Семінар-практикум «Від опіки до самостійності. Психологічний вектор»

Про матеріал

Мета та завдання:

  • актуалізувати питання важливості опіки та набуття самостійності дітьми інтернатних закладів;
  • сприяти розширенню теоретичних знань учасників про стадії взаємодії в індивідуальному розвитку особистості та стосунках (прив'язаність, диференціація, відокремлення) ; ефективну модель формування навички самостійності (знання, уміння, бажання);
  • сприяти впровадженню АФР у практичну діяльність (групові (індивідуальні) рефлексивні завдання, вправи, ігри) з означеної теми;
  • дати можливість учасникам самодосліджувати, бути активними, дискутувати;

ініціювати особистісну та професійну рефлексію спеціалістів психологічної служби.

Перегляд файлу

 

Семінар-практикум для практичних психологів та  соціальних педагогів

«Від опіки до самостійності. Психологічний вектор»

 

Мета та завдання:

  • актуалізувати  питання  важливості  опіки та набуття самостійності дітьми інтернатних  закладів;
  • сприяти  розширенню  теоретичних  знань учасників про стадії  взаємодії  в індивідуальному розвитку особистості та стосунках (прив’язаність, диференціація, відокремлення) ;   ефективну модель формування навички самостійності (знання, уміння, бажання);
  • сприяти впровадженню   АФР у   практичну діяльність (групові  (індивідуальні) рефлексивні завдання,  вправи,  ігри)  з означеної теми;
  • дати можливість   учасникам самодосліджувати, бути  активними, дискутувати;
  • ініціювати особистісну та професійну рефлексію спеціалістів служби.

 

Матеріали до заняття: фліпт-чарт, планшети, олівці, клейкий папір, ватман, маркери, роздавальний інформаційний матеріал

 

Час: 1 -1,5 год.

ХІД   ЗАНЯТТЯ

Структура заняття

Основний зміст

Примітки

ВСТУП

Організаційний момент,

 

 

 

знайомство

.

 

Актуалізація :

індивідуальне

рефлексивне завдання

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Оголошення мети роботи

 

 

 

 

 

 

ОСНОВНА ЧАСТИНА

 

 

 

Групове рефлексивне завдання

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Теоретичний блок

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Робота в міні-групах.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Індивідуальне рефлексивне завдання

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Психологічна гра

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Підсумок

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Зворотній зв’язок

 

Учасник сідають  по  чотири особи за столом, тренери вітають  усіх

 Практичний психолог:

  • адміністративний договір з групою;
  • оголошення теми.

 

 

 

Вправа «Закінчи речення»

Мета:   «занурення» в тематику роботи.

Хід вправи: Ведучий пропонує  закінчити речення, які пов’язані з  саморефлексіє учасників:

  • До теми: « Опіка і самостійність вихованців я ставлюсь…»

Учасники по готовності озвучують відповіді.

Для підсумку:

Соціальний педагог: 

-До реформування  ця тема була актуальною в плані супроводу дітей, які мають статус. Форми роботи були різні, найефективнішою була  реалізація спільної програми »Підготовка до самостійності» з МЦСССДМ. Змінився  контингент, але актуальність  теми не знизилась. Школа –інтернат була і залишається    простором  життя  дитини: тут вона і повністю живе  і готується  до  набуття самостійності. Але з одного боку:  цілодобове перебування -самостійність, а з іншого, можлива «депривація»  важливих життєвих потреб…

Практичний психолог:

-Кожен прийшов зі своїм багажем  знань та практики, надіюсь що вона буде для усіх взаємокорисною

За визначений час у  процесі  навчання,  ми  разом з вами зможемо розглянути  деяку теоретичну  інформацію, подосліджувати  психологічну практику (активні вправи,  ігри, завдання) , яка була, на наш погляд, конструктивною у роботі нашого закладу…

Соціальний педагог: 

Вправа «Для чого?…»

Хід вправи: Ведучий пропонує, використавши  свій особистісний  та професійний досвід та дати відповідь на  запитання:

І група: 

  • В чому проявляється опіка до дитини в інтернатній установі?
  • В чому проявляється самостійність  дітей в інтернатному закладі?

Представники груп по готовності озвучують відповіді.

Практичний психолог

  • Кількісний аналіз дає можливість зробити висновок, що в умовах школи інтернату  більше забезпечена потреба дитини в опіці… Якісний висновок, на наш погляд,  можна зробити на основі історії відомого американського спеціаліста Стівена Кові, який займався  проблемами міжособистісних взаємовідносин, ефективного керівництва.

Для  висновку :  історія « Це тільки моє!»     (Додаток1)

  • Який висновок можна зробити з цієї історії?

… Як тільки людина отримує відчуття власності, вона ділиться ним природно, вільно і спонтанно.

Аналогія з опікою та  самостійністю:  щоб « в житті ними ділитися, потрібно  повно їх  отримувати». Зокрема, в умовах школи-інтернату великою проблемою, як свідчить практика діяльності, є неготовність  багатьох педагогів взяти на себе відповідальність, щоб  дозволяти дітям бути більш самостійними…

 

Рівень самостійності  у взаємодії чітко передає метафора:

«Є три стадії у розвитку людини: коли вона не вірить у Санта-Клауса, коли вірить  у  Санта-Клауса  і коли вона сама Санта-Клаус»

  • З теоретичних джерел: Самостійність проявляється у стадіях взаємодії:

Привязаність, диференціація, відокремлення та трьох основних позиціях:батьківська, доросла, дитяча

Привязаність

 

Диференціація

Відокремлення

Базується на біологічній залежності

Тип реакції (концепція),

яка формується

 

 

«Я не можу робити це самотужки», «Інші повинні мені допомогти»

«Я хороший, якщо виправдовую очікуванні інших»;

«Я  завжди правий, якщо  неправий, дивись пункт перший»

«Я можу впоратись самотужки»

Для  висновку :

 «Я можу впоратись самотужки» -

концепція Компетентної особистості, Успішної, ефективної Особистості.

 

Соціальний педагог: 

 Щоб знайти своє місце в житті ефективно освоїти життєві та соціальні ролі,  випускник школи має володіти певними знаннями, уміннями,  визначитися зі своїми бажаннями і як наслідок (наші очікування)  сформуються ефективні навички.

 

Ефективна  парадигма  в психолого-педагогічній діяльності  полягає саме  в тому, що до знань і умінь  додається  мотивація (хочу робити) і, яка, можливо , і є найважливішою складовою у формуванні сучасної особистості…

Наша роль  полягає в наданні знань, виробленню умінь і спонуканню розвитку мотиваційної сфери

 Пориваючи зі старими парадигмами про розвиток знань, умінь і навичок,  враховуючи бажання, ми виходимо на новий рівень – особистісної   ефективності.

Байка Езопа « Гуска і золоті яйця» на глибше усвідомлення поняття ефективності.

Для  висновку: в роботі з дітьми, педагогами, батьками, якщо Результат і Ресурси та  Засоби  були в балансі .

 

Соціальний педагог: 

-Спроектуйте цю історію на педагогічну площину. На ваш погляд, в нашій системі роботи, що  є золотими яйцями (результатом),

засобами  та ресурсами, що дозволяє ці яйця отримати.

«Ефективна думка»:

«золоті яйця» - це якості, компетентності;

ресурси  - самі діти;

засоби -  система стосунків, які ми використовуємо (психологічний супровід).

Для висновку:  уже тільки розуміння того, що наші діти є ресурс, робить більш ефективним педагогічний процес. Ми  допомагаємо, разом з дитиною виявляємо його внутрішні резерви, особистісний потенціал  і  приводить до  того, що коли дитина віддаляється, то….

  • Як можна використати цю  байку в роботі з дітьми?

 

Практичний психолог:

-Хочемо розглянути ще один психологічний аспект, який пов’язаний

з формування ЕФЕКТИВНОЇ ОСОБИСТОСТІ.

Матриця управління часом

 

Вправа « Ролі та зайнятість»

Хід вправи: Учасникам пропонують розділити аркуш на дві половини по вертикалі. В  першій частині:

-Задумайтесь та запишіть ті ролі, які вам доводиться виконувати: в якості члена сімї,  на роботі, можливо в громаді… Однією з ваших ролей є роль Особистості. Уявіть собі робочий тиждень та виберіть по 2 -3  результати (цілі), яких би вам хотілось досягнути за сім днів.

Презентація  «Матриці  управління часом», посилаючись на індивідуальні роздавальні  матеріали.

 Для  висновку: ким би ви не були учнем, студентом, батьком, психологом чи адміністратором, коли ви розвинете навичку ефективно розпоряджатись часом (за принципом Паретто: 80 процентів результату витікає із 20 процентів зусиль – ваша ефективність  зросте, ви будете «в балансі».

 

Соціальний педагог: 

Гра"Секрет Джованні" (Додаток 2)

Мета: продемонструвати учасникам ефективність  взаємодії (синергію), допомогти  усвідомити роль внутрішньокомандної  дисципліни і важливість вміння чути один одного.

Хід гри: Кожен член групи отримує одну або кілька карток, на яких написано по одній фразі. Кількість отримуваних учасниками карток залежить від кількості людей в групі. При необхідності число карток можна збільшити. (додаток )

Можливий варіант: 1-2 члени групи є експертами. Їх завдання: поспостерігати та оцінити : завдяки яким особистісним навичкам  команда досягла (не досягла) результату.

 

  • Який сенс цієї гри?

Для висновку:  Метафорою гри  є вислови:

«1+1=3», «Якщо зв’язати дві дерев’яні колоди, то вони витримають навантаження, яке значно перевищує суму їх можливостей  по одинці».

Коли знання, уміння , зусилля кількох людей організовуються таким чином, що  члени групи одержують і  успішний результат, і задоволення від спільної праці  результативність посилюється…

Практичний психолог:

Історія «Заточуйте пилку» (Додаток З)

Для висновку:  про чотири фактори оновлення особистісних ресурсів (фізичні, духовні, інтелектуальні, соціально-емоційні)

Для підсумку:

Найбільш вигіднй  вклад, внесок-інвестиція  в самого себе. Ми самі являємось інструментом своєї власної діяльності  і щоб бути ефективним, і щоб бути самостійним, взірцем для інших важливо регулярно  «загострювати пилку».

 

Обмін  думками по колу :

- Що в роботі було найбільш змістовним  і цікавим?

- Що викликало роздратування?

- Які побажання організаторам?

 

Поділити на «четвірки» за принципом:хто кого найменше знає;

обрати «людину-таймера»;

на самоклейних стікерах  написати великими літерами своє імя

3 -5 хв.

 

 

 

 

До 10 хв

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Аркуші А3,

маркери,

До 5 хв.

 

 

 

 

 

 

Літ.джерело:

Стівен Р. Кові. Сім навиків

високоефективних людей./ Стівен Р. Кові.– М.: Альпіна Бізнес  Букс, 2008.-374 с.

 

 

 

! Увага:

акцентувати на поняттях: самостійність і вседозволеність

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

МАЛЮНОК

на дошці

 

 

 

 

Літер.дж.:

Н.Пеньковська.

/ Н.Пеньковська, Р.Шептицький.

Основи психологічного консультування в методі позитивної психотерапії .- Т.:Крок, 2014.-286 с.

стор. 218

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

МАЛЮНОК

на дошці

 

 

 

Літ.джерело:

Стівен Р. Кові. Сім навиків

високоефективних людей./ Стівен Р. Кові.– М.: Альпіна Бізнес  Букс, 2008.-374 с.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Літ.джерело:

Стівен Р. Кові. Сім навиків

високоефективних людей./ Стівен Р. Кові.– М.: Альпіна Бізнес  Букс, 2008.-374 с.

 

 

Індивідуальні роздавальні матеріали.

Акцент на квадраті ІІ.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

На грунті: позитивної психотерапії,, філософії Гербера Шеперда, теорії мотивації і організації

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДОДАТОК 1

ІСТОРІЯ «ЦЕ ТІЛЬКИ  МОЄ!...»

Одного разу , повернувшись додому, в день народження   доньки  Стівен побачив, як вона  забилась в куток, прижимаючи  до себе усі подаровані іграшки і не дозволяла   іншим дітям ними гратися. Свідками цих подій стали деякі батьки, які це спостерігали  і чекали «від спеціаліста» відповідних реакцій.

Атмосфера була гарячою: діти просили, донька категорично відмовляла їм.

Професор сказав собі :»звичайно я повинен навчити доньку ділитись з іншими, це важлива людська навичка»

Він спочатку просто попросив її:

- Сонечко, поділись з друзями!

-  Ні! - вперто відповідала донька.

Тоді спробував порозмірковувати  з нею  разом:

  • Сонечко, якщо ти поділишся з дітьми, то і вони поділяться з тобою, коли ти прийдеш до них

 Але донька навідріз:

  • Ні!

Третім методом був підкуп:

Якщо ти поділишся, то я тобі дам жувальну гумку!

Знову : «Ні!». Тоді пішли погрози: «Якщо не поділишся, тобі перепаде!»

  • Ну й що! Це мої іграшки!

Тоді довелось застосувати силу: взяти частину іграшок і роздати дітям!

 

 

ДОДАТОК 2       

ГРА  «СЕКРЕТ ДЖОВАННІ»

Гра"Секрет Джованні"

Вправа демонструє учасникам ефективність кооперації, допомагає їм усвідомити роль внутрішньокомандної дисципліни і важливість вміння чути один одного. Також вона дає можливість побачити і оцінити роль лідера в команді.

Опис процедури: Кожен член групи отримує одну або кілька карток, на яких написано по одній фразі. Кількість отримуваних учасниками карток залежить від кількості людей в групі. При необхідності число карток можна збільшити.

На картках написані наступні фрази:

Джованні слухає тільки музику в стилі кантрі.

У Джованні алергія на кішок.

Джованні лисий.

У Джованні немає машини.

Джованні не вміє готувати.

Єдина прикраса Джованні - перстень з печаткою.

Егон Айгенсінн - тренер Джованні.

Егон Айгенсінн лежить в ліжку з грипом.

