Формувати поняття «краса»; вчити дітей відчувати красу і силу слова, розвивати смак до літератури; виховувати естетичні почуття.
Епіграф до уроку:«Гарні не красиві слова. Гарні – красиві діла»
Тема: Що таке краса і для чого вона потрібна.
Мета: Формувати поняття «краса»; вчити дітей відчувати красу і силу слова, розвивати смак до літератури; виховувати естетичні почуття.
Епіграф до уроку: «Гарні не красиві слова. Гарні – красиві діла»
Хід уроку:
– Як ви розумієте епіграф нашого уроку?
Сьогодні на урок я запросила талановитого письменника, Вчителя –Василя Олександровича Сухомлинського. Він дуже гостро відчував красу, піклувався про неї не тільки в школі, в якій він працював. Для нього головна краса була в дітях, а тому він робив все, щоб діти також зрозуміли, що значить – красиво, і що значить – погано. І сьогодні ми з вами познайомимося з деякими його оповіданнями, присвяченими красі.
– Людина може створювати навколо себе і красиве, і потворне.
– Чи згодні ви з цією думкою? (Відповіді дітей).
Одна людина намагається говорити слова хороші й добрі, а іншій подобається грубіянити, лаятися і дразниться. Один чоловік намагається намалювати красивий малюнок, а інший навмисне бруднить папір карлючками. Одна дитина з радістю ліпить снігову бабу і намагається, щоб було весело і красиво, а інша її навмисне руйнує
Уміння бачити красу в навколишньому.
- Поясніть, як ви розумієте це положення. (Відповіді дітей).
У кожної людини всередині, в душі, приховано любов до краси. Коли людина думає про красу і захоплюється нею, ця любов зростає.
5. Читання вчителем (або дітьми) оповідання «Красиві слова і красиве діло».
Красиві слова і красиве діло
В.Сухомлинський
Серед поля стоїть маленька хатинка. Її побудували, щоб у негоду люди могли сховатися й пересидіти у теплі.
Одного разу серед літнього дня захмарило і пішов дощ. А в лісі в цей час було троє хлопців. Вони сховалися в хатинці й дивилися, як з неба ллє, мов з відра.
Коли це бачать: до хатини біжить ще один хлопчик. Незнайомий. Мабуть, з іншого села.
Одежа на ньому була мокра, як хлющ. Він тремтів од холоду.
І ось перший із тих хлопців, що сиділи в сухому одязі, сказав:
– Як же ти змок на дощі! Мені жаль тебе…
Другий теж промовив красиві і жалісливі слова:
– Як страшно опинитися в зливу серед поля. Я співчуваю тобі…
А третій не сказав жодного слова. Він мовчки зняв із себе сорочку й дав змоклому хлопчикові. Той скинув мокру сорочку й одягнув суху.
(Перериваємо читання і пропонуємо дітям самим скласти кінцівку оповідання.)
– А тепер я пропоную вам послухати, як закінчив своє оповідання Василь Олександрович.
Гарні не красиві слова. Гарні – красиві діла.
Присутність краси та неподобства в людині ... (Роздуми дітей).
Соромно перед соловейком
В.О.Сухомлинський
Оля й Ліда надумали піти до лісу. Ішли та й ішли, в дорозі стомилися та й сіли на траві перепочити.
Витягли із сумки хліб, масло, яєчка. Та й підобідають. Коли це на дерево сів соловейко та й заспівав. Зачаровані його гарним співом, Оля й Ліда сиділи й боялися поворухнутися.
Аж тут він замовк.
Оля зібрала недоїдки й шматки газети, кинула під кущ.
Ліда зібрала недоїдки, загорнула в газету і поклала в сумку.
– Навіщо ти зібрала сміття? – запитала Оля. – Це ж у лісі… Ніхто не бачить…
– Соромно перед соловейком… тихо відповіла Ліда.
Щоб не наколовся
В.О.Сухомлинський
Дівчинка Зоя гуляла в саду. Вона підійшла до акації. На акації гострі-прегострі колючки.
Під акацією літає барвистий метелик. Ой, як же йому не страшно літати! Налетить на колючку – що ж тоді буде!
Підйшла Зоя до акації, відламала одну колючку, другу, третю.
Мама побачила й питає:
– Що ти робиш Зою? Нащо колючки відламуєш?
– Щоб метелик не наколовся, - відповіла Зоя.
Знадобиться:
Кольоровий папір для оригамі (квадрат 21х21 см), ножиці, клей, невелички шматочки блакитного,, синього, черного і білогопаперу.
1. Перегни квадратный лист навпіл, по довжині і ширині, і по двох діагоналях.
2. Склади фігуру «трикутник» (точку А з’єднай з точкою Б)
3. Відігни вниз два боковых трикутники, ліниії згину прогладь пальцем.
6. Відігни куточки вниз и разгладь пальцем.
7. Зігни метелика навпіл. 8. Тепер відігни фігурку по лінії В.
9. Розправ крильця в різні сторони и наклей на них кольорові цяточки, глазки і хоботок.
– Красиве абсолютно не дружить з потворним.
– Краса і добро єдині. Добро в людині завжди красиве ...
– Намалюйте ілюстрації до прочитаних творів і розкажіть, який момент ви намалювали.
6. Дом. завд.: Пригадайте, що хорошого, красивого ви робите для своєї матусі. А може, ви пригадаєте якісь негативні вчинки, і схочете поділитися з усіма своїми висновками, з тим, як ви зрозуміли, що робите, і як вирішили ситуацію.