Сценарій рекомендовано для перевірки сформованості професійних компетенцій майбутніх фахівців з дошкільної освіти. В конкурс включені різноманітні завдання для перевірки рівня готовності студентів до практичної діяльності.
КВНЗ КОР «Богуславський гуманітарний коледж
імені І.С. Нечуя-Левицького»
Сценарій конкурсу
«До практики готові!»
Мета проведення: Формування професійних компетентностей майбутніх фахівців дошкільної освіти.
Підготувала: спеціаліст вищої
кваліфікаційної категорії,
викладач-методист
Голінська Ольга Григорівна
В конкурсі використані інтерактивні методи навчання: презентація творчих проектів студентів, практичні роботи, творчі завдання, рольові ігри, бліц-турнір.
Мета: перевірити і оцінити підготовленість студентів до переддипломної практики. Розвивати творчі здібності, кмітливість, професійні компетентності, практичні навички.
Виховувати відповідальне ставлення до майбутньої професії.
Підготовча робота
Хід конкурсу.
1. Організаційна частина.
- Шановні присутні: колеги, студенти! Сьогодні ми зібралися тут, щоб провести традиційний конкурс «До практики готові!». Зовсім скоро вас, шановні студенти, чекає серйозне і відповідальне випробування – переддипломна практика у дошкільних навчальних закладах. На вас чекають маленькі допитливі «чомусики», яких ви будете навчати всьому, чому навчилися у коледжі.
Попередні види практик ви пройшли успішно. Сьогоднішній конкурс покаже, як ви підготувалися до вищого етапу своєї діяльності, наскільки ви компетентні у своїй майбутній діяльності.
Виконання вами конкурсних завдань контролюватиме і оцінюватиме поважне журі у складі: (оголошується склад журі).
Оцінювання виконання вами конкурсних завдань здійснюватиметься за 5-бальною шкалою.
І тур.
Розпочинаємо наш конкурс із представлення ваших команд (Капітан команди, її назва, девіз, емблема). Максимальна оцінка – 3 бали.
ІІ тур.
Інтелектуальна розминка. Кожна правильна відповідь оцінюється в один бал. Відповідає та команда, хто з її членів першим підняв руку.
Завдання 1. Ця тварина – найбільша тварина нашого часу. Вона сягає у довжину понад 30 м і має вагу 125 т.
Увага! Запитання: Хто ця тварина? (Кит).
Завдання 2.
У світі є птахи – карлики і птахи – велетні. Найбільший птах – африканський страус. Він має вагу 90 кг, сягає у висоту 2,7м.
Увага! Запитання: А яка пташка найменша в Україні? (Корольок).
Завдання 3.
Кожна тварина потребує відпочинку. Одні тварини зимують у барлозі, другі – в дуплі, треті – у норах.
Увага! Запитання: А яка тварина спить всю зиму вниз головою7 (Кажан).
Завдання 4.
У багатьох країнах світу споруджені пам’ятники різним тваринам. Так, наприклад, в Австралії є пам’ятник метелику-шовкопряду, у Каліфорнії – чайці, у Парижі і Токіо – жабам.
Увага! Запитання: У якій країні, кому саме поставлено пам’ятник “Нашій няні»? (У Голландії, корові).
Завдання 5.
Цей птах відомий тим, що краде у людей намисто, різноманітні яскраві речі та предмети і носить все до себе у гніздо. Там утворюється справжній ярмарок.
Увага! Запитання: Хто цей птах? Як його називають у народі? (Сорока-білобока)
Завдання 6.
У морі водиться багато хижаків. Але є хижаки дуже небезпечні. Ці тварини з’їдають стільки м’яса, скільки з’їдають усі хижаки, що живуть на суші. Вони мають дуже цікаву, пов’язану з небом назву.
Увага! Запитання: Хто ці тварини? (Морські зірки).
Завдання 7.
Скільки він робить шкоди! Зовсім недавно люди про нього нічого не знали і не бачили. Та от років з 80 тому на корабель, що плив із Америки у Францію, потрапило кілька таких жуків – карантинна служба недогледіла. Відтоді й почалося! Вони розмножувалися і буквально заполонили плантації. Ці жуки дуже плодючі. Якщо не знищити одного-однісінького жука, то за місяць-півтора їх буде вже цілих три тисячі, мине ще місяць – стане майже мільйон.
Увага! Запитання: Як звуться ці жуки? (Колорадські жуки).
Завдання 8.
Послухайте і скажіть, про яку тварину йде мова?
Завдання 9.
Багато лісових птахів, як тільки вилуплюються пташенята, виносять шкарлупки яєць подалі від гнізда.
Увага! Запитання: Яке значення має така поведінка тварин? (Білий колір внутрішньої частини шкарлупок добре виділяється на темній лісовій підстилці і може привабити хижаків).
(Журі підводить підсумок)
ІІІ тур.
Конкурс «Намалюй казку».
Кожна з команд малює казку на вибір. Максимальна оцінка конкурсу – 3 бали.
Поки виконується завдання, ми проведемо змагання капітанів «Відгадай загадку».
1. Хоч і невеличка,
Та усіх вмістила,
Наче тепла пічка,
Звірів обігріла
Маленька…(Рукавичка)
2. Щоб звабить козеняток,
Мусив пісню заспівати.
Бо матусин голосок
Наймиліший для діток. (Вовк)
3. Вигнав її дід із хати –
І пішла вона блукати.
В хатку зайчика залізла
І усіх злякала грізно. (Коза-дереза)
4. Одною головою –
Воду випуска рікою,
Друга дивна голова
Вітром буйним з ніг збива.
Третя голова дихне – І вогнем палає все. (Змій-Горинич)
5.Він моторчик свій заводить,
Крізь вікно у гості ходить,
Любить він торти й горішки,
З ним не сумно ані трішки. (Карлсон)
6. Хоч не дуже я вродлива,
Але ніжна і чутлива.
Скільки не кладіть перинок,
Я відчую горошину. (Принцеса на горошині)
7. Щоб із принцом разом бути,
Мусила свій рід забути,
І віддати голос й коси
За біленькі ніжки босі. (Русалонька)
8. Щоби батько – цар одужав,
Треба постаратись дуже,
І здобути дивний плід,
Щоби цар жив сотню літ. (Молодильне яблучко)
Кожна правильна відповідь – 1 бал.
ІV тур.
«Бліц-турнір професійних знавців».
Представники команд по черзі повинні швидко дати відповіді на поставлені питання. Для кожної команди підготовлено по 20 питань з педагогіки, психології та різних методик.
За кожну правильну відповідь команда отримує 1 бал.
Питання для команди №1.
1. Як називається пізнавальний процес, завдяки якому людина здатна набувати досвіду? (Пам’ять)
2. За допомогою якого психічного процесу людина здатна пізнавати властивості і якості предметів, істотні зв’язки і відношення між ними, які не можна пізнати при допомозі органів чуття? (Мислення)
3. Яка діяльність є провідною у ранньому віці? (Предметна діяльність)
4. Вид активності, який полягає у відтворенні дітьми дій дорослих і відносин між ними, називається якою діяльністю? (Ігрова діяльність)
5. Який принцип навчання називають «золотим правилом» дидактики7 (Принцип наочності)
6. Термін «сенсорна культура» було введено у дошкільну дидактику завдяки роботам кого з видатних педагогів минулого? (Марії Монтессорі)
7. На межі яких вікових періодів дошкільного дитинства з’являється своєрідна реакція дитини у відповідь на голос, обличчя, посмішку дорослого, яку психологи називають комплексом пожвавлення? (На межі періоду новонародженості і немовлячого віку)
8. Як називається вид мислення, у якому при розв’язанні проблемних ситуацій дитина використовує рухові засоби? (Наочно-дійове мислення)
9. Особистістю називають людину, яка свідомо управляє своєю поведінкою і діяльністю. Чи можна назвати особистостями абсолютно всіх людей? (Ні, не всіх)
10. Як називається наука про закономірності виховання і навчання дітей від народження до школи? (Дошкільна педагогіка)
11. Хто з видатних просвітителів минулого був автором теорії «вільного виховання»? (Ж.Ж.Руссо).
12. Яким терміном позначають прискорений розвиток збільшення антропометричних показників? (Акселерація)
13. Хто є автором «Детки» - системи природного оздоровлення людини? (Порфирій Іванов)
14. Який досвід О.П.Усова називала природною дидактикою життя? (Досвід, який формується у повсякденному житті)
15. Як називається особливий вид ігрової діяльності дітей дошкільного віку, який передбачає зображення, розігрування в особах будь-якого художнього твору при збереженні послідовності епізодів? (Гра-драматизація)
Питання для команди №2.
1. Який психічний процес дає можливість людині не лише пізнавати оточуючий світ, але й перетворювати його для якнайповнішого задоволення своїх потреб? (Уява)
2. З якого психічного процесу починається пізнання оточуючого світу? (З відчуттів)
3. Яка діяльність є провідною в дошкільному віці? (Ігрова діяльність)
4. Які види діяльності у дошкільному віці відносять до продуктивних? (малювання, ліплення, аплікація, конструювання)
5. Як називають діяльність, яка на певному віковому етапі відіграє найбільш важливу роль у психічному розвитку? (Провідна діяльність)
6. У якому віці, старшому дошкільному чи молодшому шкільному, ознаки навчальної діяльності виступають вже сформованими? (У молодшому шкільному віці)
7. Як називається синдром патології дитячого розвитку, що виникає через дефіцит спілкування дитини з дорослими (спостерігається найчастіше у закритих дитячих закладах)? (Госпіталізм)
8. Як називаються періоди особливої чутливості і оптимального поєднання умов, які сприяють розвитку певних психічних властивостей і якостей? (Сенситивні періоди психічного розвитку)
9 Індивід – це окрема людина, що належить до людського роду. Чи всіх абсолютно людей можна назвати індивідами? (Так, всіх людей)
10 Як називаються природжені анатомо-фізіологічні особливості організму, які є передумовою до розвитку здібностей? (Задатки)
11. Як називається наука про виховання як спеціально організовану діяльність? (Педагогіка)
12. Хто є автором вислову «Виховання може все»? (Гельвецій)
13. Як називається програма з фізичного виховання М,Єфименка? (Театр фізичного розвитку та оздоровлення)
14. Хто вперше з видатних педагогів минулого запропонував для дітей систему знань – елементарних уявлень про оточуючий світ? (Я. А.Коменський)
15. Як називається різновид творчих ігор, у яких діти відображають навколишній предметний світ, самостійно зводячи споруди і обігруючи їх? (Будівельно-конструктивні ігри)
Після цього туру журі оцінює конкурс «Намалюй казку» та оголошує загальну кількість балів.
V тур.
Конкурс «Новорічна витинанка»
Кожна команда готує новорічні витинанки. Максимальна кількість балів за даний конкурс – 5 балів. Більше балів отримає та команда, яка виготовить найбільше витинанок за допомогою різних технік виконання.
VІ тур.
У цьому турі кожна команда повинна прорекламувати якийсь продукт, який часто вживається чи використовується дітьми. Підготовка реклами – 1 хвилина. Максимальна оцінка за рекламу – 3 бали.
VІІ тур.
Складання чистомовок.
Кожна команда повинна скласти якомога більше чистомовок, які можна використати в роботі з дітьми. Час на виконання – 3 хвилини. Кожна якісна чистомовка оцінюється в один бал.
VІІІ тур.
Придумування варіантів розповідей за сюжетними картинками.
Кожній з команд пропонується за 1 хвилину скласти розповідь за запропонованою сюжетною картинкою. Максимальна оцінка за завдання – 3 бали.
ІХ тур.
Представлення наочного посібника (домашнє завдання), який можна використати в роботі з батьками. Максимальна оцінка за завдання – 3 бали.
Журі оголошує результати проведених турів.
Х тур.
Конкурс «Драматизація казки».
Провести гру-драматизацію дитячої казки (за вибором команд). Максимальна оцінка за виконання даного туру – 5 балів.
ХІ тур.
Додатковий конкурс «Із скарбнички народної спадщини».
Кожна правильна відповідь оцінюється в один бал. Відповідає та команда, хто з її членів першим підняв руку.
1. Давно це було, коли на українську землю напали орди кочівників. Налетять, підпалять хати, виженуть худобу, заберуть у полон жінок і дітей, а малюків кидали напризволяще на згарищах. Це побачили птахи і стукотом дзьобів почали кликати козаків на допомогу. Але далеко були козаки, не почули. І тоді птахи, підхопивши на крила потерпілих малюків, піднялися високо-високо над землею. Почули своїх дітей козаки і кинулися наздоганяти ворогів. А птахи кружляли над ними, вказуючи дорогу. Наздогнали козаки завойовників і знищили їх. Відтоді цим птахам в Україні завжди раді.
Запитання: Які птахи врятували дітей? (Лелеки)
2. Жила на околиці села бідна вдова, і було в неї два сини, сильні та красиві. Але прийшла біда – татарська навала. І забрала вдовиних синів у полон. А коли на село впала ніч, вийшла з хати вдова, заридала, заплакала і пішла шукати своїх синів. Удень ховалася по темних місцях, остерігаючись чужинців, а ночами йшла за синочками. Сили залишали її, вона падала, але знову вставала і далі йшла за синами. Небо, побачивши цю тугу сивої жінки – матері, перетворило її на птаха. І дотепер він ночами літає безшумно, кричить і просить обізватися своїх дітей і не заспокоїться, доки не знайде.
Запитання: На якого птаха перетворилася жінка-матір? (На сову)
3. Ріс собі на світі хлопчик, і всі люди його дуже любили, бо вмів він співати, як ніхто на світі. Вечорами, після денної роботи, коли можна було трохи спочити, сходилися старі і малі слухати пісню. І кожна його пісня славила рідний край. Якось прийшло в цей край лихо. Про співучого хлопчика почули злі вороги, схопили вони його і понесли у свої землі. Володар тої країни хотів мати співучого раба. Та хлопець йому не співав. Просили його – мовчав, били – мовчав. Злий володар наказав повернути хлопця додому, і, якщо він там співатиме – вбити. Тільки-но ступив хлопчик ступив на рідну землю, одразу ж у нього вирвався спів. Котрийсь із ворогів замахнувся шаблюкою, щоб виконати наказ володаря, але хлопця враз не стало. Лише в зелену траву стрибнула маленька жвава істота.
Запитання: На кого перетворився співучий хлопчик? (На цвіркуна).
4. Колись, дуже давно, жили в лісі звичайнісінькі люди, нікого до себе не приймали, ні з ким не хотіли знатися. Раз зайшов до них один чернець. Усе село обходив – просився, аби пустили в хату переночувати. Але ніхто йому не відчинив дверей. Тут чернець прокляв людей і перетворив їх на диких тварин.
Запитання: На кого перетворив чернець лісових людей? (На ведмедів).
5. Серед густих дібров та гаїв, поміж тисяч озер і річок жили плем’я, яке всі називали прекрасним словом – добричі. А звали їх так, тому що вони були вельми добрі та чуйні: ні на кого не нападали, ні в кого нічого не відбирали, а навпаки, останнє віддавали гостеві чи сусідові.
Але надійшов страшний день для мирних добричів. Зустрілися вони з ворожим плем’ям. І захотів головний варвар підкорити добричів, зробити з юнаків воїнів, а дівчат примушувати народжувати нових воїнів.
Не підкорилися добричі, не хотіли воювати, бо несли тепло у своїх серцях. «Рубайте їх!» - заревів до підлеглих лютий варвар. Але раптом умить усі добричі перетворилися на кудлатих сумирних тварин, а варвари – на лютих звірів , що розбіглися по лісу.
Запитання: На яких тварин перетворилися добричі та варвари? (На овець і вовків).
6. Колись Ной набрав у свій ковчег по парі тварин, щоб зберегти від загибелі. Але не сподобалось це чортові. І, бажаючи зробити зло, він випустив мишу, щоб вона прогризла ковчег, і він потонув. Однак на допомогу Ною прийшла одна тварина, яка врятувала Ноїв ковчег.
Запитання: Яка тварина врятувала Ноїв ковчег? (Кішка)
7. Досвідчені бджолярі помітили, що бджоли вилітають з вулика, але не летять далеко від нього, або взагалі вранці не вилітають з вуликів, а сидять біля них і гудуть.
Запитання: Яких висновків про майбутню погоду дійшли бджолярі? (Невдовзі піде дощ)
8. Рибалки помітили, що риба погано клює, а то й геть перестає, інколи вона вискакує з води, плещеться.
Запитання: Яку зміну погоди передбачили риби? (Ознаки скорої негоди, дощу влітку)
9. Про яку погоду буде свідчити така поведінка домашньої кішки: вона умивається, лиже лапу або лягає посеред кімнати, простягається і спить.
Запитання: Про що свідчить така поведінка кішки? (Про ознаки ясної погожої погоди наступного дня взимку)
По закінченні додаткового конкурсу журі підводить підсумки виконання завдань та визначає команду-переможця. Команда-переможець отримує приз.
Таблиця оцінювання
завдань конкурсів членами журі
Назва туру конкурсу |
Критерії оцінювання |
Команда 1 |
Команда 2 |
І тур. Представлення команд (капітанів команд, їх назва, девіз, емблема) |
Максимальна оцінка – 3 бали |
|
|
ІІ тур. Інтелектуальна розминка |
1 бал за кожну правильну відповідь |
|
|
ІІІ тур. Конкурс «Намалюй казку» Конкурс капітанів» Відгадай загадку» |
Максимальна оцінка – 3 бали
1 бал за кожну правильну відповідь |
|
|
ІV тур. Бліц-турнір професійних знавців |
1 бал за кожну правильну відповідь |
|
|
V тур. Конкурс «Новорічна витинанка» |
Максимальна оцінка – 5 балів |
|
|
VІ тур. Реклама продукту, який часто вживається чи використовується дітьми. |
Максимальна оцінка – 3 бали |
|
|
VІІ тур. Складання чистомовок |
За кожну якісно складену чистомовку – 1 бал |
|
|
VІІІ тур. Придумування варіантів розповідей за сюжетною картинкою |
Максимальна оцінка – 3 бали |
|
|
ІХ тур. Представлення наочного посібника для роботи з батьками. |
Максимальна оцінка – 3 бали |
|
|
Х тур. Драматизація казки за вибором. |
Максимальна оцінка – 5 балів |
|
|
ХІ тур. Конкурс (додатковий) «Із скарбнички народної спадщини» |
1 бал за кожну правильну відповідь |
|
|