Сценарій тематично-пізнавального заняття
для молодшого шкільного віку
«Цікаві пригоди маленького Ґудзика»
Мета. Розвивати мовлення дітей, розширювати словниковий запас. Закріплювати поняття величини «більший», «менший», назви геометричних фігур; вправляти у співвідношенні предметів за величиною, кольором, цифр з кількістю. Розвивати дрібну моторику, дотикове сприйняття, зосередженість, уяву, мислення, пам'ять. Виховувати уважність, самостійність, організованість. Формувати стійкий інтерес до отриманого результату.
Матеріал. Ємкість з ґудзиками для пальчикової гри, картки із зображенням будиночків, картки для кінезіологічних вправ, «масажні доріжки», предметні картки, великі ґудзики з 4 отворами для шнурівки, чотири контейнера різних за кольором і ґудзики відповідних кольорів, ґудзики у формі геометричних фігур, ґудзики, що складаються з частин, 2 прозорих пластикові контейнери, ґудзики різні за розміром.
ХІД ЗАНЯТТЯ:
І. Організація групи.
Вчитель: Доброго дня, діти! Подивіться навколо, посміхніться, і побажайте один одному гарного настрою. (Діти вітаються один з одним і говорять свої побажання.)
ІІ. Мотивація діяльності.
Вчитель: Діти, я запрошую вас на прогулянку. Ми відвідаємо красиву галявину. Але ми підемо не самі. У нас буде приємний супутник. Хто? А ось, щоб дізнатися пропоную вам відгадати загадку.
Ледь помітний він, маленький.
То квадратний, то кругленький.
Як його ти відірвеш,
То штани не застібнеш.
(Ґудзик)
Вчитель: Так. Ґудзик. А хто мені скаже, що таке ґудзик і для чого він потрібен? (Відповіді дітей).
Вчитель: До вашої уваги, діти, Хвилинка - цікавинка (коротко про ґудзики).
16-го листопада у світі відзначають цікаве свято – «Всесвітній день ґудзиків». Ґудзики мають дуже давню історію і використовувалися за призначенням ще в Стародавній Греції і Стародавньому Китаї. Найдавніші ґудзики або предмети, схожі на сучасні ґудзики, використовувалися виключно як прикраси, а не для застібання.
Висить, нудьгує ґудзик - спокійно так живеться.
Його не помічають, поки не відірветься.
Ґудзик – популярний і одночасно непомітний предмет, яким більшість з нас користується, практично, кожен день. Вони бувають різних кольорів і розміру. За формою - круглі, овальні, квадратні, трикутні, прямокутні. Ґудзики виготовляють із різних матеріалів - пластмаси, металу, дерева, обтягують тканиною, шкірою.
Ґудзики на одязі людини виконують дві важливі функції: по-перше, вони - є елементом декору, по-друге, вони утримують деталі одягу на своїх місцях.
- Ну, що? А тепер відправляємося на прогулянку? Ось перед нами галявина. Ой! А що це трапилося?! Де все поділося? Лише пташечка з конвертиком у дзьобику. Давайте прочитаємо листа. Що ж там написано. (Вчитель читає дітям листа).
Любі діти!
Нещодавно був сильний вітер. Після якого нічого не залишилося на галявині. Стало дуже сумно. Для того, щоб повернути все на свої місця, вам треба виконати певні вправи та завдання. Після кожного виконаного завдання чіпляти за ґудзик квітку. І тоді галявина знову заграє всіма барвами. Допоможіть, будь ласка!
Вчитель: В кінці заняття побачимо, якою яскравою і квітучою буде наша галявина. (В залежності від пори року, коли проводиться заняття можна змінити «місце події». Взимку - це може бути ліс. Можна причепити ялинки або шишки на ялинки. Восени - плоди на дерева або різнокольорове листя.)
Галявина на початку заняття |
Галявина в кінці заняття |
|
|
- Поводити долонями по поверхні ґудзиків.
- «Поплавати», зануривши руки глибоко в ємкість з ґудзиками.
- Стискати і розтискати кулачки, намагаючись захопити якомога більше ґудзиків.
- Набирати в руки ґудзики і переминати їх пальчиками.
- Пересипати ґудзики з долоні в долоню.
Наприклад: Під кущем курча гуляє,
Черв’ячка собі шукає.
Мати-квочка поруч з ним,
З сином крихітним своїм.
|
|
|
|
Завдання: Рухаючи лише кистю правої руки викласти ґудзики з коробочки, а потім покласти назад. Те ж саме зробити лівою рукою. Завдання можна ускладнити. Виконати вправу обома руками одночасно. Для того треба мати дві коробочки з ґудзиками.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Вчитель називає будь яке слово. Учень називає перший звук у слові і бере ґудзик того ж кольору, на який починалося слово. Наприклад: зірка – зелений ґудзик. Завдання можна ускладнити. Вчитель показує картинку, а учень сам визначає перший звук в слові і обирає ґудзик відповідного кольору. (Або можна виконати завдання «навпаки». Дитині пропонуються ґудзики різних кольорів і предметні картки. Завдання полягає в тому, щоб біля кожного ґудзика покласти картинку, назва якої починається на той же звук, що і колір ґудзика. Тобто не до картинки дібрати ґудзик, а до ґудзика картинку).
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
На шаблоні праворуч в стовпчик записані цифри. Напроти них викладена певна кількість ґудзиків. Треба порахувати ґудзики. Якщо їхня кількість не відповідає зображеному числу, то потрібно або прибрати зайві або докласти ґудзики, яких не вистачає.
|
|
||||
5 |
(7) |
(9) |
(12) |
(3) |
|
4 |
(11) |
(13) |
(17) |
(14) |
|
3 |
(20) |
(19) |
(2) |
(18) |
|
2 |
(1) |
(6) |
(5) |
(16) |
|
1 |
(15) |
(4) |
(10) |
(8) |
|
1-й
підїзди
|
2-й |
3-й |
4-й |
||
|
|
Килимок із щільної тканини розміром 30 см х 20 см для кожної дитини на якому пришиті ґудзики. На які ми будемо чіпляти квіточки, метеликів, хмаринки.
- Що це? Так, квітка.
- Скільки у неї пелюсточок?
- А скільки всього квіточок?
- Якого вони кольору?
- А що це? Так, хмаринки.
- Скільки їх?
- Якого вони кольору?
- А хто це? Метелики.
- А чого більше квіточок чи метеликів? (Квіточок)
- А чого більше метеликів чи хмаринок? (Порівну, однаково).
ІІІ. Підведення підсумків заняття.
Вчитель: Діти, ви неймовірні молодці! Яка красива, яскрава наша галявинка! А все це завдяки вам. Давайте пригадаємо, хто ж був сьогодні нашим супутником? (Відповіді дітей). А що ж це таке ґудзик? Для чого він потрібен? Можливо, хтось запам’ятав, для чого ґудзики використовували у давнину? А з чого виготовляють ґудзики? Якої форми вони бувають? А зараз я хочу, щоб ви підібрали ґудзик того кольору, який відповідає вашому настрою. (Діти обирають ґудзики). Тож завершимо наше заняття в такому гарному настрої!