Лізи Лонгбайн зараз немає в місті.

Вона знімає свій перший фільм «Мисливець».

Гаррі Піттбул абсолютно невинний.

Джованні дуже пихатий.

Тітка Роза - в Африці на сафарі.

Джованні ніколи не їсть суп.

Поблизу від квартири Марвіна немає дерев.

Белло любить грати під ліжком Джованні.

Белло не у воді.

Джованні любить тварин.

У Джованні є собака Белло.

Белло шість років.

Егон Айгенсінн часто ходить в оперу.

У Гаррі Піттбула є одна пристрасть: він пече кекси

Ліза Лонгбайн любить діаманти.

Гаррі Піттбул часто ходить на риболовлю.

Джованні придбав державні цінні папери.

  Далі ведучий зачитує наступний текст:

«Джованні Великий - знаменитий важкоатлет. Сьогодні він дуже схвильований. Схвильований він тому, що відмовився виступати ввечері в показовому виступі, в якому бере участь його лютий суперник Гаррі Піттбулл. Джованні сказав: "Я не можу піти туди, поки я не знайшов це".

 Ваше завдання - розкрити секрет Джованні. Зробити це можна, якщо звести всю наявну на картках інформацію воєдино. Вся робота виконується усно. Показувати свою картку іншим забороняється. Ніхто не має права робити ніяких записів. Завдання буде вважатися виконаним, якщо дані відповіді на три питання:

Що втратив Джованні?

Хто це викрав?

Де це знаходиться?

 

Кожен учасник отримує копію «Програми».

 

Що було втрачено?

Маленьке кошеня

Квиток в оперу

Перука

Червоний кабріолет

Рецепт кексу

Діамантовий перстень

Хто це викрав?

Белло, собака

Егон Айгенсінн, тренер Джованні

Ліза Лонгбайн, його подруга

Гаррі Піттбул, його суперник

Його улюблена тітка Роза

Де це знаходиться?

У міському парку

Під ліжком

У пральній машині

На дереві

У його купальному халаті

Учасники обговорюють завдання та пропонують завершені варіанти відповідей ведучому. Ведучий відповідає тільки «так» чи «ні».

 При цьому ведучому необхідно застерегти учасників від простого перебору варіантів і при пред'явленні відповіді вимагати його обґрунтування

Правильна відповідь складно знайти, якщо в групі не проявиться лідер, який візьме на себе виконання координаційної функції. Відповідно, виконання даної вправи на третьому етапі тренінгу дає можливість молодшим командирам проявити організаційні здібності: організувати обговорення і керувати процесом пошуку рішення.

 

ДОДАТОК 3

 

ІСТОРІЯ «ЗАГОСТРЮЙТЕ ПИЛКУ»

Уявіть собі, що бродячи по лісу  ви наштовхуєтесь на людину, яка зі  злістю пиляє дерево.

-Що  це ви  робите? –цікавитесь ви.

-Ви самі не бачите?! - відповідає він. – Пиляю.  

-Ви виглядаєте дуже стомленим, - співчуваєте ви. -  Давно пиляєте?

-Та більше 5 годин, ледве на ногах тримають. Нелегка це робота!

-Та чому ж би вам не зупинитись на пару хвилин і не  загострити пилку. Я впевнений,  робота піде швидше.

-Немає у мене часу гострити пилку,  – вигукує чоловік. – Мені  пиляти треба!

 

 

ДОДАТОК 4

 

Байка Езопа про гусиню і золоті яйця.

Один бідний селянин в один прекрасний день побачив, що його гусиня знесла золоте яйце.  Вирішивши, що це чийсь жарт, він, перед тим, як його викинути, все –таки відніс його до ювеліра. Яке ж було його здивування, коли ювелір сказав, що яйце дійсно золоте. Селянин не міг повірити своєму щастю. Але ще більше здивувався він наступного дня, коли все це повторилося. Опісля, кожного ранку прокинувшись, він поспішав до гусині і знаходив чергове золоте яйце. Незабаром він став казково багатим.  Все це проходило як у чарівному сні.

Але разом з тим до нього прийшли жадібність і нетерпіння . Селянин вже не міг чекати цілий день, щоб отримати чергове золоте яйце. Він вирішив зарізати гусиню, щоб одержати всі яцй разом. Але коли він розрізав її, всередині виявилося пусто.  У селянина більше не було золотих яєць і не було можливості отримати їх в майбутньому. Він убив гусиню, яка несла золоті яйця.

Справжня ефективність  -це функція 2 елементів –отриманого результату (золотих яєць) і ресурсів і засобів, які дозволяють їх отримати (гусиня)

Ефективність полягає в рівновазі або в Р/РЗ –балансі (результати/ресурси і засоби)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Баштова Алла
Додано
31 липня 2018
Переглядів
979
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку