорцями цих країн
1. Пишається Париж і Рим
Одвічно рідним словом.
2.Та не втрачайте то ж і ви
Свою співочу мову!
3. Без мови гине всякий слід
І роду, і народу.
4.Як пам’ятає мову рід,
Не буде переводу
Берегиня:
По всій Земній кулі поширюється мелодійна українська мова. І неабияке значення в цьому відіграє наша пісня. То ж звучить голосами різних народів - перлина музичної культури України – обробка української народної пісні «Щедрик» М.Леонтовича
Відео «Світ співає українською»
Трек 5 . Весела українська музика
Дударик:
Здавна вважалося, що притаманною рисою українського народу був гумор.
Безліч народних та авторських літературних творів влучно змальовують у гумористичній формі різні жартівливі життєві ситуації.
Гумореску інсценізують учні 5 класу
КОРІННЯ Й НАСІННЯ
Син :— А ти, тату, в школі вчився?
Батько:— Учився, Сергійку.
Син:— А то правда, що ти, тату,
Був одержав двійку?
Батько:— Було таке, траплялося...—
Хлопчик засміявся:
Син:— Тоді мама правду каже,
Що я в тебе вдався.
* * *
ДОПИТЛИВИЙ СИН
Син:— Чуєш, тату,— син питає,—
Що таке хамелеон?
Батько:— Знав колись, тепер не знаю,—
Каже батько Филимон.
Син:— Слухай, тату, ще спитаю.
Що таке аукціон?
Батько:— Я забув, не пам’ятаю,—
Каже батько Филимон.
Мати: - Мати сердиться на хлопця:
— Все питання задаєш!
Батьку навіть у неділю
Відпочити не даєш.
Батько: — Не кричи,— говорить батько,—
Я люблю балакать з ним.
Хай пита, чого не знає,
А то виросте дурним.
Слайд 3. Трек 6. Український жартівливий танок
***
Слайд 4
Співаночка:
Ми живемо на чудовій, багатій, мальовничій землі, на нашій славній Україні. Тут жили наші прадіди, тут живуть наші батьки, тут корінець роду українського, що сягає сивої давнини. І непогоже, просто соромно бути невдячними нащадками у таких і великих і славних батьків.
Любіть Україну у сні й наяву.
Вишневу свою Україну.
Красу її вічну живі і нову,
І мову її солов’їну.
Трек 7. Пісня «Розкажу про Україну»
Слайд 5
Дударик:
Щасливі ми і горді, що читаємо Шевченка і Франка, і Лесю Українку на українській незрівняній мові.
О, Що за мова!
Лиш торкнешся слова
І заспіває воно, Немов би вітер
Струни торкнувсь – і враз вона зітхнула
Струна? Чи слово? Чи сама душа?
Відео Пісня «На добро»
Трек 8 М.Скорик «Мелодія»
Інсценізація вірша. Читають: учениця 5 класу та її мати
Мати:
Як би тобі, доню, в світі не було,
Не скупись ніколи людям на добро.
Бо і так доволі хтось насіяв зла,
І холонуть душі наші без тепла.
Доню моя,доню, синьоока зірко,
У житті буває солодко і гірко.
Як би твої очі не манили зваби
Не посмій вчинити Батьківщині зради.
Не посмій зламати гілку калинову –
Сиротою станеш, як забудеш мову.
Дочка:
Можу призабути запах рути, м’яти,
Але рідну мову мушу пам’ятати.
Можу не впізнати голосу діброви,
Та лиш не зрічуся маминої мови.
Берегиня:
Друзі, а чи добре ви знаєте українську мову?
Пропоную перевірити свої знання у бліц-вікторині:
Вікторина про мову:
-Державна мова України? (українська)
-Слова з протилежним значенням. (антоніми)
-Частина мови про ознаку предмета (прикметник)
-Знак у кінці питального речення (знак питання)
-Чим починається діалог? (тире)
-Розмальоване яйце (писанка)
-Головні члени речення (підмет і присудок)
- Символ українців, що оберігає (оберіг)
-Займенник з однієї букви (я)
-Список літер установленого порядку (алфавіт)
- Народна назва Пасхи. (Великдень)
-Розмова двох осіб (діалог)
--Частина мови про кількість (числівник)
-Опис природи (пейзаж)
-Слова з близьким значенням (синоніми)
-Нема України без верби і … (калини)
-Без якої святині зникає народ? (без мови)
Трек 9 Пісня «Музика слова» співає вокальний ансамбль
Слайд 6.
Берегиня:
Шановні друзі! Сьогодні ми знов звернулися до теми збереження та збагачення нашої, української культури, основним чинником якої є мова.
- То ж, від яких народних джерел плекається вона?
- Глядачі відповідають:
-З історичних, героїчних пісень, дум.
-З народних традицій та обрядів.
-З прекрасних українських краєвидів, із звуків, кольорів природи.
-З літературних творів українських класиків
-З вікового досвіду, духовних цінностей народу.
Бережіть та плекайте рідну мову у народних піснях,оповіданнях та казках, яскравих звичаях та у повсякденному житті. Будьте гордими за свою країну, шануйте родину і будьте щасливі на своїй землі
Трек10 Голос за сценою.
Мова наша, мова
Мова кольорова,
В ній гроза травнева
Й тиша вечорова.
Мова наша, мова
Літ минулих повість,
Вічно юна мудрість
Сива наша совість.
Я без тебе, мово,
Без зерна полова,
Соняшник без сонця,
Без птахів діброва.
Як вогонь у серці
Я несу в майбутнє
Невгасиму мову,
Слово незабутнє.
Ю. Рибчинський