16 вересня о 18:00Вебінар: Робота з дітьми, що мають синдром Дауна: цікаво про важливе

Щирість, мужність головної героїні твору Е. Портер "Полліанна"

Про матеріал

Продовжити знайомство зі світовим бестселером Е Портер та з пригодами героїв повісті, допомогти учням розібратися в перипетіях сюжету, характерах героїв та мотивах їхніх учинків; удосконалювати навички аналізу художнього твору, виховувати інтерес до літератури, сприяти формуванню життєвих компетентностей

Перегляд файлу

Щирість, мужність і оптимізм героїні твору, її вплив на життя міста.

Чи можливо навчити людей радіти?

 

Мета:         продовжити знайомство зі світовим бестселером Е Портер та з пригодами героїв повісті, допомогти учням розібратися в перипетіях сюжету, характерах героїв та мотивах їхніх учинків;                                   удосконалювати навички аналізу художнього твору, виховувати інтерес до літератури,  сприяти формуванню життєвих  компетентностей

Тип уроку: комбінований урок

Наочні засоби навчання: мультимедійна презентація до уроку, роздатковий та наочний матеріали, портрет письменниці; кліп пісні Н. Мей «Щастя», відеофільм фізкультхвилинка.

 

Формування ключових компетентностей:

 

  • Спілкування державною мовою, уміння тлумачити літературознавчі  поняття, висловлювати думки, почуття, погляди;
  • Уміння вчитися  застосовувати комунікативні стратегії відповідно до мети і ситуації спілкування;
  • Ініціативність: застосовувати комунікативні стратегії для формування власних думок;
  • Соціальна та громадська компетентності: аргументувати та грамотно

висловлювати власну думку;

 

Реалізація на уроці змістових ліній літературної освіти:

 

  • Емоційно-ціннісна лінія: розвиток умінь і навичок читацької діяльності, формування етичної позиції учня, формування почуттів учнів засобами музики;
  • Літературознавча: оволодіння учнями елементами аналізу тексту з допомогою ключових запитань, уміння аналізувати художні образи твору;
  • Культорологічна: виховання загальної культури учнів

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема:  Щирість, мужність і оптимізм героїні твору, її вплив на життя міста.

Чи можливо навчити людей радіти?

 

Покажіть людині все найкраще, те справжнє,

 що приховане в душі, і переконайте, що їй під силу

                                             впоратися з будь-чим.

Е. Портер

Хід уроку

 

І. Організаційний момент.

1. Слово вчителя.

На уроці ми поговоримо про головну героїню повісті, про її вплив на мешканців

міста Белдінгсвіль, з’ясуємо, для чого потрібно людині радість, чи можливо

навчитися радості.

ІІ. Актуалізація опорних знань. (сл.3)

  • Давайте згадаємо героїв твору.
  • Хто вони?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Сьогодні ми з вами спробуємо показати все найкраще, що є в людині. Те справжнє, що приховане в душі героїв твору. Може це і вас переконає в тому, що вам під силу впоратися з будь-якими труднощами.

ІV. Робота над темою уроку.

  1. Бесіда. (сл. 4)
  • Коли відбуваються події, описані у творі Е. Портер «Полліанна»?
  • Як звали головну героїню твору?

 

  1. Робота над змістом повісті. Бесіда. (сл. 5-10)
  • Хто зустрів Полліанну на вокзалі?
  • Як ви думаєте, чому дівчинка по дорозі до маєтку тітки «увесь … час… щось розповідала і сипала запитаннями»?
  • Що її хвилювало?
  • Чим була заклопотана хазяйка старої садиби?
  • Хто зустрів дівчинку з щирою радістю?
  • Чим була здивована служниця Ненсі?
  • А як тітонька Поллі зустріла свою племінницю?
  • Якими були  кімнати в будинку тітки?
  • Опишіть, якою виявилася кімната  Полліанни ( с. 190)
  • Як спочатку відреагувала на це дівчинка?
  • Що викликало радість Полліанни, коли вона облаштувалася у своїй кімнаті?
  • Що побачила дівчинка у вікно? (с. 192)

 

  1. Врава «Теоретична скринька».(сл. 11)
  • Що називають портретом у літературному творі?
  • Яку роль відіграє портрет у творі?

 

  1. Робота з текстом (сл.12)
  • Знайдіть у підручнику (с.184)  і зачитайте, якою ви вперше побачили Полліанну.
  1. Гронування. Складання характеристики героїні (сл. 13-14 )

 

 

 

m

 

  1. Фізкультхвилинка (відеофільм)

 

ІV. Закріплення знань, умінь і навичок.

 

  1. Бесіда (сл. 16-17)
  • Що ви дізналися про батьків Полліани?
  • Ким доводилася тітоньці Поллі мати дівчинки?
  • Що думала про сестру та її дітей та її дітей міс Гаррінгтон? Зачитайте. (Картка 2)
  • Що ми дізналися про сестер Гаррінгтон з розповіді старого Тома?
  • Що його хвилює? Чому? Знайдть в тексті думки Тома і зачитайте їх.  (Картка 3).
  • Як ви гадаєте, чи змогли б люди і надалі співчувати її самотності? Чому?

 

  1. Розповідь від імені героїні. Уявіть, що ви тітонька Поллі. Розкажіть про неї від її імені. (сл.18)
  • Що вона відчула після приїзду племінниці?
  • Зачитайте в ролях розмову, що відбулася між тіткою Поллі і племінницею.

 

                   Для Полліанни речі не є головними у житті, вона відчуває радість від усього, що її оточує: від маленької, але напрочуд гарної церкви, від сріблястої річечки, від дерев…

                      Вона наплакалася удосталь, але знайшла сили, щоб посміхатися.

Навіть заборона згадувати про батька не змогла заставити її грати у дивовижну гру. (сл.19)

  • Що ж це за гра?
  • А для вас що означає «радість»?
  •  
  1. Гронування. (сл.20-21) Записи у зошити.

 

  • А для вас що означає «радість»?

 

 

  • Кого ж Полліанна навчила радіти?

 

  1.  У гостях у героїв твору. Робота з картками.(сл22-24)

 

Зачитайте портретні характеристики. Кому з героїв вони належать?

Картка 4.

Ця жінка«буркотлива й нудна» , «геть на інших не схожа», бідна, постійно хвора, її все не влаштовує, навіть дні тижня.  Якщо їй приносили холодець, вона хотіла курчати, якщо приносили курча, вона жадала бульйону з баранини.

  • Чому Полліанна вважала, що ця дівчинка дивовижна й зовсім не схожа на інших?

Картка 5.

“Чоловік був завжди вбраний у довгий чорний сюрдут та шовковий циліндр, — цього інші чоловіки не носили. Його бліде обличчя завжди чисто поголене, а волосся, що вибивалося з-під циліндра, було позначене сивиною. Ідучи, він тримав спину, а ходив переважно швидко й завжди сам… “.

  • Чому дівчинка звернула увагу саме на цього пана?
  • Зачитайте діалог Полліанни і містера Пендлтона.

                      Картка 6

Десятирічний хлопець потрапив до сиротинця, але, зрозумівши, що для нього там місця немає, вирішив піти й жити деінде. Джиммі мріяв жити вдома: «Якщо у тебе є дім, то є і батьки, а в мене їх немає — з того часу, як помер батько. Тому я зараз у пошуку» . (сл.24)

  • Що зробила Полліанна для цього хлопчика?
  1. Слово учителя
  •  Елеонор Портер писала: «Я ніколи не вважала, що необхідно заперечувати існування труднощів, страждань і зла. Я тільки думала, що набагато краще йти назустріч невідомому бадьоро й радісно». (сл.25)

 

  • Доведіть, що людину можна навчити радіти.

 

  1.  Рольова гра. «Листоноша» (сл.25). Один з учнів зачитує листа . (сл.  26-29).

 

  1. Підсумкова бесіда (сл. 30).
  • То ж чи можна навчити людину радіти?
  • Що для цього потрібно?

Людину можна навчити радіти, якщо ти сам умієш це робити. Для цього потрібно бути щирим, добрим, оптимістичним .

  • Хто умів радіти сам і навчив цього інших?
  • Які риси характеру  допомогли Полліанні?
  • Чому цій дівчинці вдалося навчити радості мешканців міста Белдінгсвіля

 

  1.  Слово учителя

 

Полліанна стала для мешканців міста путівником, рятівником, ангелом, який розбудив у них позитивне, навчив бачити хороше абсолютно в усьому, навіть і в поганому. Вона навчила їх радіти життю!

Вона добра і безпосередня дитина, приносить до будинку тітки безхатнє кошеня і цуценя, одного разу приводить злидаря тільки тому, що тітонька Поллі добра й має прихистити  їх. Уявлення Полліанни про життя сповнене радості й навіть у самому поганому вона не бачить поганого.

Вона товаришує навіть з тими, з ким ніхто не може потоваришувати. І, навіть коли, героїню збила машина і вона деякий час не могла ходити, дівчинка продовжувала «гру в радість», і саме це допомогло їй знову стати на ноги.

 

V. Підсумки уроку. (Сл.31)

                      1.Виставлення оцінок

                       2. Домашнє завдання

- Створити асоціативний ланцюжок до образу Полліанни

- Скласти правила «Гри в радість»

- Скласти сенкан про одного з героїв твору.

 

                        3. Дерево вражень

 

                        4. «Пісня про щастя» (сл32)

 

 

Використані джерела

  1. Волощук Є.В. Світова література : підруч. для 5-го кл. загальноосвіт. навч. закл. / Є.В. Волощук. – К. : Генеза, 2013. – 256 с.
  2. https://onlyart.org.ua/dictionary-literary-terms/
  3. http://galinadorokh.blogspot.com/
  4. ae-lib.org.ua/texts/porter__polianna__ua.htm
  5. https://uk.wikipedia.org/wiki/Полліанна

 

 

                                 

docx
Додано
11 квітня 2018
Переглядів
616
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку